Sony SCD777ES versus SCD-XA5400ES

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Min SCD777ES har problemfritt spilt godlyd i snart 10 år. Men nå hører jeg en svak klakkende lyd ved spilling av vanlig CD, tydeligere ved HD-Mastering CD og meget merkbart med SACD. Selve motoren/akselen er det ikke, men virker som det er laser-pickupen som lager denne lyden.
Noen som kjenner til dette?
På 10 år har det vel skjedd mye med DAC'er og annet, men er likevel i tvil om det er bedre lyd fra eks. en SCD-XA5400ES som mange roser opp i skyene. Eller?
 

Vedlegg

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Hei,
Kan være at skinnene til laseren trenger smørning, evt så kan laseren være på vei å ta kvelden.
Hvis det er lenge siden skinnene er smurt kan jo dette være en ting å teste først.
Har hatt ett par Sony´er med lignende symptom, noen ganger byte av laser, andre ganger en rens og smurning.
Se og om linsa på laseren er ren, evt blås den ren med luft spray (de som er garantert uten vann, koster litt ekstra, men verd det)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
dipp skrev:
Min SCD777ES har problemfritt spilt godlyd i snart 10 år. Men nå hører jeg en svak klakkende lyd ved spilling av vanlig CD, tydeligere ved HD-Mastering CD og meget merkbart med SACD. Selve motoren/akselen er det ikke, men virker som det er laser-pickupen som lager denne lyden.
Noen som kjenner til dette?
På 10 år har det vel skjedd mye med DAC'er og annet, men er likevel i tvil om det er bedre lyd fra eks. en SCD-XA5400ES som mange roser opp i skyene. Eller?
Jeg kjøpte min Denon DCD 2560 i en bruktsjappe ifjor, og da gikk ikke skuffen helt inn av seg selv, mao jeg måtte dytte den inn de siste cm, og laseren hoppet både i og mellom sangene. Det er en Sony laser i min spiller og, så kanskje Dalens elektroservice kan fikse din også ? De fikset skuffen, og smørte den opp og renset og justerte laseren, og nå går den som en klokke, lykke til :)

Mvh :)
 

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
200
Antall liker
159
Sony Senter på Alna utfører og service evt bytte av laser (hvis det er mulig å få tak i laser til denne modellen).
Du kan jo ta en tlf til de og høre hva de tror ang feilen du har.
Lykke til.
 

AB1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.05.2010
Innlegg
159
Antall liker
1
Jeg byttet laser på min, og den ble som ny. Smørte også sleidene.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.977
Antall liker
1.849
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
jabbalabba skrev:
Sony Senter på Alna utfører og service evt bytte av laser (hvis det er mulig å få tak i laser til denne modellen).
Du kan jo ta en tlf til de og høre hva de tror ang feilen du har.
Lykke til.
Alternativt kan du forsøke Service Kompaniet AS (Bergen og Oslo).
Kontakt-info mm. finner du her: http://www.servicekompaniet.no/

Enda et alternativ er å ta en titt på signaturen min nedenfor...
 
Topp Bunn