Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Ikke bare kanskje, kanskje ;D

    Utrolig lekre! Hva går sånt noe for på brukten ca?

    R
    Anfield har lagt ut sine på brukten i dag og ber om 35'.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tok ikke lang tid å selge dem, så prisen var i alle fall ikke for høy virker det som. :)

    Jeg har egentlig festet med ved Cremona som mine drømme-SFere. Fant en tråd om gammel kontra ny (M?) versjon, men har rota den bort igjen... :-[

    Er det noen som har erfaringer med disse? Enten gammel eller ny utgave.

    Mvh
    Rolf
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    RoDa skrev:
    Jeg har egentlig festet med ved Cremona som mine drømme-SFere. Fant en tråd om gammel kontra ny (M?) versjon, men har rota den bort igjen... :-[

    Er det noen som har erfaringer med disse? Enten gammel eller ny utgave.

    Mvh
    Rolf
    Har selv ikke hørt annet enn Cremona M og det låt finfint selv om det ikke var en lang lytteseanse.
    Her er noen sterke meninger om Cremona vs Cremona M
    http://audioaficionado.org/sonus-faber/33-cremona-vs-cremona-m.html
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, samme tråden som jeg fant ;D
    Sterke meninger, ja!
    Er redd han har litt rett, at det er gamlecremona som blir den folk vil ha.

    R
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har funnet noen bilder på verdensveven av noen nye smykker fra SF.
    Dette er altså Amati Futura og de er etter min mening ganske så mye penere enn Fenice. At de blir produsert i mer enn 30 par og er mye billigere enn $220000 er heller ikke et minus ;)






     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Amati Futura ser fabelaktig ut! Råflott, men til 34,000$ pr par så blir det nok bare en drøm. Godt er det å se at de har satt inn skikkelige silkedomer, fremfor de litt for snille ring-radiatorene de har brukt noen år i Cremona og Amati.
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    Syns alle de nye Sonus Faberne er alt for Bling Bling :(

    Glad jeg har ett par originale Cremona'er :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Sonus skrev:
    Syns alle de nye Sonus Faberne er alt for Bling Bling :(

    Glad jeg har ett par originale Cremona'er :)
    Ditto den !
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Virker som om SF synes at krom er tingen. Er ikke helt enige med dem i det, men heldigvis virker det som om bare baksiden er forkrommet på Amati F. Det må da være mulig å bestille høyttalerne uten speil på baken?
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    111
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Synes Amati Futura ser ganske så bra ut jeg. At det er litt krom på dem gjør da ingenting, det er jo høyglans i lakken på resten av høytaleren som gjør at det blender godt inn.
    At Sonus Faber går litt nye veier designmessig kan da umulig gjøre noe, det kalles utvikling, og vil uansett ikke alltid være av det gode i alles øyne.
    Sitter selv på et par klassiske Guarneri som jeg er meget godt fornøyd med både lydmessig og utseendemessig, men likte allikevel disse Futura ved første øyekast ;)

    Mvh Gjert
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    GjeEsp skrev:
    Synes Amati Futura ser ganske så bra ut jeg. At det er litt krom på dem gjør da ingenting, det er jo høyglans i lakken på resten av høytaleren som gjør at det blender godt inn.
    At Sonus Faber går litt nye veier designmessig kan da umulig gjøre noe, det kalles utvikling, og vil uansett ikke alltid være av det gode i alles øyne.
    Sitter selv på et par klassiske Guarneri som jeg er meget godt fornøyd med både lydmessig og utseendemessig, men likte allikevel disse Futura ved første øyekast ;)

    Mvh Gjert
    For all del jeg synes de er pene både i utforming og farge, og de låter garantert fantastisk, men jeg likte ikke kromen. Blir for mye bling og får litt følelse av baderomsinnredning. Smak og behag ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Utseendemessig har SF kapitulert synes jeg. Fremdeles flotte, men ikke så flotte.
     

    Sonus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2004
    Innlegg
    142
    Antall liker
    1
    Tidligere SF modeller har alltid utstrålt diskret luksus. Original Grand Piano trukket i skinn med enten piano gloss eller valnøtt sider f.eks. Cremona med vakkert treverk med innlagte "striper" og matt sorte detaljer. Topp modeller med speilblank finish var ogå meget pene med diskret detaljer.

    Nå er det high gloss lakk, bling og krom.

    Noen har forlatt skuta :(
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har som kjent måttet selge mine Guarneri Homage, og må nå gå på jakt etter nye høyttalere i en langt rimeligere prisklasse. Står nå med to Sonus faber-kandidater og håper at noen Sonus-kjennere kan si litt om forskjellene til de forskjellige modellene:

    1. Concerto Domus. Alder ukjent, men kanskje et par tre år? Sort pianolakk og vistnok strøkne.
    2. Grand Piano. Er vel nå ca 8 år gamle, men skal være strøkne og selges for ca 9k.

    Noen med vettuge opplysninger?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har selv kun hørt Concerto Domus sammen med EC for et par år siden og det ble litt i mørkeste laget for min del. Litt for lite topp i forhold til resten av lydbildet men ellers god lyd. Grand Piano har jeg dessverre ikke hørt. Regner med at du alt har funnet Stereophiles test av Grand Piano men jeg legger ut linken likevel :)
    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/269
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Lest den ja. EC på både Vienna og Sonus faber ville jeg ha unngått selv, har testet det selv flere ganger med begredelig resultat.

    Forøvrig er vel linken din til Grand Piano, og ikke Concerto Domus?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Anfield skrev:
    Lest den ja. EC på både Vienna og Sonus faber ville jeg ha unngått selv, har testet det selv flere ganger med begredelig resultat.

    Forøvrig er vel linken din til Grand Piano, og ikke Concerto Domus?
    My bad, takk for at du sa ifra. Rettes nuh :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Anfield skrev:
    Har som kjent måttet selge mine Guarneri Homage, og må nå gå på jakt etter nye høyttalere i en langt rimeligere prisklasse. Står nå med to Sonus faber-kandidater og håper at noen Sonus-kjennere kan si litt om forskjellene til de forskjellige modellene:

    1. Concerto Domus. Alder ukjent, men kanskje et par tre år? Sort pianolakk og vistnok strøkne.
    2. Grand Piano. Er vel nå ca 8 år gamle, men skal være strøkne og selges for ca 9k.

    Noen med vettuge opplysninger?
    Hva med Amator eller Minima Amator? De får du for 10-15 tusen. Spiller fabelaktig godt!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Sonus skrev:
    Tidligere SF modeller har alltid utstrålt diskret luksus. Original Grand Piano trukket i skinn med enten piano gloss eller valnøtt sider f.eks. Cremona med vakkert treverk med innlagte "striper" og matt sorte detaljer. Topp modeller med speilblank finish var ogå meget pene med diskret detaljer.

    Nå er det high gloss lakk, bling og krom.

    Noen har forlatt skuta :(
    Av utseendet å dømme har Franco Serblin solgt livsverket til noen nyrike russere.

    Den meget omskrevne nye toppmodellen skulle som kjent først hete Fenice...fugl fønix...etter teateret Fenice som brant og ble gjenoppbygd....forsåvidt passende etter eierskifte og totalt kursendring når det gjelder design og filosofi. Nå viste det seg at navnet Fenice er beskyttet (skulle ikke forundre meg at det er nettopp nevnte teater) slik at man måtte komme opp met et nytt navn på denne smått vulgære statementmodellen...hvilket selvsagt ble det svært oppfinnsomme "The Sonus Faber"...nettopp hva den IKKE er.

    Vel, - det opplagte...Heresy...er dessverre forlengst opptatt.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    tomerik skrev:
    Anfield skrev:
    Har som kjent måttet selge mine Guarneri Homage, og må nå gå på jakt etter nye høyttalere i en langt rimeligere prisklasse. Står nå med to Sonus faber-kandidater og håper at noen Sonus-kjennere kan si litt om forskjellene til de forskjellige modellene:

    1. Concerto Domus. Alder ukjent, men kanskje et par tre år? Sort pianolakk og vistnok strøkne.
    2. Grand Piano. Er vel nå ca 8 år gamle, men skal være strøkne og selges for ca 9k.

    Noen med vettuge opplysninger?

    Hva med Amator eller Minima Amator? De får du for 10-15 tusen. Spiller fabelaktig godt!
    Fant ingen av dem til salgs for øyeblikket. Har vel også en liten grense på 10k....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg har bestemt meg for drømmehøyttaler...




    Ikke M-modellen, men den gamle.
    Kom den gamle i flere utgaver?
    Slissede membraner i mellomtone og bass samt "gulltupp" på diskanten ser ut til å være kjennetegn?

    Mvh
    Rolf
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    RoDa skrev:
    Tror jeg har bestemt meg for drømmehøyttaler...




    Ikke M-modellen, men den gamle.
    Kom den gamle i flere utgaver?
    Slissede membraner i mellomtone og bass samt "gulltupp" på diskanten ser ut til å være kjennetegn?

    Mvh
    Rolf
    Hørte på disse når jeg besøkte Audioconsept i Sverige for noen uker siden. Spilte på monoblokker og forforsterker fra TA+ og med DCS som driverk/dac. Låt fenomenalt!
    Og det finnes ikke finere høyttaler etter min mening :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De er flotte, ja.
    Hørte du på gamleversjonen?

    Mvh
    Rolf
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, det strides de lærde om.
    M låter mer moderne ser ut til å være en gjenganger.
    Mer varme, fylde og laidback spillestil på den gamle, passer meg bra. 8)

    R
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noe sier meg at bruktprisen for gamle Cremona´er ikke synker dramatisk. Har vel egentlig visst det en stund, siden jeg prøvde å få tak i et par. Vi snakker vel allerede om en klassiker her?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Virker sånn, ottone. Dessverre kanskje?`
    Ser ut som de holder seg leeenge oppå tredvetallet i bruktpris.

    R
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Naboen her borti gata tenker selge sine for rundt 30 tallet..- Det har han egentlig sagt lenge nå når jeg tenker meg om.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Virker sånn, ottone. Dessverre kanskje?`
    Ser ut som de holder seg leeenge oppå tredvetallet i bruktpris.
    R
    Ja, det er allerede et par år siden jeg sa nei til et tilbud om et strøkent par for 30k. Husker jeg syntes det var litt for dyrt den gangen, så valget falt på noe annet. Idag syns jeg ikke den prisen er urimelig for sånne.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    RoDa skrev:
    Virker sånn, ottone. Dessverre kanskje?`
    Ser ut som de holder seg leeenge oppå tredvetallet i bruktpris.
    R
    Ja, det er allerede et par år siden jeg sa nei til et tilbud om et strøkent par for 30k. Husker jeg syntes det var litt for dyrt den gangen, så valget falt på noe annet. Idag syns jeg ikke den prisen er urimelig for sånne.
    Og jeg som takket nei til ett par splitter nye fra fabrikken for noen år siden - til 26K...... ::)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    emotikon skrev:
    Og jeg som takket nei til ett par splitter nye fra fabrikken for noen år siden - til 26K...... ::)
    Hvis du får tilbudet igjen og fortsatt ikke er interessert, send meg en PM ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ragwo skrev:
    emotikon skrev:
    Og jeg som takket nei til ett par splitter nye fra fabrikken for noen år siden - til 26K...... ::)
    Hvis du får tilbudet igjen og fortsatt ikke er interessert, send meg en PM ;D
    ....etter du har ringt meg! ;)

    R
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Har slike på stua, og har nettopp fått et par Quad 2905 på loftet. Nypris for de 2 er omtrent den samme, men lydmessig kjører Quadene ringer rundt Sonus Faber. Lettere å møblere med Cremona dog…
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.796
    Antall liker
    14.693
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    otare skrev:
    Har slike på stua, og har nettopp fått et par Quad 2905 på loftet. Nypris for de 2 er omtrent den samme, men lydmessig kjører Quadene ringer rundt Sonus Faber. Lettere å møblere med Cremona dog…
    Hvilke kvaliteter er det Quadene har som Cremonaene mangler? Ingen skjulte intensjoner eller kommende kniver i ryggen fra min side, kun ren nysgjerrighet :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Quadene forsvinner på en helt annen måte. Når jeg hører på Cremonaene hører jeg på et stereoanlegg, mens med Quadene havner jeg "inni musikken". Hvis jeg lukker øynene har jeg følelsen av å være på en konsert - den følelsen mangler på Cremonaene. Det kan ha med perspektivgjengivelsen å gjøre - der er Quadene fabelaktige.
    Men nå står de to høyttalerne i forskjellige rom med forskjellige kilder (Quadene drives av Conrad-Johnson forsterkere med en Krell CD spiller som kilde, mens Cremonaene har Krell forsterker og en SONY SACD-spiller), så det er litt urettferdig å sammenligne. Dessuten står Cremonaene i et større rom.
    Begge høyttalerne er utvilsomt svært gode, og har mye av de samme kvalitetene - god bass, gjennomsiktig mellomtone og litt "laid-back" diskant. Men Quadene høres ut som en dyrere høyttaler - jeg synes det er mystisk at de koster det samme som Cremonaene. Men de er vanskeligere å plassere i rommet, og de dominerer et rom på en helt annen måte. Cremonaene glir inn i møblementet og blir en del av rommet, mens Quadene stikker seg ut - rommet må møbleres rundt Quadene.

    Jeg er veldig glad jeg har plass og økonomi til å ha begge.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ......setter meg i bilen for å kjøre til Trondheim.

    Greit at du kan ha to, otare, men du trenger ikke to vel? ;D



    R
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 3 - Cremona Auditor i kjellerstua på TVen :)
    Og der spiller de fantastisk godt. Hadde dem i stua der Cremonaene sto, men rommet ble for stort. I kjellerstua (på ca 20 m2) passer de mye bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn