Sonos eller Squeezebox?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
En skikkelig dedikert fjernkontroll med kombinert knapper og display vil være overlegent slike løsninger på alle punkter IMHO.
Dette har du nok rett i, blir spennende å se hva som kommer fra slim/harmony etterhvert.
Nå bruker jeg den medfølgende fjernisen (som er helt OK så lenge du kan se displayet på SB'en) til hovedanlegget, og webinterfacet på trådløs laptop til sonekontroll. Funker helt greit det.

Jeg er litt redd for hva som skjer med SB etter Logitech har tatt over.
Jeg også! Logitech har sagt at de vil beholde slims opensource modell, men dette vil kun tiden (be)vise.
Uansett, dagens slimserver gjør alt jeg trenger så kan nok klare meg med den i lang tid fremover om Logitech skulle rote det til.

En annen slimserver funksjonalitet som jeg bruker mye er streaming av musikk over internett til min jobbPC. Å ha tilgang til hele musikksamlingen min uansett hvor jeg befinner meg i verden er utrolig digg.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jammen har Komplett tatt inn Slim Devices' Transporter!
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327168.

Priset til kr. 16.995,-, hvilket vil si at man kan kjøpe den 500 kroner rimeligere direkte fra produsenten, få den levert på døra, og få en Squeezebox med på kjøpet...
Da kan man i tillegg velge farge, mens Komplett ser ut til kun å tilby den i sølv.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Hvordan gir du karakter mens du spiller musikk via SB? Og hvordan dukker denne informasjonen opp på displayet når man søker etter sanger man ønsker å spille?
For eksempel holde "5" tasten inne på fjernkontrollen, for å gi karakteren 5 til låten som spilles akkurat nå.



Man kan da enkelt lage en spilleliste med alle låter man har merket med 5 stjerner, kun ved å bruke noe få tastetrykk på fjernkontrollen.
Custom Browse -> Ratings -> 5 star  "Play"
I tillegg vil jo selvsagt stjernene synes når man blar i musikkarkivet både på spiller og i brukergrenesnittet på nettleseren.



Fjernkontrollen til SB er kanskje ikke så fancy med grafikk og slikt, men den er utrollig effektiv til å gjøre det jeg har behov for.  Vanligvis så velger man kun et album spiller det. Instillinger etc gjøres via PC. Man kan også vekke PC'en fra hvilemodus ved fjernkontrollen, slik at min slipper å gå til et annet rom for å skru på PC'en.  På min PC tar det ca 10 sek fra jeg trykker "power" på fjernisen til det er lyd i anlegget igjen.
Men det hadde jo kanskje vært kjekt med en fjernkontroll ala Sonos når man har fest, men til daglig har hvertfall ikke jeg behov for en slik.  

For dere som har stort musikkarkiv og vet hva man søker etter, er LazySearch Plugin en liten kjekk sak som gjør det mye raskere å spesifisere søk ved fjernkontrollen.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Jammen har Komplett tatt inn Slim Devices' Transporter!
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327168.

Priset til kr. 16.995,-, hvilket vil si at man kan kjøpe den 500 kroner rimeligere direkte fra produsenten, få den levert på døra, og få en Squeezebox med på kjøpet...
Da kan man i tillegg velge farge, mens Komplett ser ut til kun å tilby den i sølv.
Neida, de har den i svart også.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Neida, de har den i svart også.
Ja, så sannelig. Takk. De hadde gjemt den litt..

Uansett, Databutikken har den tydeligvis ca. 1100,- rimeligere. Og kjøper man direkte fra Slim får man som sagt en SB3 som man kan gi vekk til jul. :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg vil tro at Transporter er den mest fleksible enheten. Det kan selvsagt være et poeng med analoge innganger, men hvor relevant vil det egentlig være? Ikke særlig, vil jeg tro. Så fremt man ikke har noen spesielle behov for analoge tilkoblingsmuligheter vil jeg anta at en høykvalitets enhet basert på ethernet vil være det mest fremtidssikre. Dessuten er det en trygghet i seg selv at enheten har innebygget DAC av høy kvalitet, samt muighet fr digital ut. Men i disse DRM tider kan nytten av en slik i fremtiden debatteres. Skulle jeg kjøpt et slikt produkt i dag, ville jeg gått for denne:

http://www.furiousdogs.com/content/view/265/

mvh
Transporter er helt klart den beste kandidaten her, men pRISEn da mann!
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Sonos ER kompatibel med iTunes-spillelister.

Bare så det er klart :)

Så om en benytter Mac eller PC med iTunes kan en ha fullt utbytte av iTunes glimrende smarte spillelister.

Kjører en NAS må en naturligvis ta til takke med Sonos egne spillelister.
 

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Kan Transporter brukes som pre-amp til f.eks Nemo?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Ja.

Siden den også har digitale input så kan den brukes som DAC, og dermed som forforsterker til andre kilder som CD/DVD. De analoge ubalanserte utgangene kan reguleres med "Attenuation" slik at det matcher mest mulig til forsterkeren. Søk på forumet til slimdevice, da det har vært mye diskusjoner rundt dette med volumkontroll.
 

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Takker, men mine Nemoer må ha balasert inn.

Såvidt jeg ser er det kun de ubalanserte utgangene på Transporter som kan reguleres.

XLR'ene på Transporteren er 3Vrms/8,5Vpp, 100 Ohm imp., fixed attenuation.

Nemoene har følgende:
Input Impedance (Fixed) 55 kohm
Input level for rated output 1 V RMS

Dette matcher vel ikke, gjøre det?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Er det kun nettbutikker som selger Squeezebox?

O.
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Beklager, det gikk litt fort der. Jeg har også kun sett Squeezebox på nett.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Nokre spørsmål,

kan SB integrerast med itunes, slik at eg spelar musikken direkte i itunes og denne sendes videre til SB?

Spelar han AIFF betre enn ALAC? Begge desse er tapsfri, men eg meiner å ha sett noko om at SB ikkje behandlar ALAC på same måte som t.d FLAC? (Poenget er at eg vil rippe platene mine i itunes, då dette er så enkelt og greitt.)
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Ja, Slimserver kan integreres med Itunes

Tror ikke det er noe forskjell på avspilling av AIFF og ALAC da det er den utpakkede filen som spilles. Det er dog en teknisk forskjell på hvor filene pakkes ut. ALAC pakkes ut på serveren mens AIFF pakkes ut på spilleren.
Dermed kan AIFF overføres pakket helt ut til spilleren, og det vil bli mindre netttrafikk.
 
O

OivindJ

Gjest
Flytte denne også til datahjørnet?

Vil gjerne se at disse trådene lever lenger.

Veldig glad for at "fordel pc-audio" er der, så jeg kan bla i denne i lang tid framover.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Ja, Slimserver kan integreres med Itunes

Tror ikke det er noe forskjell på avspilling av AIFF og ALAC da det er den utpakkede filen som spilles. Det er dog en teknisk forskjell på hvor filene pakkes ut. ALAC pakkes ut på serveren mens AIFF pakkes ut på spilleren.
Dermed kan AIFF overføres pakket helt ut til spilleren, og det vil bli mindre netttrafikk.
Takk. Det ser ut til at integrering med iTunes vil vere svært lite elegant:


first, what doesn't work?

* SlimServer does not use iTunes Music 'sharing'.
* SlimServer does not play music purchased from the iTunes Music Store with DRM.
* SlimServer cannot be controlled from iTunes.
* iTunes does not support FLAC, SlimServer's preferred lossless compression format.

so, what does work?

* SlimServer can use iTunes to locate music as well as, or instead of, searching the filesystem
* iTunes playlists can be used in SlimServer
* iTunes Podcasts appear under their own menu
* SlimServer can perform AutomaticVolumeAdjustment using iTunes SoundCheck data
 
Topp Bunn