Digitale avspillere Sonos vs Logitech Squeezebox- forskjell i lydkvalitet

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg har lenge hatt Logitech Squeezebox og Sonos på hvert sitt anlegg. Anleggene er i to vidt forskjellige prisklasser, og jeg har hele tiden brukt Squeezeboxen med det dyreste anlegget. Jeg synes Sonosen har en litt bedre app til ipaden, så her forleden bestemte meg for å flytte den til hovedanlegget. Jeg ble en smule overrasket. Sonosen låt faktisk merkbart dårligere enn Squeezeboxen. Spilte flere låter jeg kjenner godt, og alt låt flatere og også mindre oppløst enn jeg er vant til. Byttet tilbake til Squeezeboxen for å sjekke at det ikke bare var jeg som hadde en dårlig dag. Neida, nå låt alt som normalt igjen.

Jeg forventet faktisk ikke så stor forskjell på spillerne som forøvrig ble koblet til dac med coaxkabel, begge to. Dette får meg til å undre på om det kan være verdt å investere i en dyrere nettspiller. Noen som har en formening om hva som skaper disse forskjellene og om jeg har mye å hente på å oppgradere?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ganske overraskende, synes jeg. Du har ikke en eller annen form for signalbehandling i Sonos-boksen din - volumregulering, equalizing e.l. - som kan påvirke lyden?
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har sjekket, men finner ingenting.
 
S

Syncrolux

Gjest
Bruker du den digitale volumkontrollen i avspillerne?
 
Topp Bunn