Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Valentino skrev:
    Imens kan vi nyte dette bildet av Sonus faber Parva. Parva var den andre modellen Sonus faber lanserte.



    Legg merke til det smarte stativet, som lar brukeren justere både høyden og tilbakeleningen. Slikt er hørbart.

    Denne er/var til salgs i Danmark for €2000,-.
    Men stygge er de robotene. SF er i det minste blitt mer øyevennlig med årene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Livet er deillig.

    Alene i huset.
    Ramonet Chassagne-Montrachet Premier Cru "Morgeot" 2001 i glasset
    Stravinsky dirigerer Ildfuglen

    Lyden leveres av EC EMC 1up (reparert), Krell og Sonus Faber

    Kan det bli så veldig mye bedre?

    Ingen i denne verden ville tro at den lyden leveres av noen så små høyttalere!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    otare skrev:
    Livet er deillig.

    Alene i huset.
    Ramonet Chassagne-Montrachet Premier Cru "Morgeot" 2001 i glasset
    Stravinsky dirigerer Ildfuglen

    Lyden leveres av EC EMC 1up (reparert), Krell og Sonus Faber

    Kan det bli så veldig mye bedre?

    Ingen i denne verden ville tro at den lyden leveres av noen så små høyttalere!
    Det er vel en slik tilstand man kan beskrive som 'Livsglede' :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Definitivt.
    Vinen er erstattet av en Dupont Calvados XO

    Musikken av Katy Lied med Steelt Dan

    Lyden på CDen er litt skuffende dog...

    Må finne en CD med bedre lyd

    Ellers gleder jeg meg til å få min Primare R20 MC RIAA i morgen, så jeg får testet min gamle Kenwood KD-500 m/Grace 700 arm og Denon 301 MC pickup. Nå skal det lyttes på 2000 LPer som har ligget brakk i 15 år...
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg endeli fått meg et par Sonus Faber jeg også. Drømmen om Sonus Faber ble vekket sterkt når jeg var på demo kveld hos Ton Art i Trondheim, der fikk jeg servert et par Cremona i min favoritt finish nemlig Graffitt. Jeg ble bare sittende å måpe av den varme luftige og detaljerte lyden som fylte omtrent hele rommet. Siden den gang har alt jeg har hørt liksom blitt sammenlignet med den opplevelsen, ikke rart jeg ikke har blitt fornøyd med noe ;D

    Hmm, nå må jeg spille litt igjen ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer til både Leikis med nyervervelsen og til otare med nyoppdagelsen...om man kan kalle Auditorenes oppvåkning slik ;-)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takker takker :D

    De bare overrasker enda, det er ivertfall de som har gitt meg best lyd i stua så langt. Sammen med hjemmelaga subben så får de det de trenger i bunn. Eneste jeg sliter med er en kjempe peak rundt 40 hz.
    Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med den.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Suge bort. Har du plass til en helmholzresonator i sort pianolakk?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.914
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har kjennskap til Cremona Sub og har lyst til å dele noen erfaringer?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kanskje du og/eller Boe skulle melde dere inn i moderklubben? Jeg mener jeg å erindre at det er noen Cremonasuber blandt medlemmene der også, Fosse.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Suge bort. Har du plass til en helmholzresonator i sort pianolakk?
    Hva f.... er det da, høres skummelt ut. Var det noe tyskerne brukt under krigen ???

    Sort piano lakk ;D det høres bedre ut !!
    Fill me inn !
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Tenk deg en bassreflekshøyttaler uten høyttalerelement:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
    Dette blir litt for gresk for meg gitt, skal jeg eventuelt klare å ordne en slik en trenger jeg bruksanvisning.
    Eventuelt hvor mye volum osv en slik trenger.
    Jeg trenger demping rundt 35 45 hz med topp på 40 hz. ca 10 db heving i peaken.

    Ca hvor stor må en slik bli, og ca hvor må den plasseres ?
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Sonus Faber og absolutt fase

    Jeg har nå i et års tid lyttet på Extremaene mine. Jeg har både på DAC og preamp mulighet til å switche fase. Med tidligere høyttalere har det vært enkelt å høre hva som var riktig i hht. innspillingen. Med Extrema er dette ikke enkelt. Jeg har en følelse av at diskanten på disse kan være snudd fasemessig ( i forbindelse med konstruksjon av delefilteret ). Min teori er at dette gjør det vanskelig å høre faseforskjellen fordi den da blir riktig enten på bass eller diskant.
    Noen som har info om dette gjeldende Extrema eller andre modeller fra SF?

    mvh
    Paal
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Det høres rart ut og jeg kan ikke forstå annet enn om dette stemmer må det være produksjonsfeil. Jeg hørte en gang en høyttaler som hadde en slik feil, og det var meget tydelig at noe var alvorlig galt med lyden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sonus Faber og absolutt fase

    funbunny skrev:
    Jeg har nå i et års tid lyttet på Extremaene mine. Jeg har både på DAC og preamp mulighet til å switche fase. Med tidligere høyttalere har det vært enkelt å høre hva som var riktig i hht. innspillingen. Med Extrema er dette ikke enkelt. Jeg har en følelse av at diskanten på disse kan være snudd fasemessig ( i forbindelse med konstruksjon av delefilteret ). Min teori er at dette gjør det vanskelig å høre faseforskjellen fordi den da blir riktig enten på bass eller diskant.
    Noen som har info om dette gjeldende Extrema eller andre modeller fra SF?

    mvh
    Paal
    Hei, Funbunny.
    Jeg bruker denne for mine høyttalere, så blir det ingen forvirring.
    Kjøpte den til mine umerkede supertweeters og det funket !
    http://www.phase-it.com/
    Du kan sikkert låne den av meg :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Valentino skrev:
    Sf har lansert nye websider, og takk for det:
    http://www.sonusfaber.com/
    Men musikken er nedtur. Vivaldi funket bedre enn hva det nå er.
    Hmm, mulig jeg ser dårlig men kan ikke finne noe på siden om de eldre modellene !!!
    Det er jo for dårlig !
    Skulle jeg være svak synt så opplys meg 8)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Leikis. skrev:
    Valentino skrev:
    Sf har lansert nye websider, og takk for det:
    http://www.sonusfaber.com/
    Men musikken er nedtur. Vivaldi funket bedre enn hva det nå er.
    Hmm, mulig jeg ser dårlig men kan ikke finne noe på siden om de eldre modellene !!!
    Det er jo for dårlig !
    Skulle jeg være svak synt så opplys meg 8)
    Tror ikke du er svaksynt.
    Det er mange produsenters hjemmesider som kunne ha en underside med alle tidligere modeller, inkludert produktdatablad mm. Savner ofte dette.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Hei,

    Var Guarneri Homage samme høyttaleren i alle årene den eksisterte (1994-...?), eller ble det gjort noen endringer?

    Hva ligger et pent par på brukt?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Reima skrev:
    Hva ligger et pent par på brukt?
    Ser at disse anonseres for alt mellom 30-45 000. Du må belage deg på langvarig leting og også være åpen for å lete world wide.

    Jeg var så heldig at jeg fant et par i Kjøbenhavn etter 6-7 mnd aktiv søken. Fikk mine for 30 k, noe jeg mener er en fair pris. Mine er 100% strøkene, men det tror jeg de fleste eksemplarene er. Folk som har disse skulpturene i stua vet å behandle de med respekt.:)
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Greven skrev:
    Det høres rart ut og jeg kan ikke forstå annet enn om dette stemmer må det være produksjonsfeil. Jeg hørte en gang en høyttaler som hadde en slik feil, og det var meget tydelig at noe var alvorlig galt med lyden.
    Dette er ikke uvanlig og gjøres alt etter hvordan delefilter er konstruert for å få elementene til å summere.

    R
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Guarneri Homage var elektrisk helt lik alle produksjonsårene. Mot slutten av produksjonstiden gikk man tom for valnøtt (til venstre), og gjorde kabinettene i rødbeiset lønn (til høyre).

     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Er det noen som har sett ett par Guarneri fra tidlig produksjon? Hvordan holder den blanke finishen seg?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det finnes sannsynligvis ingen høyttalere som holder seg bedre finishmessig enn Homagelinjen til Sf.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Det finnes sannsynligvis ingen høyttalere som holder seg bedre finishmessig enn Homagelinjen til Sf.

    Var en meget bastant påstand valentino :eek:.... Selvom sf lager vakre og vellydende ting finnes det merker som finishmessig sett er på høyden... ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Neimen! Gi meg et merkenavn som holder seg bedre, eller les hva jeg skrev en gang til.
    På høyden er greit, men hvorfor protestere da, HCS?
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Helt vanvittig flott høyttaler!!
    Mitt valg ville nok vært valnøtt, men rødbeiset lønn fungerer det også.
    Vakkert, steike så vakkert!

    Selv har jeg latt tankene begynne å vandre mot en Cremona Auditor..........
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Valentino skrev:
    Neimen! Gi meg et merkenavn som holder seg bedre, eller les hva jeg skrev en gang til.
    På høyden er greit, men hvorfor protestere da, HCS?

    Protesterer ikke jeg... :). Bare sier at det er andre merker som finishmessig er på høyden med Sf... Feks høytalere i reference serien til Vienna... Signature versjon av ProAc... For å nevne et par eks...

    Når dette er sagt så synes jeg personlig at SF er blant topp tre av estetisk vakre høytalere...Rangering av lyd går jeg ikke inn på her .. ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Rangering av lyd, ja. Har man oppholdt seg en tid her inne skjønner man at folks kunnskap, prioriteringer og erfaringer spriker i alle retninger.

    Tar man for seg Stereophiles tester av Stradivari og Elipsa kan man konkludere med at de ser like ut, men låter ganske så ulikt, det siste til tross for at begge beskrives som "typisk Sf" i lyden. Pussig det der.

    Nuvel. Sf er ikke de eneste som kan lage tidløst vakre høyttalere, men ingen gjør det mer elegant. Mer elegant betyr dog ikke det samme som like elegant.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    RoDa skrev:
    Greven skrev:
    Det høres rart ut og jeg kan ikke forstå annet enn om dette stemmer må det være produksjonsfeil. Jeg hørte en gang en høyttaler som hadde en slik feil, og det var meget tydelig at noe var alvorlig galt med lyden.
    Dette er ikke uvanlig og gjøres alt etter hvordan delefilter er konstruert for å få elementene til å summere.

    R
    Det er mulig. En feil kobling av en slik løsning vil i så fall si at elementene er koblet i fase. ;)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Reima skrev:
    Er det noen som har sett ett par Guarneri fra tidlig produksjon? Hvordan holder den blanke finishen seg?
    Jeg mener mine er fra 97 eller deromkring, og ingen ting tyder på at finnishen blir noe dårligere etterhvert. Har kun kompaktkameraet tilgjengelig, så bildekvaliteten forsvarer ikke finnishen de fremstår i... ;)
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Vakkert, Greven...vakkert!

    Selv synes jeg Guarneri Homage i valnøtt, spesielt de som er noenlunde lyse og jevne i treverket, er det vakreste av høyttalere som er laget. Etterhvert har jeg vel tilmed tvilt meg frem til at de er vakrere enn de nye Memento'ene også. Det er noe med rødfargen, tiltingen og den nye vinklede fronten som gjør Memento'ene mer agressive i fremtoningen. Homage'ne har en umiskjennelig, selvfølgelig, tidløs stoisk ro og eleganse som ingen av alle verdens SF-kopister har kunnet kopiere.

    Imidlertid synes jeg å ane at bildene på SF sine nye hjemmesider gjengir en noe mer dempet rødtone Homage serien enn hva jeg har sett tidligere. Men, det kan jo seff være bare nettopp bildene...
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert, Greven! De er både flotter å se til og har en mer spennende diskant enn dagens Memento.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn