Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Grattis Evo!

    Vakre og lyden sikkert himmelsk :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Grattis Evo, har handla på Blakk Friday nå eller:cool::cool:;)
    Smykker det der:D:D
    Nå syns jeg du tråkker til litt så det er!!!

    gismo
    Takk,gismo jeg gleder meg veldig til og få de. Neste er Einstein tror jeg,hadde håpet du kunne ta med din en gang hit på test :)

    O
    Ikke umulig vi kunne få til det Evo, blir artig å kunne få hørt disse hos deg ved anledning!
    Sykt flotte og en finish som overgår det meste!!

    gismo
    Det mener jeg også,dette er en lenge ønsket drøm og få i hus Amati Futura så jeg gleder meg veldig til i morgen ;)

    O
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Evo2: Gratulerer, og velkommen opp i de virkelig høye SFærer:cool:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med veldig bra høyttalere... hadde det tilbudet vært før jeg kjøpte Tannoy GRF.. så hadde jeg nok tatt samme valg som deg :D.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Virkelig glad for at du bidro til å "tømme lageret" for drømme høytalerne mine Evo2 :) Kredittkortet brant nesten hull i baklomma mi en periode her :cool:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Virkelig glad for at du bidro til å "tømme lageret" for drømme høytalerne mine Evo2 :) Kredittkortet brant nesten hull i baklomma mi en periode her :cool:
    Bare hyggelig,har en i bilen nå på vei hjem. Blir 2 turer inn til stereofil :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Evo2: Gratulerer, og velkommen opp i de virkelig høye SFærer:cool:
    Takk,er egentlig veldig fornøyd med Cremona men Amati er nok en annen verden ;)

    O
    Du bør vente med å kvitte deg med Cremonaene til du har fått de nye. Alltid interessant når folk sammenlikner. Så kan du jo røpe resultatet, f eks etter at du har solgt. Eller kanskje beholder du de gamle??;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg lurer litt på hva som er i gjære når de selger ut sånn som de gjør. Betyr det at Sf har omsetnings- elelr lagerproblemer pga mange nye modeller? Eller er det Mono som har problemer med lagerplass? Eller kommer det en erstatter - disse høyttalerne har jo vart en stund nå.

    Nå har jeg ingen planer om å selge mine (som jeg kjøpte tidlig i 2011 som den første i Norden), men slike tilbud som dette ødelegger jo litt for markedet fremover. Det er nesten rart dersom Sf aksepterer en slik markedsføring - også andre modeller blir berørt. En årsak til at Hi-Fi huset i Bærum i sin tid mistet Focal, var visstnok bla. en litt ukontrollert bruk av rabatter som produsenten likte særdeles dårlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    audifil

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Sted
    Sotra
    Missunner deg følelsen av å kjøre hjem to slike flotte nye høytalere og ikke minst pakke dette ut og få det på plass Evo2, steike! Håper du oppdaterer oss med litt bilder og førsteinntrykk senere. Fytti grisen de er lekre altså!
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er Mono AS (importøren) som står bak dette "stuntet" som de kaller det. Høyttalerne selges med tap for dem (stemmer nok dersom Stereofil skal ha sitt). Oppgitt begrunnelse er at de trenger å rydde plass på lageret. Oversatt til norsk: De får ikke solgt dem til villedende pris.

    Litt synd fordi dette er svært gode høyttalere uten spesifikke mangler (jf anmeldelse i Stereophile). Ønsker man en tradisjonell all round søylehøyttaler som samtidig ser OK ut, skal man lete lenge etter bedre alternativer - om de i det hele tatt finnes. Men i dag kan jo de 5 heldige lottovinnerne glede seg. De er nok blant de aller siste som kjøper ny Amati Futura her til lands.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Gratulerer Evo2.
    Tror du var smart som ikke måtte nøye deg med sort pianolakk.
    De er sikkert flotte disse også, men bildemessig så gir red violin og graphite et høyere 'må ha' inntrykk hos meg, ihvertfall.
    Blir spennende å høre inntrykkene.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    IMG_2228.jpg
    IMG_2232.jpg
    IMG_2234.jpg
    IMG_2235.jpg

    Takk for gratulasjoner alle sammen :)
    Ble 2 turer til Oslo får og få de hjem,spilte på en Cremona og en Amati en times tid og det er mere detaljer i Amati og de går en hel del dypere enn Cremona,diskanten er litt skarp i Amati nå men den kommer seg etter 2-3 uker sa de på stereofil.
    Legger ut litt mere info i morgen,kan teste Amati og Cremona side om side i morgen.

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    La dem stå på med pink noise i et par dager, og spill en del med høyt volum, så løsner nok diskanten etter hvert. Jeg glemte diskantproblemene etter ca 150 timers spilling. I mellomtiden kan du evt feste litt toalettpapir foran diskanten. Ett tørk tilsvarer visst ca -3 db.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Vis vedlegget 412169 Vis vedlegget 412170 Vis vedlegget 412171 Vis vedlegget 412172
    Takk for gratulasjoner alle sammen :)
    Ble 2 turer til Oslo får og få de hjem,spilte på en Cremona og en Amati en times tid og det er mere detaljer i Amati og de går en hel del dypere enn Cremona,diskanten er litt skarp i Amati nå men den kommer seg etter 2-3 uker sa de på stereofil.
    Legger ut litt mere info i morgen,kan teste Amati og Cremona side om side i morgen.

    O
    La dem stå på med pink noise i et par dager, og spill en del med høyt volum, så løsner nok diskanten etter hvert. Jeg glemte diskantproblemene etter ca 150 timers spilling. I mellomtiden kan du evt feste litt toalettpapir foran diskanten. Ett tørk tilsvarer visst ca -3 db.
    Så ille er det ikke,gjorde det med klipsch husker jeg. Jeg lider meg igjennom innspillings perioden ;)

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Omtrent sånn ja :)
    Dette spiller jo fantastisk rett ut av eskene :eek:

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har du ikke tatt høyttalerne ut av eskene? Jeg tror at du bør gjøre det....:)
    Mine står i garasjen og opptar omtrent like stor plass som en elbil.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer. Var en tur og lyttet til de i stad, flotte. Er det nok energi i toppen?
    Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Var en tur og lyttet til de i stad, flotte. Er det nok energi i toppen?
    Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like.
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer. Var en tur og lyttet til de i stad, flotte. Er det nok energi i toppen?
    Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like.
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer. Var en tur og lyttet til de i stad, flotte. Er det nok energi i toppen?
    Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like.
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
    Materialet innenfor lakken er vel det samme?
    Uansett finish skal i alle fall lyden være den samme. Det beste med disse høyttalerne, er at de er nesten fri for kabinettresonanser. Står du bak høyttalerne på en åpen slette (det gjør jeg selvfølgelig hver dag), vil du høre lite av mellomtone og diskant. Dette har også med den litt spesielle konstruksjonen i bakkant med to "vinger" som stikker ut. Noe bass havner imidlertid bakover - bassporten ligger bak. For renest mulig lyd bør de stå ganske langt fra bakvegg - og helst også sidevegg. Får man til dette, er f eks bassen ganske forskjellig fra tidligere Amatier, og også Cremona.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
    Materialet innenfor lakken er vel det samme?
    Uansett finish skal i alle fall lyden være den samme. Det beste med disse høyttalerne, er at de er nesten fri for kabinettresonanser. Står du bak høyttalerne på en åpen slette (det gjør jeg selvfølgelig hver dag), vil du høre lite av mellomtone og diskant. Dette har også med den litt spesielle konstruksjonen i bakkant med to "vinger" som stikker ut. Noe bass havner imidlertid bakover - bassporten ligger bak. For renest mulig lyd bør de stå ganske langt fra bakvegg - og helst også sidevegg. Får man til dette, er f eks bassen ganske forskjellig fra tidligere Amatier, og også Cremona.
    Klart,jeg hadde kjøpt de i svarte også. Bassen er uten tvil forskjellig i fra Cremona,her er det smekk og dybde i bøtter og spann.
    Kunne ikke blitt mere fornøyd de levde opp til forventninge uten tvil :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Etter hvert kan det nok være lurt å tenke mer på hva høyttalerne skal fores med. Erfaringen er generelt (flere har skrevet dette i ulike fora) at disse høyttalerne liker litt wattstyrke, selv om anbefalt minimum vel er 50W. 2x30W i 8 ohm i klasse A går greit, men jo mer, desto bedre.

    Deretter har man spørsmålet rør/ikke rør. Her forsøker vel produsenten å ta livet av myten om at Sf bør spilles med rør. Jeg bruker begge deler om hverandre, uten at jeg kan si at det ene er så mye bedre enn det andre - i alle fall ut fra et slags høyttalerperspektiv.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Var en tur og lyttet til de i stad, flotte. Er det nok energi i toppen?
    Får svare for min del: Ja, til min bruk er det nok energi i toppen i alle fall. Og egentlig generelt også. Noen ganger mer enn jeg ønsker. Men dette har nok med manglende demping av rommet å gjøre. Jeg har ikke hørt dem i samme rom som Olympica III, men i alle fall på nær identiske anlegg (begge med Devialet) og på samme dag. Jeg opplevde Olympica kanskje som litt mer tighte eller homogene i lyden, men jeg kan ikke huske at det ga seg spesielle utslag i toppen. Der synes jeg de var ganske like.
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
    Kjøpte i svart jeg,hadde valgt tre hvis tilgjengelig. Spiller på Jeff Rowland Continiuum2, en meget god match så langt i alle fall. Det er nok energi i toppen her i mitt rom.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
    Kjøpte i svart jeg,hadde valgt tre hvis tilgjengelig. Spiller på Jeff Rowland Continiuum2, en meget god match så langt i alle fall. Det er nok energi i toppen her i mitt rom.
    Gratulerer med Amati :) de sorte er flotte de også,det viktigste er jo tross alt lyden ;)

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig flotte høyttalere er det i alle fall, heldig de som har skaffet seg et par. Nå er det kun sorte igjen. Sonus Faber skal vell være i tre?
    Jeg mener det ja :)
    Er glad jeg fikk graphite,og sorte topp/bunn plater.

    O
    Kjøpte i svart jeg,hadde valgt tre hvis tilgjengelig. Spiller på Jeff Rowland Continiuum2, en meget god match så langt i alle fall. Det er nok energi i toppen her i mitt rom.
    Gratulerer med Amati :) de sorte er flotte de også,det viktigste er jo tross alt lyden ;)

    O
    Tusen takk. Dette er virkelig flotte høyttalere, sitter bare å gliser. Krever nok sitt av forsterkeren virker det som. Fikk Jeff Rowland til å klippe ( ikke skjedd før). MBL n51 klipper ikke. Marius sa de var bra ut av esken for så å få en dårligere periode der diskant og mellomtone ikke helt samarbeidet. Bare å nyte så lenge da.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kjøpte i svart jeg,hadde valgt tre hvis tilgjengelig. Spiller på Jeff Rowland Continiuum2, en meget god match så langt i alle fall. Det er nok energi i toppen her i mitt rom.
    Gratulerer med Amati :) de sorte er flotte de også,det viktigste er jo tross alt lyden ;)

    O
    Tusen takk. Dette er virkelig flotte høyttalere, sitter bare å gliser. Krever nok sitt av forsterkeren virker det som. Fikk Jeff Rowland til å klippe ( ikke skjedd før). MBL n51 klipper ikke. Marius sa de var bra ut av esken for så å få en dårligere periode der diskant og mellomtone ikke helt samarbeidet. Bare å nyte så lenge da.
    Han sa det samme til meg,fikk ikke Luxman L-590 AX til og klippe,men en Onkyo M508 integra gjorde det???.
    Jeg spiller på veldig moderat volum til daglig så,Marius mente 590'n burde klare seg. Kjenner jeg meg selv rett kommer det vel inn en ny forsterker etter vert ;)

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte i svart jeg,hadde valgt tre hvis tilgjengelig. Spiller på Jeff Rowland Continiuum2, en meget god match så langt i alle fall. Det er nok energi i toppen her i mitt rom.
    Gratulerer med Amati :) de sorte er flotte de også,det viktigste er jo tross alt lyden ;)

    O
    Tusen takk. Dette er virkelig flotte høyttalere, sitter bare å gliser. Krever nok sitt av forsterkeren virker det som. Fikk Jeff Rowland til å klippe ( ikke skjedd før). MBL n51 klipper ikke. Marius sa de var bra ut av esken for så å få en dårligere periode der diskant og mellomtone ikke helt samarbeidet. Bare å nyte så lenge da.
    Han sa det samme til meg,fikk ikke Luxman L-590 AX til og klippe,men en Onkyo M508 integra gjorde det???.
    Jeg spiller på veldig moderat volum til daglig så,Marius mente 590'n burde klare seg. Kjenner jeg meg selv rett kommer det vel inn en ny forsterker etter vert ;)

    O
    590AX er en meget god forsterker. Jeg spilte Marcus Miller like a rolling stone høyt, klipte når han kjørte på bassen lenge nok. Er noe skikkelig digg med en så og si full frekvent høyttaler. Ville gitt MBL N51 en lytt, kan teste min en gang hvis du ikke bor for langt unna, jeg holder til på Strømmen. Gratulerer til oss:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tusen takk. Dette er virkelig flotte høyttalere, sitter bare å gliser. Krever nok sitt av forsterkeren virker det som. Fikk Jeff Rowland til å klippe ( ikke skjedd før). MBL n51 klipper ikke. Marius sa de var bra ut av esken for så å få en dårligere periode der diskant og mellomtone ikke helt samarbeidet. Bare å nyte så lenge da.
    Han sa det samme til meg,fikk ikke Luxman L-590 AX til og klippe,men en Onkyo M508 integra gjorde det???.
    Jeg spiller på veldig moderat volum til daglig så,Marius mente 590'n burde klare seg. Kjenner jeg meg selv rett kommer det vel inn en ny forsterker etter vert ;)

    O
    590AX er en meget god forsterker. Jeg spilte Marcus Miller like a rolling stone høyt, klipte når han kjørte på bassen lenge nok. Er noe skikkelig digg med en så og si full frekvent høyttaler. Ville gitt MBL N51 en lytt, kan teste min en gang hvis du ikke bor for langt unna, jeg holder til på Strømmen. Gratulerer til oss:)
    Bor på Langhus så det er 30 min opp til deg :)
    Vi spillte masse forskjellig musikk her i kveld på Amatiene,jeg savnet ikke sub på noe,så det med full frekvent er meget behagelig ja.

    O
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Den MBL forsterkeren er noe av det flotteste jeg har sett!!!
    O
    Og lyden og kraften da mann :) Den setter også opp et veldig presist og stort lydbilde. Klangen er også helt rå. Er nok ikke helt vanlig klasse d google og se på innmaten. Send meg en pm når lysten kommer.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.955
    Antall liker
    51.405
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Den MBL forsterkeren er noe av det flotteste jeg har sett!!!
    O
    Og lyden og kraften da mann :) Den setter også opp et veldig presist og stort lydbilde. Klangen er også helt rå. Er nok ikke helt vanlig klasse d google og se på innmaten. Send meg en pm når lysten kommer.
    Har googlet den ;) PM kommer!

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn