Høyttalere Spørsmål ang demping av frekvenser ved romkorreksjon

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
71
Torget vurderinger
5
Men for å være helt konkret. Man mister litt dynamikk med EQ og romkorreksjon. Pest eller kolera, velg selv!
Nuvel, sånn det låter nå føler jeg ikke det mangler noe, men alt kan alltid bli litt bedre. Er spent på tilbakemeldinger ved første lyttekveld... :) (både positive og negative)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
Men for å være helt konkret. Man mister litt dynamikk med EQ og romkorreksjon. Pest eller kolera, velg selv!
Nja....De aller fleste som får demonstrert romkorreksjon, og særlig i sitt eget anlegg, er vant til en frekvensgang som har kuler og humper. Når da nivået blir dratt ned flere db i f.eks. mellombassen, oppfattes dette som redusert dynamikk. Dessuten, korreksjon setter i noen tilfeller store krav til forsterkeren. Har man ikke nok krefter, og i tillegg skal venne seg til en flatere frekvensgang, er det lett å oppfatte dette som at dynamikken er dårligere. Litt det samme som når jeg prøver å stille riktige farger på tv'en til gamlingene hjemme... De er vant til at fargene er overstyrte, og når de får se et mer korrekt bilde, synes de det er litt kjedelig.
Er det egentlig noen gode grunner til en god DSP brukt riktig skal redusere dynamikken? Her få andre ta over. Jeg opplever i allefall ikke dårlig dynamikk, i forhold til hva mitt anlegg har av styrker og svakheter, med romkorreksjon.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Gir man romkorreksjon de riktige arbeidsbetingelsene og bruker den riktig gir det mikroskopiske bakdeler og kjempestore fordeler etter min mening.
Jeg sitter nærfelt med massive akustikktiltak og et symmetrisk oppsett og synes romkorreksjonen drart det hele mye lenger enn jeg hadde klart uten.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
Jeg sitter også relativt nærme, ca 2,5 meter. Rommet er ca 20 kvadratmeter, med mange tiltak. Fikk en betydelig forbedring ved å flytte lytteposisjon 60 cm fram.
Slik det er nå, jobber EQ mest i bassen hvor det blir dratt ned en del db, og en liten heving i mellomtonen/nedre diskant. Alt i alt er det mye mer som blir dempet enn hevet. Det er en stor fordel, og gir mer headroom. Har en kurve med en lett heving i bunn, nøytral nedre mellomtone, og et lett fall derifra og opp.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
En dag vil denne erkjennelsen være en selvfølge:

Det er ikke mulig å ta ut potensialet i et anlegg uten å bruke (sofistikert anno 2012 )DSP til å korrigere høyttaler + rom.

Topp Bunn