Sony S-Master Digital forsterkere

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Såvidt jeg har fått med meg, så er teknologien visstnok heldigital. på den måten at signalet beholdes digitalt hele veien, og først blir analogt i utgangstrinnet, på samme måte som i en TDA 2200....

Noen som har prøvd noen sony produkter med teknologien?

De bruker den jo til og med på mini anlegg til et par tusenlapper...

Sammenlignet med tripath, og lignende, så blir forskjellen at signalet er digitalt hele veien, helt til det "finhakkes" ut i analoge signaler i effekt trinnet..

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
Jeg har pøvd STR-DA3000ES, STR-DA7100ES og TA-DA9000ES.
De to sistnevnte er veldig bra, mens jeg ikke ble helt fortrolig med den minste - 3000ES. Den spilte ikke bra på lavt nivå i mitt oppsett.

Mvh
Karl Erik

L

Lydtekniker

Gjest
Såvidt jeg har fått med meg, så er teknologien visstnok heldigital. på den måten at signalet beholdes digitalt hele veien, og først blir analogt i utgangstrinnet, på samme måte som i en TDA 2200....
Er det vanlig å kalle dette for "digitalt"?. Slik jeg ser det, minner denne representasjonsformen mer om frekvensmodulasjon á la FM-radio (uten sammenligning forøvrig).

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Er det vanlig å kalle dette for "digitalt"?. Slik jeg ser det, minner denne representasjonsformen mer om  frekvensmodulasjon á la FM-radio (uten sammenligning forøvrig).
På siden av tråden og min kompetanse dette, men meg bekjent, så er ordet digitalt ganske dekkende, da signalene ikke på noe tidspunkt opptrer som noe annet enn enere og nuller i forsterkeren, utgangstrinnet kan vel sees på som en high power upsampling dac, heldigital klasse D muligens, det som skiller denne forsterkeren fra tripath, og lignende design, er at signalet ikke på noe tidspunkt er analogt, for selv det "analoge signalet", er jo egentlig bare en mengde enere og nuller som vi ikke rekker oppfatte, og jeg vil tro at det ikke brukes analog feedback i designet, dersom jeg har oppfattet ting rett. :)

C

cosmos

Gjest
bare reklame-tullprat. denne pwm moduleringen ligner ikke digitalsignalet fra cd på noen måte

A

atledreier

Gjest
Så alle signal som ikke likner PCM fra en CD-spiller er ikke digitale? Ok.... ::)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
bare reklame-tullprat. denne pwm moduleringen ligner ikke digitalsignalet fra cd på noen måte
Det som er hele poenget ifølge reklamen, er jo at signalet ikke gjøres analogt i forkant av denne moduleringen, men at den snarere skapes ut fra et digitalt signal (ulikt andre klasse D forsterkere), og at du her har en heldigital forsterker uten tradisjonell analog feedback.

Det finnes 10 typer mennesker. De som skjønner binærkode, og de som ikke skjønner det!

K

knutinh

Gjest
Markedsføringen til Sony er jo på linje med haifinne-olje til CD-vask.

Kriteriet for et hifi anlegg er ikke hvorvidt det er digitalt eller analogt, eller hvorvidt digitale strømmer prosesseres, men hvor bra lyden er, og hvor presist et veldefinert musikksignal blir om til akustiske svinginger.

DSD har sviktet i markedet og i akademia.

Ikke fall for linjene til markedsførere som ikke kan newtons lover...

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Markedsføringen til Sony er jo på linje med haifinne-olje til CD-vask.

Kriteriet for et hifi anlegg er ikke hvorvidt det er digitalt eller analogt, eller hvorvidt digitale strømmer prosesseres, men hvor bra lyden er, og hvor presist et veldefinert musikksignal blir om til akustiske svinginger.

DSD har sviktet i markedet og i akademia.

Ikke fall for linjene til markedsførere som ikke kan newtons lover...

-k
Den markedsføringen er helt fin den. De har et nytt konsept, med håndfaste tekniske nyvinninger og markedsfører det. Heller det enn all mulig haifinne-olje aktig synsing om hvor bra noe låter, som jeg synes å lese i spesielt norske hifi blader (som ser ut til å kun teste produkter til annonsører i bladene). Men det er vel det som er bra markedsføring: Betale for annonsene, og få testet produktene sine.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
det er bare tull.   hadde det fungert slik de påstår ville det likevel ikke hatt noen fordel. en halv meter kortere overføring av digitalt signal?

Switch mode amplifiers build on some processor that converts the audio signal into a high frequency on/off sequence that modulates an analogue signal, that drives power switches (MOSFETs). Typically, the switching frequency is several hundred kHz. But in mathematical sense of digital; values, that can be calculated, manipulated, switched power amps are not digital.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
det er bare tull.   hadde det fungert slik de påstår ville det likevel ikke hatt noen fordel. en halv meter kortere overføring av digitalt signal?

Switch mode amplifiers build on some processor that converts the audio signal into a high frequency on/off sequence that modulates an analogue signal, that drives power switches (MOSFETs). Typically, the switching frequency is several hundred kHz. But in mathematical sense of digital; values, that can be calculated, manipulated, switched power amps are not digital.

Poenget her ifølge reklamen, og siden Sony muligens benytter samme slags bang & olufsen teknologi som TACT, (Sony er ihvertfall på kundelista til icepower), er at "audio signalet", som genererer on/off sekvensen her, er digitalt, og at forsterkeren ikke på noe tidspunkt før on/off sekvensen, for å si det slik, er analogt.

Og det er det TACT blandt annet reklamerer for!

Andre slike forsterkere, (som tripath) vil benytte et analogt signal til å genererere on/off sekvensen, altså ikke spesielt analogt, selv om det blir sluttresultatet for øret..

L

Lydtekniker

Gjest
Jeg synes bare det er litt rart å referere til denne representasjonsformen som "digital", da et digitalt signal er diskret i både tid og nivå. Denne modulasjonsformen er vel kun diskret i nivå.

Mulig jeg er på jordet og dette er pedanteri, men jeg synes dette er å tyne begrepet "digitalt". Forsterkeren må jo også konvertere pulskodemodulasjonssignalet fra CDen til et pulsbreddemodulert signal. Ikke at det er noe galt i dette i seg selv, men jeg bare stusser littegrann over markedsføringen...

B

BjornE

Gjest
Hei!

Løsningen er vel basert på utgangstransistorer som gjør det de kan best on/off. On/off betegnes som digitalt.

Bland ikke sammen begrepet digitalt on/off med bitmønstr etc. Det henger nødvendigvis ikke sammen på andre måter enn at et bitmønster normalt bygges opp av on/off nivåer.

mvh
Bjørn

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg synes bare det er litt rart å referere til denne representasjonsformen som "digital", da et digitalt signal er diskret i både tid og nivå. Denne modulasjonsformen er vel kun diskret i nivå.
Uniform PWM, dvs pulsbreddemodulering av et signal som i utgangspunktet er amplitudediskret (les: PCM), er definisjonsmessig også tidsdiskret. Det er en naturlig konsekvens av at diskrete amplituder blir diskrete pulsbredder.

Med en gang et signal går fra en IO-port til en vedvarende last (dvs at det ikke samples inn i neste ledd i kjeden, men kobles over en høyttaler, et etterfølgende analogt trinn etc), er det imidlertid som både tidskontinuerlig og amplitudekontinuerlig å regne. Den mest passende betegnelsen på en UPWM-forsterker med digital inngang er derfor enkelt og greit power-DAC. Det er ikke noe annet enn en DAC som kan drive en 8ohms last.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Uniform PWM, dvs pulsbreddemodulering av et signal som i utgangspunktet er amplitudediskret (les: PCM), er definisjonsmessig også tidsdiskret. Det er en naturlig konsekvens av at diskrete amplituder blir diskrete pulsbredder.

Med en gang et signal går fra en IO-port til en vedvarende last (dvs at det ikke samples inn i neste ledd i kjeden, men kobles over en høyttaler, et etterfølgende analogt trinn etc), er det imidlertid som både tidskontinuerlig og amplitudekontinuerlig å regne. Den mest passende betegnelsen på en UPWM-forsterker med digital inngang er derfor enkelt og greit power-DAC. Det er ikke noe annet enn en DAC som kan drive en 8ohms last.
Power-DAC passer fint, og hadde vært morro å prøvd utstyr sony har basert på denne teknologien.

C

cosmos

Gjest
såg en test av s-master i 10k klassen her en dag i et eller annet blad. fikk en helt gjennomsnittelig karakter. ingen revolusjon med andre ord ;)

Topp Bunn