Soundsmith boheme

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Rudi har en test av http://www.hifisentralen.no/forumet...895-soundsmith-boheme-moving-iron-pickup.html i en avdeling hvor jeg ikke har muligheten for å ta opp tråden. Så jeg får starte en ny tråd. (Takk til Rudi for disse testene, forresten)

Soundsmith har av flere blitt positivt omtalt, og Rudis test viser det samme. Det gjør at en kanskje skal begynne å tenke utenfor den sedvanlige boksen (MC); det gjør i det minste meg mer enn nyskjerrig. Derfor:

Noen som har hatt anledning til å sammenlikne f.eks en boheme til en Dynavector XX2 - de skulle prismessig ikke være altfor langt fra hverandre. (Soundsmith sin VPI Zephyr koster vel det samme (rett under 1K $) som Boheme; hva er forskjellen?)

(Andre sammenlikninger er på sin plass.)

Sist redigert:

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Har ingen sammenligning med Boheme og Dynavector og skilte med desverre, men vil allikevel bare skryte litt av Boheme´n min :)

Veldig bra for prisen kan man vel si og lettvinnt for endel at man slipper step-up ellr mc-inngang.

Er nettopp kommet hjem etter en tur til Horten hvor jeg fikk oppleve en annen Soundsmith, en som ikke trenger riaa i det hele tatt ??? Strain gain tror jeg de kaller det....den trengte en spesiell strømforsyning. Lyden hadde en vannvittig dynamikk og den hadde mulighet for at man kan skifte stift selv. Spennende greier, men beklager denne noe avsporing Herr Dong.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Boheme er omtalt av Gunnar Brekke i Fidelity nr. 60 (i salg nå). I samme blad er det også en reklame fra Audioaktøten, så det kan tyde på at denne PU-en er noe de satser på for øyeblikket.
For meg som har (tvi)holdt på MM i alle år, er en PU som kanskje er en slags mellomting mellom MM og MC interessant. Men jeg har aldri hørt Soundsmith, så jeg har jo ingenting å sammenligne med. Ikke vet jeg om den passer på min SME 309-arm heller.

Edit: Ser jo at omtalen fra Rudi er veldig bra.

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Jeg skal ikke kuppe tråden, men endte opp med å kjøpe Boheme fra Audioaktøren:).

Har ikke fått installert den enda. Jeg må ha litt hjelp til det. Eller, det er jo litt fristende å prøve å gjøre det selv, men mangler pickup-vekt og erfaring:(.

Legger ut noen dårlige mobilkamerabilder av PU og eska (det kan vel ikke skade).

pickup_small_case.jpg

pickup_small2.jpg

pickup_small.jpg

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.368
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Boheme tror jeg vil gjøre det veldig bra i en 309 arm, jeg har prøvd den i bla en SME M2 arm og det var veldig bra, husk bare at Boheme krever litt tilspillingstid før den løsner.

Vedr det og svare på mine innlegg så er ikke det mulig direkte fordi det ville bli vanskelig og for omfattende å holde styr på en slik løsning og som man ser så fungerer det utmerket å gjøre som trådstarter gjorde her........ dvs og ta opp tråden på nytt.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Nå har jeg fått montert Boheme, og spillt på den ei ukes tid. Tilfeldigheter gjorde at jeg kjøpte ny Perreaux pre/power (byttet fra Holfi) samtidig som denne pickupen, så derfor litt vanskelig for meg å vurdere hvilke forbedringer som skyldes PU og hva som skyldes elektronikk. Men jeg spillte litt på min gamle Ortofon 2M Bronze på fullt Perreaux-oppsett før jeg byttet over til Boheme. Og med Boheme ble det bedre bunndrag i bassen, generelt mere ro og orden, og flere detaljer trer frem. Veldig god på gjengivelse av vokal også synes jeg. Og enda er den vel ikke innspillt heller.

RIIA-en jeg bruker gir mulighet til å velge mellom 40dB og 50dB gain for MM. Jeg har valgt 50dB gain, da jeg synes den gir litt mere "trøkk" (for å si det på trøndersk:)) - føler lyden åpner seg opp litt bedre enn 40dB. Videre har jeg satt "Capacitance Load" til lavest mulig som er 27pF. Jeg har 100pF-utgaven av Boheme, men hvis jeg regner med pF til arma (+phono-kabel?), så antar jeg (27pF + arm > 100pF), så det skulle bli sånn ca. riktig innbiller jeg meg. MEN jeg er absolutt ingen ekspert på dette, så nevner det her i tilfelle jeg er helt på viddene. Til sammenligning hadde jeg 2M Bronze på 40dB og 74pF load capacitance.

Noen flere dårlige bilder av Boheme på armhodet. Selve stiften ser litt rosa/rød-aktig ut:

pickup_small3.jpg

pickup_small4.jpg

pickup_small5.jpg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Pent, Tore! Den Novaen må jo bare låte kult. Nesten som den Dr, House har..hehe

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Nålefanens farge kommer av at den er laget av syntetisk rubin:)

Jeg skal også ha meg en Boheme med tiden.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.368
Sted
Torget vurderinger
39
Husk nå bare og spill minst 35 - 40 timer før du virkelig begynner og lytte, vedr capacitance: hvis du har muligheten så prøv litt forskjellig. jeg endte opp med 100pf. Men det er viktig at stiller det inn på hva du liker best, stiller du den for lavt "dreper" du dynamikken og den blir kjappt låtende veldig mørkt, ikke noe problem og høre........ allfall hos meg :).

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Pent, Tore! Den Novaen må jo bare låte kult. Nesten som den Dr, House har..hehe
Ja, det både låter og ser bra ut:). Dette er riktignok det dyreste vinyl-oppsettet jeg har hatt i stua, så jeg har lite å sammenligne det med.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Husk nå bare og spill minst 35 - 40 timer før du virkelig begynner og lytte, vedr capacitance: hvis du har muligheten så prøv litt forskjellig. jeg endte opp med 100pf. Men det er viktig at stiller det inn på hva du liker best, stiller du den for lavt "dreper" du dynamikken og den blir kjappt låtende veldig mørkt, ikke noe problem og høre........ allfall hos meg :).
Takk for tips Rudi. Jeg begynner å nærme meg 35-40 timer nå. Perreaux RIIA-en er utstyrt med Dip switcher på baksiden, så ikke noe problem å prøve seg fram med capacitance (finnes hele 5 mulige settinger), så det kan jeg gjøre. Føler ikke jeg har noe problem med dynamikken på laveste innstilling. Syntes det låt litt mørkt de første dagene, men synes ikke det lenger.

Jeg spiller ikke så mye klassiske plater, men prøvde meg på et par velkjente Decca-plater (jeg har Speakers Corner-utgavene); Grieg "Peer Gynt" og Schubert med Clifford Curzon på piano og strykere. Det låter vesentlig mer overbevisende enn det jeg er vant til. På "Dovregrubbens hall" er det snart bare den dypeste bassen som mangler (Marten ht. mine har tross alt litt begrensning der).

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Sku gjerne hatt den Gynten og Rossinis strykesonater på Deccapannekaker selv, jeg.. HELP!

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Sku gjerne hatt den Gynten og Rossinis strykesonater på Deccapannekaker selv, jeg.. HELP!
Nja, nå er ikke mine Speakers Corner-utgaver spesielt eksotiske. De kan du f.eks. kjøpe hos The Garden her:
http://www.thegarden.no/?gid=0&rid=55595

Men hvis du vil ha originale Deccapannekaker blir det sikkert en helt annen historie antar jeg, uten at jeg har greie på slikt. Jeg klarer meg lenge med nyutgivelser her.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Forstår jeg det rett hvis utgaven av Boheme er 100 pf, blir det riktigst når den totale pf blir dette?
Min riaa har fast 100pf, jeg bruker Chord Chorus 2 som tonearmskabel men har to lengder av denne som er 60 og 100 cm. Jeg har ikke funnet hvilken kapasitans kablene har.
Vil det være fornuftig at den korteste blir å foretrekke her da?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.368
Sted
Torget vurderinger
39
Forstår jeg det rett hvis utgaven av Boheme er 100 pf, blir det riktigst når den totale pf blir dette?
Min riaa har fast 100pf, jeg bruker Chord Chorus 2 som tonearmskabel men har to lengder av denne som er 60 og 100 cm. Jeg har ikke funnet hvilken kapasitans kablene har.
Vil det være fornuftig at den korteste blir å foretrekke her da?

Det fornuftigste er vel å prøve og lytte selv og finne ut hva du liker best.
Har man ikke muligheten for justeringer så har man det ikke og det da er det ikke noe og kaste bort tid med å tenke på spør du meg ;)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Jeg endte opp med 74pF og 50dB gain ut på min RIIA. Jeg har fortsatt standard SME-kabler hele veien til RIIA (phono-kabelen har jeg tenkt å oppgradere, men er usikker på hva jeg bør velge). Så har du 100pF er vel det ok, uten at jeg er noe ekspert på temaet. Stemmer også bra med min erfaring at den blir bedre og bedre av å bli brukt. Så du får sørge for å spille mange plater fremover:).

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.368
Sted
Torget vurderinger
39
Jeg bør vel gjøre oppmerksom på at de fleste Soundsmith pickupene er tilpasset en capacitance eller induktance, derfor det viktig og lese på hva som følger med ditt eksemplar og se hva nettop den pickupen er justert for. Det er slik at man kan komme med ønskemål til Soundsmith når man forhånds bestiller, kjøper man hyllevare der og da må man selvfølgelig ta det som er på lager. Men lytt selv og finn ut av du selv liker. det er mitt beste råd.

Jeg har forøvrig storesøsken "Aida" til test her nå.. skal bli spennende og se hvordan den er kontra Boheme ;)

Topp Bunn