Spørsmål og informasjon om rør aka vacuum tubes for nybegynnere

S

sorgenfri

Gjest
Har du bra utstyr når du kan høre om gitaristen bruker plekter eller ikke?

:cool:
 
T

Tittentei

Gjest
Det er voldsomt forsiktig av deg, da tittentei - jeg driver ikke med sånt annet enn etter rørbytte. DA er jeg forsiktig.
@ Tittentei: Hva legger du i popping og vrenging? Jeg har aldri opplevd at noen av mine rørforsterkere har har noen "unoter" eller "nykker" av slik karakter. Leben amp´n min har en "slowstart" der den er spilleklar etter +/- 30 sek. Noe tilsvarende har det vært på mine øvrige stereoamp´s også. Likeledes på Stax amp´n så går det litt tid (vi snakker ?/- 10 - 15 sekunder) fra den slås på til et relé (virker som om det er en eller annen slowstart funksjon her også) slår inn og den er spilleklar.
Grunnen til at jeg er så forsiktig, er fordi jeg er paranoid. Jeg har aldri hørt popping eller noe liknende fra mine forsterkere, men da jeg leste den kontroversielle tråden hvor Schiit og NWAvGuy føyk i tottene på hverandre, så ble praksisen jeg følger beskrevet som best practice av et medlem med mange poster.


Tråden ligger i sin helhet her, men har forsåvidt ikke noe med rør å gjøre: What causes this (amp related)?

I post #30, skriver kwkarth med over 10k poster følgende:

It is recommended practice to turn down the volume all the way and then unplug the headphones before turning on/off the power on any amp. This procedure has been recommended for the Schiit amps, including Asgard and Lyr. The FACT is, the amps were designed for the best combination of objective and subjective performance. To meet cost constraints, lines had to be drawn somewhere. Turn on/off protection in the form of high quality relays could have been added for a cost. I'm guessing that they could easily have added $20-$30 or more of retail cost to the amplifiers. Any design is a set of carefully considered tradeoffs balanced against design goals and cost. All three amps from Schiit have been designed for maximum sound quality at the most reasonable cost. Jason please correct me if any of my assumptions are wrong. Personally, I would rather have sound quality be prime design goal, with reliability bringing up a close 2nd. I am very pleased with both my Asgard and Lyr. Seems to me, Schiit have met and exceeded the aforementioned goals in their products so far.
Det er mulig jeg er overforsiktig, men heller det enn å plutselig sitte der med ødelagte hodetelefoner.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Spesielt med gamle NOS - rør. Det er slik at det alltid lekker inn litt luft og drit med tid og stunder. Når røret varmes opp, blir denne gassen svidd av slik at vakumet inne i røret opprettholdes. Det er et eget belegg inne i røret som har denne egenskapen, en slags fluepapir fo uønsket gass. (spør tittentei mer om dette ,)
For å "pirke" litt på dette:)
Luften og driten som du beskriver kommer vel ikke inn med tid og stunder?
Det er der fra produksjon. Det er helt umulig å fjerne all luft og urenheter under produksjonen og getteret tar seg av og fjerner/binder dette umiddelbart første gang det settes strøm på røret.
Et rør som lekker er vel pr. definisjon defekt?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Boken Elektronikk Del 1 Rørteori av Arild Fløtre er absolutt å anbefale for de som vil lese seg opp litt på rørteori. Denne boken ble i utgangspunktet sist trykket opp (i ordinært" opplag i 1977) fra Universititsforlaget, men et eller annet sted her på HFS er det link til hvordan man kommer i kontakt med Fløtre. Han tar opp bestilling - og re-trykker boken når det blir et tilstrekkelig antall bestillinger.
 
S

sorgenfri

Gjest
@ptb. takk for den- skulle likt å bla litt i den boken, hvordan klarer en å søke seg til den linken?
 
T

Tittentei

Gjest
@ptb. takk for den- skulle likt å bla litt i den boken, hvordan klarer en å søke seg til den linken?
Hahahaha, for en latluring du er! :D Siden jeg er enda latere enn deg, så kan du legge inn en bestilling på meg også, når ptb finner linken til deg. :D
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Grunnen til at jeg er så forsiktig osv....
I post #30, skriver kwkarth med over 10k poster følgende:

Turn on/off protection in the form of high quality relays could have been added for a cost.
Det er mulig jeg er overforsiktig, men heller det enn å plutselig sitte der med ødelagte hodetelefoner.
Denne delen av teksten i det innlegget forklarer vel årsak. Det virker ikke å være noe "beskyttelseskretser" i Schiit´s produkter.
 
T

Tittentei

Gjest
^

Nettopp, men hvordan kan jeg være sikker på at det er en slik i WA6-SE eller m903, eller sorgenfri i PSii? Better safe than sorry.

Mvh
Paranoid

PS: Schiit skal ha fikset dette på senere versjoner.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
@ptb. takk for den- skulle likt å bla litt i den boken, hvordan klarer en å søke seg til den linken?
Hahahaha, for en latluring du er! :D Siden jeg er enda latere enn deg, så kan du legge inn en bestilling på meg også, når ptb finner linken til deg. :D
Det var da fælt for et kobbel av lathanser da:)

Men, litt feil av meg - denne info ligger på et "konkurrerende" forum, men her er mailadr: arildflotre@hotmail.com
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^

Nettopp, men hvordan kan jeg være sikker på at det er en slik i WA6-SE eller m903, eller sorgenfri i PSii?
Hva men å stille produsenten(e) spm på mail?
Eller - siden latskapen ser ut til å ha tatt dere - skal jeg maile de for dere;)
 
T

Tittentei

Gjest
^

Nettopp, men hvordan kan jeg være sikker på at det er en slik i WA6-SE eller m903, eller sorgenfri i PSii?
Hva men å stille produsenten(e) spm på mail?
Eller - siden latskapen ser ut til å ha tatt dere - skal jeg maile de for dere;)
HAHAHAHAHAHAHAHA!

@tittentei: du har adressen min!
Hahahaha, og du har min!! Jeg callet det først, og jeg har ikke energi til å diskutere hvem som skal gjøre det, så denne får du ta !

Edit: Greit daaa, jeg skal gjøre det til gjengjeld for kabelen du sendte meg.


Edit 2: Bestilling sendt på begge to.
 
Sist redigert:
S

sorgenfri

Gjest
Flire! Jeg kan godt sende mail assa! Men, hvis du gjør det bestill en hit også:)
 
T

Tittentei

Gjest
Sendte bestilling på oss begge, men fikk feilmelding fra mailserverne. Mailen eksisterer ikke lenger :(
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg skal vurdere innmeldelse i dysletikerforbundet - sorry: arvidflotre@hotmail.com

btw: Vedr. Grace 903 - du kan vel ta gift på at @CDW..... vet det meste om denne
 
T

Tittentei

Gjest
Takk. Det er ikke lett å catre til latsabbene :) Da får vi se, nå har han fått epost med to bestillinger. Håper andre som leser i tråden og er interessert følger på, så vi kan få et nytt opplag. Med digitaltrykk, er det helt sikkert ikke så mange kopier som skal til før det settes igang. Man bruker vel knapt offsetpresser til småopplag lenger.
 
S

sorgenfri

Gjest
Takk. Det er ikke lett å catre til latsabbene :) Da får vi se, nå har han fått epost med to bestillinger. Håper andre som leser i tråden og er interessert følger på, så vi kan få et nytt opplag. Med digitaltrykk, er det helt sikkert ikke så mange kopier som skal til før det settes igang. Man bruker vel knapt offsetpresser til småopplag lenger.
Der er jeg ikke enig med deg titten- når jeg skal lese faglitteratur/manualer fungerer det best for meg å ha det på papir. Men så er jo jeg en gammal mann også:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Så vidt jeg forstår så har han kontakt med et lite lokalt trykkeri, og sist var vel antallet på 8-10 bestillinger før de trykket. Skal jo ikke se bort fra at han trykket opp et par ekstra for å ha på lur.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Takk. Det er ikke lett å catre til latsabbene :) Da får vi se, nå har han fått epost med to bestillinger. Håper andre som leser i tråden og er interessert følger på, så vi kan få et nytt opplag. Med digitaltrykk, er det helt sikkert ikke så mange kopier som skal til før det settes igang. Man bruker vel knapt offsetpresser til småopplag lenger.
Der er jeg ikke enig med deg titten- når jeg skal lese faglitteratur/manualer fungerer det best for meg å ha det på papir. Men så er jo jeg en gammal mann også:)
Offsetpresser og digitaltrykk gir formodentlig begge papirbaserte produkter.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Spesielt med gamle NOS - rør. Det er slik at det alltid lekker inn litt luft og drit med tid og stunder. Når røret varmes opp, blir denne gassen svidd av slik at vakumet inne i røret opprettholdes. Det er et eget belegg inne i røret som har denne egenskapen, en slags fluepapir fo uønsket gass. (spør tittentei mer om dette ,)
For å "pirke" litt på dette:)
Luften og driten som du beskriver kommer vel ikke inn med tid og stunder?
Det er der fra produksjon. Det er helt umulig å fjerne all luft og urenheter under produksjonen og getteret tar seg av og fjerner/binder dette umiddelbart første gang det settes strøm på røret.
Et rør som lekker er vel pr. definisjon defekt?
Jada. Det er selvfølgelig rett det og. Men ingen rør er heelt tette. Lekker det mer en getteret klarer ta av er det defekt. Et rør er oppbrukt når getteteret er fullt..
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Reléer

[...]
Turn on/off protection in the form of high quality relays could have been added for a cost.
[...]
Denne delen av teksten i det innlegget forklarer vel årsak. Det virker ikke å være noe "beskyttelseskretser" i Schiit´s produkter.
^

Nettopp, men hvordan kan jeg være sikker på at det er en slik i WA6-SE eller m903, eller sorgenfri i PSii? Better safe than sorry.

Mvh
Paranoid

PS: Schiit skal ha fikset dette på senere versjoner.
[...]
btw: Vedr. Grace 903 - du kan vel ta gift på at @CDW..... vet det meste om denne
Schiit innførte beskyttelse(sreléer) etter denne episoden/runden.

Mange produkter inneholder beskyttelsesreléer. ptb nevnte f.eks. STAX SRM-007tII. Det samme gjelder mye av mitt løsøre. Det er (som oftest) enkelt å høre dem. Man slår på apparatet, og etter en ganske kort eller noe lengre tid (f.eks. STAX SRM-007t) kommer det et klikk når reléet slutter forbindelsen. Klikket kan være ganske høylytt, f.eks. på McIntosh MA7000.

Det er ikke noe problem å høre disse klikkene hverken på Grace Design m903, STAX SRM-007t eller Violectric HPA V200.

220px-Hazard_T.svg.png
 
T

Tittentei

Gjest
Offsetpresser og digitaltrykk gir formodentlig begge papirbaserte produkter.
Ja, men som utdannet trykker og aspirerende økonom, kan jeg fortelle at oppstartskostnadene på digitaltrykk er langt mindre enn for offset, hvor man blant annet må lage plater. Det gjør at opplag på offset må være høyt, mens man på digitaltrykk ikke trenger like mange eksemplarer for å igangsette produksjon. :) Lærte jeg deg noe nytt? :D
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Digitaltrykk

[...]
Med digitaltrykk, er det helt sikkert ikke så mange kopier som skal til før det settes igang. Man bruker vel knapt offsetpresser til småopplag lenger.
Der er jeg ikke enig med deg titten- når jeg skal lese faglitteratur/manualer fungerer det best for meg å ha det på papir. Men så er jo jeg en gammal mann også:)
Offsetpresser og digitaltrykk gir formodentlig begge papirbaserte produkter.
Ja, men som utdannet trykker og aspirerende økonom, kan jeg fortelle at oppstartskostnadene på digitaltrykk er langt mindre enn for offset, hvor man blant annet må lage plater. Det gjør at opplag på offset må være høyt, mens man på digitaltrykk ikke trenger like mange eksemplarer for å igangsette produksjon. :) Lærte jeg deg noe nytt? :D
Nei, men det virket som om Sorgenfri hadde behov for oppdatering. Det var derfor jeg skrev innlegget.

Er det noen reell forskjell mellom digitaltrykk og en skriver(/kopimaskin)?
 
T

Tittentei

Gjest
Nei, men det virket som om Sorgenfri hadde behov for oppdatering. Det var derfor jeg skrev innlegget.

Er det noen reell forskjell mellom digitaltrykk og en skriver(/kopimaskin)?
Som jeg trodde, hehe.

Har ikke drevet med trykk siden begynnelsen av milleniet, så mye har nok skjedd siden den gangen. Da jeg holdt på brukte vi gamle heidelbergpresser (offset) på skolen, og utplassert på Orkla Trykk i Tønsberg brukte de også offset (steike for et halvautomatisert og hurtig trykkeri). Parallellt foregikk det en revolusjon innen digitaltrykk, og det er vel i prinsippet bare gigantiske og mye raskere laserskrivere, vil jeg anta.
 
S

sorgenfri

Gjest
Releèr

Jepp Cdwm, Psii har et lite klikk, ca 30 sekunder etter oppstart-skinner sola:)
 
Topp Bunn