Sonos (optisk) vs Airport Express (optisk) vs Mac Mini (optisk)

Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei der,

Noen som har erfaringer på dette? Jeg spiller jo mest materiale i CD-kvalitet (16 bit), men ønsker å spille 24 bit når jeg får tak i det. Da er vel Mac Mini eneste mulighet?

Jeg bruker Dac så jeg tenker selvsagt å teste dette selv, men lurer på hva dere andre har erfart. Taper man noe (bortsett fra teoretisk bitrate) ved bruk av AE og/eller Sonos optisk?

Testet nylig RCA (analogt) fra iPhone 4S versus analogt fra Airport Express. Kjære tid for en forskjell! Dette gav meg ikke særlig tiltro det AE-løsning i det hele ...
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
AEX har kanskje tusenårets dårligste DAC-implementering noensinne, så det skulle bare mangle.
Kun Mac støtter 24bit av de alternativene du har listet opp.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Skal du ha høyere bitrate er såvidt jeg vet en Mac Mini eneste mulighet av de du har nevnt. Analogt utifra AE er ikke en god løsning, derimot Optisk til en ekstern dac en helt annen verden. Sonos i mine øyne er en bedre løsning enn AE men da tenker jeg ikke på lyden men heller fasiliteter i avspillingen og hvordan den gjøres i form av mulighetene. Derimot er i mine øyne en Mac Mini enda bedre igjen enn Sonos med mulighet for høyere bitrate og det faktum at den kan fungere som en fullgod pc.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Jeg hadde valgt Mac Mini.

Bruker selv optisk ut av AE og er fornøyd med AirPlay, men det kan være noe ustabilt til tider. Selv legger jeg ikke til grunn at høyoppløst materiale er viktig å spille av, men hvis dette er viktig faller ihvertfall AE bort, som nevnt over.
 
Ble medlem
27.06.2013
Innlegg
9
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Har testet dette ut nå. Ikke overraskende er nok den største forskjellen ved å bare unngå DAC-en i AE.

Imidlertid: Når jeg kopler til min MBP Retina ved USB (2.0) til M51 så knitrer det noe voldsomt. Noe mindre knitring fra Mac Mini, men dog irriterende.

Noen som har vært borti dette?
 

subc

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
14
Antall liker
0
Jeg hadde problemer med dette da jeg spillte av fra mac via usb til dac. Grunnen var at "preamp" i iTunes var på, i tillegg hadde dacen "wide mode" slått på. Da alt ble satt i flatt ble lyden helt klar.
 
Topp Bunn