Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.110
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tviler jeg på :)
    Aner ikke om det er Polohjelm,men det er ikke motorsykkel ;)

    O
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Nå som vi har fått streaming og trådløs overføring i mange ledd er det rart at noen ikke har begynt å snakke om effekten av temperatur, trykk og luftfuktighet ;)
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Nå som vi har fått streaming og trådløs overføring i mange ledd er det rart at noen ikke har begynt å snakke om effekten av temperatur, trykk og luftfuktighet ;)
    Tre uker i høydehus ville nok fått et par Venere til å spille som et par Guarneri ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.089
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Uansett har de satt en effektiv stopper for kabeldiskusjoner med det anlegget der 8)
    Men startet diskusjonen om at Master audio sakene er så bra at signalet flyger over til høyttalerne uten kabler ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har tenkt litt på hvordan det blir uten kabler, men med lyd. Visuelt blir det vel omtrent slik når man kobler til spenningen:


    Sf.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Etter å lenge ha stått stille på høyttalerfornten ser jeg nå på muligheten for litt utskifting. Ved kjøp av mitt første oppsett lyttet jeg fryktelig mye til sonus faber, og var tidvis vanvittig imponert. Da av venere serien. Idag ligger lista noe høyere og jeg ser på muligheten for å prøve meg på olympica serien. Akkurat hvor store høyttalere stuen min tillater er jeg ikke sikker på. stuen er rundt 4.5x4.5 m. Dedikert til sofakrok og Hifi oppsett.

    Derimot er det noe som står i veien for meg og et evt kjøp(i tilegg til økonomiske rammer)- Hvor gammel begynner egt olympicaserien å bli? Er det en serie som er på vei ut av butikkhyllene? Eller er det slik at sonus faber er lojale mot kundene sine, ikke rusher på med nytt hele tiden. Og heller lanserer gode høyttalere som er optimalisert, og ikke behøver mindre tweeks som feks B&W hele tiden gjør?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.110
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Olympica har jo vært en stund som du sier,men SF er jo ikke de som bytter oftest ut serier. Olympica II er jo nærliggende og dekke ditt behov tror jeg. Tror ikke Olympica III blir overkill heller,hadde vært greit med et bilde av rommet ditt:).

    O
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Etter å lenge ha stått stille på høyttalerfornten ser jeg nå på muligheten for litt utskifting. Ved kjøp av mitt første oppsett lyttet jeg fryktelig mye til sonus faber, og var tidvis vanvittig imponert. Da av venere serien. Idag ligger lista noe høyere og jeg ser på muligheten for å prøve meg på olympica serien. Akkurat hvor store høyttalere stuen min tillater er jeg ikke sikker på. stuen er rundt 4.5x4.5 m. Dedikert til sofakrok og Hifi oppsett.

    Derimot er det noe som står i veien for meg og et evt kjøp(i tilegg til økonomiske rammer)- Hvor gammel begynner egt olympicaserien å bli? Er det en serie som er på vei ut av butikkhyllene? Eller er det slik at sonus faber er lojale mot kundene sine, ikke rusher på med nytt hele tiden. Og heller lanserer gode høyttalere som er optimalisert, og ikke behøver mindre tweeks som feks B&W hele tiden gjør?
    Jeg ville uten tvil valgt Olympica 3. Jeg hadde i sin tid Cremona M som er tilsvarende i en noe smalere men bredere stue. Var ingen tegn til at høyttalerne var for store.
    At det kommer en "MKII" etterhvert, vil nok være ganske naturlig.

    Det bør være mulig å få noen svært flotte eksemplerer på brukten etterhvert ;)
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Olympica har jo vært en stund som du sier,men SF er jo ikke de som bytter oftest ut serier. Olympica II er jo nærliggende og dekke ditt behov tror jeg. Tror ikke Olympica III blir overkill heller,hadde vært greit med et bilde av rommet ditt:).

    O
    Er jo alltids litt med plassering av HT også. Skal helst ha ok passasje inn til kjøkken. Men avstand til bakvegg kan vel alltids tweekes litt på med litt demping i bakkant.

    Deler samme bilde som jeg delte i en annen tråd igår.
    44503609_180715806190528_2110190000292233216_n (2).jpg


    Etter å lenge ha stått stille på høyttalerfornten ser jeg nå på muligheten for litt utskifting. Ved kjøp av mitt første oppsett lyttet jeg fryktelig mye til sonus faber, og var tidvis vanvittig imponert. Da av venere serien. Idag ligger lista noe høyere og jeg ser på muligheten for å prøve meg på olympica serien. Akkurat hvor store høyttalere stuen min tillater er jeg ikke sikker på. stuen er rundt 4.5x4.5 m. Dedikert til sofakrok og Hifi oppsett.

    Derimot er det noe som står i veien for meg og et evt kjøp(i tilegg til økonomiske rammer)- Hvor gammel begynner egt olympicaserien å bli? Er det en serie som er på vei ut av butikkhyllene? Eller er det slik at sonus faber er lojale mot kundene sine, ikke rusher på med nytt hele tiden. Og heller lanserer gode høyttalere som er optimalisert, og ikke behøver mindre tweeks som feks B&W hele tiden gjør?
    Jeg ville uten tvil valgt Olympica 3. Jeg hadde i sin tid Cremona M som er tilsvarende i en noe smalere men bredere stue. Var ingen tegn til at høyttalerne var for store.
    At det kommer en "MKII" etterhvert, vil nok være ganske naturlig.

    Det bør være mulig å få noen svært flotte eksemplerer på brukten etterhvert ;)
    Det jeg også tenkte. Ser på det som en trygghet at de ikke kaster ut nye modeller i hytt og pine. Det representer et godt stykke arbeid fremfor hastværk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes da sf introduserer nye modeller både titt og ofte? Under Serblin var det ikke slik, men nå synes jeg det kommer nye modeller hele tiden. Men det er kanskje avhengig av hva man kaller nye modeller. Bare Guarneri finnes jo i mange forskjellige varianter, introdusert med noen års mellomrom. Homage, Memento, Palladio, Evolution, Tradition. Det er ikke så mange år mellom hver endring. Men hovednavnet - Guarneri - er jo det samme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enig. Synes det i de senere år har blitt introdusert nye modeller og serier på løpende bånd
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.110
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fordelen er jo at du nå får SF i flere betalbare serier.

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes da sf introduserer nye modeller både titt og ofte? Under Serblin var det ikke slik, men nå synes jeg det kommer nye modeller hele tiden. Men det er kanskje avhengig av hva man kaller nye modeller. Bare Guarneri finnes jo i mange forskjellige varianter, introdusert med noen års mellomrom. Homage, Memento, Palladio, Evolution, Tradition. Det er ikke så mange år mellom hver endring. Men hovednavnet - Guarneri - er jo det samme.
    Jeg har pekt på dert samme tidligere. Hjelper ikke om de beholder noen av navnene når de likevel bytter ut det meste for hver "modell". Hvor mye utviklingsarbeid som ligger bak hver modell, og hvor mye de tjener på dette kjøret, vet jeg ikke. Men de hadde vel ikke gjort det om det ikke var penger å tjene.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.110
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg synes da sf introduserer nye modeller både titt og ofte? Under Serblin var det ikke slik, men nå synes jeg det kommer nye modeller hele tiden. Men det er kanskje avhengig av hva man kaller nye modeller. Bare Guarneri finnes jo i mange forskjellige varianter, introdusert med noen års mellomrom. Homage, Memento, Palladio, Evolution, Tradition. Det er ikke så mange år mellom hver endring. Men hovednavnet - Guarneri - er jo det samme.
    Jeg har pekt på dert samme tidligere. Hjelper ikke om de beholder noen av navnene når de likevel bytter ut det meste for hver "modell". Hvor mye utviklingsarbeid som ligger bak hver modell, og hvor mye de tjener på dette kjøret, vet jeg ikke. Men de hadde vel ikke gjort det om det ikke var penger å tjene.
    Det er jo helt greit det,de driver jo med dette for nettopp og tjene penger ;)

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg synes da sf introduserer nye modeller både titt og ofte? Under Serblin var det ikke slik, men nå synes jeg det kommer nye modeller hele tiden. Men det er kanskje avhengig av hva man kaller nye modeller. Bare Guarneri finnes jo i mange forskjellige varianter, introdusert med noen års mellomrom. Homage, Memento, Palladio, Evolution, Tradition. Det er ikke så mange år mellom hver endring. Men hovednavnet - Guarneri - er jo det samme.
    Jeg har pekt på dert samme tidligere. Hjelper ikke om de beholder noen av navnene når de likevel bytter ut det meste for hver "modell". Hvor mye utviklingsarbeid som ligger bak hver modell, og hvor mye de tjener på dette kjøret, vet jeg ikke. Men de hadde vel ikke gjort det om det ikke var penger å tjene.
    Det er jo helt greit det,de driver jo med dette for nettopp og tjene penger ;)

    O
    ...helt greit det, men vi trenger ikke å like det ;-)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Jeg sier ikke at jeg liker eller misliker det, bare at kommentaren om at "de kaster ikke ut nye modeller i hytt og pine" ikke stemmer med min oppfatning. Og de lever jo av å selge høyttalere, så de må jo ha modeller i forskjellige prisklasser og markedssegmenter.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg synes da sf introduserer nye modeller både titt og ofte? Under Serblin var det ikke slik, men nå synes jeg det kommer nye modeller hele tiden. Men det er kanskje avhengig av hva man kaller nye modeller. Bare Guarneri finnes jo i mange forskjellige varianter, introdusert med noen års mellomrom. Homage, Memento, Palladio, Evolution, Tradition. Det er ikke så mange år mellom hver endring. Men hovednavnet - Guarneri - er jo det samme.
    Jeg har pekt på dert samme tidligere. Hjelper ikke om de beholder noen av navnene når de likevel bytter ut det meste for hver "modell". Hvor mye utviklingsarbeid som ligger bak hver modell, og hvor mye de tjener på dette kjøret, vet jeg ikke. Men de hadde vel ikke gjort det om det ikke var penger å tjene.
    Det er jo helt greit det,de driver jo med dette for nettopp og tjene penger ;)

    O
    ...helt greit det, men vi trenger ikke å like det ;-)

    Og enda mindre å kjøpe. :)

    Men å prøvelytte er et must! :cool:
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Hvordan er det de har forholdt seg til seriene de slipper? er det kun designmessige forskjeller, eller er innmaten i høyttalerene ullike?
    Dersom man sjekker brukten, står det skjeldent mer enn bare feks olympica III. Dersom det finnes x-antall Olympica III, vil det jo være nesten umulig for slike som meg å titte inn i sånne modeller uten å bruke ukesvis på å sette meg inn i det.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har hørt nye Sonetto 5 eller 3 og kan si noe om disse opp mot Olympica? Ser jo at L&B mener Sonetto 5 nærmest tangerer Olympica 3 (?).
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er det de har forholdt seg til seriene de slipper? er det kun designmessige forskjeller, eller er innmaten i høyttalerene ullike?
    Dersom man sjekker brukten, står det skjeldent mer enn bare feks olympica III. Dersom det finnes x-antall Olympica III, vil det jo være nesten umulig for slike som meg å titte inn i sånne modeller uten å bruke ukesvis på å sette meg inn i det.
    Det ble en ganske stor utvikling av "huslyden" for noen år siden med mange nye modeller. Jeg har hørt på flere av de større modellene de siste årene, og for meg står Amati Futura som den modellen som er aktuell for meg. Erstatteren til Futura og modellene over har etter min smak gått feil vei, men her er nok mange uenige, og det er greit nok. Amati Futura er så langt jeg kan minnes beste høyttaleren jeg har hørt. Kraft, finesse, klang og ren magi i fri utfoldelse;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.908
    Antall liker
    51.110
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hvordan er det de har forholdt seg til seriene de slipper? er det kun designmessige forskjeller, eller er innmaten i høyttalerene ullike?
    Dersom man sjekker brukten, står det skjeldent mer enn bare feks olympica III. Dersom det finnes x-antall Olympica III, vil det jo være nesten umulig for slike som meg å titte inn i sånne modeller uten å bruke ukesvis på å sette meg inn i det.
    Det ble en ganske stor utvikling av "huslyden" for noen år siden med mange nye modeller. Jeg har hørt på flere av de større modellene de siste årene, og for meg står Amati Futura som den modellen som er aktuell for meg. Erstatteren til Futura og modellene over har etter min smak gått feil vei, men her er nok mange uenige, og det er greit nok. Amati Futura er så langt jeg kan minnes beste høyttaleren jeg har hørt. Kraft, finesse, klang og ren magi i fri utfoldelse;)
    Ikke lett og motsi deg der;)

    O
     

    kenken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Hej Einstein!

    vart har du läst det?
    kan man läsa om det i nya L&B eller?
    jag är väldigt intresserad av hur dem låter, jag har 30 mil till närmaste återförsäljare, så det kan vara bra att veta lite innan.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg er også svært langt fra nærmeste forhandler, så har også noe behov for å vite i forkant. Vet ikke om testen står i nyeste papirutgave av Lyd og Bilde, men i testen på nett sies det i forhold til Olympica at:

    «På Paul Bleys In The Evenings Out There, fikk jeg en flashback til de fire ganger så dyre Sonus faber Serafino. Bassen til Gary Peacock på Portrait Of A Silence, lød nesten like nyansert og luftig her, at jeg tenkte at et par Sonus faber Olympica III bør føle seg seriøst truet av lydkvaliteten man kan få under halve prisen.»

    Derfor noe nysgjerrig på om dette også er vurderingen fra andre som har hørt dem.
     

    kenken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Hej Einstein!

    det stod om dem i nummer 8/10-2018 men jag kan inte läsa den tidningen, måste ringa dem imorgon, Jag vart medlem går.
     

    SvendReidar

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2018
    Innlegg
    38
    Antall liker
    48
    Sted
    Larvik
    Hei . jeg hørt dem for 1 år siden. Har aldri fått dem ut av hodet mitt. De er så klare og realistiske at det har aldri sluppet taket. Dette var så bra i mine ører at her hadde jeg ikke en for banna grund til og ikke kjøpe dem Så nå har jeg bestilt dem Sonus faber Olympica III . Må si jeg gleder meg som en unge og få dem i hus,



    Beklager



    SRS
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For min del er det ikke nyest og/eller dyrest som nødvendigvis er det rette når det kommer til SF. De opprinnelige Cremona (ikke M) er derfor de SF som det trolig hadde ligget meg nærmest å evt bytte til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det ligger et par Memento på brukten nå. Det er jo ikke så ofte disse ligger ute.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg hatt mine Guarneri Evolution i ca 1 år, og endelig begynner de å synge. De trenger tydeligvis ganske lang innspilling. Jeg har syntes at mine Memento har vært bedre, men nå begynner det å ligne noe. Memento står i et mindre og bedre dempet rom, mens Evolution står i et stort rom med mange bare flater, bl.a. mye vinduer, og jeg har syntes de har vært litt harde. Nå har de myknet betraktelig.

    OT: Vi skal ikke klage for mye på prisene - Tellefsen solgte nettopp sin Guarneri for ca 70 mill ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå har jeg hatt mine Guarneri Evolution i ca 1 år, og endelig begynner de å synge. De trenger tydeligvis ganske lang innspilling. Jeg har syntes at mine Memento har vært bedre, men nå begynner det å ligne noe. Memento står i et mindre og bedre dempet rom, mens Evolution står i et stort rom med mange bare flater, bl.a. mye vinduer, og jeg har syntes de har vært litt harde. Nå har de myknet betraktelig.

    OT: Vi skal ikke klage for mye på prisene - Tellefsen solgte nettopp sin Guarneri for ca 70 mill ;)
    - og samtidig har han betinget seg livsvarig bruksrett. Lurer på om jeg skal gjøre det samme med amatiene mine. Hvem vil kjøpe dem for 80 mill mot at jeg får beholde dem så lenge jeg vil?


    Ellers veldig ærlig og konstruktivt innlegg, otare. Du bekrefter vel det som har vært mitt inntrykk av Evolution (og kanskje også Amati Futura) i forhold til eldre Serblin-utgaver. Mine brukte også en del tid på å bli passe myknet opp. Riktignok klaget Evo på at strikkene foran på dem var alt for slappe i forhold til hans "nyinnkjøpte". Men det var bare fordi han ikke visste bedre, stakkar. :cool: Også strikkene må spilles inn. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn