Sonos eller PC som kilde?

Maxtor

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
1.857
Antall liker
1.252
Sted
Langhus
Torget vurderinger
12
Hallo.

Over tid har jeg kommet frem til en kilde jeg har vært meget fornøyd med. Denne består av en meget stillegående PC som er koblet via USB til en USB-S/PDIF adapter som igjen er koblet til en ekstern DAC.

Her forleden fikk jeg dog låne en Sonos Connect (ZonePlayer 90) med Controller av en god venn. Jeg koblet denne opp til min eksterne DAC via S/PDIF. Nå fikk jeg ikke høre så meget på oppsettet med Sonos'en, men konstaterte at det hele slettes ikke låt ille!

Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring fra liknende og som kan si noe om hva de opplevde av lydmessige forskjeller? Er PC (via USB til en USB-S/PDIF adapter til en ekstern DAC) en bedre kilde enn Sonos (via S/PDIF til den samme eksterne DAC'en) eller er det omvendt? Hva var å foretrekke?

Nå skal det sies at jeg har rippet hele min CD-samling i 16/44.1. Jeg har dermed ikke konsentrert meg om høyoppløselige filformater og muligheten for avspilling av slike filer i denne sammenheng.

Mvh.
Maxtor
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
så sant du skal kun forholde deg til cd kvalitet ( 16 bit 44.100khz ) så ville jeg så absolutt holdt meg til sonos! brukergrensesnitt og fleksibilitet til hva man kan gjøre musikkrelatert er bare til og bli forelsket i, og nå når man også får wimp hifi på sonos, LOVE IT!!!! SAVNER dog selvsagt muligheten til å leke med høyere oppløsning enn cd kvalitet, og kjører derfor også en mac mini i tillegg! Jeg har derfor også sammenlignt en del og funnet ut at det nada forskjell på sonos boksen og mac mini om jeg kjører wimp hifi feks, men leker jeg med filer i cd kvalitet eller høyere så hører jeg alltid musikken igjennom audirvana på mac minien, og der kan jeg si at filene låter noe bedre sammenlignet med sonosen også i "bare" 16 bit kvalitet...
Når det er sagt, så kan jeg si at det er absolutt sonos connect jeg bruker mest!
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Hvis du er fornøyd med dagens løsning, ville jeg ventet til Sonos har laget løsning for filer med annen oppløsning.
De må snart lage dette siden det er veldig mange nedlasningssteder som har høy oppløsning som et tilbud.
I tillegg har jeg mer enn en gang lest om brukere som er nødt til å kvitte seg med Sonos pga den blir treg ved indexering av +60.000 lagrede låter.
Brukergrensesnittet synes jeg er genialt.
Om Sonos har noe lydmessig fordel/bakdel kontra pc vet jeg ikke, men ganske mange sverger til usb, og forskjellige drivere.
Selv bruker jeg pc og usb inntil videre.......
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg har Sonos Connect i tillegg til en Mac Mini og jeg hører ikke forskjell på de to under avspilling av cd kvalitet. Jeg bruker nesten kun Sonos nå fordi det er enklere.
 

Maxtor

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
1.857
Antall liker
1.252
Sted
Langhus
Torget vurderinger
12
Hallo GrEmLiNgS, POB og HC og takker for svar :)

Jeg også er av den oppfatningen at brukergrensesnittet til Sonos er genialt, men at den teknologiske utviklingen har rast litt fra Sonos' sitt utviklerteam. Selv om jeg pr. dags dato utelukkende nyter 16/44.1 wav-filer kommer det jo sikkert til et punkt hvor jeg ønsker å utforske høyoppløselige formater også........

Hm.....tenke, tenke.......

Mvh.
Maxtor
 

GrEmLiNgS

Medlem
Ble medlem
24.02.2008
Innlegg
38
Antall liker
12
Når man ser på utviklingen er dessverre genrelt sett folk i dag fornøyd med spotify og dens kvalitet, og dette er også argumentet fra CEO i Sonos når jeg fikk anledning til å spørre han for to år siden NÅR de kom med en boks for mulighet med høyere oppløsning. Jeg tror derfor vi kan se langt etter det med det første, da Sonos satser på den vanlige mannen i gata som dessverre "driter" i om det er mp3 kvalitet eller cd kvalitet og da ihvertfall høyere kvalitet :(

Nå kommer jo Electrocompaniet med noen spennende bokser i august da som absolutt kan være verdt å vente på om man ønsker en alt i ett boks med flere muligheter hva lydkvalitet har å by på :)

Ellers kan man jo sjekke ut blue sound, men min erfaring der er at produktet nå snart to år etter lansering enda ikke er ferdig utviklet på softwaren :(

man lytter ca 80-90 prosent av musikken som bakgrunns musikk og da er til og med spotify godt nok for "deg og meg" og der alene gir sonos verdi for pengene du putter i en connect :D alt annet man drar ut av en sonos connect blir med andre ord for meg bare herlig bonus når jeg den sjeldne gang setter meg i sofaen å nyter musikk i "sweetspot" om man kan se på det fra en annen vinkling :) og at man da må bruke ekstra programvarer osv som audirvana for å få ut bedre lyd fra en macmini/mediapc sammenlignet med Sonos, ja altså konkluksjonen taler for seg selv ihvertfall i min hverdag :D
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Hallo GrEmLiNgS, POB og HC og takker for svar :)

Jeg også er av den oppfatningen at brukergrensesnittet til Sonos er genialt, men at den teknologiske utviklingen har rast litt fra Sonos' sitt utviklerteam. Selv om jeg pr. dags dato utelukkende nyter 16/44.1 wav-filer kommer det jo sikkert til et punkt hvor jeg ønsker å utforske høyoppløselige formater også........

Hm.....tenke, tenke.......

Mvh.
Maxtor
Det er der Bluesound entrer scenen, Maxtor. Ikke fullt så genialt brukergrensesnitt, men gode specs:

Supported File Formats
MP3, AAC, WMA, OGG, WMA-L, FLAC, ALAC, WAV, AIFF
Native Sampling Rates
32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
Bit Depths 16, 24

Edit: Ser at GrEmLiNgS også nevner Bluesound. Jeg synes fortsatt den er den beste av de billige streamerne.

 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Bluesound kunne jeg kjøpt, MEN de har kun toslink digitalutgang og det passer dårlig til dac'en min.
De har et brukegrensesnitt som burde vært premiert. Hva slags idioter som klarer å finne opp noe så elendig, er meg en gåte. Tregt, lite intuitivt, elendige indekseringsmuligheter.

Så lenge en gammel bærbar og usb fungerer, kommer jeg til å bli sittende å vente på at noen skal lage en streamer jeg kan bruke. Har på følelsen det blir lenge til.......
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
216
Antall liker
141
Jeg vil bare minne de glade debattanter om at forskjellen mellom innspillinger med bitdybde 24 bit og 96 eller 192kHz på den ene siden og 16 bit/44kHz på den andre skal søkes andre steder enn i bitdomenet og frekvensdomenet.

Forskjellen skal nok heller søkes i nedmiksings- og masteringforskjeller fordi studio-masters (som plateselskapene selv refererer til dem som) er beregnet på et publikum med musikkanlegg som er mer på stell.

Studio-masters låter ofte vesentlig bedre, men ikke pga antall bit og samplingfrekvens. Testen utført av Boston Audio Society der studio-masters ble nedsamplet til CD-format og deretter oppsamplet igjen for så å bli sammenliknet med den ubehandlede vare sier sitt. Treffprosenten når det gjaldt å finne hva som var hva lå på litt under femti prosent, dvs som å kaste mynt og kron. Antall forsøkspersoner som inngikk var såvidt jeg husker rundt 500 personer. Dette bør ikke forundre noen.

Selv bruker vi Adobe Audition for å nedsample studio-masters til 16/44. De puttes på NAS disk og avspilles via SONOS W4S som er blitt frarøvet sitt trådløs-kort Man kan trygt kalle resultatet high-end gjengivelse.

Sonos W4S forsyner et Lyngdorf TDAI2200RP/B&W 802D/B&W DB1 system der deling mellom sub og 802D er satt til 100Hz med 4. ordens Linkwitz-Riley filtre. Det holder seg i det digitale domene lengst mulig med andre ord.
 
M

MusicBear

Gjest
Det tok et par tiår før CD gjengivelsen var så god som vi ble fortalt første dag at den skulle være, uansett hva spilleren kostet, fordi det var DIGITALT.

Nå, som CD spilleren høres ut til å være erklært som død, lurer jeg på om det skal gå et par tiår før "nedlastninger & servere & sånt" kan benyttes av mannen i gata uten alle de problemstillinger som nevnes i utallige tråder.

Følger man ikke hele denne utviklingen ned til minste detalj, selv, ja så taper man i form av feil innstillinger/tilkoblinger/software eller annet "datadrittaktige" problemstillinger...

Kan Electrocompaniet (som nevnt lenger frem i tråden), apparaturer som Bladelius Mimer eller andre komme med en boksedingz som bare virker og ikke har hundre muligheter for feil bruk eller annet i CD-kvalitet eller høyere. Ja så skal i hvert fall JEG starte opp med å kose meg med musikk på en ny og PROBLEMFRI måte.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hei, hvilken (gratis) programvare ville dere anbefalt for å rippe CD'er som skal avspiller på SONOS?
 

Maxtor

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
1.857
Antall liker
1.252
Sted
Langhus
Torget vurderinger
12
Hei, hvilken (gratis) programvare ville dere anbefalt for å rippe CD'er som skal avspiller på SONOS?
Hallo Kalle Klovn.

Jeg har benyttet dBpoweramp til å rippe og tagge alle mine CD'er til wave-filer. Sonos har ingen problemer med å spille av eller lese disse filene helt nydelig :) Dessverre er det ikke gratis..........

Mvh.
Maxtor
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
216
Antall liker
141
iTunes egner seg utmerket til ripping og koster ikke noe. Apple Lossless Audio Codec (ALAC) gir bitperfect konvertering, akkurat som FLAC. Etter litt strev lærer man seg Apple's påstått intuitive brukergrensesnitt også. De er som amerikanere flest i overkant opptatt av å hjelpe deg og det kan fort bli litt plundrete.

Fordelen med Apple lossless er at musikken kan kopieres til en iPod også. Vi har en iPod i bilen som forsyner musikksystemet via USB. Da lades iPod'en mens vi spiller.

Det er forholdsvis lett å legge in albumbilde i iTunes. Vi ripper ofte CD'er som ikke er midt i den brede smak og da må vi finne coverbilde selv. Det går greit. Både ripping i iTunes og Sonos selv støtter gapless playback, dvs det blir ingen pauser der pauser ikke er ment å forekomme.

Men... iTunes er veldig interessert i å hjelpe deg og skjuler viktige oppsett et stykke ned i menyene. Man må passe på å sette ripping til lossless og at den skal holde på til den skjønner CD-innholdet og så evt rapportere at det ikke gikk og fremfor alt bør man vurdere å skru av enhver form for auto-synkronisering med eksterne kilder (iPod, NAS-disk etc). Hvis du ikke gjør det siste kan du risikere at du må du beholde et speil av innholdet begge steder, ellers har den fort vekk fryktelig lyst til å slette det som ikke er likt på begge medier. Det finnes muligens en fix for det, men å gjøre slikt manuelt er et godt alternativ.

Når vi har rippet en CD så bruker vi Windows Explorer til å legge musikken inn på NAS-disken. Vår iTunes vet ikke at NAS-disken finnes en gang.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hvis jeg først skulle begynt med harddiskbasert avspilling, så syns jeg Olive virker som en grei nok løsning til at jeg kunne brukt det uten å få helt hattifnatt. Toppmodellen skal ha plass til ca. 6000 cd'er i original kvalitet på harddisken. Bakdelen er at den er lite kjent her tillands, og sannsynligvis ganske kostbar. Men det ser ut som et kult produkt.

http://www.olive.us/products/music_servers/olive6hd/overview.html
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Litt OT, kanskje...men finnes det en app/et program som lar deg fjernstyre laptopen fra en Smartphone da, eller er det ikke mulig?
 

nilpla

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
58
Antall liker
21
Sted
Kristiansand
Litt tilbake til trådstarter, interessant spørsmål du reiser. Jeg har Sonos Connect og Wimp HiFi på PC. Ved bruk av USB - Sp/dif så sendere en jo det digitale signalet til en DAC. Sonos gjør akkurat det samme. Oppkoblingen er jo noe forskjellig, men man streamer digitalt. Skal det da teoretisk være mulig å høre forskjell ? Eneste jeg kan se kan ha en effekt er at man faktisk kan stille ut-nivået fra Sonos, og det vil jo vanligvis ha en effekt på lydkvaliteten. Normalt ønsker en jo "hele" signalet inn til forsterker. Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan man regulerer lydnivået på et digitalt signal ? Og det var ikke en antydning om noe som helst, jeg skjønner bare ikke hvordan det gjøres.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Hei, hvilken (gratis) programvare ville dere anbefalt for å rippe CD'er som skal avspiller på SONOS?
Jeg bruker MediaMonkey som kan rippe til lossless også i gratis versjonen. Det er også en sjekk på filene etterpå mot en database på internet om rippingen er korrekt. Jeg brukete før ITunes og mitt råd er å ikke bruke den. Det er den dårligste softwaren jeg har vært borti. Når jeg brukte denne var det ingen sjekk mot noen internett database og støtten på filformater var elendig. Kan godt være det har endret seg i senre versjoner.

MediaMonkey kon også enkelt brukes til å synkronisere med apple dingser.
 

Maxtor

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
1.857
Antall liker
1.252
Sted
Langhus
Torget vurderinger
12
Da har jeg levd med Sonos Connect noen dager og kan ikke si annet enn at brukergrensesnittet er fullstendig genialt. Enkelt, intuitivt og meget oversiktelig. For ikke å snakke om en fantastisk god Wimp-integrasjon!

Jeg har stilt inn Sonos'en på fast volum (og dermed ingen volumutjevning) og at avspillingen skal foregå ukomprimert. Videre er Sonos'en koblet opp mot min eksterne DAC via en særdeles oppegående coax-kabel. Kablet nettverk er en selvfølge :) I går var vel første gangen jeg fikk satt meg ned for å høre ordentlig på mine rippede album (i wave-format) via Sonos'en og kan ikke si annet enn at jeg ble en smule overrasket. Dette låt da overraskende godt!

Det er litt for tidlig å si noe om de lydmessige forskjellene mellom Sonos som kilde og PC-kilden jeg hittil har benyttet (og som forsåvidt er "fintunet"), men jeg tenkte jeg skulle benytte helgen godt til å finne ut av det.

Skal bli moro dette :)

Mvh.
Maxtor
 

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
200
Antall liker
55
Sted
Mosjøen
Torget vurderinger
3
Har du fått prøvd ut mer nå Maxtor?
Selv har jeg Wimp Hi-Fi på laptop via usb til usb audio inngangen på Oppo 105.
På album jeg har på CD foretrekker jeg CD avspilling på gamlemåten.
Lurer på hva en Sonos+en coax kabel kan ha å si?
Hva med kablet tilkobling til Sonos vs trådløst?
Med Sonos får jeg vel også få frigjort laptopen fra usb kabelen og kan sette den på stuebordet og bare bruke den som styring?
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Vinagunner

Litt OT, kanskje...men finnes det en app/et program som lar deg fjernstyre laptopen fra en Smartphone da, eller er det ikke mulig?

Jo du du har programmer som gjør at du kan styre pc via ipad/ smartphone
jeg brukte et program som heter Splashtop Remote - spilte musikk via pc/ dac/ anlegg og styrte det via ipad.

det er ikke et opptimalt system synes jeg, ipad/sonosapp/sonos/anlegg er langt bedre.
 

Vedlegg

skjensen

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2014
Innlegg
15
Antall liker
8
Sted
Danmark, Nord-sjælland
Jeg bruger dBpoweramp til at rippe. Den koster lidt, men er meget bekvem at bruge. Rippets kvalitet kontrolleres online ligesom for ExactAudioCopy (gratis).

Al afspilning foregår hos mig på en laptop pc med ekstern USB DAC. PC'en fjernstyres via iPad eller mobiltelefon via det gratis program Teamviewer. Det den store fordel svarende til Sonos fjernbetjening, at selve audiostrømmen kan foregå kablet, mens man blot har en stor fjernbetjening med album covers etc. i hånden.

Det giver maksimal fleksibilitet i den omskiftelige digitale verden at benytte standard-enheder, såsom PC til streaming mv.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Hvordan reagerer din pc på programvaren Teamviewer? Jeg opplevde at vifta gikk kontunierlig med Splashtop Remote noe som resulterte i hakking både på avspillingen av musikk og ellers.
 

skjensen

Bransjeaktør
Ble medlem
12.04.2014
Innlegg
15
Antall liker
8
Sted
Danmark, Nord-sjælland
Skærmopløsningen på pc'en bliver tilpasset opløsningen på fjernbetjeningen. Skærmvisningen på PC'en bliver derfor forvrænget, så f.eks. CD-covers ikke er kvadratiske.

Teamviewer påvirker ikke lydafspilningen, så der kommer klik, udfald eller lignende. Generelt skal PC'en optimeres for at undgå sådanne problemer. Herunder skal alle strømbesparende funktioner fjernes for både harddisk, skærm, USB Root-hubs (sker i kontrolpanel - system - enhedshåndtering). Netkortet til trådløst netværk skal i mange tilfælde deaktiveres.
 
Topp Bunn