Snuing av støpsel

B

bamsemann

Gjest
Men hva er forskjellen sett fra f.eks strømnettet ?
Er ikke sikker.... Men en gammel teori er altså at tilførsel strømmen kommer inn på den siden av trafoen er vikla fra... Men har du en bedre mer logisk forklaring som kan motsi/bevise noe annet så kjør på..... :-/ ???
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Jeg forsøker kun å forstå hva det er du mener i og med at du i prinsippet kan benytte samme trafo både til opp og ned-transformering
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mente vel bare at en trafo ikke er en sirkel, fordi en sirkel er hel, mens en trafo er jo vikla på en kjerne, og viklingen starter et sted og slutter et sted!
Noen ganger er det bedre.................
Les intensjonene om "Tech-hjørnet" en gang til.
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg forsøker kun å forstå hva det er du mener i og med at du i prinsippet kan benytte samme trafo både til opp og ned-transformering
Har desverre ikke noen bedre forklaring, Desverre! :-[
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Er ikke sikker.... Men en gammel teori er altså at tilførsel strømmen kommer inn på den siden av trafoen er vikla fra... Men har du en bedre mer logisk forklaring som kan motsi/bevise noe annet så kjør på..... :-/ ???
50 ganger i sekundet vil strømmen gå motsatt vei av viklingen (hva nå det enn måtte bety ??? ) ) uansett hvordan du snur og vender på stikkontakten.

Det er vekselstrøm vi snakker om! Likestrøm og transformatorer er dårlig match...
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
50 ganger i sekundet vil strømmen gå motsatt vei av viklingen (hva nå det enn måtte bety ??? ) ) uansett hvordan du snur og vender på stikkontakten.

Det er vekselstrøm vi snakker om! Likestrøm og transformatorer er dårlig match...
Riktig polaritet/fase vil ikke endre seg for det gjeldende produkt. Skifter man produkt må fasen igjen testes.
PUNKTUM

Tross alt, dette er et gratis tweak som alle bør prøve, men tydeligvis ikke kan foklares...........
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Er en av de som har testet dette mange ganger, og ja det har en effekt. Men kan som mange andre ikke forklare dette.

Men vil bare skyte inn at sony cd-spillere har en hvit stripe på ene siden av kabelen ned mot nettstøpselet(sikkert andre produsenter også), og jeg har også lest at man må prøve seg frem til "rett polaritet"

Dette er neppe noen salgsgimikk, siden prisen på disse produktene er i den lavere ende. Men de har vel funnet ut at det har en effekt de også..?

Mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Trøste og bære. Skal dette være nivået i en teknisk tråd???

Foreslår en egen seksjon for Voodoo-tweaks og desslike  ;D
 
R

Ronny_D

Gjest
Mente vel bare at en trafo ikke er en sirkel, fordi en sirkel er hel, mens en trafo er jo vikla på en kjerne, og viklingen starter et sted og slutter et sted!
det blir en sluttet sirkel om du vil eller ikke.

Du kan sammenlikne ett elektrisk system med hydraulikk fordi den har retur, men ikke med pnaumatikk eller åpen krane eller....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Trøste og bære. Skal dette være nivået i en teknisk tråd???

Foreslår en egen seksjon for Voodoo-tweaks og desslike  ;D
Dette er hensikten med "TECH - HJØRNET":
Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her
Ha dette klart når synsingen tar overhånd. Det finnes et "Off - Topic" hjørne her også.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Fasing er da knekkende likegyldig! Det finnes vel heller ikke én elektroinstallatør som bryr seg om hvordan han kopler fasene i stikkontaktene. En trafo kan ikke se eller føle fasen.
Hva hvis komponenten har enkel (halvbro) likeretting? Da vil AC-lekkasje kunne være faseforskjøvet mellom komponent A og B, som muligens kan gjøre at det går noen AC-strømmer i signaljord. Men det burde i så fall vært 50hz brum man hadde hørt. Med dobbel (helbro) likeretter skjønner jeg ikke hvorfor det skulle ha noe å si, for da "brettes" den negative halvperioden opp så bølgeformen ut fra likeretterbroen er identisk samme hvilken polaritet det er på inngangen.

Uansett, er det noen form for kobling av (én av) nettfasene til signaljord eller signalbaner, kapasitiv eller annen, så burde dette resultere i (svak) 50hz eller 100hz brum i høyttalerne, ikke redusert lydkvalitet ellers. Hvis man ikke kan høre, eller ikke kan høre forskjell på, nivået av (eventuell) brum i høyttalerne med kontakten vendt, så kan ikke jeg se noen forskjell. 50hz er det du finner i stikkontakten, hvis dette forplanter seg til signalet vil det fortsatt være 50hz (100 hvis dobbel likeretting).
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Halv bro likeretter i HiFi utstyr? Det har jeg aldri sett.
Med hensyn til kapasitans og ubalanse så har jeg dette å si: Slike ubalanser skyldes nesten utelukkende ubalanse i nettfilteret. Avkoblingskondensatorer som ikke er identiske. Det har ingen ting med nett trafoen å gjøre.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.959
Antall liker
13.293
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg bruker nesten ALLTID 1/2 bro med mur 860 på gløden( og rørlikeretting på b+)
mvh
Leif
 
R

Ronny_D

Gjest
Halv bro likeretter i HiFi utstyr? Det har jeg aldri sett.
Med hensyn til kapasitans og ubalanse så har jeg dette å si: Slike ubalanser skyldes nesten utelukkende ubalanse i nettfilteret. Avkoblingskondensatorer som ikke er identiske. Det har ingen ting med nett trafoen å gjøre.
Vel... brumm og snerr i trafo henger sammen med mekanikk... Men en DC på nettet vil kunne få trafoens jern til å få en magnetisering. På samme måte kan en usymetrisk likeretter gi jernet/ ferritten en magnetisering. Og da er plutselig tilgjengelig endring av fluks redusert i en retning og øket i den andre, jern og ferritter har en metning, overstiger man metningen faller den tilsynelatende induktive del, ie spolen opptrer som mindre og strømmene omvendt på primærsiden mens sekundærsiden får strøm begrenset av metningen i jernet +- premagnetisering som maks tilgjengelig induksjon ie trafoens sekundærviklings kortsluttningsstrøm. Og det vil sikkert være hørbar lyd fra trafo dersom viklingene henger å slenger siden viklingene utsettes for en ganske stor fysisk kraft når det går strøm.
Men nettstikket i seg selv skulle ikke ha betydning så lenge man snakker om galvaniske adskilte kretser. En kapasitiv kopling mellom en fase og signal eller signaljord er en mulighet, men da har vel designeren av produktet slurvet en smule skulle jeg mene. I den grad det kan fårekomme driver ikke kraftleverandørene å kopler om på sine transformatorer i tide og utide uavhengig av nettype. Jeg ville tro det kunne ha betydning i enkelte sammenhenger, men ville likevell stille ett lite spørsmålstegn ved profesjonaliteten til designeren ( baker ? )
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jeg bruker nesten ALLTID 1/2 bro med mur 860 på gløden( og rørlikeretting på b+)
mvh
Leif
Det koster en diode eller tre ekstra for å få full wave, men half wave er nå sløsing med resursene fra trafoen. Halve signalet blir ikke benyttet. Filterkondensatoren stresses unødig ved enkel likeretting.
 
R

Ronny_D

Gjest
Det koster en diode eller tre ekstra for å få full wave, men half wave er nå sløsing med resursene fra trafoen. Halve signalet blir ikke benyttet. Filterkondensatoren stresses unødig ved enkel likeretting.
Hallo ! Han snakker om glødingen på rør, og når du bruker helbro i stedet for halvbro står du i fare for å svi av glødingen pga den økte varmeeffekten.
 
S

slowmotion

Gjest
Hallo ! Han snakker om glødingen på rør, og når du bruker helbro i stedet for halvbro står du i fare for å svi av glødingen pga den økte varmeeffekten.
Den der må du forklare nærmere ....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hallo ! Han snakker om glødingen på rør, og når du bruker helbro i stedet for halvbro står du i fare for å svi av glødingen pga den økte varmeeffekten.
Tull og tøys!
 
R

Ronny_D

Gjest
tja
svært avhengig av hva som er etter likeretteren.
Brukes ett LC filter vil den effektive verdien av innspenningen være halvparten siden den bare har annenhver puls med enpuls likeretter, ie utspenningen blir effektivt dobblet resp halvert avh av utgangspungt. Dersom man ser bort fra økt resistans i glødingen pga økt tempratur vil effekten bli u*u/r og siden 2*2=4 skulle effekten bli 4 ganger større. Derfor den lille varsko om at det dreide seg om gløding.

Med kapasitiv innput CLC vil det selvsagt være komponentavhengig. Men forskjellen er betydelig mindre enn over forutsatt at Cinn er av betydelig størrelse. Typisk Cinn=Cut
"Rørmekkere" elsker 'slike' L og C filtreringer, passivt men effektivt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
tja
svært avhengig av hva som er etter likeretteren.
Brukes ett LC filter vil den effektive verdien av innspenningen være halvparten siden den bare har annenhver puls med enpuls likeretter, ie utspenningen blir effektivt dobblet resp halvert avh av utgangspungt. Dersom man ser bort fra økt resistans i glødingen pga økt tempratur vil effekten bli u*u/r  og siden 2*2=4 skulle effekten bli 4 ganger større. Derfor den lille varsko om at det dreide seg om gløding.

Med kapasitiv innput CLC vil det selvsagt være komponentavhengig. Men forskjellen er betydelig mindre enn over forutsatt at Cinn er av betydelig størrelse. Typisk Cinn=Cut
"Rørmekkere" elsker 'slike' L og C filtreringer, passivt men effektivt.
Mulig du har rett i dette, men det er ikke relevant i denne tråden. Som så mye annet. Da LMC nevnte half wave likeretting med diode(r) burde de fleste her ha skjønt at det kom fra en DIY'er som ikke brenner av glødetråder på grunn av feil komponentvalg eller mindre gode løsninger. Slike ting gjorde vi oss ferdige med for over 40 år siden. Minst.
 
S

slowmotion

Gjest
Hei Ronny

tja
svært avhengig av hva som er etter likeretteren.
Brukes ett LC filter vil den effektive verdien av innspenningen være halvparten siden den bare har annenhver puls med enpuls likeretter, ie utspenningen blir effektivt dobblet resp halvert avh av utgangspungt. Dersom man ser bort fra økt resistans i glødingen pga økt tempratur vil effekten bli u*u/r  og siden 2*2=4 skulle effekten bli 4 ganger større. Derfor den lille varsko om at det dreide seg om gløding.
Jeg vet ikke om middagen har fått hjernecellene mine til og sovne,
( ikke umulig ) men jeg forsøker fremdeles å finne ut hva du prater om her.
Siden jeg selv kun bruker regulert likespenning til å gløde rør med
er det mulig jeg ikke er helt med i svingene.
Derfor skulle jeg ønske at du kunne forklare dette så selv jeg forstår det.

For å gjøre det enkelt går vi utifra at glattingen er såpass effektiv at vi
ikke har noen rester av vekselspenning ved glødetråden.

Og at et 6,3 volts rør virkelig har 6,3VDC ved glødetråden.

;)
 
R

Ronny_D

Gjest
Jadda det kommer jo anpå implementeringen selvsagt.
Det er heller ikke alle rør som er direkte glødet, indirekte gløding er ikke så sensitiv til rippelen til glødingen.

dersom man lar reguleringen være passiv som den ofte er LC filter vil utgangsspenningen dobbles ved topuls kontra enpuls likeretting. forutsatt selvsagt fc<<finn som brukes for god glatting.
akkurat som du kunne hakket opp 50v dc til 6,3v dc ved å la Ton/(Toff+Ton) * 50 =... når så den tigjengelige tilførsel er der bare halve tiden halveres den effektive.... bla bla switch mode psu buck converter. eller LC filter akkurat samma side av nesten samme sak. strømmen i spolen bestemmes over tid av tilførselens effektive verdi. Enpuls er den annenhver gang, dvs halve tiden dvs halve effektive inn på ett LC filter.
eller du kan sammenlikne det med triac, eller for tyristorstyring og sveising den er også pulsstyrt
Regulerer man uansett vil bare regulatoren bli varmere dersom den er serial droppout type.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jadda det kommer jo anpå implementeringen selvsagt.
Det er heller ikke alle rør som er direkte glødet, indirekte gløding er ikke så sensitiv til rippelen til glødingen.  

dersom man lar reguleringen være passiv som den ofte er LC filter vil utgangsspenningen dobbles ved topuls kontra enpuls likeretting. forutsatt selvsagt fc<<finn som brukes for god glatting.
akkurat som du kunne hakket opp 50v dc til 6,3v dc ved å la Ton/(Toff+Ton) * 50 =...  når så den tigjengelige tilførsel er der bare halve tiden halveres den effektive.... bla bla switch mode psu buck converter. eller LC filter akkurat samma side av nesten samme sak. strømmen i spolen bestemmes over tid av tilførselens effektive verdi. Enpuls er den annenhver gang, dvs halve tiden dvs halve effektive inn på ett LC filter.
eller du kan sammenlikne det med triac, eller for tyristorstyring og sveising den er også pulsstyrt
Regulerer man uansett vil bare regulatoren bli varmere dersom den er serial droppout type.
Det du skriver her er til en viss grad riktig. Men det passer ikke så godt inn her. Du burde heller starte en egen tråd om emnet. Husk at dette startet med "snuing av nettstøpsel". Lag gjerne en tråd om gløding og slikt, men forsøk å vær litt ryddig her i "Tech-hjørnet". Det er intensjonen i overskriften.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Fikk meg et lite sjokk når jeg prøvde dette.

Når jeg fikk snudd alle 4 støpslene riktig vei, ble det faktisk en liten revoulusjon lydmessig. Jeg målte meg frem til riktig vei. Anlegget svarte med en veldig harmoni og voldsom dynamikk. Har bare lyst til å spille høyt nå.

Siden dette er gratis bør jo alle prøve dette.

Kan dette da ha en sammenheng når komponenter testes? At de låter dårligere med feil fase? Testerne tar sikkert ikke hensyn til dette.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Til teknisk kyndige på forumet.

Kan noen gi meg forklaring på at man kan oppnå bedre lyd ved å snu støpslet "riktig" vei. Dette gjelder både forsterker og cd spiller.

På forhånd takk! :)
Uten at dette har noe med hifi å gjøre så er det i Norge et poeng å la alle støpselene stå samme vei. Den norske støpsel-standarden er egentlig helt på jordet. Bare se hvor flinke England er med sine støpsler. De er laget for å passe kun én vei - ikke uten grunn egentlig.

Jeg jobber til daglig hos importøren av OKI skrivere. Våre multifunksjonsskrivere, som består av scanner, fargeskriver, finisher mm, leveres med en kontaktbank, der man er nødt til å koble alle strømledningene samme vei til hver av maskinens ulike deler. Dette for å redusere risikoen for støy og jordingsproblemer - det har også med sikkerheten å gjøre i tillegg.

Jeg vil tro at det samme har noe for seg for lydutstyr også.

Mvh.

Vidar
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det er visst bare å gi seg ende over :(

Hva er samme vei ???

England har et 4-ledersystem med 0-leder som tidligere forklart.

Lydmessig revolusjon ???

Spooky, spooky her i tech-avdelingen...
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Uten at dette har noe med hifi å gjøre så er det i Norge et poeng å la alle støpselene stå samme vei. Den norske støpsel-standarden er egentlig helt på jordet. Bare se hvor flinke England er med sine støpsler. De er laget for å passe kun én vei - ikke uten grunn egentlig.

Jeg jobber til daglig hos importøren av OKI skrivere. Våre multifunksjonsskrivere, som består av scanner, fargeskriver, finisher mm, leveres med en kontaktbank, der man er nødt til å koble alle strømledningene samme vei til hver av maskinens ulike deler. Dette for å redusere risikoen for støy og jordingsproblemer - det har også med sikkerheten å gjøre i tillegg.

Jeg vil tro at det samme har noe for seg for lydutstyr også.

Mvh.

Vidar
Uballanse variere hele tiden hvor du fysisk befinner deg i nettet, så det er umulig på forhånd å vite vilken veg som gir de miste kapasative spenninger mellom chassis og jord. I mange tilfeller gir også det tilsluttede  aktuelle apparat opphav til uballanse.

Når det gjelder støy i nettet vil både langs- og tverrspenninger variere både grunnet uballanse, kapasative og induktive belastninger som også varierer hvor du befinner deg i forhold til nett og støykilde.

400v anlegg er ikke noe annet et trefasenett  230xrot3 pluss egen jordføring, såkalt  TN-C anlegg, som da gir et mer stabilt jordingssystem.

up
 

Audioguard

Medlem
Ble medlem
18.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Jeg er ny her på forumet, men ellers har jeg holdt på med lyd i en evighet. Dette medfører at jeg har vært borti dette emnet med "polaritet" på støpslene allerede for 15 - 20 år siden. Og ja, på det meste av utstyr kan en snuing av nettpluggen gi en endring av lyden. De som er gamle nok kan muligens huske et fint måleapparat som var laget netopp til dette formål - Namiki DF-100 Direction Finder. Denne er jeg en heldig eier av og den har alltid vært riktig i sine anvisninger. Idag er den nærmest umulig å få tak i brukt, fordi alle som måtte eie en vokter den som gull.
Det er minst 15 eller flere år siden produksjonen av den opphørte. Men slik ser den ut:

http://members.aon.at/schnelzer/zubehoer.htm (bilde nr. 2)

Skummet gjennom innleggene her på forumet og mener at forklaringen og metoden til herr Erntsen ser fornuftig ut da det en gjør med DF-100 instrumentet er å kople alt fra hverdandre og sjekke hver apparat for seg uten audiokabelforbindelsene imellom. I motsetning til Erntsens metode kopler en ikke flere og flere ting sammen etterhvert, men altså tester disse hver for seg med en anvist pluggorientering for hver apparat. Etterpå kan alt koples sammen. Endringene i lyden er mer fokus og klarere definisjon av rom. Jeg må nevne at ikke alle apparater er like "følsomme" over orienteringen og her igjen vil instrumentet ikke gi en entydig utslag, men gi en 50/50 valg. På apparater som gir hørbare forskjeller er utslaget alltid 100% for den ene orienteringen selv ved mange gjentatte forsøk.

Så nå kan skattejakten etter Namiki DF-100 starte for fullt. Dette er og har vært en av mine beste investeringer.

MVH
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg får gjenta:

Snuing av støpsel kan ha én effekt:
Kurere brum!
I et sunt anlegg uten jordfeil kan dette virke bra i et 400V-anlegg med 0-leder.
I et anlegg av eldre type (som jo er mest benyttet) vil vending av støpselet kunne ha effekt mot brum dersom det er jordfeil i anlegget OG stereoen er jordet. Og bare da!

---
At en kan oppleve det som en lydmessig revolusjon å få redusert eller bli kvitt brumen i et brumbefengt anlegg tror jeg så gjerne :)

Men for oss som ikke gidder å snu å vende på støpsel og skaffe antikke måleinstrumenter er det greiest å bare kvitte seg med jordledningen. Med mindre en er tilsluttet et 0-lederanlegg da ;)
 

Audioguard

Medlem
Ble medlem
18.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Jeg får gjenta:

Snuing av støpsel kan ha én effekt:
Kurere brum!
I et sunt anlegg uten jordfeil kan dette virke bra i et 400V-anlegg med 0-leder.
I et anlegg av eldre type (som jo er mest benyttet) vil vending av støpselet kunne ha effekt mot brum dersom det er jordfeil i anlegget OG stereoen er jordet. Og bare da!

---
At en kan oppleve det som en lydmessig revolusjon å få redusert eller bli kvitt brumen i et brumbefengt anlegg tror jeg så gjerne :)

Men for oss som ikke gidder å snu å vende på støpsel og skaffe antikke måleinstrumenter er det greiest å bare kvitte seg med jordledningen. Med mindre en er tilsluttet et 0-lederanlegg da ;)
Ho, ho, ho!

At du ikke gidder å vende på støpsel får eventuelt være ditt eget problem. Tenk om du risikerte å høre aldri så liten forskjell.

At du kaller et utmerket måleinstrument antikk bare fordi det er 15 år gammelt er ufint spesielt med tanke på undertegnede som nå føler seg mer enn antikk!!
Spøk til side, jeg tror at de var ikke så dumme engang på 80 og 90-tallet når de lagde dette instrument. Og strømanlegget i mitt hjem er uten jording med unnatk av kjøkken, bad og vaskerom. Har prøvd både skilletrafoer og eget jordspyd og selv da var det greit med å få riktig orientering i støpselen.
Men bevares, alle andre får gjøre og mene som de vil, men siden dette funker gang på gang hos meg så ville jeg skrive noen linjer om det.

MVH
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.078
Antall liker
1.082
Sted
'
Jeg aner ikke hva dette instrumentet måler, vet du det selv?
Hvis ikke bør du vel gå litt stillere i dørene. :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Så skråsikre som enkelte er her, går jeg ut ifra at de har doktorgrad i forsterker / analogteknikk og har oversikten over alt som rører seg i et anlegg?

Selve essensen i dette med å snu støpselet trur jeg ligger i når man skal koble flere komponenter sammen. Vil påstå at ingen i landet har akkurat 120 volt mellom begge faser og jord. Fra den ene fasen kan man ha for.eks. 122 volt og den andre 117 volt.
Men dette vil neppe en elektriker betegne som jordfeil.
Og han vil ihvertfall ikke begynne å feilsøke på et slikt sennario.
Det vi kan være enige om er at det er en potensialforskjell spenningsmessig.
Hvis støpslene da står motsatt vei i forhold til dette på forforsterker og effektforsterker og man da kobler disse sammen med coax signalkabel så vil det gå en liten uønsket strøm i skjermen siden jord på skjerm er det samme som kabinettjord i de fleste produkter.
Og kabinettjord er selvfølgelig det samme som jord.

Om det er hørbart skal jeg ikke utale meg om, men det kan vel ikke skade å snu støpselet på en av komponentene for å få denne strøm minst mulig?
Dette har jeg målt med et vanlig Fluke multimeter.
Og få denne uønsket strøm minst mulig  hjelper usannsynelig godt på "fell good" følelesen  ;D

Legg merke til at jeg sa trur fordi jeg har ikke doktorgrad i forsterker / analogteknikk.
Jeg er bare en stakkars radio/TV reperatør eller serviceelektroniker som det i dag heter og har drevet med service i snart 20 år. Håper ikke det teller negativt.
Sitter med det inntrykk av hvis noen utaler seg på bakgrunn av faglig kompetanse som for. eks. Løkken............... trenger vel ikke si mere.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ingen tvil om at det er ubalanse i de fleste el-anlegg. Så hvorfor ikke bare heller kutte ut jordledningen som jeg har foreslått i et par innlegg?

Det gir meg den riktige feel-good-følelsen :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja. Kutt ut jord. I hvert fall den jord som følger med nettet. Bruk heller en jordledning til å forbinde hvert enkelt chassis.
Apropos ubalanse mellom fase og jord. Det er ikke den spenningen (mellom fase og jord) du bruker. Så ingen grunn til bekymring her.
 

Audioguard

Medlem
Ble medlem
18.12.2005
Innlegg
9
Antall liker
0
Torget vurderinger
5
Jeg aner ikke hva dette instrumentet måler, vet du det selv?
Hvis ikke bør du vel gå litt stillere i dørene. :)
Dette er den dumeste oppfordring jeg har fått på lenge! Det er mange ting jeg bruker i det daglige som jeg ikke vet hvordan de funker, men skal jeg da la være å bruke disse eller la være å uttale meg om virkningene?

Ellers kan jeg nevne at det skal måle stelstrømmen i apparatet. Egentlig det samme som flere har beskrevet overfor. Det kjekke er at her har jeg et instrument som gjør jobben oversiktlig, systematisk og lett. Måleinstrumentet er laget av meget stort og seriøst japansk firma og jeg tror at det er også patentert.

Fremgamgsmåten er som følger: Lednigen fra instrumentet festes til chassi eller apparatjord. Apparatet slås på og jeg trykker på Memory knapp på instrumentet. Drar ut støpselen snur den og setter den i kontakten igjen. trykker på Memory knapp engang til og etter 1 sekund vil den lyse på enten 1st Connection LED eller på 2nd Connection LED.

Jeg har prøvd å "lure" instrumentet mange ganger ved å gjenta testingen flere ganger med forskjellig utgangsorientering av nettstøpselen og det vil alltid svare med den samme orienteringen som resultat.

Trodde at informasjonen om at det faktisk engang var laget et måleinstrument for dette formål var interessant for deltakere i debatten, det var alt jeg ønsket å formidle.

mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Stel er dansk for jord. Så det måler mao jordstrømmen i apparatet.

Hvilket resultat får du om du kutter ut nettjord?
 
Topp Bunn