Bil, båt og motorsykkel Sommerdekk

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Trenger nye sommerdekk, og siden jeg kanskje skal bytte bil i løpet av kort tid, tenkte jeg at jeg skulle gå for en billigere variant. Men; dekkene må likevel være gode.

Noen som kjenner til Tyfoon eller Landsail?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Jeg har ikke kjørt på de selv men hørt andre som har prøvd de å ikke vært fornøyd med kjøre egenskapende på bløtt føre spesielt med Tyfoon, selv har jeg prøvd noen rimelige dekk jeg synes funker ok som Kumho, Hankook, Marangoni og Marshal.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.418
Finn dått no. Dog mye tyvegods som selges så pass på... Ringte på noen dekk en gang, selger var ikke helt sikker på hvilken bil de passet til.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Se linken her for en pekepinn på hva du kan gå for på "billigdekk" siden.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2015/

Personlig kjører jeg alltid på premiumdekk bådesommer og vinter. Jobber med bil og kjenner vel til dette mer enn gjennomsnittet :)
Dekk er viktig. Men finnes rimeligere dekk som er gode. Men dessverre også billige dekk som rett og slett ikke skulle vært lovlig å selge.

Mvh Øyvind

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.570
Sted
Sølvbyen
Finn dått no. Dog mye tyvegods som selges så pass på... Ringte på noen dekk en gang, selger var ikke helt sikker på hvilken bil de passet til.
Hvis man kjøper brukte dekk bør man være nøye med å sjekke datostemplingen på dem. Ville ikke brukt dekk som var noe særlig eldre fire-fem år, selv om mønsterdybden skulle være bra.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.061
Å spare en tusenlapp ved å kjøpe dårlige dekk er dumt. Hvis dekkene dine har en litt sær dimensjon så kan det være mye å spare på å gå over til en mer ordinær dimensjon. Selv sparte jeg 3000 på ett sett dekk ved å kjøpe 205/55-16 istedefor 225/50-16. Samme merke og modell, selvfølgelig

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva med å kjøpe dekkene på nett så får du premiumdekk til billigdekkpris.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Før du bestemmer deg så må du jo skrive en liten kravspekk. Et dekk som er best på våt asfalt er gjerne ikke det samme som er best på tørr.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Kjøpte Nokian Blue, synes prisen var veldig rimelig og dekkene virker bra. Jeg gikk også ned en dimensjon i forhold til det jeg hadde før og nå sporer den overhodet ikke mer.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.915
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg er nå på mitt andre sett med Hankook Ventus i 275/55R18.

Jeg er godt fornøyd med disse. Sitter bra, drenerer godt, grei levetid og overraskende stille, i forhold til bredden...

Johan-Kr

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hadde Tyfoon på min forrige bil, Toyota Avensis 2000. Skal ikke uttale meg om kjøreegenskapene under kritisk manøvrering, siden jeg utsatte dem aldri for det. Helt kurante dekk, selv om de støyet relativt mye.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.570
Sted
Sølvbyen
Å spare en tusenlapp ved å kjøpe dårlige dekk er dumt. Hvis dekkene dine har en litt sær dimensjon så kan det være mye å spare på å gå over til en mer ordinær dimensjon. Selv sparte jeg 3000 på ett sett dekk ved å kjøpe 205/55-16 istedefor 225/50-16. Samme merke og modell, selvfølgelig
Er det smartere å spare tre tusenlapper på å kjøpe smalere dekk med mindre veigrep enn det bilen er satt opp med originalt fra fabrikk?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.363
Når det kommer til billigdekk vil jeg anbefale Nankang ns2. De har veigrep på linje med premiumdekk, god balanse og greit støynivå. De blir litt fort slitt, men de holder fint ett par sesonger.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.718
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte nye Nokan Hakka Blue til varebilen i går. 5000,- ferdig påsatt var det lite å klage på. Skikkelige dekk er viktig for sikkerheten til deg og dine.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Når det kommer til billigdekk vil jeg anbefale Nankang ns2. De har veigrep på linje med premiumdekk, god balanse og greit støynivå. De blir litt fort slitt, men de holder fint ett par sesonger.
Skal ikke si noe om slitestyrken, men fikk på et sett nå på mandag. Prisen kan man i hvertfall ikke klage på, ca 6k for 275/35-20 ferdig på felg. Har bare kjørt med de en par dager og de føles helt fine, lite støy og sporer ikke det minste.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.061
Er det smartere å spare tre tusenlapper på å kjøpe smalere dekk med mindre veigrep enn det bilen er satt opp med originalt fra fabrikk?
Føler meg ganske trygg. 195/65-15 er orginaldimensjon på den bilen... Uansett bedre med et litt smalere "ordentlig" dekk enn brede jalladekk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.570
Sted
Sølvbyen
Føler meg ganske trygg. 195/65-15 er orginaldimensjon på den bilen... Uansett bedre med et litt smalere "ordentlig" dekk enn brede jalladekk.
Sånn du skrev det hørtes det ut som du hadde gått under den originale dekkdimensjonen. Men da er du nok ganske trygg, ja.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.718
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte nye Nokan Hakka Blue til varebilen i går. 5000,- ferdig påsatt var det lite å klage på. Skikkelige dekk er viktig for sikkerheten til deg og dine.
Finnes de som varebildekk? Fant bare Nokian C2 når jeg så etter varebildekk selv for et par uker siden.

Sommerdekk / Varebiler / Nokian Tyres

Nei, men med lasteindeks på 102 så er det godt nok. (I følge Møller) Minimum lasteindeks på min bil er 99.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.570
Sted
Sølvbyen
Finnes de som varebildekk? Fant bare Nokian C2 når jeg så etter varebildekk selv for et par uker siden.

Sommerdekk / Varebiler / Nokian Tyres

Nei, men med lasteindeks på 102 så er det godt nok. (I følge Møller) Minimum lasteindeks på min bil er 99.
Ok.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Fikk forøvrig utfordret Hakka Blue på rimelig vått føre i dag.

Type Snø/slapps/regn på samme tid, mye vått i veibanen kan en si.
Selv i 90+ på 2 felt forbikjøringsfeltet E6 merket jeg ikke tegn til unoter eller vannplaning.

Er fornøyd med vanndrennering på de :)
Er spent på hva jeg finner og sette på neste gang en trenger skifte :D

Men for og høre litt om hva andre ser etter og vurderer når de kjøper dekk på bilen ?

Selv er det :

- Vann drennering
Mye dårlige og slitte veier rund der jeg bor så er avhengi av dekk som takler vann og vått føre.

- Gjerne dekk som er laget i Norden for Nordiske forhold.
Har brukt Nokian på både sommer og vinter dekk de siste årene, og er meget fornøyd me det.

- Bremse og kjøre egenskaper.
Gode bremse egenskaper. Og godt grep.

- Slittasje.
Igjen, så er det de slitte dårlige veiene rundt her som sliter på dekkene. Så at de holder mere en 2 sesonger skader ikke.

- Rullemotstand
Spare noen kr. i drivstoff skader ikke.

Leser nøye tester før jeg kjøper. NAF og gjerne prøver finne 1 eller 2 tester til.

Jeg driter i prisen da jeg vil ha så gode dekk som mulig for egen og ikke minst andre som ferdes i traffikkens sikkerhet.

Er meget glad for at utvikling av bedre gummi går fremover :)
Har et sett Hakka 7 piggdekk. Brukt de 2 sesonger, på mye bar asfalt. Og kan ikke se noe slittasje på gummi. Bare piggene som er litt nedslipte vs nye dekk.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Men for og høre litt om hva andre ser etter og vurderer når de kjøper dekk på bilen ?
Er nesten enig med dine prioriteringer, men bare når det gjelder vinterdekk. Der kjøper jeg vanligvis blant de beste fordi det er mye lettere å utfordre grensene til egenskapene til vinterdekk. Da er det greit å ha så gode egenskaper som mulig i utgangspunktet, dessuten er ikke prisforskjellene så store på vinterdekk som på sommerdekk. Sommerdekk derimot, så har jeg bare vært borti ett skikkelig dårlig dekk, og det var Sava for mange år siden, utover det har jeg prøvd mye forskjellig og kommet frem til at å betale to tre ganger mer for litt bedre premiumdekk ikke er verdt det for meg. Egenskapene for et gjennomsnittlig billigdekk er såpass bra at i lovlige hastigheter har jeg ikke bruk for bedre dekk, med god margin. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd alle dekkmerker og modeller, så det kan være at jeg har vært heldig?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.403
Sted
Holmestrand
Sånn du skrev det hørtes det ut som du hadde gått under den originale dekkdimensjonen. Men da er du nok ganske trygg, ja.
Her er det nok flere som har gått opp som burde engste seg enn de som har gått ned.

Topp Bunn