Digitale avspillere sonos eller bluesound

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg hadde Sonos og byttet til Bluesound Node 2 siden den skulle støtte 24/192. Men når jeg puttet Bluesound i en Audionet DNA 2.0 så viste den også 16/44.1 khz.
Men det er visst Dac-ene på markedet som er begrensninga og ikke oppkonverterer dette. LES DETTE NØYE. Optisk og RCA gir 16/44.1 khz ut. Det er falsk markedsføring at man får 24/192 khz. Når jeg testet med USB for å sjekke om det var DAC-en som var begrensinga så fikk jeg 24/192 Khz (eller var det 24/96) ut fra Macbook Pro. Denne oppkonvererer dette selv.
Så de fleste av oss som bruker DAC som ikke viser i displayet hva bitraten er tror man at har 24 bit og bedre lyd med f.eks Bluesound.

Utover det så er jo Bluesound FANTASTISK irriterende å bruke.
Søker man opp en sang og trykker play så starter den ikke. Nei, den legger seg en eller annen plass sammen med de andre 300 sangene man har på lista. Så man må lete i en evighet for å finne det. Dårligste kjøpet jeg har gjort.
Kjørte du high-res når du fikk 16/44.1 eller var det 16/44.1 og bitperfect ut? Det siste er normen for de aller fleste streamere og i de fleste tilfeller så vil man heller la DACen sine kretser ta seg av oppkonverteringa. Støtte for 24/192 betyr normalt sett at den kan spille av denne typen filer bitperfect over S/PDIF, Toslink osv.

Det at sangen ikke starter er en setting i tablet appen/blu-os. Er såpass lenge siden jeg hadde M50 i hus at jeg ikke husker hvor, men man kan fint få den til å spille av med en gang.
I følge Dan på HFK som er en veldig ærlig selger så advarte han meg å selge Sonos for 1500 for så å kjøpe Bluesound for 4500. Fordi det ville ikke bli høyere bitrate. Samme sa selgeren av Audionet.
Nad M50 oppkonverterer selv (som en av de få) til høyere hvis jeg ikke husker feil. Også i følge Dan.

Driver ikke Nad M50 å oppkonverterer til 32bit? Vet ikke om det betyr høyere samplingrate (logisk sett blir det sikkert det), men det er vel uansett _enda_ en diskusjon; om 'upsampling' er veien å gå ... Bitraten i seg selv er sikkert en høyst usikker måleenhet på hvor bra ting låter ...

Edit: Sorry, så ikke at det ble snakket om rett over her ... Infoen om upsampling fikk jeg forøvrig på Hifi-klubben i Ski ... mer enn det vet jeg ikke ... :)
 
Topp Bunn