Spørsmål/Hjelp til LCD Tv

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
I går, Lørdag kjøpte jeg en Sony LCD tv, KLV-V32A10E.
Så på kampen GER/SWE, det var rett og slett forferdelig å se på, dårlige farger etterslep og uroligt billede! Så også lidt på dvd, og her var billedet bra, lidt problemer med renheten i enkelte farger.

Da er spørsmålet mitt, er disse feilene gjengs for alle LCD tv,er, eller har det noe med signalet å gjøre?
Jeg har kabeltv, antenne kabelen går direkte fra vægboksen og inn i tv,en , trenger jeg en digital tuner eller noe for å få digitalt signal ?

Jeg betalte 19kkr for Tv,en, og da forventer jeg et bedre tv å se på end mitt gamle 25’ 50hz tv.

Noen som kan fortelle meg hva jeg må/kan gjøre?

Mvh Tom-Erik
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Huff, så kjedelig.

Jeg har desverre ingen råd til deg, men har selv blitt lettere sjokkert over den faktiske billedkvaliteten på LCD og plasma under en nylig sjekkrunde i hovedstadens butikker. Jeg forstår jo hvorfor butikkene har fjernet crt-apparatene fra utstillingene. Det er jo et farlig referansepunkt når flatskjermene er så dårlige som dem er.

Personlig har jeg vært på utkikk etter en bra lcd på 23-26", og har bare funnet en tv som jeg kunne leve med, en Grundig Vision 1 på 26". Den har ihvertfall en akseptabel bildekvalitet, og er tildels betydelig bedre enn de konkurentene jeg har vært borti. Bare synd at anbefalt utsalgspris er 14000,-. Dette er jo relativt mye for en 26", men i dette tilfelle tror jeg det kan bli dyrt å handle billig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.438
Jeg var innom min lokale kjedebutikk her om dagen. Jeg kikket på veggen med flatskjermer og bemerket for ekspeditøren at omtrent alle bildene hadde skygger og var av dårlig kvalitet. Han hadde ikke noe greit svar på det, bare noe svada om at, joa, men, altså, fotballsendinger er vanskelige, det er noe med gresset. ;D
Jeg hadde før det fått ham til å bekrefte at de brukte digital parabol.
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Jeg kommer til å levere tilbake tven, for 19kkr er dette alt for dårligt!, og reiser på ferie. Når jeg kommer hjem får jeg vudere, selv tror jeg det blir en projecter på meg, eller kansje Plasma, LCD blir det IKKE

Mvh. Tom-Erik
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Vel, plasma er jo ikke akkurat fantastisk det heller. Jeg har absolutt ikke blitt mer imponert over disse enn hva jeg har blitt over LCD.
 
K

knutinh

Gjest
Det er mange faktorer her.

Hvis du har en gammel CRT-tv og setter deg 1 meter unna vil bildet se betydelig dårligere ut. Den samme effekten gjør seg til en viss grad gjeldende når Ola Nordmann bytter ut sin 29" CRT med 42" flatskjerm. Bildetfyller en mye større del av synsvinkelen, og svakhetene i det aldrende tv-systemet blir forstørret bokstavelig talt.

For å gi noenlunde akseptabelt bilde selv med støyete, ullent analog kabel/antenne-bilde så må flatskjermene ha kraftig prosessering. Bildet inn er 576 interlacede linjer med alle slags bilde-feil som skal blåses opp til (som regel) 768x1366 pixler. Algoritmer som gjør dete automagisk, like godt for alt material og uten brukerens viten er ikke barebare, og det krever betydelig prosesserngskraft og minne. Her skiller de forskjllige produsentene ganske kraftig.

Selv om man har/hadde hatt tilgang på strålende hd-materiale i 720p med høy bitrate og gode kamera, så er det enkelte svakheter som ligger i teknologiene. Sammenlignet med CRT så får man høy oppløsning, perfekt geometri og god størrelse uten en svær boks bak skjermen. Men når det gjelder dynamiske aspekter (forskjellen mellom helt hvitt og helt sort) så erdet ingentig som kan slå en god Sony/Philips CRT-tv. Tidligere har selve panelene også hatt dårligere responstid (tiden det tar for en pixel å endre verdi), men jeg tror at dette er såpass bra å at det i seg selv ikke er noe stort problem.


Merk også at flatskjermer typisk er konstant belyst (et hvitt bilde er hvitt hele tida) slik at vi slipper unna flimmer som man prøvde å maskere med "100Hz" tv-er, men for objekter i bevegelse ser det helt annerledes ut enn en crt-tv eller kinosal hvor man "blinker" objekter langs bevegelse.

mvh
knut
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Her er du delvis inne på riktige meninger/tanker Knutinh!
Det er mulig du aldri så min (delvise) hendvendelse til deg i en annen tråd om dette hvor jeg henviste til salgsannonsen på din Sony 29 tommer som jeg (tror er av samme type som jeg sjøl har).
Det er riktig at det sorte er sortere på denne type tv, men etter min erfaring er også tegningen(kontrasten) (kanskje pga. nettopp det) også dårligere i skyggen.
Jeg snakker da om når det er vesentlige mørke scener som dekker hele skjermen.
Nå har trådstarter riktignok prøvd dette hjemme og han har da satset på LCD, noe ikke jeg ville ha gjort (selv i dag, jeg handlet i November 2005)
Det er ikke noe som heter responstid på plasma, plasma har etter min mening bedre sortnivå og også mer nøytralt sortnivå.
Jeg ser på fotball hver dag og det er faktisk veldig bra, selv om som jeg hevdet ved årsskiftet sa at jeg gledet meg til fotball-VM for det skulle jeg da se på HDTV på svensk tv.
Nå har det seg slik at jeg ikke har hdtv decoder (ennå) og ikke har jeg undersøkt hvorvidt det finnes og hvorvidt det hadde vært mulig å få til dette på canaldigital og på svensk tv.
Det er noe som tyder på det siden jeg faktisk ikke får inn den ene svenske tvkanalen for tiden (og det står i programvisningen at det er fotballVM- med John Cleese
??? ??? ??? ???
Dermed må jeg bivåne fotballVm med vanlige, men dog digitale signaler og det er svært så bra og det er ikke tvil om hvilket apparat jeg vil foretrekke og med samme avstand (lik skjermstørrelse) av Pioneer 436 XDE og Sony KV-E 2963E.
Jeg fatter faktisk ikke hva det snakkes om, men LCD som sagt er ikke noe jeg pr.i dag ville valgt, selv om de også under gunstige(re) forhold er blitt en god del bedre i senere tid.
Likvel er det nok nettopp LCD jeg vil gå for som kjøkkentv, men dette vil jeg forsøksvis drøye en tid til.
Har forresten merket meg at det kan se ut til at 23 tommere blir mer sjeldent? 26 er likevel en grei størrelse på kjøkkenet.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vel, plasma er jo ikke akkurat fantastisk det heller. Jeg har absolutt ikke blitt mer imponert over disse enn hva jeg har blitt over LCD.

Hei!
Mulig jeg husker feil, men fikk ikke du sett min Pioneer påslått da du var her på prøvelytt?
Jeg hadde i hvert fall den da, for det var jo i år du var her.
Det er mulig du allerede har flyttet, men dersom ikke så sving gjerne innom (gjerne mens det er fotball) så får vi se hva du sier (ser) ;) ;)

Mvh.KW
 
K

knutinh

Gjest
Plasma er absolutt interessant. Men hvis vi ser bort ifra de praktiske hensyn som varme/effektforbruk og innbrenningsfare så er det et par ting som står igjen:

  • Du må ha veldig stor plasma for å få 1280x720 pixler eller mer. På oppløsning leder lcd og vil sannsynligvis alltid gjøre det.
  • Hvis du ser plasma og lcd side om side på elkjøp, så er lyss-styrken betydelig bedre på lcd. Den ser ut til å "skinne" ved siden av en matt plasma
  • Når jeg går nært inn på plasma så ser bildet ut til å "myldre". Det er en type signalstøy som jeg ser uansett om det er kabel-tv eller HD signal fra HDMI som kommer inn. Jeg tror det må skyldes måten man får variasjon i intensitet, en slags PWM/dithering? Til sammenligning er LCD glatt, som å se på et trykk på nært hold.

Ellers har jeg vel listet opp de tingene som flatskjermer helt klart gjør bedre enn CRT, f.eks flimring og geometri, så ting er ikke så svart-hvitt som hverken flatskjermforkjemperne eller crt-forskjemperne vil har det til.

mvh
Knut
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Var å leverte tilbake tv,en Idag, ikke noe problem, fikk pengene tilbake på konto. Selgeren mente at der kansje var noe galt med tven og skal ringe meg senere.

Så på noen nye samsung Plasma tver, greit nok at plasma har et dusere billede, men etter min mening et mere naturligt og rigtigt billede, og dynamikken i billedet var helt top, nå skal det siges at det var en demo hddvd fra pioner som ble spilt.
Jeg spurte hva de hadde av crt, tver! ingen ting over 21" ??? Blir lidt som da cden kom, da forvandt vinylen mer eller mindre. Kan hende at Crt kommer for fuldt igjen om 10 års tid ;)
Intil videre får jeg være fornøyd med min 10 år gamle 25"

Mvh Tom-Erik
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei!
Mulig jeg husker feil, men fikk ikke du sett min Pioneer påslått da du var her på prøvelytt?
Jeg hadde i hvert fall den da, for det var jo i år du var her.
Det er mulig du allerede har flyttet, men dersom ikke så sving gjerne innom (gjerne mens det er fotball) så får vi se hva du sier (ser) ;) ;)

Mvh.KW
Hei KW!

Jo, du hadde plasmaen når jeg var der, men det var ikke den jeg hadde fokuset på. Tror heller ikke at jeg hadde brillene på, noe man kanskje gjør lurt i når man skal høre på Duelundhøyttalere?

Min uttalelse har sin bakgrunn i diverse sjekkrunder på byens elkjeder, med utgangspunkt i å finne en 42" plasma til jobben, og en 23-26" til meg selv.

Ut fra det utvalget som var å finne der må man kunne være ganske kritisk og skuffet. Jeg hadde ikke våget å møtt opp på jobben med en eneste av de 42" plasmaene jeg har sett i de tradisjonelle elbutikkene, ihvertfall ikke dem som kostet under 25.000,-

Jeg kommer selv til å kjøpe den nevnte Grundig Vision 1 LCD, da den var forholdsvis grei og betraktelig bedre enn de konkurentene jeg har sett.

Ta min generelle uttalelse om Plasma med en klype salt. Jeg husker å ha sett ganske gode bilder fra Plasma, men da i høyere prisklasser. Mener å ha sett bra skjermer fra Pioneer, Loewe, og panasonic.
 
K

knutinh

Gjest
"digitaltv" og "digitalt bilde" kan være forvirrende begreper.

Selv om du har digital tv-tuner så vil en analog tilkobling mellom tuner og tv kunne forringe kvaliteten.

Hvis du kobler tv-en til kilden med antenne-kabel, SCART, s-video eller komponent så har bildet vært innom minst et ledd med analog overføring. Et unntak fra dette er hvis du har innebygd digitalt bakkenettmottaker (DVB-T) og kobler deg til en antenne som kan hente ned norske prøvesendinger eller svenske boxersendinger.

-k
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Var å leverte tilbake tv,en Idag, ikke noe problem, fikk pengene tilbake på konto. Selgeren mente at der kansje var noe galt med tven og skal ringe meg senere.

Så på noen nye samsung Plasma tver, greit nok at plasma har et dusere billede, men etter min mening et mere naturligt og rigtigt billede, og dynamikken i billedet var helt top, nå skal det siges at det var en demo hddvd fra pioner som ble spilt.
Jeg spurte hva de hadde av crt, tver! ingen ting over 21" ???  Blir lidt som da cden kom, da forvandt vinylen mer eller mindre. Kan hende at Crt kommer for fuldt igjen om 10 års tid ;)
Intil videre får jeg være fornøyd med min 10 år gamle 25"

Mvh Tom-Erik
Nei, crt som i dag kommer ikke tilbake. Men likevel er nok plasma og LCD "passing fancy". Oled er kanskje det som er det neste ("mini" crt pixler).
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Plasma er absolutt interessant. Men hvis vi ser bort ifra de praktiske hensyn som varme/effektforbruk og innbrenningsfare så er det et par ting som står igjen:

  • Du må ha veldig stor plasma for å få 1280x720 pixler eller mer. På oppløsning leder lcd og vil sannsynligvis alltid gjøre det.
  • Hvis du ser plasma og lcd side om side på elkjøp, så er lyss-styrken betydelig bedre på lcd. Den ser ut til å "skinne" ved siden av en matt plasma
  • Når jeg går nært inn på plasma så ser bildet ut til å "myldre". Det er en type signalstøy som jeg ser uansett om det er kabel-tv eller HD signal fra HDMI som kommer inn. Jeg tror det må skyldes måten man får variasjon i intensitet, en slags PWM/dithering? Til sammenligning er LCD glatt, som å se på et trykk på nært hold.

Ellers har jeg vel listet opp de tingene som flatskjermer helt klart gjør bedre enn CRT, f.eks flimring og geometri, så ting er ikke så svart-hvitt som hverken flatskjermforkjemperne eller crt-forskjemperne vil har det til.

mvh
Knut
Hei!
Varme og efektforbruk: Enig
Pioneer 436 er helt passe størrelse (for meg) i en stue og den er også stor nok for nevnte oppløsning.
506 passer helt riktig til ekte hdtv, og akkurat dette var jeg ikke klar over da jeg foretok valget (av 436), men det ordner jeg når den tid er kommet og ekte hdtv er mer vanlig ;)
Innen den tid er det mulig vi hverken vil velge plasma eller lcd::)

<Hvis du ser plasma og lcd side om side på elkjøp, så er lyss-styrken betydelig bedre på lcd. Den ser ut til å "skinne" ved siden av en matt plasma>
Forsåvidt enig, men jeg har heller ikke tenkt til å sitte å se på tv på Elkjøp ;)
Ikke har jeg heller noen tanker om å sitte spesielt nære min 43tommer Pioneer heller (sitter ca. 4 meter unna)

Til slutt så nevner jeg at den heller ikke skal brukes som "dataskjerm"

Ved valg av mindre skjermer, så har en for det første ikke noe valg og her kommer også det med oppløsning inn, derfor vil valget av 26 tommer til kjøkkenet ikke være noe problem mellom systemene men kun mellom merkene :)

Mvh.KW
 
I

ijustpop

Gjest
Plasma er absolutt interessant. Men hvis vi ser bort ifra de praktiske hensyn som varme/effektforbruk og innbrenningsfare så er det et par ting som står igjen:
På nye bedre plasma tv'er som f.eks Pioneer er ikke innbrenning noe problem. Et par timer med 'snøbilde' så er absolutt alt borte og de siste generasjons pioneer bruker faktisk mindre strøm enn lcd.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
På nye bedre plasma tv'er som f.eks Pioneer er ikke innbrenning noe problem. Et par timer med 'snøbilde' så er absolutt alt borte og de siste generasjons pioneer bruker faktisk mindre strøm enn lcd.

Hei!
Det er godt å høre, men vil likevel fortelle hva som skjdde meg i starten av desember (kjøpte i november)
Et eller annet skjedde enten med Pioneer eller digitaldecoderen,
Det var i en hektisk periode før jul, samt at jeg hadde noen andre "problemer"
Det som skjedde var at det ble svarte (ikke grå) avgrensninger (sladder) på siden uansett hvilket format (bredde) jeg sjøl valgte.
Jeg reflekterte der og en god stund fremover ikke over at de var sorte (de skal nemlig være grå ved f.eks.4:3 sendinger.
En (litt for lang ) tid etter jul hadde jeg tid og ork til å ta tak i dette.
Jeg trodde jo at det var noe galt med Pioneerplasmaen som forårsaket dette.
Det troddde ikke Pioneer noe på og en enkel sjekk med DVD viste jo fullt bilde.
Da var det å få levert Decoderen til service og heller ikke den fant de noen feil på (påsto de ::) )
Da jeg rigget det hele opp igjen nå med fullt bilde i bredden fikk jeg se 2 meget tydelige horisontale striper (der hvor de sorte "sladdene" i )lang) tid hadde vært.
Jeg oppdaget jo disse allerede ved DVD sjekken og ble ganske så fortvilet, for de var svært tydelige, selvfølgelig mest ved ensfargede lys(blå) himmel f.eks.
Jeg fikk beskjed om å roe meg fordi dette ville gå over i løpet av 1-2- uker.
Vel, jeg kunne se de på lyse felter i 3-4 uker, men nå er det borte :)

Et tips skal visstnok være at en i de to første månedene (alt etter som hvor mye det blir brukt) velger å bruke full skjerm på alt (en ser på)
Altså en form for innbrenning (kjøring ::) )
Dette(mitt) var jo et tilfelle hvor innbrenningen (med de svarte sidesladdene) hadde fått "stå" svært lenge, i tillegg vil jo "sharpingen" forårsake en "ekstra" kontur her og dette er grunnen til at sidesladdene er valgt å være grå (noe som irriterte meg i starten), men nå forstår jeg hvorfor de ikke er sorte (under normale forhold)
De er forøvrig en sjelden gang sorte over og under (for bedre tilpassing av pixler på sending, når det i tillegg er grå sidesladder.
I slike tilfeller kan en bare gå inn å velge full breddde manuelt
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det skal vel være "vertikale" striper det er snakk om ::) ::)

Mvh.KW
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
jobber for tiden på elkjøp og har fått noen kommentarer fra diverse "brunevareselgere."

repsesentanter fra både loewe og pioneer hevder selv at deres tv'er IKKE er blant markedets beste tv'er.

tv'en som pr dags dato gir "mest for pengene" med tanke på billedkvaliteten hos oss er HITACHI 42PD7A10.

nypris på denne er np 28k

mulig mitt valg blir en epson projektor da prisen på disse er høyst overkommelige i forhold til plasma. beholder i så fall min 32" panasonic crt tv.

christian
 
Topp Bunn