Snop, sjokolade, gotteri og slikk

V

vredensgnag

Gjest
Men her er det jeg er optimistisk, Espen R. Jeg gir tidvis råd til folk som driver med merkevarer, og jeg påpeker at nå er vi inne i en ny merkevaresyklus.

Alle de store merkevarene begynte en gang i en garasje, et skur, en salgsbod eller et kjøkken ... og vokste seg store fordi de leverte noe som folk ville ha. Så kom regnearktomsingene inn i bildet, og de vokste seg megastore på å levere noe som folk etterhvert spør om de virkelig har lyst på.

Og så er det blitt plass for nye som forsøker seg fra en garasje, osv. Vi er ikke tvunget til å kjøpe skit, og internett har både bidratt til å bevisstgjøre oss, og til å gjøre det lettere å få tak i kvalitet.

J

J.J

Gjest
Det er pokker i meg sant .. at det blir amerikanisert og industrialisert til de grader ... håper det dukker opp et marked for dem mindre etterhvert .. at fler skjønner hva dem går glipp av ...

Twist kunne jeg kjøpe som "lørdagsgodt" før ... det skjer ikke mer at jeg kjøper det .. smaker smør og uekte alt som er der ...

Noen som kan starte en butikk med førsteklasses is - sjokolade - kaffe og sigarer midt i Vestfold ??

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Fremdeles ingen som har nevnt Dronning kokesjokolade? Nam-nam.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Mht belgisk sjokolade anbefaler jeg Leonidas både mht tradisjonell konfekt og trøffler. De koster vesentlig mindre enn de mer «berømte» sjokoladehusene som f.eks. Neuhaus og Godiva. Jeg er ikke i stand til å legge merke til noen systematisk kvalitetsforskjell (eller for den saks skyld noe særlig kvalitetsvariasjon).

mvh
KJ

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
saschagabor skrev:
Hvor kjøper du din lakris i Norge, baluba?
Stort sett i Roma. Gjør jeg det ikke selv, så gjør moren til arveprinsen det. Hun er der flere ganger i året.
Da jeg fløy til Gran Canaria før siste jul kjøpte jeg flere bokser Amarelli på flyet. De hadde faktisk store bokser, noe som er vanskelig å finne i Italia.

Jeg regner med at du ikke er nybegynner, men vil likevel gi et nybegynner-tips. Unngå pappeskene med de store bitene i. De er definitivt for viderekomne, for smaken er ganske kraftig. Husk at det ikke er noe sukker i disse bitene. Beste å starte med er Sailas små biter i en liten metallboks. Den er flat og sort med gullskrift, det er den beste beskrivelsen jeg kan gi. De bittesmå bitene i Tabus runde metallbokser er også en favoritt blant nybegynnere. Men renheten merkes nok best i Amarelli-en.

Det er vel enklest å kjøpe på nettet. Her er en engelsk butikk jeg fant da jeg googlet Amarelli.
http://www.thepinksweetshop.co.uk/Gluten_Free_Sweets/Amarelli_Liquorice_Tin_40g
De har fine bokser, som skifter design fra tid til annen. Jeg har i alle fall fire forskjellige design liggende rundt omkring i leiligheten. Kjekke å ha til småting. Her er en jeg ikke har, kanskje jeg burde bestille den?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Litt ekstra googling på norsk avslører at hvis du skal ut å reise med et reiseselskap i nærmeste fremtid, så kan du bestille det til taxfree-handelen din ombord. Det var Ving eller Star jeg reiste med til Kanariøyene, men jeg husker ikke fordi jobben bestilte billettene. Detaljer, detaljer. Men velger du et av de to, eller Apollo og TCA så kan du bruke denne siden til å bestille. Prisen er faktisk ikke vond. http://no.airshoppen.com/produkter/soetsaker/lakris_vingummi-4015/amarelli_ekte_italiensk_lakris-505.aspx Også på Amazon kan Amarelli kjøpes. http://www.amazon.com/Amarelli-Spezzata-Licorice-40-pastilles/dp/B0006NXXGO

Denne esken gir meg assosiasjoner til syttitallets lammelort, men den inneholder nok en mer ren lakristype. Esken til lammelorten var hvit. Dessverre utsolgt fra butikken. Og lammelort er gått ut av handelen for 30 år siden, enda mer dessverre. Det samme gjelder apotekenes lakrisstenger, som også var ren lakris. Det var jo legemiddel en gang i tiden. Den lakrisen apotekene selger i dag er ganske ordinær. Jeg stapper en Pingvin i munnen etter å ha trykket på lagre.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.428
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Amarelli koster 40,- i frukt og grønt sjappa ved siden av Centra på Høvik. O.H. Bangs Vei er gatenavnet. Iallefall i fjor.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
Amarelli koster 40,- i frukt og grønt sjappa ved siden av Centra på Høvik. O.H. Bangs Vei er gatenavnet. Iallefall i fjor.
Gode nyheter for meg, men dessverre har vi ikke Centra i Bergen. Men jeg har en bror i Oslo, så kanskje han kan stikke innom hvis jeg går tom. Er 40 kroner for 20 eller 40g-boksene? De på 20 er de mest vanlige, og den på flyshoppen er 40g.

Edit: Ah, ved siden av Centra.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
baluba skrev:
Litt ekstra googling på norsk avslører at hvis du skal ut å reise med et reiseselskap i nærmeste fremtid, så kan du bestille det til taxfree-handelen din ombord. Det var Ving eller Star jeg reiste med til Kanariøyene, men jeg husker ikke fordi jobben bestilte billettene. Detaljer, detaljer. Men velger du et av de to, eller Apollo og TCA så kan du bruke denne siden til å bestille. Prisen er faktisk ikke vond. http://no.airshoppen.com/produkter/soetsaker/lakris_vingummi-4015/amarelli_ekte_italiensk_lakris-505.aspx Også på Amazon kan Amarelli kjøpes. http://www.amazon.com/Amarelli-Spezzata-Licorice-40-pastilles/dp/B0006NXXGO

Denne esken gir meg assosiasjoner til syttitallets lammelort, men den inneholder nok en mer ren lakristype. Esken til lammelorten var hvit. Dessverre utsolgt fra butikken. Og lammelort er gått ut av handelen for 30 år siden, enda mer dessverre. Det samme gjelder apotekenes lakrisstenger, som også var ren lakris. Det var jo legemiddel en gang i tiden. Den lakrisen apotekene selger i dag er ganske ordinær. Jeg stapper en Pingvin i munnen etter å ha trykket på lagre.

"Muselort" er vel det samme? Husker de hvite eskene med de knøttsmå lakris-lortene. Jeg kan for øvrig bekrefte at muselort fra ekte mus smaker omtrent det samme. Etter et uhell med en 8-pack med hveteboller for noen år siden, merket jeg en "kvist" inni bolla som var hard, og smakte salmiakk. Étt bitt, og der stakk en 2cm tynn liten lort rett ut av bolla ;D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Lenge siden jeg har laget meg rå sjokoladeis nå..

Bløtlagde cashewnøtter blendes til kremet konsistens med riktig antall søtningsmiddel; ferske, myke dadler. Den tykke røra tilsettes så riktig dose rått kakaopulver.
Liker den relativt mørk.

Lar røra gå i iskremmaskinen et kvarter. Serveres med ferske skiver av moden mango og kanskje et norskt jordbær eller to. God kveldsmat.

Livet er fortsatt godt i høy-carbo (både kvantitet og kvalitet)-verdenen om noen lurte ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Jeg er svak for Nidar Sfinx.

Mange gode, mørke smaker, skinnende blank finish.

Og så er den i to etasjer. Det vil si at jeg kan smugspise ganske lenge fra den nederste uten å bli oppdaget.. ;)

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Jeg er svak for Nidar Sfinx.

Mange gode, mørke smaker, skinnende blank finish.

Og så er den i to etasjer. Det vil si at jeg kan smugspise ganske lenge fra den nederste uten å bli oppdaget.. ;)

Mvh
Jeg satte også pris på å få være først til å åpne en slik boks- helt til de kuttet ut de fire bitene i senter.....i begge etasjene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
baluba skrev:

"Muselort" er vel det samme? Husker de hvite eskene med de knøttsmå lakris-lortene. Jeg kan for øvrig bekrefte at muselort fra ekte mus smaker omtrent det samme. Etter et uhell med en 8-pack med hveteboller for noen år siden, merket jeg en "kvist" inni bolla som var hard, og smakte salmiakk. Étt bitt, og der stakk en 2cm tynn liten lort rett ut av bolla ;D
Men ut fra minnet så mener jeg at lortene ikke var så harde som helt ren lakris, så de må nok ha hatt litt ekstra. Men ikke mye.

N

nb

Gjest
Samboeren min rasket med seg noen sjokoladetrøfler fra Jacout, chocalatier depuis 1920, for 29,90 svenske kroner for 200 gram på harryhandel. Overraskende gode faktisk, burde tatt med et par-tre bokser til. Hadde ganske lave forventninger, men de overrasket definitivt på oppsiden.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Hotel Havana på Grünerløkka har disse.
Takk. Den har jeg bare to hele og en åpnet igjen av. De er fine til å friske opp munnen mellom øl, for de har en liten dråpe peppermynte som gjør dem litt annerledes de andre. Men når jeg skrive en dråpe, så dreier det seg om minimalt med essens, slik at det fortsatt er mulig å bruke begrepet ren lakris. Men 100 prosent ren, det er den ikke. Likevel en svært artig variant, som jeg alltid kjøper når jeg ser dem. Absolutt anbefalelsesverdig for de som ikke er hard core også, og det har jeg vel nevnt tidligere i tråden. Bittene er så bittesmå at det nesten er morsomt, slik at du kan porsjonere dem perfekt etter din smak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
Et gapende hull i OTs koldtbord. Hva er de virkelige godbitene rundt i landet og verden forøvrig?

Oppdaget nettopp Jacobs Belgiske Trøfler fra Meny hin dagen. Overraskende delikat. Anbefales.

Ellers er jo det meste av standard norsk sjokolade kvalmende søtt og kjedelig. Men jeg er overbevist om at godbitene finnes for dem som leter, smaker og prøver.

Hjemmelaget, import, småprodusenter?

Eller er det bare Freia og kilosposer med smågodt fra Europris som fortæres i de 16054 hifi-hjem?
Merkelig - utlenninger som smaker norsk sjokolade klager jo på at den ikke er søt.
Belgiske trøfler høres godt ut. Takk for tipset.

Topp Bunn