saschagabor skrev:
Jeg kan anbefale lakris fra Johan Bülow (lakrids.nu).
Kjøpte noen bokser på standen i Tivoli i København i sommer, angret på at jeg ikke kjøpte flere. For en uke siden fant jeg derimot ut at man kan bestille noen av variantene på allergimat.no (den er glutenfri).
Som jeg flere ganger har tilkjennegitt, så er jeg lakrismann. Og nesten ekstremist, i så måte. Når trangen er stor er det bare ren, italiensk lakris som gjelder. Eneste tillegg til den rene lakrisen jeg kan godta er en bitteliten dråpe anis eller peppermynte, men ikke så mye at det er for tydelig. For ren, skal den være. Og med ren mener jeg ikke den gummisaken som selges av Läkerol som ren. Den er omtrent like ren som Ganges er ren. :
Amarelli regnes av mange for å være den edleste, men det er jo et spørsmål om smak også. Selv har jeg alltid Amarelli i hus, men også både Saila og Tabu. De to sistnevnte foretrekker jeg i de minste bitene, de som selges i metallbokser. De litt større som selges i pappeske er mer forte, kan man si. Glimrende for en oppfriskning på jobben (har en eske Tabu på kontoret).
Tabu for kontoret...
... og Tabu for andre stunder.
Men, ingen lakris er helt tabu for meg. Nesten ingen som jeg har smakt, i alle fall. Og jeg kan ikke gå gjennom en taxfree-butikk i Skandinavia uten å kjøpe med meg salt Pingvin-lakris. Det står som oftest en slik boks også i kjøkkenskapet.
I mange år var dette min favoritt, men da kun i de små metall-eskene (som er vanskeligere å finne enn den større typen).
Det er forresten på tide at myten om "et lite stykke Norge" snart tas livet av for alvor. For det første er den bare en skygge av seg selv for noen år siden, og for det andre har den aldri vært bedre enn god melkesjokolade fra kvalitetsprodusenter andre steder i verden. I alle fall ikke i forhold til belgisk og sveitsisk melkesjokolade. Kanskje mitt syn er litt preget av at jeg som voksen synes det er altfor lite kakao i melkesjokoladen. Andre steder finnes det også melkesjokolade med større andel kakao, uten at det blir noen mørk sjokolade for det. Men for min del bør det være minst 60, helst 70 prosent kakao i min sjokolade.
Strengt tatt er jeg ingen søtmums, men en saltkicker. Det er jo litt kjipt i disse lavkarbo-tider. :-\