Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Hmm, ser du for deg et mindre Audionetsluttrinn også?
    Litt mer usikker der, er veldig bortskjemt med kontrollen blokkene har, men tanken har streifet meg på å gå tilbake til Accuphase og deres integrerte E 550 (30W/kl A) ellers er jo SAM V2 (evnt AMP I), ett alternativ jeg har mulighet å teste litt senere i höst.
    Litt uklart enda dette som du skjönner ;) ...

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Liker kontroll selv jeg. Abbonnerer du også på "høyttalere først, så forsterkere til dem"-filosofien?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Liker kontroll selv jeg. Abbonnerer du også på "høyttalere først, så forsterkere til dem"-filosofien?
    Det har värt slik med det jeg har hjemme nå, og skulle disse små nye stativerene passe meg, så vil jeg vel bygge etter "höyttaler först igjen" selv om forsterkeriet skulle bli integrert.......

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Da var det bestemt, jeg kommer å bestille meg ett par Sonus Faber Cremona Auditor M i grafitt, så nå begynner ett nytt høyttaler kapitel, forsterkeriet blir i første omgang det samme ;) ;D ...

    Denne i grafitt...



    mvh
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med godt valg.

    Så har jeg allererede gamlemodellen da. Vet du hva som er forskjellig fra gamle Auditor ? Ser jo at stativet er litt trimmet, men eller ser det jo ganske likt ut. Ny diskant kan det se ut som ?

    Noen som har rukket å låne øre til denne ? Nå har Franco Serblin kjørt Strad'en på krympevask ;-)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Auditor M er Cremona Auditor mk. II. Nye drivere, ny delefilterløsning, nytt kabinett, nytt stativ.

    Auditor Elipsa kommer kun som hylle/veggstativhøyttaler. Beregnet brukt til stereo i små rom eller som bakhøyttaler i kino. Samme drivere som de andre tre i familien (som altså nå består av Elipsa, CM, AM, og AE).

    Og viktigst av alt: Gratulerer om. s! Gleder meg til du poster lytteinntrykk!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Auditor M er Cremona Auditor mk. II. Nye drivere, ny delefilterløsning, nytt kabinett, nytt stativ.

    Auditor Elipsa kommer kun som hylle/veggstativhøyttaler. Beregnet brukt til stereo i små rom eller som bakhøyttaler i kino. Samme drivere som de andre tre i familien (som altså nå består av Elipsa, CM, AM, og AE).

    Og viktigst av alt: Gratulerer om. s! Gleder meg til du poster lytteinntrykk!
    Takker for det! gleder meg til å få de i hus, skal selvsagt poste noen inntrykk, hva tror du om å beholde elektronikken og bruke den på SF CA Méne Valentino?, det er ett helt annet kapittel enn AMP III (Nyeste modellen koster visst 152K i SVerige :p) skal forsøke tross kanskje noe plass problemer, kontroll kontroll vet du ;) ;D ....

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Store forsterkere er aldri feil på moderne Sf. Ifølge timc er ikke CA (altså 1. generasjon) ikke noen spesielt vanskelig last. Hva AM (altså 2. gen) krever vet jeg ikke. Det går ikke an å kjøpe for mange watt!

    Dersom f.eks Atkinson får labbene på en Auditor Modificata er det jo enkelt å sammenlikne de basale elektriske egenskapene til de to. Men det strider kanskje mot dine prinsipper! ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Store forsterkere er aldri feil på moderne Sf. Ifølge timc er ikke CA (altså 1. generasjon) ikke noen spesielt vanskelig last. Hva AM (altså 2. gen) krever vet jeg ikke. Det går ikke an å kjøpe for mange watt!
    Kanskje Musical Fidelity 550K Supercharger som Fremmer'n skryter så av i siste Stereophile kan passe. Powerbooster som beholder favorittforsterkerens karakter....visstnok.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ikke nok med at det meste som utgis i pop og rock-sjangrene er komprimert til det ulidelige.
    Her har de jaggu puttet kompressor i en effektforsterker også. Dynamikk er er uting, ja. ;D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Store forsterkere er aldri feil på moderne Sf. Ifølge timc er ikke CA (altså 1. generasjon) ikke noen spesielt vanskelig last. Hva AM (altså 2. gen) krever vet jeg ikke. Det går ikke an å kjøpe for mange watt!

    Dersom f.eks Atkinson får labbene på en Auditor Modificata er det jo enkelt å sammenlikne de basale elektriske egenskapene til de to. Men det strider kanskje mot dine prinsipper! ;D
    Neida her strides ingenting mot mine prinsipper, så lenge det låter bra, men 400W/8 Ohm og en nesten dobling på 4 Ohm burde nok holde ;D ...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Riktig lekker er den, og leverer den nye (denne er Generasjon I) hva jeg tror og håper, blir dette meget meget bra...



    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Gratulerer med kommende nye SF bokser om.s
    Finnes det noen link til disse nye?
    Mvh.KW
     
    O

    om.s

    Gjest
    KW skrev:
    Hei!
    Gratulerer med kommende nye SF bokser om.s
    Finnes det noen link til disse nye?
    Mvh.KW
    Jo takker KW, når man først må nedskalere litt så tror jeg dette er blandt det bedre å velge på....

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fant noen bilder av Auditor M i lønn natur.



    Den mest åpenbare forskjellen (i forhold til gamle CA) er stativet. Det er også enkelt å se at det sorte bakstykket på kabinettet er skåret til slik som sidestykkene på Stradivari og Elipsa. Diskant og bass sitter tettere sammen på AM enn på CA, og grillen har fått en lett plogform. AM er faktisk dypere enn den er høy.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Fant noen bilder av Auditor M i lønn natur.



    Den mest åpenbare forskjellen (i forhold til gamle CA) er stativet. Det er også enkelt å se at det sorte bakstykket på kabinettet er skåret til slik som sidestykkene på Stradivari og Elipsa. Diskant og bass sitter tettere sammen på AM enn på CA, og grillen har fått en lett plogform. AM er faktisk dypere enn den er høy.
    Nydelig liten skapning! ;) ;D ....

    mvh
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Før jeg kjøpte mitt Krell hjemmekinoanlegg

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14973.0.html

    kikket jeg innom Sonus Faber av flere grunner: Krell's Resolution series (og #1 som jeg endte opp med) har lignende strikk-front, og Stradivari Homage og Resolution 1 ble nevnt i samme linje i Stereophile.

    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/105sonus/index2.html

    --------------

    Bare sånn for teasing - men om jeg skulle velge å gå fullstendig vekk fra mitt Krell-oppsett, og heller gå for Sonus Faber, enten 2.2 eller ren stereo, men samtidig ha mulighet for å se på film ( i stereo da, selvfølgelig) - hva vil du anbefale meg å kikke på ?

    Jeg tenker på dvd - pre - forsterker - høyttalere (har NordOst SPM, beholder de)
    Budsjett ? fra 300.000 og opp til 1/2k

    mvh

    JackX
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Akk ja - så er det vel bare å innrømme. Jeg er en Sonus Faber sympatisør, er nesten på grensen til å bli medlem. Men si meg;
    hvordan er det å drive Concerto Domus med rør? Har jo etpar KT88-blokker, disse kjøres veldig snilt med omlag 18 watt. Er det noe håp??
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Vet ikke helt om Concerto D er greia. Jeg har hørt dem få en Linn Classic Music til å knele (40W Klasse A/B transistor med SMPS). De er 4 ohm nominelt, og har en ganske så slemt tunet bassrefleksavstemning.

    Kom gjerne på besøk med monoblokkene dine og prøv.

    (Dersom preampen din har lav nok Rout finnes B&O-baserte saker som passer godt, forresten.)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Messebilde av Auditor M i lønn natur, med idé til kreativ plassering av mitt nye bassystem:

     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Valentino skrev:
    Messebilde av Auditor M i lønn natur, med idé til kreativ plassering av mitt nye bassystem:

    Jeg kjører med sterk inn-vinkling på fronter og synes dette klart gir den beste lyden mhp. gjennomsiktighet.
    Man kan se at dette også er gjordt her.

    Dist
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Har du fått opp SF sakene, om.s?

    (Helig å treffe deg på messa forresten. Tror nesten jeg må innom neste gang jeg passerer Gøteborg.)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Distinctive skrev:
    Jeg kjører med sterk inn-vinkling på fronter og synes dette klart gir den beste lyden mhp. gjennomsiktighet.
    Man kan se at dette også er gjordt her.

    Dist
    Selv vinkler jeg slik at de krysser rett bak hodet mitt. Har aldri prøvd å la de krysse rett foran. Kunne være verd et forsøk.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Parelius skrev:
    Har du fått opp SF sakene, om.s?

    (Helig å treffe deg på messa forresten. Tror nesten jeg må innom neste gang jeg passerer Gøteborg.)
    Hei igjen Parelius!! Veldig hyggelig å hilse på deg med, dessverre har ikke godsakene ankommet enda, det er visst forsinkelser over hele linja, det skulle vært en demo her i Gbg idag, men pga nevnte forsinkelser ble den utsatt, håper og tror de ankommer staden imorgen.

    Du er mer enn velkommen om du er på disse kanter, en god malt og andre gode saker kunne vært hyggelig å nydt i ditt selskap. Har dessverre ingen lydgaranti (har ikke koblet inn anlegget her) i den nye leiligheten her, men det får jeg løse/kompromisse med når det blir aktuellt

    mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Valentino skrev:
    Distinctive skrev:
    Jeg kjører med sterk inn-vinkling på fronter og synes dette klart gir den beste lyden mhp. gjennomsiktighet.
    Man kan se at dette også er gjordt her.

    Dist
    Selv vinkler jeg slik at de krysser rett bak hodet mitt. Har aldri prøvd å la de krysse rett foran. Kunne være verd et forsøk.
    Prøv det - en åpenbaring. Økt transparans gjør at høyttalerene forsvinner.
    Visste egentlig ikke hvor mye dette betydde før jeg prøvet direktelinje mot sweetspot. På langt nær den samme storslagenheten.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Da har man endelig fått lagt ørene til ett par uinnspillte CA M, og dette var lovende, meget lovende og relativt forskjellig fra forgjengeren, men rett vei? ja absolutt!! ;) ;D ...

    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Virkelig interressant å se Cremona Auditor og Auditor M side om side. Like, men ulike.

    Ikke noe galt med trynet på Cremona M heller...
     
    O

    om.s

    Gjest
    Valentino skrev:
    Virkelig interressant å se Cremona Auditor og Auditor M side om side. Like, men ulike.

    Ikke noe galt med trynet på Cremona M heller...
    Også lyden er ulik, selv på ett uinnspillte par CA Mér opplevde jeg mer direkthet og åpenhet enn på innspillte CA, ingen "-B "killer", men absolutt på rett vei, må man kompromisse så er dette ett veldig bra alternativ til mine Discovery´s....

    mvh
     

    OJB

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Jeg har en plan (sitat: Egon Olsen)!

    Jeg skal ha Sonus Faber, koste hva det koste vil.

    Desverre må jeg nok kjøpe brukt i første omgang, men det virker som om det ikke er så utrolig mange som selger sine høyttalere. Det er en svenske som ser ut til å ville lure oss nordmenn.

    Planen er at jeg først skaffer meg SF og bruker min lille H1 til jeg får skaffet en større forsterker. H1 er nok selvsagt for liten, men er det noen som har en liten mening om hvordan det vil gå som nødløsning i en periode?

    Jeg har ikke fulgt med på bruktmarkedet så alt for lenge, men vet dere om det dukker opp SF ofte?

    Første prioritet er Cremona, og jeg håper det vil dukke opp noen gode eksemplar til bruktsalg eller tilbud når M kommer.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    OJB skrev:
    ..., men det virker som om det ikke er så utrolig mange som selger sine høyttalere.
    ....hvilket er det beste kvalitetstegn som finnes.
     

    OJB

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Trane skrev:
    OJB skrev:
    ..., men det virker som om det ikke er så utrolig mange som selger sine høyttalere.
    ....hvilket er det beste kvalitetstegn som finnes.
    Skal ikke nekte på at den tanken har trillet mellom ørene mine noen ganger ;D
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Trane skrev:
    OJB skrev:
    ..., men det virker som om det ikke er så utrolig mange som selger sine høyttalere.
    ....hvilket er det beste kvalitetstegn som finnes.
    Enig i dette. Var på utkikk etter mine SF i ca 8 mnd på bruktbørser i både Skandinavia og resten av Europa, uten hell. Men plutselig en dag så jeg en annonse ca en halv time etter den var lagt ut, og i tillegg befant selgeren seg så og si i nabolaget.... ;D ;D Kjapp og hyggelig handel og for å si det slik: Den som venter på noe godt..... ;D ;D ;D ;)
     

    OJB

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Greven skrev:
    Var på utkikk etter mine SF i ca 8 mnd på bruktbørser i både Skandinavia og resten av Europa, uten hell. Men plutselig en dag så jeg en annonse ca en halv time etter den var lagt ut, og i tillegg befant selgeren seg så og si i nabolaget.... ;D ;D Kjapp og hyggelig handel og for å si det slik: Den som venter på noe godt..... ;D ;D ;D ;)
    Det er vel dette jeg har sett for med vil skje!

    Får ta meg god tid, og dess lengre det tar dess mer har jeg å slenge i bordet med. Og hvis det kommer noe plutselig så får jeg slenge kredittkortet i bordet.

    Alternativt så kan jeg jo gå for noe mindre og kjøpe nytt, men nå vil jeg ha noe skikkelig som jeg kan være lykkelig med lengre enn ett år.

    Etter å ha sett rundt så er det bare svensken og en italiener på ebay som vil selge Cremona. Ikke akkurat kjøpers marked :mad:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter å ha sett rundt så er det bare svensken og en italiener på ebay som vil selge Cremona. Ikke akkurat kjøpers marked :mad:
    Tips:
    Har nettopp kjøpt SF Cremona Center via Audiogon.
    Her er flust med SF for salg.
    Jeg kan koble deg sammen med selger hvis interessant.
    http://cgi.audiogon.com/cgi-bin/srch_fs.pl?Sonus+Faber

    Du kan få mine EA1 på stativ når Elipsa Auditor kommer :D
     

    OJB

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Få? Hmm... ;)

    Hvordan er det med toll (mva) når det importeres utenfra vårt kjære fedreland? Noen venner har sagt at det er tollfritt, men så godt tror jeg ikke om politikkere og toll"u"vesen. Hva med å få tilbake den svenske mva ved passering (av full pris), for så å betale norsk mva av bruktpris? He he... (lov å drømme) :eek:

    Så lenge jeg ikke møter noen fra "Sonus Fabers venner" i tollen så kan jeg vel bare si at jeg kjøpe de for 5999,-? De klare nok ikke å verdisette brukte høyttalere.

    Har dere en mening om de Cremona som ligger til salgs på denne siden?
     

    orion

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    OJB skrev:
    Jeg har en plan (sitat: Egon Olsen)!

    Jeg skal ha Sonus Faber, koste hva det koste vil.

    Desverre må jeg nok kjøpe brukt i første omgang, men det virker som om det ikke er så utrolig mange som selger sine høyttalere. Det er en svenske som ser ut til å ville lure oss nordmenn.

    Planen er at jeg først skaffer meg SF og bruker min lille H1 til jeg får skaffet en større forsterker. H1 er nok selvsagt for liten, men er det noen som har en liten mening om hvordan det vil gå som nødløsning i en periode?

    Jeg har ikke fulgt med på bruktmarkedet så alt for lenge, men vet dere om det dukker opp SF ofte?

    Første prioritet er Cremona, og jeg håper det vil dukke opp noen gode eksemplar til bruktsalg eller tilbud når M kommer.
    Tør jeg spørre hva du mener med at han prøver å lure oss nordmenn??
    Jeg ser ikke helt hva som er "feil" ???
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Høyttalere (og især SF) er det safeste du kan kjøpe brukt. SF eiere farer stort sett fint med sine kjære høyttalere, derfor er annenhåndsverdi høy og utvalget desto mindre.
    Høyttalere blir nesten bare bedre og bedre. På forsterkere, ol. så tørker kondiser ut, bla.
    Det man må være obs på er sollys (ozone cracking hvis der er gummistoff (elastomer) i høyttalerelementet) og mye 'luftforurensing'.
    Hvis eier har barløsning så er det uheldig å ha kjøleskap i 'samme' rom som høyttalere. Derfor skal man aldri oppbevare bildekk sammen med fryseboksen, da denne produserer ozone. Du ser det lett på de lange sprekkene i dekket. Med 'papirmembran' er dette uproblematisk. Skal du ha high end så får du EA1 ned i 12-13000 uten stativ.

    Dist
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn