Solbleket teak på Tandberg-høyttalere

Torgeir T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
67
Antall liker
18
Hadde en interessant tur til min lokale malerforretning i ettermiddag. Her ble jeg anbefalt denne framgangsmåten:
Slip ned med K180 sandpapir, tørk av støv, og påfør Liberon Bistrotlakk (teak) med pensel. Noen som har erfaring med dette? Virker som anbefalingen hos malerforretningen strider litt med noen av kommentarene her inne, men fort mulig at dette også er en mulig løsning.
 

AudunB

Medlem
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
46
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Hei,
tror jeg ville droppet lakk jeg og. Du bør først rense overflaten, deretter flere strøk olje (jeg bruker Liberon sin), deretter voks (Liberon antikk voks).

På gamle (teak) høyttalere renser jeg først med Duxola malingfjerner for å fjerne rester av lakk, voks og skitt. Tar en side om gangen. Skraper vekk malingfjerneren med en skrape, deretter vasker jeg vekk gjenværende rester med rødsprit. Finnes sikkert andre rensemidler som er lettere å bruke, men Duxola misfarger ikke edeltre.

Så pusser jeg med 180 til 240. Som regel bruker jeg en pussemaskin med stor flate. Du slutter når fargen i treverket kommer fram igjen. Her må en være lett på labben. Teakfiner er ganske tykk, men på nøttetre, palisander er det veldig lett å pusse gjennom ved hjørner og kanter. Går sikkert fint å håndpusse med kloss også.

Deretter påfører jeg olje, 3 - 4 strøk. Følger bruksanvisningen på boksen. Når siste strøk er tørt, vokser jeg. Tar på voks med stålull 0000, lar det ligge i 20-30 minutter, deretter tørker jeg vekk overskytende voks, og polerer. Bruker en Biltema poleringsmaskin.

Resultatet blir ganske bra vil jeg si, men det er mye arbeid. Ellers tar jeg ut elementene før jeg starter.
 

Torgeir T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
67
Antall liker
18
Interessant å se at det brukes så forskjellige framgangsmåter på behandling av treverk. Vil ikke malingsfjerner være litt hardt å bruke mot finért treverk?
 

AudunB

Medlem
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
46
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Duxola har fungert greit, ble anbefalt den av fargehandler til dette formålet. Har brukt den på høyttalere, møbler etc. Men jeg lar det bare sitte på i maks 30 minutter og er nøye med å vaske vekk rester med rødsprit.
 

AudunB

Medlem
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
46
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Å bruke Duxola er et grisearbeid, så om det finnes noe bedre bør du sikkert bruke det.
Jeg synes det er lettere å ha kontroll på pussingen når tidligere overflatebehandlinger, som kan være ujevnt slitt, er fjernet.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er ikke nødvendig å bruke lakk/malingfjerner på noe som ikke har vært lakkert fra før av:confused:. Det holder i lange baner å evt. fjærne fett/møkk, hvilket man kan bruke rødsprit eller isopropanol til. Ved behov/om nødvendig kan man, slik det er nevnt tidligere benytte en lasurbeis men en fargetone så tett opp til ønsket som mulig. Lakk ville jeg holdt meg unna.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Mulig jeg tar feil, ,men Tandberg kabinetter i teak som dette, var oljet/vokset, og ikke lakkert. Gamle radioer og radiokabinetter fra 50 og 60 tall var ofte lakkert med celluloselakk. Dette sees ofte som en lakk som krakelerer og nærmest fliser seg opp.
Malingsskrape ville jeg definitivt holdt med unna på finer, - den er slipt og ofte under 1mm tjukk. Malingsfjerner bør heller ikke være nødvendig, men en grundig rens med sprit eller lgnende skader ikke. Dersom overflata er ujevn og ruglete, hadde jeg tatt første strøk med olje og 400 slipepapir med lett hånd, - deretter avtørking og ny runde med olje og stålull 000. Til slutt oje og polering med voks og kluter.
Bistrotlakk er polyuretanlakk, også med farge, - dette ville jeg ikke brukt. smaker er derimot som baken.......
Mitt 5-øres bidrag....
 

Torgeir T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
67
Antall liker
18
Å bruke Duxola er et grisearbeid, så om det finnes noe bedre bør du sikkert bruke det.
Jeg synes det er lettere å ha kontroll på pussingen når tidligere overflatebehandlinger, som kan være ujevnt slitt, er fjernet.
Mulig jeg må gå for noe annet. Blir første forsøk jeg gjør på å bedre finishen på høyttalere, så det er nok best med en "enklest" mulig løsning i så måte. Er Liberon møbelrens et greit alternativ kanskje? Eller sprit, som også blir nevnt.
 

AudunB

Medlem
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
46
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Enig, er sikkert lurt med en enkel løsning. Har ikke prøvd Liberons møbelrens, men det er verdt et forsøk.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Nå synes jeg du ikke skal drøye lenger, men skride til verket, Torgeir. Målet i første omgang, er å få en jevn og ren overflate uten skjolder. Alle sier at du må slipe, og da gjør du det. Ha også litt rensemiddel i bakhånd.
Deretter olje.
Til slutt foreslår Audun voks. Tror det gir den siste lille glansen. Skal prøve det selv på kista mi, som jeg foreløpig bare har slipt og oljet ørten ganger.

Så kan vi se hvem som blir først ferdig - jeg med kista eller du med høyttalerne. ;)

Audun sier det er mye arbeid. Selve slipingen og oljingen synes jeg går ganske radig dersom det ikke er en veldig stor overflate som skal behandles. Men skal du ta ut elementer og slikt, tar jo det en del tid.
 

Torgeir T

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
67
Antall liker
18
Får gjøre det, grammofon!
Blir nok å kjøpe inn olje og møbelrens til uka nå (voks kan man evt. kjøpe når pussing og oljing er unnagjort), så får man ta det steg for steg. Kanskje en idé å legge ut bilder underveis også? Da kan man evt. få litt tilbakemelding på arbeidet man legger ned, også. :)
 
Topp Bunn