Spørsmål fra en grønnskolling på streaming

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Broren min skal kjøpe seg en Primare i22 med innebygget DAC med toslink og spdif innganger. Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett. Slik jeg har forstått det, trenger han bare en streamer, med digital-utgang, f.eks toslink.

Så er spørsmålet, hvilken streamer velger man da? Kan man kjøpe noe så enkelt som en Chromecast audio med digital-utgang? Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?

På forhånd takk for svar!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Han trenger strengt tatt bare en digitalkabel fra PC-en til DAC, og så kan han streame fra den via f.eks. Spotify connect styrt fra de mobile enhetene også. ...Men da må jo PC-en stå på.

Chromecast Audio vil også fungere fint.

Eller en Bluesound Node, Sonos eller hva som helst.

Eller en Raspberry Pi-basert liten "mini pc"-streamer. Det kommer jeg til å gå for neste gang jeg trenger å endre noe.

Det følgende kommer til å møte motbør ;) ...men nei: Det har ikke mye for seg å gå opp i prisklasse. Om DAC-en får en datastrøm fra PC-en eller fra en streamer til titusenvis av kromer, kommer det ikke til å låte forskjellig ut fra DAC-en uansett.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Tilslutter meg det ovenstående.

Selv benytter jeg en rimelig nettverksspiller med Spotify Connect, for grønnskollinger anbefaler jeg Mitchell & Johnson om denne fortsatt kan skaffes fra Moet Audio, for den er så enkel så sette opp. Kjør den digitalt til frittstående DAC, så er du på trygg grunn. Denne har dessuten også nettradio (og DAB for de som har slike tilbøyeligheter).

Bruk mobilen til fjernstyring med Undok-appen. Superenkelt.

Mvh
Håkon Rognlien
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Broren min skal kjøpe seg en Primare i22 med innebygget DAC med toslink og spdif innganger. Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett. Slik jeg har forstått det, trenger han bare en streamer, med digital-utgang, f.eks toslink.

Så er spørsmålet, hvilken streamer velger man da? Kan man kjøpe noe så enkelt som en Chromecast audio med digital-utgang? Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?

På forhånd takk for svar!
Hvis han har en bra dac er chromecast godt nok.
Jeg merket ingen forskjell fra en Streamer til 20.000 og chromecast på mitt hovedanlegg.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Broren min skal kjøpe seg en Primare i22 med innebygget DAC med toslink og spdif innganger. Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett. Slik jeg har forstått det, trenger han bare en streamer, med digital-utgang, f.eks toslink.

Så er spørsmålet, hvilken streamer velger man da? Kan man kjøpe noe så enkelt som en Chromecast audio med digital-utgang? Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?

På forhånd takk for svar!
Spiller han fra egen samling/lagret musikk, eller nett-tjenester?
De fleste enkle streaming løsninger funker bra, spesielt selvfølgelig om han benytter mest Spotify.
De fleste streamere har i dag Spotify Connect. Da får man opp et symbol i Spotify appen, så er det bare å trykke på dette og streame i vei :)
Men dette med lydkvalitet ja.. Jeg har Chromecast, Air Play, (Apple TV og Apple router) en enkel Yamaha sak, og en Naim enhet som jeg streamer fra. Hos meg er det veldig lett å høre at Naimen har mer kjøtt på bena. Om dette er fordi den kjører på coax til forsterkerens innebygde DAC mens de andre kjører optisk overføring til forsterkeren vet jeg ikke. Hører f.eks mye på de forskjellige Radio Paradise sendingene. Det lyder mye bedre IMØ på Naimen enn via de andre kilder. Chromecast og Yamahen bruker TuneIn radio app, det lyder tynt. Prøvd de settinger som er. Naimen har egen tuner «innebygget». Og som nevnt altså mere kjøtt.
Finnes mye billige løsninger på finn.no. Både Sonos og Bluesound har kommet med nye streamere. Forige gen. Sonos Connect får man nå fra 16-1700NOK på Finn. Anbefales tilkoplet optisk, men det lyder nødvendigvis ikke bedre enn coax, da altså forsterkeren også har en vesentlig rolle her. Har vel litt med å gjøre hva slags overføring produsenten har prioritert.
 
X

X186841

Gjest
Sist jeg sjekka hadde Naim 320k stream fra Radio Paradise mens Tunein hadde 128k. Bruker i dag PC med Jriver og streamer RP i 900k Flac.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett.
Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?
Hvilket filformat har han lagret på PC?
Du får mye bra lyd til en billig penge i dag.....
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Han trenger strengt tatt bare en digitalkabel fra PC-en til DAC, og så kan han streame fra den via f.eks. Spotify connect styrt fra de mobile enhetene også. ...Men da må jo PC-en stå på.

Chromecast Audio vil også fungere fint.

Eller en Bluesound Node, Sonos eller hva som helst.

Eller en Raspberry Pi-basert liten "mini pc"-streamer. Det kommer jeg til å gå for neste gang jeg trenger å endre noe.

Det følgende kommer til å møte motbør ;) ...men nei: Det har ikke mye for seg å gå opp i prisklasse. Om DAC-en får en datastrøm fra PC-en eller fra en streamer til titusenvis av kromer, kommer det ikke til å låte forskjellig ut fra DAC-en uansett.
Tusen takk for svar. Det virker som om jeg har fattet konseptet med streamer rimelig greit. De fleste løsninger høres ganske greie ut, men synes Raspberry Pi hørtes interessant ut. Men skal man gå for en slik løsning er det vel behov for noe software som fungerer med ulike formater og streaming-tjenester?
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Broren min skal kjøpe seg en Primare i22 med innebygget DAC med toslink og spdif innganger. Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett. Slik jeg har forstått det, trenger han bare en streamer, med digital-utgang, f.eks toslink.

Så er spørsmålet, hvilken streamer velger man da? Kan man kjøpe noe så enkelt som en Chromecast audio med digital-utgang? Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?

På forhånd takk for svar!
Spiller han fra egen samling/lagret musikk, eller nett-tjenester?
De fleste enkle streaming løsninger funker bra, spesielt selvfølgelig om han benytter mest Spotify.
De fleste streamere har i dag Spotify Connect. Da får man opp et symbol i Spotify appen, så er det bare å trykke på dette og streame i vei :)
Men dette med lydkvalitet ja.. Jeg har Chromecast, Air Play, (Apple TV og Apple router) en enkel Yamaha sak, og en Naim enhet som jeg streamer fra. Hos meg er det veldig lett å høre at Naimen har mer kjøtt på bena. Om dette er fordi den kjører på coax til forsterkerens innebygde DAC mens de andre kjører optisk overføring til forsterkeren vet jeg ikke. Hører f.eks mye på de forskjellige Radio Paradise sendingene. Det lyder mye bedre IMØ på Naimen enn via de andre kilder. Chromecast og Yamahen bruker TuneIn radio app, det lyder tynt. Prøvd de settinger som er. Naimen har egen tuner «innebygget». Og som nevnt altså mere kjøtt.
Finnes mye billige løsninger på finn.no. Både Sonos og Bluesound har kommet med nye streamere. Forige gen. Sonos Connect får man nå fra 16-1700NOK på Finn. Anbefales tilkoplet optisk, men det lyder nødvendigvis ikke bedre enn coax, da altså forsterkeren også har en vesentlig rolle her. Har vel litt med å gjøre hva slags overføring produsenten har prioritert.
Jeg antar han for det meste kommer til å spille fra Spotify eller Tidal. Men dersom man ønsker å spille lagret musikk, velger man da en streamer med harddisk som så kobles til en PC gjennom USB (evt. wifi) for å overføre musikken? Jeg antar at man da trenger noe software på telefon eller nettbrett for å styre streameren?

Han kommer til å bruke den innebygde dacen i Primaren, så streameren blir jo bare en sak som tar imot og videredistribuerer digitalsignalet til Dacen. Sliter med å forstå at dette skal ha så mye å si for lydkvaliteten. Forsterekren har både SPDIF/Koaks- og toslink-inngang. Jeg har også hørt at spdif/koaks skal spille bedre, men kom over en test som viste at det ikke stemte.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Broren min skal kjøpe seg en Primare i22 med innebygget DAC med toslink og spdif innganger. Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett. Slik jeg har forstått det, trenger han bare en streamer, med digital-utgang, f.eks toslink.

Så er spørsmålet, hvilken streamer velger man da? Kan man kjøpe noe så enkelt som en Chromecast audio med digital-utgang? Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?

På forhånd takk for svar!
Hvis han har en bra dac er chromecast godt nok.
Jeg merket ingen forskjell fra en Streamer til 20.000 og chromecast på mitt hovedanlegg.
Det er dette jeg også mistenker.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Tilslutter meg det ovenstående.

Selv benytter jeg en rimelig nettverksspiller med Spotify Connect, for grønnskollinger anbefaler jeg Mitchell & Johnson om denne fortsatt kan skaffes fra Moet Audio, for den er så enkel så sette opp. Kjør den digitalt til frittstående DAC, så er du på trygg grunn. Denne har dessuten også nettradio (og DAB for de som har slike tilbøyeligheter).

Bruk mobilen til fjernstyring med Undok-appen. Superenkelt.

Mvh
Håkon Rognlien
Ser jo interessant ut den, men tror den er litt mer enn han behøver. Han har jo DAC i forsterkeren, og radio tror jeg ikke han hører særlig mye på, men det kan jo uansett spilles på andre måter, som jeg tror vil være hans foretrukne valg uanset. Men takk for tips!
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett.
Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?
Hvilket filformat har han lagret på PC?
Du får mye bra lyd til en billig penge i dag.....
Jeg tror det hovedsaklig blir gjennom spotify og Tidal.

Forøvrig glemte jeg å skrive at han også vil ha en som kan kobles til TVen...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Han trenger strengt tatt bare en digitalkabel fra PC-en til DAC, og så kan han streame fra den via f.eks. Spotify connect styrt fra de mobile enhetene også. ...Men da må jo PC-en stå på.

Chromecast Audio vil også fungere fint.

Eller en Bluesound Node, Sonos eller hva som helst.

Eller en Raspberry Pi-basert liten "mini pc"-streamer. Det kommer jeg til å gå for neste gang jeg trenger å endre noe.

Det følgende kommer til å møte motbør ;) ...men nei: Det har ikke mye for seg å gå opp i prisklasse. Om DAC-en får en datastrøm fra PC-en eller fra en streamer til titusenvis av kromer, kommer det ikke til å låte forskjellig ut fra DAC-en uansett.
Tusen takk for svar. Det virker som om jeg har fattet konseptet med streamer rimelig greit. De fleste løsninger høres ganske greie ut, men synes Raspberry Pi hørtes interessant ut. Men skal man gå for en slik løsning er det vel behov for noe software som fungerer med ulike formater og streaming-tjenester?
Du får såvidt jeg vet lastet ned ferdige linux-distribusjoner med alt som trengs for å smekke den rett opp som en fungerende streamer. F.eks. kan den late som den er en Squeezebox. Det finnes også ferdige moduler med Pi-en og "lydkort" med digitalutgang. (Hifiberry) som gjør det enkelt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett.
Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?
Hvilket filformat har han lagret på PC?
Du får mye bra lyd til en billig penge i dag.....
Jeg tror det hovedsaklig blir gjennom spotify og Tidal.

Forøvrig glemte jeg å skrive at han også vil ha en som kan kobles til TVen...
Hvordan kobles til TV-en? En streamer for både film og lyd er litt kinkig å finne, vel? TV-en kan vel også kobles rett i DAC-en for å få bra lyd fra den.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Han ønsker seg å kunne streame musikk fra PC, mobil og nettbrett.
Hvordan er lydkvaliteten, er det noe å hente på å gå opp i prisklasse?
Hvilket filformat har han lagret på PC?
Du får mye bra lyd til en billig penge i dag.....
Jeg tror det hovedsaklig blir gjennom spotify og Tidal.

Forøvrig glemte jeg å skrive at han også vil ha en som kan kobles til TVen...
Hvordan kobles til TV-en? En streamer for både film og lyd er litt kinkig å finne, vel? TV-en kan vel også kobles rett i DAC-en for å få bra lyd fra den.
Det vet jeg egentlig ikke, tipper det er HDMI inn til TVen, men har ingen anelse om hva han bruker som avspilling. Jeg ser for meg at følgende løsning:

Toslink ut fra TVen og inn forsterkerens intern-DAC.
SPDIF/COAX fra streamer og inn i DAC.

Det betyr at det er behov for streame med spdif/coax og toslink ut.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg tror det hovedsaklig blir gjennom spotify og Tidal.

Forøvrig glemte jeg å skrive at han også vil ha en som kan kobles til TVen...
Hvordan kobles til TV-en? En streamer for både film og lyd er litt kinkig å finne, vel? TV-en kan vel også kobles rett i DAC-en for å få bra lyd fra den.
Det vet jeg egentlig ikke, tipper det er HDMI inn til TVen, men har ingen anelse om hva han bruker som avspilling. Jeg ser for meg at følgende løsning:

Toslink ut fra TVen og inn forsterkerens intern-DAC.
SPDIF/COAX fra streamer og inn i DAC.

Det betyr at det er behov for streame med spdif/coax og toslink ut.
Jeg bruker min eldre Naim UnitiQute slik: den fungerer som HUB for alle digitale kilder, også TV tilkoplet optisk. Jeg bruker Qutens remote eller app til ALT av kildevalg som streaming, nettradio, DAB, FM, TV, BluRay..
Fra denne en enkel coax over til min forsterker med innebygget DAC. Så gjør tilfeldighetene at jeg kan bruke Qutens volumkontroll på forsterkeren. Så da bruker jeg altså kun 1 remote.

Men du skriver jo at du mistenker at det ikke er noe særlig gevinst på å gå fra Chromecast til dyrere saker, så foreslår at dere bare tester en slik? Koster jo nesten ingenting. Og hvem vet, kanskje er Chromecast den beste match med Primare, på optisk inngang,

Fotnote: jeg VET (og har hørt) streamere som igjen lyder bedre enn min Qute desverre..
Om vi snakker type Aurender, Lumin, dyrere Naim, Linn osv. Slik er det bare. Det gjelder å finne en komponent som er tilstrekkelig for han, og hans krav til lydkvalitet. Men hadde jeg vært bror din, -dropp den Primaren og kjøp en skikkelig alt i ett.
F.eks en Naim Atom med HDMI, alt han behøver av tilkoplinger, alt av streamingfunksjoner. Og meget bra lyd! KISS.

Florerer av tester. En av dem her:
https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/naim-uniti-atom?hw=1
 
Topp Bunn