sony PS1150 + Ortofon TM 7U = sant?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Hei

Hva tror dere om nevnte platespiller? Tror den er fra 70'tallet

Ser sånn ut :

Vil Ortofonen kunne brukes ? Tror den som står på heter SONY VM-26GA. Hvilken er den beste? :)

Har ikke fått prøvd om den orginale PU/stift er i orden, da reimen hadde smuldret til noe som minnet om svett gulost...
    Ny reim er på vei fra LPGear.

mvh
    Joar

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Fikk reima her i uka.
    Da den skulle monteres, med hjelp av kyndig person, virket den alt for liten for spilleren. Reima kunne ikke engang dras over sporet i tallerkenen, uten at man vil måtte strekke reimen som en gummistrikk. Og det var visst fy fy, ble jeg fortalt.
    Akselen på motoren er iallefall utenfor rekkevidde.

Har sendt mail til LPGear, venter på svar.
    Noen andre som har erfaringer med denne butikken? Pleier de sende feil deler?

Skal montere PU'en til helga. Skulle visst gå greit, mente eksperten. :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Husk å være spesielt ren på hendene når du monterer reima. Gå gjerne en runde med rødsprit på motorakselen og rundt flensen på tallerkenen der reima går. Tre dråper motorolje inn i motorlagerene gjør seg godt.

Helt ok spiller. Tweaket en Sony av lignende modell med svært godt resultat. Modellkitt på plasten/armbasen som armen er festet i. Betydelig mindre støy og mere dynamikk.

Hvilken type Ortofon?
    Denon DL 110 er billig og god på denne. Ca 600 kroner på hifiklubben.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Hei! :)

Joda min ekspert hadde både engangshansker og polets 60%, så vi har det på det rene. Bare synd med den reimstørrelsen ::) Vi satte på en gammel reim fra en kenwood spiller midlertidig.

Vi kunne ikke finne noe "oil here" hull ved motoren. Er det bare å olje der akselen kommer ut av motoren?
    Hva med armbasens kulelager? olje der også?

Kjekt med litt tweake tips! Lurte på å dempe tallerken også, noen tips der?

Ortofonen heter som nevnt i tråd tittel, Ortofon TM 7U. En liten hvit sak, husker ikke hva jeg ga for den, men den var ikke dyr.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Kjenner ikke denne ortofonen. Billige Ortofon har jeg dårlig erfaring med. Kald og umusikalsk lyd.

Ikke olje armen.

Ja, tre dråper motorolje i motorakslingen er bra, gjerne både i øvre og nedre lager.

Gammel og for lang rem kan settes inn med silikonolje. Vent tre dager, rens med whitespirit, så rødsprit og reima har riktig lengde.

Vet om en som legger et tynt lag modellkitt på tallerkenen. Oppå legger han en akrylskive som glassmesteren har laget. Fjerner rumle hørbart.

Så kan du se på når P3-eierene får hakeslepp!
    ;)

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    11
    Har hatt to stykker Sony spillere i hus siste året. Husker ikke nummer/modell , men begge slitt hull i brønnen. Akslingen fra tallerkenen hadde klart å lage hull , slik at begge "stod i sju steiner".
    Begge var fra sytti/tidlig åttitall og var over middels modeller.
    Sjekket en trdje på ei bruktsjappe og der stod tallerkenen bom fast.Dårlig vedlikehold har vel forekommet her!!

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Gjest skrev:
    Kjenner ikke denne ortofonen. Billige Ortofon har jeg dårlig erfaring med. Kald og umusikalsk lyd.

Ikke olje armen.

Ja, tre dråper motorolje i motorakslingen er bra, gjerne både i øvre og nedre lager.

Gammel og for lang rem kan settes inn med silikonolje. Vent tre dager, rens med whitespirit, så rødsprit og reima har riktig lengde.

Vet om en som legger et tynt lag modellkitt på tallerkenen. Oppå legger han en akrylskive som glassmesteren har laget. Fjerner rumle hørbart.

Så kan du se på når P3-eierene får hakeslepp!
    ;)

Mange gode tips her! takk takk ;D

Tror jeg prøver den billige ortofonen min, men takk for denon tipset

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Steinkare skrev:
    Har hatt to stykker Sony spillere i hus siste året. Husker ikke nummer/modell , men begge slitt hull i brønnen. Akslingen fra tallerkenen hadde klart å lage hull , slik at begge "stod i sju steiner".
    Begge var fra sytti/tidlig åttitall og var over middels modeller.
    Sjekket en trdje på ei bruktsjappe og der stod tallerkenen bom fast.Dårlig vedlikehold har vel forekommet her!!
    Jasså?
    Dette er jo kjekt å vite.

Hvordan ville du ha vedlikeholdt akslingen? et par dråper olje ned langs akslingen? lithium grease? da må det vel demonteres enda mer?

Jeg har ikke brukermanual på spilleren, siden den ble reddet fra en miljøstasjon. 8)

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Ja nå er det på tide med en oppdatering her.

Fikk ENDELIG rett reim i kveld og fikk satt den på.

Led Zeppelin III nytes i denne stund. Slett ikke verst lyd på container skatten min ;D

Har tidligere plukket spilleren i stykker, fikk oljet motoren samt spindel lageret
    (Du var nok inne på noe Steinkare, det var svart og stygt der nedi der.)
    Renset med isopropanol og hadde så 2-3 dråper "hobby olje" nedi.

Nå gjelder det bare å skaffe modellkitt til armbasen. (Takk for tipset, Gjest)

Lurer også på å skifte ut spillerens bunnplate med tykk mdf.

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Ganske lik spiller med den jeg tweaket. Jeg tok av bunnplata og klinte modellkitten forsiktig inn på undersiden rundt der armen er festet.

Lykke til.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Ikke dumt!

Jeg tenkte bare å klaske det på oppå, men det hadde nok sett for j***** ut

Hvor kjøpte du kitt? Leketøysbutikk?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Blue-tack er betre enn vanleg modellkitt. Sistnemnde vert hardare over tid. Til gjengjeld er det mykje billegare, og fungerer heilt greitt om du skal fylle opp mykje, men til armar er Blue-tack betre.
    Eg ville nok kika på ein betre pickup enn denne. Ein Denon DL 110 frå Hifiklubben vil nok gjere seg godt, og kostar ganske lite. Spelaren klarer nok endå betre pickupar om du vil, men det kan vere ein grei plass å starte...

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Fant noe blu tack lignende i en skuff. white tack?
    Etter innklining under armbasen så det sånn ut:

Var det en grei mengde? Fyllte opp det tomrommet som var der.

Vedlegg

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Blue-tack er betre enn vanleg modellkitt. Sistnemnde vert hardare over tid. Til gjengjeld er det mykje billegare, og fungerer heilt greitt om du skal fylle opp mykje, men til armar er Blue-tack betre.
    Eg ville nok kika på ein betre pickup enn denne. Ein Denon DL 110 frå Hifiklubben vil nok gjere seg godt, og kostar ganske lite. Spelaren klarer nok endå betre pickupar om du vil, men det kan vere ein grei plass å starte...
    Nå lurer jeg på ny PU, hva tror du om Denon DL 103 vs DL 110?
    Blir det overkill på spilleren min?
    Er jo ikke SÅ stor prisforskjell.
    Ser anbefalt PU vekt på armen er 4-8 g.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Så ikke bildene før i dag. Det ser fint ut, du har tatt på mere enn det jeg gjorde, men det er sikkert like godt eller bedre.
    Overlater pu-spørsmålet til Arve.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Ja , jeg synes det var hensiktsmessig å fylle opp hele "brønnen" der med tack. :)
    Neste plan er asfalt plater litt rundt innv og muligens ny og stivere bunnplate.

Hadde oppe motoren og renset og oljet motorlagrene her i helga. Var umulig å få ut alt den svarte gugga, men men. Fikk ut mesteparten ved hjelp av qtips/piperenser og isopropanol.
    Jeg hadde 3-4 dråper gearolje for manuell kasse oppi lagrene, samt oppi tallerk-lageret.

Morro dette her ;)

Ang. PU tror jeg, jeg går for DL-160, etter litt lesing på nettet.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    sony PS1150 + Denon DL-160 = sant

;D

Nå gjenstår det bare å montere etter alle kunstens regler....

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    934
    Du må fortelle oss om resultatet. Gi det litt innspillingstid også, som du sikkert vet er det viktig for mange pu.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    sony PS1150 + Denon DL-160 = sant

Will do!

Tror den Ortofonen akkurat er innspillt, akkurat som det "løsnet" her en kveld...
    Og nå skal den byttes :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har vore borte frå Sentralen ei tid. Beklagar at eg ikkje kunne svare før.

Dersom Ortofonen var heilt ny utan innspeling, kan det hende du eigentleg har fått god nok lydattgjeving i utgangspunktet. Pickupar er slitedelar, som ein ikkje utan vidare kan byte, men det brukar å gå greitt når dei ikkje har vore brukte.

DL 160 er iallfall ein pickup som er lett å få til, og som spelar på ein svært hyggjeleg måte, og eg trur nok du vil verte fornøgd. Grunnen til at eg tilrår 110, er at han likar seg endå betre på litt tunge armar, medan 160 også kan fungere (om nødvendig, langt frå ideelt) i t.d. ein Rega-arm.
    DL 110 har nokre variasjonar i produksjonen, så du risikerer å finne måndagsutgåver. Så er han no også svært billeg. Dette har eg ikkje høyrt (om) på 160. Lydmessig skilnad når am er optimal, er vel at 110 let noko "feitare og rundare", for å seie det stygt (men eg likar godt å lytte til musikk med begge desse pickupane. Ein 160 står for tida oppmontert på min Linn Sondek LP 12/AkitoII, berre for å minne meg sjølv om at det finnest alternativ som ikkje er så dyre)

DL103 krev ein ganske god riaa med MC-innstilling, ettersom han har lågt ouput, så denne er meir ressurskrevjande. DL 110 og 160 går rett i 47 kOhm MM-inngang (det vanlege) utan problem.

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info Arve!

Nå holder jeg på med å montere Denonen. Det følgte med en "måle-dings" med PU'en, for å måle riktig overheng visstnok.
    Den går fra 38mm til ca 55.
    I service manualen til spilleren står det at armen har overheng på 13mm.
    Hvor bør jeg plassere PU? 38, 50, 55?

Legger ved noen bilder
    De 2 første er av headshell + den måle greia, mens det siste er av en protractor (?) jeg printet. Ser det riktig ut? :p

Takk for all hjelp så langt!

Vedlegg

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg endelig fått montert PU'en.

Kjapt førsteinntrykk

Det er mer rom, bredde og bass. Det berømmelige teppet foran artisten er vekk ;D
    Artig!

Litt sibilanter er det, men regner med de demper seg ettesom den blir innspilt.

Asfalt plater er innkjøpt hos bilextra, skal monteres innv i kabinettet for å øke tyngden/minske vibrasjoner.

Tror jeg kommer til å få den mest blodtrimmede sony platespilleren i nabolaget 8)

Joar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    3
    sony PS1150 + Denon DL-160 = sant!

I kveld fikk jeg montert dempeplatene i spilleren. Den lille rumle lyden jeg hadde, forsvant :)

Nå spilles Saxon - Strong Arm of The Law! Rart hvordan 80 talls spiller, 80 talls pickup og 80 talls musikk passer sammen ;)

Her er noen før/etter bilder.

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    sony PS1150 + Denon DL-160 = sant!

Joar skrev:
    -------------
    Nå spilles Saxon - Strong Arm of The Law! Rart hvordan 80 talls spiller, 80 talls pickup og 80 talls musikk passer sammen ;)
    -----------
    2-0!!!

Arne K

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn