Sound man`s beskjedene HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Sound man`s lytterom---->Nå ferdig oppuset! ;-D

Jeg er klarer over at dette er nevnt før, men forandringer har skjedd hos meg, så jeg syntes det var like greit og gjøre det slik som dette... ;)

Jeg er en gutt på 17 år som først og fremst elsker musikk... Synes også det er morsomt med oppgraderinger en gang i ny og ne! Har hatt en god del utstyr siden jeg først startet med denne hobbyen, og føler derfor jeg har en god del kunnskap om akuratt dette emnet...?

Mitt utstyr består i dag av:

-MingDa MC368-B integrert rørforsterker på 2x50W ren klasse A, (bestykket med 4.stk Svetlana 6550C utgangsrør, 4.stk Golden Dragon E82CC/bedre kjent som 12AU7 inngangsrør og 1.stk Golden Dragon E83CC/bedre kjent som 12AX7 inngansrør.
    Har også et sett til med rør, men av litt dårligere kvalitet (der er alle rør av merket Elecro Harmonix).

-Doge Audio CD-6 Vacuum Tube Reference, bestykket med 4.stk Golden Dragon E82CC/igjen bedre kjent som 12AU7 rør.

-Sonus Faber Concerto Grand Piano høyttalere.

-Xindak FS-1 høyttalerkabler (byttes snart ut til fordel for Nordost Red Dawn RevII).

-Nordost Red Dawn signalkabler.

-Isotek Elite strømkabel.

-Isotek Premium strømkabel.

-ViaBlue TRI Absorber, nesten som spikes, med fungerer bedre siden disse fjerne vibrasjoner på samme måte som f.eks Vibrapod...

Kan jo prøve å legge inn en liten forklaring på hvordan jeg synes anlegget mitt spiller sånn som det står nå.

Som sikkert noen av dere her inne på forumet har oppdaget er rommet nå i bedre stand enn hva det var. Har hatt en god oppussingsperiode nå, hvor det ble lagt STOR vekt på og få fjernet det gammle teppet som lå på gulvet fra før av.
    Jeg har også lagt STOR vekt på og få fjernet eldre hull i veggen! Deretter har jeg sparklet, malt, malt, malt, malt og malt enda litt mer på både lister og vegger ;-D
    Alle gammle møbler er også kastet ut, og nye har kommet/er på vei. Bilder vil vise dette bedre enn hva jeg kan forklare. Det gjelder jo selvsagt også måten jeg prøver å formidle min forklaring på hvordan dette spiller.
    Det må høres med egne ører, men vi HiFi/hjemmekino interesserte synes vel alltid at det er hyggelig med litt lesestoff?

Stereoanlegget står nå plassert med lik lengde både fra sidevegger som til bakvegg... Slet lenge med og finne riktig plassering til Sonus Faberene, men da den plassen plutselig dukket opp! Kunne ikke jeg klage ihvertfall.
    Noe av det jeg slet mest med før var bassen. Noe som gjemmer seg skikkelig godt i disse høyttalerene. Men, når du da til gjengjeldt til slutt finner riktig plassering er det helt utrolig hvordan dette brer seg ut på en behagelig og ikke "irriterende" måte.
    Mellomtone/diskant området på Sonus Faberene er noe jeg aldri egentlig har bekymret meg noe særlig for, fordi dette spiller med den type ro som jeg liker.
    Når man som meg, hører mest på jazz, blues, akustisk og klassisk musikk, er det en fortreffelig match!
    Lydbildet her nå, flyter sammen til en stor rund kule som bare bretter seg rundt hode ditt. Lukker du da appåtil øynene, bærer det rett til Allice in Wonderland for min del.
    Stemmer er dønn sentrert midt i lydbilde! Gitarer, trommer, munnspill, trompeter osv osv, bretter seg ut akuratt som om bandet skulle stått forran deg og holdt en liten privat konsert ;-D

Er ikke noe flink til og forklare slike ting som dette, på denne måten. Men, om du ønsker en demo så ikke nøl med og ta kontakt enten på PM, eller så kan vi snakkes på mail, men da skal spørsmål ang mail adresse stilles på PM først :)

Vedlegg

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Sound man`s hifi. Bestående av blant annet Sonus Faber og rør ;-D

Kan noen være så snill og forklare meg hvordan jeg får byttet overskriften på selve hoved overskriften? Den som vises ute blant alle de andre innleggene fra andre brukere.

Kommer selvsagt noen flere bilder her:

Vedlegg

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4

Sonus faber er skikkelig fine å se på. Har aldri fått gleden av å høre lyden av dem så den vet jeg ingenting om. Men liker virkelig utseendet på dem.

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

Raven8 skrev:
    Sonus faber er skikkelig fine å se på. Har aldri fått gleden av å høre lyden av dem så den vet jeg ingenting om. Men liker virkelig utseendet på dem.
    Lyden i Sonus Faber er stoor, samtidig som den er varm og fyldig. Fyller lytterommet mitt med glans! (16 kvadrat meter). Det eneste som er problematisk med Sonus Faber er at de er utrolige krevende og plassere... Dette kan være fryktelig irriterende visst man f.eks ikke har et helt eget rom fyllt med HiFi utstyr (dedikert lytterom). Heldigvis fant jeg denne plasseringen etter oppussing ;D

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    147
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4

Hei

Lekkert annleg du har der :)

Hvor har du kjøpt den stereo benken? Pris?

Mvh
    Alfa

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Sound man`s hifi.

Sonus Faberene er nå solgt! ;D Og derfor venter det spennende tider i vente... I løpet av helgen (forhåpenligvis) vil det rulle inn ett par med Von Schweikert VR4-jr på lytterommet mitt ;D ;D ;D Blir morsomt og kunne dra fram litt andre musikksjangere enn hva jeg er vant til og spille nå. Von Schweikertene vil nok klare rock like bra som den mest kresende klassisk ;D Derfor håper jeg dette passer meg helt ypperlig ;) I og med jeg har en veldig varierende musikksmak ;D Nye bilder vil bli lastet opp med en gang de nye høyttalerene er på plass ::)

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sound man`s hifi.

Sound man skrev:
    Sonus Faberene er nå solgt! ;D Og derfor venter det spennende tider i vente... I løpet av helgen (forhåpenligvis) vil det rulle inn ett par med Von Schweikert VR4-jr på lytterommet mitt ;D ;D ;D Blir morsomt og kunne dra fram litt andre musikksjangere enn hva jeg er vant til og spille nå. Von Schweikertene vil nok klare rock like bra som den mest kresende klassisk ;D Derfor håper jeg dette passer meg helt ypperlig ;) I og med jeg har en veldig varierende musikksmak ;D Nye bilder vil bli lastet opp med en gang de nye høyttalerene er på plass ::)
    Stilig!
    Ganske forskjellig type lydideal enn SF da.
    Post noen bilder når de er i hus.

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Sound man`s hifi.

wotg skrev:
    Sound man skrev:
    Stilig!
    Ganske forskjellig type lydideal enn SF da.
    Post noen bilder når de er i hus.
    Ja, det er sant det. Von Schweikertene klarer nok og dra mye av de forskjellige musikksjangrene som finnes ute på markedet. Noe som man måtte passe ganske godt på med Sonus Faberene... De er kresene, mens Von Schweikert tilpasser seg musikken, og med Sonus Faberene måtte du tilpasse musikken til høyttalerene ::) Vet ikke om dette er forståelig sagt, men nå har jeg ihvertfall prøvd! ;D

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    Sound man`s hifi. Nå med Von Schweikert VR-4jr...

Da er de nye høyttalerne kommet ;D Von Schweikert VR-4jr.

Vedlegg

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

Kunne noen være så snill og fortelle meg hvordan jeg endrer hoved overskriften min??? ??? Den som vises der alle tråder ligger. Dumt det står at jeg fortsatt har Sonus Faber, da dette ikke stemmer lenger... ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

Flott anlegg :)

Overskrift,du må nok høre med en av moddene evt høvdingen så ordner de.

/jan

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Sound man skrev:
    Dumt det står at jeg fortsatt har Sonus Faber, da dette ikke stemmer lenger... ;)
    Du får kjøpe deg noen små som du kan ha i anlegg nr. 2 ;D

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

mteinum skrev:
    Sound man skrev:
    Dumt det står at jeg fortsatt har Sonus Faber, da dette ikke stemmer lenger... ;)
    Du får kjøpe deg noen små som du kan ha i anlegg nr. 2 ;D
    Hehe, ja! Hadde jeg bare hatt et lytte rom til så ::)

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

JanR skrev:
    Flott anlegg :)

Overskrift,du må nok høre med en av moddene evt høvdingen så ordner de.

/jan
    Ok, takker så mye :)

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2

Flott oppsett dette, Sound man!
    De VR-4jr er utrolig lekre, hvordan spiller de sammenlignet med SF?

devilEj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    0

Gratulerer så mye med nye høyttalere Sound man. Jeg hørte disse ved et par anledninger hos Bjørn, og spesielt på røroppsettet spilte de fantastisk bra. Lekre konstruksjoner er det også

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10

Gratulerer med kjempehøyttalere! Håper de fungerer i ditt forholdsvis lille rom? De gir ganske mye energi i bunnen..

Ellers vil jeg anbefale å kjøre med dobbelt strekk høyttalerkabler, den linken er en nødløsning ::)

Jan Terje

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

StereoJoe skrev:
    Flott oppsett dette, Sound man!
    De VR-4jr er utrolig lekre, hvordan spiller de sammenlignet med SF?
    Jeg vil nok si de faktisk har mye av samme lyd signatur som Sonus Faberene jeg hadde... Men, Sonus Faberene var selvsagt noe mørkere i klangen. Ellers spiller Von Schweikert fletta av Sonus Faber i bass/mellomtone området! Der er det punch når du behøver det, og de spiller fløyelsmykt når det skal det. Akkurat slik jeg ønsker og ha det ;D Er i og for seg meget godt fornøyd med de ;)

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0

jan-terje skrev:
    Gratulerer med kjempehøyttalere! Håper de fungerer i ditt forholdsvis lille rom? De gir ganske mye energi i bunnen..

Ellers vil jeg anbefale å kjøre med dobbelt strekk høyttalerkabler, den linken er en nødløsning ::)

Jan Terje
    Ja, de gir meg utrolig mye energi i bunnen... Og det jeg egentlig var litt bekymret for var boomete bass, noe som jeg heldigvis IKKE har fått ;D Von Schweikertene spiller med mye punch i bassen når de skal det, og de spiller fløyelsmykt når det skal det også ;)
    Jeg kommer nok til og gå over til to strekk høyttalerkabler, men da skal jeg enten ha rør monoblokker eller en effektforsterker før jeg gjør noe med det... ;) Mulig det skjer allerede til sommeren. Såpass kan jeg klare og vente, fordi det låter ikke akkurat dårlig her nå heller :D

L

Ludo

Gjest

Se her ja - dette var jo flotte høyttalere. Klarer forsterkeren å henge med hele veien her?

Flott oppsett igjen :)

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10

Sound man skrev:
    jan-terje skrev:

Jan Terje
    Ja, de gir meg utrolig mye energi i bunnen... Og det jeg egentlig var litt bekymret for var boomete bass, noe som jeg heldigvis IKKE har fått ;D Von Schweikertene spiller med mye punch i bassen når de skal det, og de spiller fløyelsmykt når det skal det også ;)
    Jeg kommer nok til og gå over til to strekk høyttalerkabler, men da skal jeg enten ha rør monoblokker eller en effektforsterker før jeg gjør noe med det... ;) Mulig det skjer allerede til sommeren. Såpass kan jeg klare og vente, fordi det låter ikke akkurat dårlig her nå heller :D
    Flott! ;D Jeg er også veldig fornøyd med mine. De er ikke så utbredt eller kjent i Norge. De gir mye for pengene.

JT

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Hvem selger VR i Norge ? Er en av mine drømmehøytalere dette, uten tvil...Men de dukker jo aldri opp på bruktmarkedet... :-[

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10

Audioaktøren i Horten solgte de iallefall. Roald Mikkelsen i Bergen tror jeg har import på de.

JT

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....får vel bare vente til det dukker opp noen på bruktbørsen da...Selvom jeg tviler på at det blir med d et første... :eek:

Sound man

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    ....får vel bare vente til det dukker opp noen på bruktbørsen da...Selvom jeg tviler på at det blir med d et første... :eek:
    Mine er ihvertfall ikke til salgs med det første! Jeg har noen "planer" som jeg skal få testet ut på disse høyttalerne, før jeg eventuelt gjør noe jeg vil angre på senere... ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn