Softstart til effektforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.885
    Sted
    Halden
    Hei :)

NTC har normalt relativt store(typ 20%) variasjoner i motstanden ved romtemp; i paralell vil den som har lågast motstand ta mesteparten med det samme, bli varmare og ta endå meir osv.
    Ser ut som de fleste softstarter fra Kina har koblet 4 NTC i parallell. Bedre med seriekobling av disse... Har iaf. lest dette på diverse forum.

EDIT:
    typical mistake when making inrush limiter - connecting resistors in parallel

with time, even just slightly lower one in resistance is going to be stressed more and more than other ones

they need to be connected in series

use 3 NTC's , CL60 range, in series and use relay which can endure amp power consumption, simple as that
    SE HER:

Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    158
    @Armand , sidan du gnålte om det, så måtte eg i tenkeboksen igjen.

Om ein legg til tre komponenter, (Edit: Darlington)transistor, zenerdiode og ein motstand, så kan ein få OK sprang. Får ikkje noko trigger- peak dessverre, men framleis ein enkel krets. D2 må tilpasses railspenninga der ein ønsker innslag, og R3 må til ein viss grad tilpasses for høveleg basestrøm på Q3.

D2 må være såpass låg at minst 10% variasjon i tilførselsspenning tolereres før releet slipper igjen.

R11 er der for å minke spenning/strøm, sidan det her er det snakk om 95V rail og 48V relespole:
    1780613845678.png

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.926
    Sted
    Kongsberg
    Beklager at jeg har tatt fra deg nattesøvnen ;)
    Kretsen din er jo enkel og jeg tror det vil fungere bra. Med en zener og transistor får man jo en mer kontrollert terskel for nå releet skal slå inn, og man kan jo nå også legge til en kondensator og få en ytterligere tidsforsinkelse hvis man vil.

En helt ren "pang-PÅ" for man fremdeles ikke med en slik krets. Zoomer du inn på den første vertikale røde så vil jeg tro at den har noen ms der den er "treg".

Men jeg tror ikke det gjør så mye egentlig. Ser man på hvordan releet virker internt så skal magnetfeltet altså overvinne fjæren og dra armaturet mot jernkjernen. Armaturet ligger typisk en millimeter unna helt til magnetfeltet på et eller annet tidspunkt er kraftig nok til at det begynner å bevege seg mot jernkjernen. Når dette skjer, så øker magnetfeltet jo nærmere armaturet kommer jernkjernen, og ting bare akselererer. Når den til slutt ligger helt inntil skal spenningen langt ned før den slipper igjen. Man har altså en slags innebygget hysterese i releet.

Med 50Hz nettfrekvens snakker vi om 10ms hver gang det "skjer noe", og jeg tror ikke at kontaktprell eller "slappe" kontakter er et reelt problem.

1780625436076.png

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    158
    Ingenting å beklage, det er fint å måtte tenke litt nytt.

Resonomentet mitt var som du beskriver over, når den først starter å røre seg, så akselererer det.

Kretsen bruker ein Darlingtontransistor for å få kvass flanke, så simuleringa seier godt under 4ms frå 5% til 100% strøm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn