Digitale avspillere Spørreundersøkelse om CD kontra streaming

Foretrekker du CD eller streaming? Kommenter gjerne hvorfor.

  • Cd

    Stemmer: 79 40.1%
  • Streaming

    Stemmer: 118 59.9%

  • Totalt antall stemmer
    197

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    Driver kun med strømming. Når jeg kjøpte mitt dedikerte oppsett, så vurderte jeg litt å beholde min gamle CD-spiller. Det var en Esoteric ombygd etter alle kunstens regler av Alex Peychev i APL. Når riggen fra Innuos/MSB samme kvelden den kom i hus spilte like godt eller bedre da forsvant den tanken.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Apropos ripping av CD-er. Det har jeg gjort, og det funker. MEN – det blir «EDB» for meg. Filbehandling, mapper, nettverk bla, bla, bla. Det er rett og slett usexy 😅Jeg sitter på PC i jobb minimum åtte timer i døgnet, så det å kunne legge en CD i spilleren og trykke på Play, synes jeg er befriende.
    Næh, det første jeg gjør når jeg får en CD i hus er å putten den i en CD-spiller koblet til mac´en. Den laster musikken (lossless) inn i musikkprogrammet. Neste gang jeg kobler er iphone eller ipad synkroniseres den over til enheten så jeg har høre på det nårsomhelst og hvorsomhelst. Alt unntatt å putte CD inn i spilleren går av seg selv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Stort sett streaming, lokalt & på nett, fikle med fysiske format gir meg ingenting, heller omvendt. Foretrekker det som gir best lyd - er det samme lydkvalitet foretrekker jeg det enkleste.

    Kan legge til at mitt problem med fysisk format er plass og håndtering, det føles mer og mer problematisk, samtidig som samlingene øker og alderen :cool: liker ellers fysisk format - men det negative overstiger det positive.

    Har det samme problemet med film, bøker, spill osv - har gått over til digitalt/streaming på det meste.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ev. en lyslaserleser som kan skanne og strømme direkte fra kartongen med CD-er i boden
    Næh, det første jeg gjør når jeg får en CD i hus er å putten den i en CD-spiller koblet til mac´en. Den laster musikken (lossless) inn i musikkprogrammet. Neste gang jeg kobler er iphone eller ipad synkroniseres den over til enheten så jeg har høre på det nårsomhelst og hvorsomhelst. Alt unntatt å putte CD inn i spilleren går av seg selv.
    Har en følelse av at det ikke går like sømløst i en Windows + Android-verden 😅
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, setter CD’en i drevet, dBpoweramp starter automatisk, sjekk metadata, ripp til oppgitt mappe, Roon oppdager de nye filene, og klart. Da kan man bruke hvilken som helst dings til å spille av, enten som fjernkontroll for å spille på anlegget, eller med mobilen som eget endpoint og hodetelefoner på lokalnettet.

    Om man vil ha med seg hele CD-samlingen sin på toget er det også lett match.
    Den setter opp en egen streaming-tjeneste, tilgjengelig over internett, med din platesamling og deg selv som eneste bruker. Eneste begrensning er at PC’en med Roon core må være påslått og tilkoblet nett, og at den mobile avspilledingsen må ha tilgang til mobildata eller wifi fra et eller annet sted i verden. Og da har du hele CD-samlingen hjemmefra tilgjengelig hvor som helst.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jo, setter CD’en i drevet, dBpoweramp starter automatisk, sjekk metadata, ripp til oppgitt mappe, Roon oppdager de nye filene, og klart. Da kan man bruke hvilken som helst dings til å spille av, enten som fjernkontroll for å spille på anlegget, eller med mobilen som eget endpoint og hodetelefoner på lokalnettet.

    Om man vil ha med seg hele CD-samlingen sin på toget er det også lett match.
    Den setter opp en egen streaming-tjeneste, tilgjengelig over internett, med din platesamling og deg selv som eneste bruker. Eneste begrensning er at PC’en med Roon core må være påslått og tilkoblet nett, og at den mobile avspilledingsen må ha tilgang til mobildata eller wifi fra et eller annet sted i verden. Og da har du hele CD-samlingen hjemmefra tilgjengelig hvor som helst.
    OK. Joda, vil man gå inn for det og ordne musikkserver med integrert DVD-drev, så er det sikkert fullt mulig å få det noenlunde strømlinjeformet og enkelt. Jeg er kanskje bare litt lat.

    Et annet moment er at nesten hele platesamlingen min er tilgjengelig på Tidal. De få platene som ikke er det, kan jeg leve med å ikke ha tilgjengelig de dagene jeg er på reise :) Da blir det liksom ikke verdt bryderiet – for meg – å sette opp en lokal musikkserver.
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Qobuz/Tidal og cddrev; inn på samme dac, låter topp og kan ikke si jeg foretrekker det ene fremfor det andre. Streamer mest. Har ikke savnet vinyl.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Nøtterøy
    Analogt inn i preamp som digitaliserer til 24/48 og sender til lydkort og pc som oppsampler til 24/96 og deler 4-veis med 32 bit floating point og sender 24/48 tilbake til lydkortets åtte DAC-kanaler.
    Siden du spør. 😇
    Dæven
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En Bluesound Vault gjør den jobben her......og hos tusenvis av andre musikkelskere (y)
    Vurderte den en stund, men syns det var irriterende at den ikke hadde SSD og bare gammeldags harddisk.

    Edit: den burde heller ikke behøve å koste mer enn maks. 10 k.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.028
    Antall liker
    8.236
    Torget vurderinger
    1
    Å rippe flere tusen CD plater, og deretter kjøpe DAC og streamer og gudene vet hva, er langt mer jobb enn å putte CDen i spilleren når man ønsker å lytte. Streamer ingenting. Ikke engang TV...
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Fysiske medier, yes!
    Men, ingen problemer med å hekte på en dac som får det hele til å låte bedre?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Asbjørn, min PA Audio PerfectWave Transporter afspiller ikke i samtid, men overfører til et lager før det sendes videre. Så er der tid til at korrigere fejl.
    Jeg er sikker på, at lyttede du til den, måtte du erkende, at cd mediet er bedst.
    🙂
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, min PA Audio PerfectWave Transporter afspiller ikke i samtid, men overfører til et lager før det sendes videre. Så er der tid til at korrigere fejl.
    Jeg er sikker på, at lyttede du til den, måtte du erkende, at cd mediet er bedst.
    🙂
    Da kan man sagtens diskutere hvor lang tid som behøves i det lageret. Mine CD’er avspilles heller ikke i sanntid, men leses til et lager før det sendes videre. Eneste prinsipielle forskjell er vel at min «CD-spiller» tar vare på filen i lageret til neste gang heller enn å måtte lese den fysiske CD’en på nytt hver gang.
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Blir CD/SACD til jeg dauer, så sant elektronikken funker. Har rippet en del, men det funker f.. meg ikke alltid det heller. Noe skal man slite med og det er vel det hobbyen dreier seg om.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Enig i alt dette, og det som mangler nå er at noen lanserer en avspiller med rippefunksjon og innebygd SSD på noen TB, med et intiutivt brukergrensesnitt og en betalbar pris.

    Altså, man får en Xbox med innebygd SSD på 1 TB til femogethalvttusen, ser ingen grunn til at en hifidings som skal sende digitale musikksignaler videre fra en SSD trenger å koste veldig mye mer.
    Spot on!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg streamer nesten utelukkende.
    Hovedgrunnen er ikke komfort, men all verdens musikk tigjengelig.
    En hel del av dette er elendige innspillinger, eller er av andre grunner uinteressant. Akkurat som med mange plater og CD-er.
    Men det er også utrolig mye spennende ting som jeg ikke har hørt, og i mange tilfeller ikke har hørt om.
    Ting jeg lett kan finne på Spotify eller andre strømmeplattformer. 🤗
     
    Sist redigert:

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    229
    Sted
    Oslo
    Koser meg med både CD og sreaming via en modifisert Marantz SA15S1 og en DDDac1543 / WavelO usb/i2s.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Å rippe flere tusen CD plater, og deretter kjøpe DAC og streamer og gudene vet hva, er langt mer jobb enn å putte CDen i spilleren når man ønsker å lytte. Streamer ingenting. Ikke engang TV...
    Hvordan tenkte du her?

    En cd rippes og tagges på noen få minutter. Neste gang du vil spille albumet slipper du å lete i hyllene/kasser blant tusenvis. Noen få klikk på valgfri dings og albumet spilles. Tviler på at det går raskere å kjøpe en cd-spiller enn en dac/streamer :ROFLMAO:

    Litt innsats i starten og du har mulighet til å spare deg for masse jobb. Tid du heller kan bruke til å spille musikk. Som meg, kanskje du i tillegg oppdager at du spiller mer musikk, siden det er lettere tilgjengelig.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Vel....vanskelig å diskutere dette med gamle folk. Hva som er enklest mener jeg. Vi liker bare våre gamle vaner.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, enig og uenig:giggle: Må innrømme at jeg spiller mye cd selv. Akkurat nå hører jeg på julekonsert på nrk3. Har sett denne flere mange ganger før men fyren er rå.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Jeg streamer nesten utelukkende.
    Hovedgrunnen er ikke komfort, men all verdens musikk tigjengelig.
    En hel del av dette er elendige innspillinger, eller er av andre grunner uinteressant. Akkurat som med mange plater og CD-er.
    Men det er også utrolig mye spennende ting som jeg ikke har hørt, og i mange tilfeller ikke har hørt om.
    Ting jeg lett kan finne på Spotify eller andre strømmeplattformer. 🤗
    Og her kom et perfekt eksempel.
    Leste for 15 min siden @nlykke og @R.E.S. kommentere Benny Carters Jazz Giant som «nydelig» og «snadder».
    Kan ikke huske verken mannen eller plate, men den er både bestilt og ankommet, og nå lyser den opp morgenkaffen. Etter noen sekunder.
    Kun mulig med strømming. 💝
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller mest CD, men det tror jeg er fordi jeg hører nesten utelukkende på klassisk musikk. Pop/rock streamer jeg ofte. Gjerne fordi jeg sjelden hører et helt album da det stort sett er enkeltspor jeg vil høre. Det er få artister som lager album der jeg gjerne vil høre hele albumet. For klassisk er det annerledes. Da spiller man hele verk som ofte tar rundt en time, noen ganger flere timer. Streaming er for meg et "nervøst" (i mangel av et bedre ord) medium - man hopper fra spor til spor (i hvert fall gjør jeg det) og man lager spillelister. Det passer bedre for pop og rock. Spillelister er jo det NRK Klassisk i stor grad driver med, og som de kritiseres for av oss som er spesielt interessert i klassisk musikk og som gjør at vi ikke hører på kanalen.
    Og så bruker jeg streaming for å finne igjen musikk fra min ungdom (nostalgi) samt for å høre noe man har lest skal være bra (instant gratification). Jeg ville aldri kjøpe en CD med "Quicksilver Messenger Service", men har funnet fram noen spor med dem på streaming for å høre dem igjen. Jeg husker Harald Are Lund spilte dem på radio noen ganger.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Blir CD/SACD til jeg dauer, så sant elektronikken funker. Har rippet en del, men det funker f.. meg ikke alltid det heller. Noe skal man slite med og det er vel det hobbyen dreier seg om.
    Jeg trodde dette var platespiller for meg. Så ble det CD, så begge deler, deretter ble det strømming, før jeg landet på alle 3, men nå mest strømming.
    Har prøvd å ta på meg en alvorlig mine, og si «men jeg foretrekker vinyl».
    Men det er bare ikke sant.
    Lyder det bra, så spiller det faktisk ingen rolle ut over at jeg selvsagt savner ritualet i tillegg til plateomslag og CD-bokser med tekster og annen informasjon. Men med iPad eller telefon så har jeg mye mere info tilgjengelig.
    Sett fra et musikkinteresseperspektiv så er strømming helt suverent for meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lytter mest til pop/rock - stort sett album. Aldri enkellåter eller playlists. Kun enkellåter hvis jeg lytter til noe nytt som skal oppdages.

    Å gå over til streaming har ikke endret måten jeg lytter til musikk, fortsetter akkurat slik jeg gjorde med fysisk format.

    Testet litt med playslists osv, men følte det ikke passet for meg. Brukes aldri.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En fin ting med fysiske formater er at man kan gjenoppdage glemte skatter når man kikker etter noe annet i hylla :cool:
    Det samme skrer med digitalt - jeg har lagret mine digitale innspillinger i mapper - som jeg blar i.

    Akkurat som med fysisk skjer det ofte at det albumet du skulle ha tak i - ble erstattet med et annet mens du så etter det.

    Men du slipper å bruke lommelykt og få vondt i ryggen.... :ROFLMAO:
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Da kan man sagtens diskutere hvor lang tid som behøves i det lageret. Mine CD’er avspilles heller ikke i sanntid, men leses til et lager før det sendes videre. Eneste prinsipielle forskjell er vel at min «CD-spiller» tar vare på filen i lageret til neste gang heller enn å måtte lese den fysiske CD’en på nytt hver gang.
    Musikken må lagres i mindst 48 timer for bedst lyd, men over 64 timer...ja så duer det ikke længere, desværre...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det viktigste må jo være at det lyttes mye til musikk.

    Å få cd-samling over på hdd gjorde det samtidig mulig å få sjekket kvaliteten på innspillingene - tenker da mest på The Loudness War.

    Opplevde ofte lyttetretthet og holdt meg unna anlegget i perioder for en del år siden. Oppgraderinger fungerte heller ikke som forventet en del ganger.

    Holdt på å gi opp hifi.

    Løsningen kom når jeg rippet alle cdene og sorterte de inn i kompresjon jeg kunne godta - en mappe for de med under DR10 og en mappe for de med over DR10.

    Etter dette er lyttetretthet noe jeg ikke opplever lenger, i tillegg fungerer alle hifi oppgraderinger som forventet.

    Holder meg unna streaming online for stereo, da de stort sett har versjonene med under DR10.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Løsningen kom når jeg rippet alle cdene og sorterte de inn i kompresjon jeg kunne godta - en mappe for de med under DR10 og en mappe for de med over DR10.
    Så bra - her ble løsningen å ha en egen mappe for Flac og en egen mappe for Wav.... (y)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg. kom nettopp over en boks med John Adams' komplette verk. Hvis jeg kjøper den boksen (ca 1500 kr) vet jeg at jeg kommer til å høre alt av John Adams. Hvis ikke vet jeg at jeg vil aldri søke opp alle verkene til John Adams på streaming. Dermed går jeg glipp av mye musikk hvis jeg bare bruker streaming og får høre mye musikk jeg ellers ikke ville hørt hvis jeg bruker CD (i tillegg til) streaming.
    Så for meg gir CD meg større kunnskap om musikk enn om jeg bare brukte streaming. Hvis jeg bare brukte streaming ville jeg noen gang få høre "Catena: Refrains And Variations For 31 Wind Instruments, Percussion And Celesta" av Tristan Keuris? Jeg ville garantert aldri søke det opp, eller i det hele tatt finne det på en streamingtjeneste. Jeg ville ikke ane at det finnes en komponist med navn Tristan Keuris. På CD fulgte det med som en filler på en CD med et annet verk jeg ville høre. Så nnå har jeg hørt det :)
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg. kom nettopp over en boks med John Adams' komplette verk. Hvis jeg kjøper den boksen (ca 1500 kr) vet jeg at jeg kommer til å høre alt av John Adams.
    I dag kom det et par bokser inn døren her pga. et bruktkjøp, men så tenker jeg......hva om hvis jeg ikke liker den første skiva i boksen......vil jeg gidde å lytte på de andre 10 skivene? Time vil sjå.....kvelden er ennå ung :coffee:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Vurderte den en stund, men syns det var irriterende at den ikke hadde SSD og bare gammeldags harddisk.

    Edit: den burde heller ikke behøve å koste mer enn maks. 10 k.
    Koster dessverre fra 2x det du synes det burde koste, men Cocktail audio har flere forskjellige bokser som i praksis er bygget rundt en integrert linux-server med high-speed CD-ripping, vinyl-ripping via analoginngang eller MM-inngang, SSD opptil 8TB, NAS-funksjon, DAB radio, Tidal/Qobuz/Spotify/Roon streaming, MQA, fint 1k display, HDMI-utgang for kontroll via TV, og med både analoge (XLR, RCA) og digitale inn/utganger (USB inn- og ut, AES, SPDIF) avhengig av modell, volumkontroll, osv osv... Skikkelig kinderegg som kan brukes enten som en "all-in-one" eller bygges ut ved behov (for eksempel en enda bedre DAC), og som jeg mener kan forsvare prisen og vel så det. X45 for eksempel har alt som er nevnt over. Har selv X50D siden jeg ikke trenger analog inn/ut. Litt buggy SW som kanskje ikke er så rart gitt alle funksjonene, men det kommer oppgraderinger nå og da. 14 års garanti... Dagens reklame :)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Koster dessverre fra 2x det du synes det burde koste, men Cocktail audio har flere forskjellige bokser som i praksis er bygget rundt en integrert linux-server med high-speed CD-ripping, vinyl-ripping via analoginngang eller MM-inngang, SSD opptil 8TB, NAS-funksjon, DAB radio, Tidal/Qobuz/Spotify/Roon streaming, MQA, fint 1k display, HDMI-utgang for kontroll via TV, og med både analoge (XLR, RCA) og digitale inn/utganger (USB inn- og ut, AES, SPDIF) avhengig av modell, volumkontroll, osv osv... Skikkelig kinderegg som kan brukes enten som en "all-in-one" eller bygges ut ved behov (for eksempel en enda bedre DAC), og som jeg mener kan forsvare prisen og vel så det. X45 for eksempel har alt som er nevnt over. Har selv X50D siden jeg ikke trenger analog inn/ut. Litt buggy SW som kanskje ikke er så rart gitt alle funksjonene, men det kommer oppgraderinger nå og da. 14 års garanti... Dagens reklame :)
    Kanskje det kommer en sånn fra noen etterhvert til riktig pris og uten buggy software. 🙂 Kan godt ha bare basisfunksjoner også, men det må liksom bare virke uten problemer syns jeg. Kanskje Denon eller Yamaha kunne rasket sammen et eller annet.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Mange som foretrekker cd ja. Hos meg går det mest i streaming. Rippet all musikken og har den på harddisk på stasjonær Pc-en. Så bruker jeg Roon til å holde styr på alt. Hadde Auralic streamer som jeg var veldig fornøyd med, men den ble overflødig da jeg fikk Lyngdorf Tdai 3400 i hus. Låt hakket bedre direkte til Lyngdorf enn til streamer. Har Lyngdorf Cd spiller også. Den når ikke helt opp til streaming lyden, så den blir lite benyttet. Rippet en plate, så ble det spilt fra cd og fra Tidal. Alle som hørte foretrakk streaming i forhold til cd. Hadde jeg kunne sammenlignet med en dyrere cd spiller så kunne det hende resultatet hadde blitt noe annet. Lyngdor cd spilleren er ikke nyeste modell, men kostet omlag 20000 i sin tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn