SONY SCD-XA 5400ES CD/SACD, en mulig KILLER!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    SaltyDog skrev:
    Litt Off Topic:
    @Espen R: Hvor i løypa er din Yamaha CD-S1000? Jeg er spent på resultatet. I hvilken tråd poster du?
    Je postet noen lytteinntrykk i en annen tråd, men husker ikke hvilken.
    Har ikke selv hørt Sony 5400 spilleren, men når RoDa forteller meg hvordan 5400 spiller musikk, så kjenner jeg veldig mye igjen i Yamahaen. CD-S1000 har imponert meg på mange områder. Og på et par områder er den bare overlegen min gjennom-modda Sony spiller; autoritet i dypbassen og macrodynamikken. I tillegg har den et svært lavt støynivå, det er "beksort" mellom hver tone. Den skiller veldig på SACD og CD.
    I tillegg tror jeg at jeg må ha en svært god synergieffekt i anlegget mitt.

    I modda utgave må denne spilleren bli noe mer enn bare temmelig bra, tror jeg. Og Terra Firma klokken er et "must" for meg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    PS! Enten blir spilleren min modda før jul, eller like etter. Får se.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Med det utgangspunktet som du beskriver, tror jeg du vil få den "ultimate" cd-spiller... ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    Espen R skrev:
    CD-S1000 har imponert meg på mange områder. Og på et par områder er den bare overlegen min gjennom-modda Sony spiller; autoritet i dypbassen og macrodynamikken.
    Hva er egentlig forskjellen på S1000 og S2000 fra Yamaha?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    CD-S1000 har imponert meg på mange områder. Og på et par områder er den bare overlegen min gjennom-modda Sony spiller; autoritet i dypbassen og macrodynamikken.
    Hva er egentlig forskjellen på S1000 og S2000 fra Yamaha?
    S-2000 er balansert.

    S-2000 har to trafoer, S-1000 har en trafo.
    Men når spilleren skal moddes har det ingen betydning om jeg kjøper S-1000 eller S-2000, det er uansett det nye utgangstrinnet fra Malmim eller Wright som er lagd enten balansert eller ubalansert. S-2000 koster ca 2000 kroner mer.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    SaltyDog skrev:
    Med det utgangspunktet som du beskriver, tror jeg du vil få den "ultimate" cd-spiller... ;D
    Ja, det var nøyaktig disse tankene jeg gjorde meg etter å ha spilt på S-1000 i en uke.
    Informasjonsnivået i lyden, spesielt på SACD, er svært høyt. Som på din spiller. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant tråd. Ville valgt en rørbuffer/analog del selv men det er nå meg da :)

    Trenger da evt. en høyspenning og lavspenning før glød...

    Så kanskje ikke så enkelt praktisk gjennomførbart.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    HDMI utgangen på SCD-XA 5400ES: gir denne SACD lyd ut også?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    bambadoo skrev:
    Interessant tråd. Ville valgt en rørbuffer/analog del selv men det er nå meg da :)

    Trenger da evt. en høyspenning og lavspenning før glød...

    Så kanskje ikke så enkelt praktisk gjennomførbart.
    Allen Wright/Vacuumstate er jo en rør-mann. Alt av pre-amper og effekttrinn han lager er jo rørbasert. Men Allen sier at det er ikke i alle kretser rør er å foretrekke, som i utgangstrinnet på en CD/SACD spiller.
    Men han sier også at det i ytterste konskvens nok kanskje er mulig å dra det analoge utgangstrinnet i spilleren enda ett hakk lengre med rør, men da er plassen i spilleren en begrensning + at det blir svært dyrt.

    Og uten at jeg kan pårope meg å være noen elektronikkyndig, så virker dette logisk på meg. Og jeg er skeptisk til spillere som du kan switche mellom et rørbasert utgangstrinn og transistor utgangstrinn med en knapp, dette lukter kompromisser lang vei. Og da er det ikke noe for meg.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    HDMI utgangen på SCD-XA 5400ES: gir denne SACD lyd ut også?
    Ja, den gir multikanals SACD ut.
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
     
    N

    nb

    Gjest
    SaltyDog skrev:
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
    Funker fint på min Yamaha-reciever i alle fall, tror dette er standard på nyere recievere som stort sett takler alt mulig. Tipper støtten er tynnere på mer dedikerte HiFi-saker uten at jeg har sjekket dette selv.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    nb skrev:
    SaltyDog skrev:
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
    Funker fint på min Yamaha-reciever i alle fall, tror dette er standard på nyere recievere som stort sett takler alt mulig. Tipper støtten er tynnere på mer dedikerte HiFi-saker uten at jeg har sjekket dette selv.
    Godt å høre! ;D
    Fint at noe som starter proprietært, viser seg å bli en de facto standard.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    SaltyDog skrev:
    bjornh skrev:
    HDMI utgangen på SCD-XA 5400ES: gir denne SACD lyd ut også?
    Ja.
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
    Som jeg skrev i en annen tråd, så var det en "disbeliver" på www.audioasylum. Han hadde 5400 spilleren og en Sony receiver som han kjørte digitalt mellom. Og dette var da helt perfekt som det var, og ingen modding ga noe bedre lyd, hevdet han. Og slett ikke når han kjørte digitalt over HDMI. Men Allen inviterte mannen til å lytte mellom en Terra Firma bit-klokke moddet 5400 spiller og en umoddet, da ville han måtte revurdere sitt standpunkt på den saken.

    Konklusjon:eek:gså HDMI blir påvirket av en bedre bit-klokke. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    SaltyDog skrev:
    Godt å høre! ;D
    Fint at noe som starter proprietært, viser seg å bli en de facto standard.
    Poenget er bare at linken må være kryptert ifølge lisenskravene til SACD, noe HDMI er. Grunnen til at DSD ikke kan sendes over SP/DIF er manglende kopibeskyttelse. I alle fall slik at jeg har skjønt det...
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Du har nok helt rett i dette, nb!
    Se der lærte jeg noe i dag også... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    SaltyDog skrev:
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
    Funker fint på min Yamaha-reciever i alle fall, tror dette er standard på nyere recievere som stort sett takler alt mulig. Tipper støtten er tynnere på mer dedikerte HiFi-saker uten at jeg har sjekket dette selv.
    OK. Det var det jeg ville vite.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    nb skrev:
    SaltyDog skrev:
    Godt å høre! ;D
    Fint at noe som starter proprietært, viser seg å bli en de facto standard.
    Poenget er bare at linken må være kryptert ifølge lisenskravene til SACD, noe HDMI er. Grunnen til at DSD ikke kan sendes over SP/DIF er manglende kopibeskyttelse. I alle fall slik at jeg har skjønt det...
    Ja, sånn er det.

    Men jeg forstår det også sånn at de løsninger som EMM Labs velger med flere kabler som sender signalet digitalt mellom bokser er gjort fordi HDMI ikke er en optimal løsning. Nå snakker vi lydkvalitet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    SaltyDog skrev:
    bjornh skrev:
    HDMI utgangen på SCD-XA 5400ES: gir denne SACD lyd ut også?
    Ja.
    Men da må signalet gå inn i en tilsvarende HDMI-inngang som er forberedt på denne protokollen.
    Det er vel bare Sony (muligens noen få andre) som leverer sånne forsterkere/prosessorer, så vidt jeg vet. :(
    (Men jeg er på svært tynn is her)
    Som jeg skrev i en annen tråd, så var det en "disbeliver" på www.audioasylum. Han hadde 5400 spilleren og en Sony receiver som han kjørte digitalt mellom. Og dette var da helt perfekt som det var, og ingen modding ga noe bedre lyd, hevdet han. Og slett ikke når han kjørte digitalt over HDMI. Men Allen inviterte mannen til å lytte mellom en Terra Firma bit-klokke moddet 5400 spiller og en umoddet, da ville han måtte revurdere sitt standpunkt på den saken.

    Konklusjon:eek:gså HDMI blir påvirket av en bedre bit-klokke. :)
    Det må jo innebære at det er en del jitter ute å går, så langt jeg forstår det..?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    nb skrev:
    SaltyDog skrev:
    Godt å høre! ;D
    Fint at noe som starter proprietært, viser seg å bli en de facto standard.
    Poenget er bare at linken må være kryptert ifølge lisenskravene til SACD, noe HDMI er. Grunnen til at DSD ikke kan sendes over SP/DIF er manglende kopibeskyttelse. I alle fall slik at jeg har skjønt det...
    Ja, sånn er det.

    Men jeg forstår det også sånn at de løsninger som EMM Labs velger med flere kabler som sender signalet digitalt mellom bokser er gjort fordi HDMI ikke er en optimal løsning. Nå snakker vi lydkvalitet.
    Vi snakker om problematikken jitter, noe Meridian også har adressert i forhold til HDMI.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    bjornh: ja, det har du nok rett i. Det er et spørsmål om jitter.

    Yamaha CD-S1000/S2000 har kun optisk og coax digital ut. Ikke HDMI. Derfor er ikke denne spilleren for alle.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jitter er nokså stort problem i forhold til HDMI, dessverre.

    Jeg har hatt på "lån" CD-S2000 og min personlige mening er at dette er en knakande god CD-spiller, særlig hvis XLR er noe man har behov for. Hvis ikke, så vil de fleste klare seg med CD-S1000. Men jeg har begynt å se nærmere på Sony SCD-XA 5400ES nå og synes den HDMI inngangen kan være interessant å koble opp mot surround anlegget.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Hvis man ser slik på det: hva slags CD-spiller får man i dag for 25 000,-?
    T+A SACD 1250R, Denon DCD-A100, etc.

    Jeg vet ikke noe om disse, da, men det gjør kanskje noen andre?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    bjornh skrev:
    Hvis man ser slik på det: hva slags CD-spiller får man i dag for 25 000,-?
    T+A SACD 1250R, Denon DCD-A100, etc.
    Jeg vet ikke noe om disse, da, men det gjør kanskje noen andre?
    En kan sikkert få dusinvis av gode cd-spillere til 25K, eller mindre. Eller mer.
    Mitt poeng er at de fleste serieproduserte spillere blir markant bedre med et nytt, enklere analogtrinn med diskrete kvalitetskomponenter. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For all del. Det har du sikkert rett i.

    Hvordan tror du sammenlikningen blir ift. et rent drivverk og en dac som til sammen havner i samme prisklasse?

    (Finnes det i det helle tatt drivverk/transport som kan levere signaler fra SACD?)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    1) For all del. Det har du sikkert rett i.
    2) Hvordan tror du sammenlikningen blir ift. et rent drivverk og en dac som til sammen havner i samme prisklasse?
    3) (Finnes det i det helle tatt drivverk/transport som kan levere signaler fra SACD?)
    1) Er jo ikke sikker, men tror det. :)
    2) Det har jeg ikke undersøkt så nøye, og kan ikke svare.
    3) Vet ikke.

    Her ble det mye "Vet ikke", man kanskje noen andre vet...? ???
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    SaltyDog skrev:
    Dazed skrev:
    1) For all del. Det har du sikkert rett i.
    2) Hvordan tror du sammenlikningen blir ift. et rent drivverk og en dac som til sammen havner i samme prisklasse?
    3) (Finnes det i det helle tatt drivverk/transport som kan levere signaler fra SACD?)
    Her ble det mye "Vet ikke", man kanskje noen andre vet...? ???
    Alle Esoteric nyere drivverk leverer SACD signaler. Det gjør sikkert også bla. DCS og EMM Labs
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    yasman skrev:
    Alle Esoteric nyere drivverk leverer SACD signaler. Det gjør sikkert også bla. DCS og EMM Labs
    Og er dette signalet i et format som de fleste (Abrahamsen, Dacmagic, beresford, EC, rDac, etc.) kan bruke?
     
    N

    nb

    Gjest
    Dazed skrev:
    Og er dette signalet i et format som de fleste (Abrahamsen, Dacmagic, beresford, EC, rDac, etc.) kan bruke?
    Nei. Det må gå over en kryptert link. Og DSD må også skjønnes av DACen, noe som ikke er tilfelle for vanlige HiFi-saker.

    Edit: Altnernativt må det konverteres til PCM før det sendes ut, og da er man - i alle fall delvis - like langt.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Er Sony SCD-XA5400ES fortsatt i salg?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Trond_B skrev:
    Er Sony SCD-XA5400ES fortsatt i salg?
    Jeg har gjort noen raske søk, men finner ingen norske nettbutikker som leverer Sony SCD-XA5400ES.
    Noen andre som vet noe om dette...? ???
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    SaltyDog skrev:
    Trond_B skrev:
    Er Sony SCD-XA5400ES fortsatt i salg?
    Jeg har gjort noen raske søk, men finner ingen norske nettbutikker som leverer Sony SCD-XA5400ES.
    Noen andre som vet noe om dette...? ???
    Med alle forbehold så tror jeg at Sony har sluttet å lage ES produktene, men sjekk feks med Sony Norge just in case :) God jul & lykke til :)

    Mvh :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ut til at DoMentor har rett.
    Ihvertfall så sier Sonys hjemmesider (sony.com) at SCD-XA5400ES er "No Longer Available". Synd.
     

    Vedlegg

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Det har jo stått en til salgs på bruktbørsen nylig.

    Destiny.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn