Sonab 11A

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Noe inspirert/påminnet om denne ht. fra tråden om Phillipselement i annen tråd og Langaas linking til Carlsson/Sonab, hentet jeg ned et par Sonab 11A fra roteloftet, hvor de har stått..... i en god del år nå.
Det var nevøen som sprengte sin fars Sonab for mange år siden, og jeg tok de til meg før de havnet i container.

Slik ser det ut:

Slik ser kassa ut:

Og slik ser de fastmonterte ht. kablene ut, ganske så puslete saker rent kvadratmessig ::)

Det jeg nå lurer litt på er hvorvidt en kan få tak i et element som passser inn der det mangler et helt et og hvor en eventuelt kan få tak i det.
Alternativt om en skal bytte begge to i hver sin kasse.
Jeg vil samtidig bytte kabling innvendig og på en eller annen måte få montert noen ht.terminaler ::)
Noen gode forslag som ikke koster all verden?
De skal jo stå med elementer opp, og det blir jo ikke all verden plass til terminaler under, medmindre man da setter på litt høyere ben (dørstoppere?)
Mvh.KW

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tenker litt høyt: er det virkelig verdt det å begynne å bruke penger på disse her? Hmm... :(

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Tenker litt høyt: er det virkelig verdt det å begynne å bruke penger på disse her? Hmm... :(
;D ;D ;D
Det har jeg tenkt både høyt og lavt på for å være ærlig.
Det er jo ikke helt uten grunn til at de har stått så lenge.
Jeg husker at det var veldig fin klang i de, men det er jo en god del år siden nå da, nei kanskje du har rett ;)
Dog tenkte jeg at det er jo ikke mye bryderi om et passende (eller to) elementer til en ikke ublu pris kan skrues rett inn.
Tror nok at Langaas ikke er enig med deg.
Kunne være greie å ha i vinterhagen kanskje, siden de er beregnet til å stå på gulvet.
Jeg får se hva andre råd og tips går ut på.
Mvh.KW

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.047
Kjøp nye! :D

Larsen (heter det vel nå) er i gang, Hifi-Guiden fikk i dag inn "billig varianten" mod.4 (Ny versjon av OA- 58) kommer med en mod.6 også, (større variant, dobbel pris ;))

mvh.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
KW skrev:
LydMekk skrev:
;D ;D ;D
Det har jeg tenkt både høyt og lavt på for å være ærlig.
Det er jo ikke helt uten grunn til at de har stått så lenge.
Jeg husker at det var veldig fin klang i de, men det er jo en god del år siden nå da, nei kanskje du har rett ;)
Dog tenkte jeg at det er jo ikke mye bryderi om et passende (eller to) elementer til en ikke ublu pris kan skrues rett inn.
Tror nok at Langaas ikke er enig med deg.
Kunne være greie å ha i vinterhagen kanskje, siden de er beregnet til å stå på gulvet.
Jeg får se hva andre råd og tips går ut på.
Mvh.KW

KW, du har:

PM!

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
eg har ett par slike (OD-11). Det er vel ikke akkurat high-end, men veldig lettplasserte og trivelige, da de sprer lyden i hele rommet. Hovedproblemet ved renovering er å få fatt i riktige diskanter (Peerless CT62, utgått :( ), og så er det å montere nye skumkanter på bassene, da (ikke så veldig vanskelig). Mine har noe som ser ut som bildiskanter, men de funker ihvertfall, og kostet 200kr ;)

Det frarådes forøvrig sterkt å endre benhøyden.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
virak skrev:
eg har ett par slike (OD-11). Det er vel ikke akkurat high-end, men veldig lettplasserte og trivelige, da de sprer lyden i hele rommet. Hovedproblemet ved renovering er å få fatt i riktige diskanter (Peerless CT62, utgått :( ), og så er det å montere nye skumkanter på bassene, da (ikke så veldig vanskelig). Mine har noe som ser ut som bildiskanter, men de funker ihvertfall, og kostet 200kr ;)

Det frarådes forøvrig sterkt å endre benhøyden.
Erstattere for original og ct62 godkjent av SSC kommer etterhvert. Den som venter på noe godt....

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Jeg har slike og jeg synes de spiller riktig godt. Overraskende god bass i forhold til størrelsen, og takket være den velkonstruerede kassen spiller de svært rent og "ut av boksen". Mine står på stativ, og jeg har koplet ny kabel rett i delefilteret. Bortsett fra det er de som orginale. Jeg satte inn ct 62 diskanter, byttet skumkant og coatet bassene. De er verd en oppussing.

Basselementer får du i Stockholm:

http://www.hifikit.se/

Diskanter (om du ikke vil vente på den nye serien) i Danmark:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=515&sub=11&page=1

Lykke til!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Jeg har slike og jeg synes de spiller riktig godt. Overraskende god bass i forhold til størrelsen, og takket være den velkonstruerede kassen spiller de svært rent og "ut av boksen". Mine står på stativ, og jeg har koplet ny kabel rett i delefilteret. Bortsett fra det er de som orginale. Jeg satte inn ct 62 diskanter, byttet skumkant og coatet bassene. De er verd en oppussing.

Basselementer får du i Stockholm:

http://www.hifikit.se/

Diskanter (om du ikke vil vente på den nye serien) i Danmark:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=515&sub=11&page=1

Lykke til!
Hei!
Dine står på stativ sier du, på hvilken måte er de da plassert?
Husker at brodern hadde de oppe i høyden (i seksjonen) og da ble de "lagt" slik at elementene pekte opp/frem og innover.
Det er jo en bassrefleksport under der og slik sett så regner jeg med at det er derfor jeg blir advart mot å sette på andre/høyere ben, kanskje?
Takk alle for foreløpige bidrag, kanskje brodern vil ha de igjen, dersom de kan fikses, de er jo hvite og all ting (han malte de)
Og liker alt lyst og lett og kanskje det med at de helst skal stå på gulvet vil passe ham fint (veldig fint til og med)
Treffern her i jula.
Mvh.KW

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
I følge manualen skal de peke opp/inn når de står på et 60 cm stativ. I følge en test låter de best i 1,5 meters høyde, og da skal de peke ned/inn. I denne posisjonen ble de vurdert som en av verdens beste høyttalere, det var i 1974, men likevel...Bassporten er på baksiden, og det er bena også. Det er vesentlig at bassporten har luft rundt seg, så derfor dette med å ikke kutte bena. Høyttalerene er konstruert for å kunne plasseres etter behag, og gi god lyd uansett. Du kan sette de midt på gulvet om du vil.

OD 11 er legendariske, og det kom en retroversjon i fjor:

http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=169

Kona liker de også, og jeg selger de aldri!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
I følge manualen skal de peke opp/inn når de står på et 60 cm stativ. I følge en test låter de best i 1,5 meters høyde, og da skal de peke ned/inn. I denne posisjonen ble de vurdert som en av verdens beste høyttalere, det var i 1974, men likevel...Bassporten er på baksiden, og det er bena også. Det er vesentlig at bassporten har luft rundt seg, så derfor dette med å ikke kutte bena. Høyttalerene er konstruert for å kunne plasseres etter behag, og gi god lyd uansett. Du kan sette de midt på gulvet om du vil.

OD 11 er legendariske, og det kom en retroversjon i fjor:

http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=169

Kona liker de også, og jeg selger de aldri!
Tror kanksje du tar litt feil der. Uansett plasering, så skal de peke skrått opp mot midten av taket. Dette har noe å gjøre med taket som verdifull lydreflektor, noe av ideen bak ortoakustikken til Stig Carlsson. Ifølge Stig Carlsson skal gulvet være teppebelagt, altså dempet. Tror nok at denne blir "drept" med en slik plassering med diskanten pekende ned. Husker å ha sett de i brosjyrer plassert i veggseksjon nokså høyt oppe eller direkte på veggen, og da alltid med diskanten pekende opp mot midten av taket.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
I følge manualen skal de peke opp/inn når de står på et 60 cm stativ. I følge en test låter de best i 1,5 meters høyde, og da skal de peke ned/inn.
Dette er litt interessant. Er det vanlige gulvstativ de refererer til i manualen/testen, eller Sonab's veggbraketter? Har forstått det slik at bassportens avstand til underlaget var nøye avstemt, men har ikke eksperimentert så mye med plassering.
Har du dine på gulvstativ?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Tror ikke jeg tar feil. 1,5 meter er ganske høyt, og denne modellene er ikke OA(ortoakustisk), men OD(ortodynamisk). Mao andre plasseringsregler enn for resten av serien som er OA-modeller.

Mine er på gulvstativ.Det var ikke vanlig med gulvstativ på denne tiden, jeg tror Stig C tenkte på veggreol da han konstruerte denne. Den er iallefall vist i reoler i manualen. Den kan henges på vegg også. Det fulgte med fester for dettte.

Tror ikke avstemmingen gjort med hensyn til mellomrommet eller bena - bare det er nok åpning bak så er det greit.

http://www.carlssonplanet.com/od11.php

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Tror ikke jeg tar feil. 1,5 meter er ganske høyt, og denne modellene er ikke OA(ortoakustisk), men OD(ortodynamisk). Mao andre plasseringsregler enn for resten av serien som er OA-modeller.

Mine er på gulvstativ.Det var ikke vanlig med gulvstativ på denne tiden, jeg tror Stig C tenkte på veggreol da han konstruerte denne. Den er iallefall vist i reoler i manualen. Den kan henges på vegg også. Det fulgte med fester for dettte.

Tror ikke avstemmingen gjort med hensyn til mellomrommet eller bena - bare det er nok åpning bak så er det greit.

http://www.carlssonplanet.com/od11.php
Har nå gravd frem testen som svenske Radio og Television har gjort i 1974. Der er tilverkerens data ved testing i forskjellige posisjoner også medtatt, 1,5m oppe i en bokhylle, hengende på vegg 1,15 m over golv, og golvplassert tett inntil bakvegg, alle posisjoner med elementene pekende frem/opp. That`s it. Dette er anbefalinger fra produsent, hva en selv vil gjøre er selvfølgelig opp til hver enkelt.

Uansett er denne et unikum av en lettplassert høyttaler. :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Jeg mener at testeren prøvde høyttaleren i en ned/inn posisjon under testen, og at det var den som var så bra.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Jeg mener at testeren prøvde høyttaleren i en ned/inn posisjon under testen, og at det var den som var så bra.
Hvis det er RT-testen du sikter til, så er ikke det tilfelle. Den har jeg nå finlest. SC foretrakk selv, hvis den skulle være plassert på vegg, eller i en bokhylle, å ha den et plan over ørehøyde, noe testeren ikke var helt enig i, men testeren mente at dette kunne skyldes forskjellige egenskaper fra rom til rom, men altså, absolutt ingen referanser til opp/ned plassering i testen. Det visse bryte ganske så radikalt med SC sin filosofi i forhold til OD11 sine tiltenkte egenskaper. Har selv aldri vært borti eller hørt om slik plassering når det gjelder denne.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Det er en ting som ikke stemmer: alle OD 11 har et rødt (noen har blått) merke ved diskanten. Dette merket er for å orientere høyttaleren. Når merket er i den posisjonen at det er nærmest lytteren, så er høyttaleren riktig stilt på sin plass. Mao betyr det at en OD 11 som er plassert over ørehøyde må være i posisjonen ned/inn. 1,5 meter er over ørehøyde i de aller fleste tilfeller.
???

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Det er en ting som ikke stemmer: alle OD 11 har et rødt (noen har blått) merke ved diskanten. Dette merket er for å orientere høyttaleren. Når merket er i den posisjonen at det er nærmest lytteren, så er høyttaleren riktig stilt på sin plass. Mao betyr det at en OD 11 som er plassert over ørehøyde må være i posisjonen ned/inn. 1,5 meter er over ørehøyde i de aller fleste tilfeller.
???
Dette merket har sin berettigelse når man har den stående på gulvet. Takrefleksen har alltid vært en nøkkelfaktor hos Stig Carlsson. Denne uteblir med en spassering 1,5 m oppe i for eks en hylle, slik du nevner med diskanten ned. Testen og intervjuet i samme test av Stig Carlsson levner ingen tvil.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Hvor er denne testen?
Testen er fra 1974 i svenske Radio &Television, foretatt av Ulf B Strange, redaktør på den tiden.

På første side i særtrykket fra rt (som Sonab brukte i sin markedsføring).

Undertekst ved OD11-bilde:

"Fig 1. OD-11 med modellnamnet MaxiMin
går dock obehindrat att lägga i en hylla,
hänga på en vägg etc för strålning framåt/uppåt.

Lignende referanser fremgår av teksten forøvrig.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Jeg synes dette høres rart ut, men jeg regner med at du er redelig i dine referanser. Det som er spesielt rart er at en OD 11 på toppen av en reol skal posisjoneres inn/opp. Slik plassering var jo vanlig på denne tida. Plasseringen medfører at temmelig mye diskant går rett i taket der det blir reflektert, og nesten ikke noe diskant vil være direkte. Det vil ikke høres bra ut.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Jeg synes dette høres rart ut, men jeg regner med at du er redelig i dine referanser. Det som er spesielt rart er at en OD 11 på toppen av en reol skal posisjoneres inn/opp. Slik plassering var jo vanlig på denne tida. Plasseringen medfører at temmelig mye diskant går rett i taket der det blir reflektert, og nesten ikke noe diskant vil være direkte. Det vil ikke høres bra ut.
Det røde merket skal være en guide i forhold til riktig vinkling, altså mot midten av taket i alle posisjoner, tror ikke merket referer til lytteposisjon.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Med andre ord vil du at høyttaleren skal peke mot lytteren i gulvposisjon, men fra lytteren i takposisjon. Dette kan da ikke være riktig?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Gjest skrev:
Med andre ord vil du at høyttaleren skal peke mot lytteren i gulvposisjon, men fra lytteren i takposisjon. Dette kan da ikke være riktig?
Den vil uansett ikke peke mot lytteren, dette er ikke noen konvensjonell ht.

Noe høyere enn 1,5m har jeg ikke sett konstruktør har anbefalt, høyere kan det jo være andre forhold som spiller inn, det får bruker selv evt. finne ut av. Har forresten hørt denne spille utrolig godt hvor en ht er gjemt bak en sofa, og den andre bak en stol, begge på gulvet med diskanten pekende ut i rommet hvor sikten var "relativt" fri. Eksperimentering i uortodokse posisjoner kan av og til betale seg.

Topp Bunn