Spørsmål om 18" subwoofere til dedikert hjemmekino. 4 stk budsjett eller 2 stk dyrere.

Session^

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.05.2007
Innlegg
85
Antall liker
0

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Til hjemmekino bruk i de laveste oktaver:
Kvantitet fremfor kvalitet.
Det vil si, når du dobler membranareal, så kommer både kapasitet og dermed kvalitet også.
4 basser jobber mer uanstrengt enn 2 på et gitt volum.

Jeg har 4x21" rimelige kino basser som jeg bruker til et hifi system.
Spilte først på 2, og det spilte bra.
Men når jeg gikk opp til 4, så ble også lydkvaliteten mye bedre.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Anbefaler å laste ned REW og gjøre en simulering av subwooferne i rommet ditt, for det er slett ikke sikkert en subwoofer i hvert hjørne blir bedre.

Å fordele driverne i rommet er noe som først og fremst gir flatere frekvensrespons flere steder i rommet, ikke mer lydtrykk i lytteposisjon.

Om målet er billigst og best mulig bass i lytteposisjon holder jeg derfor en knapp på Ultimax og digre kasser. UM18-22 har 3,6 ganger så lang lineær slaglengde som PA460-8, så det hjelper ikke at følsomheten er høy og prisen lav.

Da ville jeg heller utvidet med to Ultimaxer til senere ved behov 😁
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.224
Antall liker
23.025
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Anbefaler å laste ned REW og gjøre en simulering av subwooferne i rommet ditt, for det er slett ikke sikkert en subwoofer i hvert hjørne blir bedre.

Å fordele driverne i rommet er noe som først og fremst gir flatere frekvensrespons flere steder i rommet, ikke mer lydtrykk i lytteposisjon.

Om målet er billigst og best mulig bass i lytteposisjon holder jeg derfor en knapp på Ultimax og digre kasser. UM18-22 har 3,6 ganger så lang lineær slaglengde som PA460-8, så det hjelper ikke at følsomheten er høy og prisen lav.

Da ville jeg heller utvidet med to Ultimaxer til senere ved behov 😁
Hvilken dimensjoner anser du du som "ultimate" for en kasse til UM18-22?
 
Topp Bunn