Software for DRC filter?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Jeg venter på en UMIK-1 mikrofon i posten og prøver å forberede meg til å prøve meg på romkorreksjon.
Foreløbig har jeg installert REW på pcen og funnet greie guider til hvordan lage filter i REW.
Jeg vil korrigere all lyd som blir spilt av i windows (direct sound) og har forstått det slik at man må bruke loopback i jriver for å få sendt lyden gjennom filteret.
Til mitt bruk hvor jeg ikke har noe musikk lagret på harddisk og spiller all musikk via spotify og wimp, virker det litt overkill å kjøpe jriver kun for å filtrere lyden.
Finnes det noen freeware alternativ til jriver for å legge til filter på all lyd som går ut fra pcen?

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Får svare meg selv.
Equalizer APO gjorde jobben jeg ønsket. I REW velger man "Export filter settings as text" og lagrer den som "config.txt" i mappen til Equalizer APO. Da blir filteret aktivert på alt lyd som blir spilt på enheten.
Equalizer APO | SourceForge.net

T

Tittentei

Gjest
Får svare meg selv.
Equalizer APO gjorde jobben jeg ønsket. I REW velger man "Export filter settings as text" og lagrer den som "config.txt" i mappen til Equalizer APO. Da blir filteret aktivert på alt lyd som blir spilt på enheten.
Equalizer APO | SourceForge.net
Du kan lagre filen som f.eks. "speaker-correction.txt" også, og så skriver du i "config.txt":

Kode:
 Include speaker-correction.txt
så får du samme effekt. På den måten kan du ha flere inkluderinger i config.txt. Kan være nyttig om du vil gå ned på mikronivå for å lage korreksjonsfiler.
Kode:
Include speaker-left.txt
Include speaker-right.txt
Include grandma.txt
...

osv

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
Da har jeg fått lekt meg litt med målinger og laget noen filter.
Den røde kurven er utgangspunktet uten filter. Den grønne er med filter.
Er jeg på rett vei, eller er jeg helt på villspor? Tips til forbedringer?

filter.jpg
wffilter.jpg
wfunfiltered.jpg

Topp Bunn