Snop, sjokolade, gotteri og slikk

G

Gjestemedlem

Gjest
Et gapende hull i OTs koldtbord. Hva er de virkelige godbitene rundt i landet og verden forøvrig?

Oppdaget nettopp Jacobs Belgiske Trøfler fra Meny hin dagen. Overraskende delikat. Anbefales.

Ellers er jo det meste av standard norsk sjokolade kvalmende søtt og kjedelig. Men jeg er overbevist om at godbitene finnes for dem som leter, smaker og prøver.

Hjemmelaget, import, småprodusenter?

Eller er det bare Freia og kilosposer med smågodt fra Europris som fortæres i de 16054 hifi-hjem?

V

vredensgnag

Gjest
Noen som fikk med seg Hågen Ringnes snakk med en belgisk sjokolade-chéf? Ringnes utsatte ham for noen norske sjokolader. Belgierens ansikt da han smakte melkesjokolade glemmer jeg aldri.

Sjokoladebutikken i Schultzes gate i Oslo. Hun er genial.

N

nb

Gjest
En fin fransk en i Frognerveien i Oslo. Pascal har også en del bra saker.

Han som drev "Jeromes" på Hellstrøm rydder opp hadde visstnok et top notch team av franske konditorer, men jeg har aldri vært der.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
Noen som fikk med seg Hågen Ringnes snakk med en belgisk sjokolade-chéf? Ringnes utsatte ham for noen norske sjokolader. Belgierens ansikt da han smakte melkesjokolade glemmer jeg aldri.

Sjokoladebutikken i Schultzes gate i Oslo. Hun er genial.
Den er bra. bunkrer opp der innimellom

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.352
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Jeg fikk det med meg og så vidt jeg husker, likte han melkesjokoladen. Derimot skar han grimaser av Monolit.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
coolbiz skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg fikk det med meg og så vidt jeg husker, likte han melkesjokoladen. Derimot skar han grimaser av Monolit.
Monolitt har en tydelig bismak av møllkuler

V

vredensgnag

Gjest
Han var nok ikke så begeistret for melkesjokoladen. "Margarin..."

Jeg kan skryte på meg å ha hjulpet Pascal med hans første pastelleriovn da han åpnet i Tollbugt. Fint at mange satser på småproduksjon nå - selv det enkle "sjokoladebrekket" i Sjokoladebutikken ligger på smaksløkene dager etter at de er blitt spist. Der er det ikke margarin.
Hennes filosofi: heller en liten bit ekte sjokolade korrekt tillaget enn en hel boks fabrikkvare.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
Jeg har gjenoppdaget Freia Moccabønner. Disse deilige små brume sjokoladebitene med kaffesmak fra 1917. Freia har nettopp relansert disse i ny pakning.
Faktisk så syns jeg de fortsatt holder samme høye kvalitet, smaksmessig. Ikke all Freiasjokoladen man kan si det om.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Espen R skrev:
Jeg har gjenoppdaget Freia Moccabønner. Disse deilige små brume sjokoladebitene med kaffesmak fra 1917. Freia har nettopp relansert disse i ny pakning.
Faktisk så syns jeg de fortsatt holder samme høye kvalitet, smaksmessig. Ikke all Freiasjokoladen man kan si det om.
Smakte de her om dagen. For søte etter min smak

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
Det er så mye godteri som er blitt dårligere etter at de store gigantene kjøpte merkevarene opp.
Ta f.eks "After Eight". Disse engang så deilige tynne engelske mintsjokoladene. Etter at matvaregiganten Nestlè kjøpte produsenten opp (for mange år siden) gikk kvaliteten klart ned. Den deilige mintsmaken med "fløtekonsistens" ble erstattet med sukkerlake med mintsmak. Og den deilige mørke sjokoladen som omsluttet mintfyllet ble lysere med mere fettstoffer.

Der ser man hva "stordriftsfordeler" fører til; kun bedre marginer på bunnlinjen for grådige eiere. :'(

V

vredensgnag

Gjest
I Bogstadveien er det en ostebutikk som også har et fint utvalg snop og andre delikatesser, ligger ved siden av M.
Og ostekaken de har noen stykker igjen av en sjelden gang (forsvinner på null tid), den har "siste måltid" kvaliteter.

V

vredensgnag

Gjest
De grådige eierne er aksjonærene, Espen R. Det kan være småsparere og pensjonskasser blant dem, men konsekvensen av deres forventning om avkastning er at man skjærer vekk "alt overflødig," herunder dessverre også kvalitetsråvarer.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
vredensgnag skrev:
De grådige eierne er aksjonærene, Espen R. Det kan være småsparere og pensjonskasser blant dem, men konsekvensen av deres forventning om avkastning er at man skjærer vekk "alt overflødig," herunder dessverre også kvalitetsråvarer.
Dessverre. Du kritiserer folk som er underlagt religioner. Men denne tenkningen om å barbere der man barbere kan for profitt, dette er blitt deres "religion". ;)

V

vredensgnag

Gjest
Espen R skrev:
vredensgnag skrev:
Dessverre. Du kritiserer folk som er underlagt religioner. Men denne tenkningen om å barbere der man barbere kan for profitt, dette er blitt deres "religion". ;)
Og jeg er en sterk kritiker av denne religionen også. Så det er sagt.

En annen fin opplevelse i denne kategorien kan oppleves Hos Sjokoladepiken i Stavanger.

http://www.sjokoladepiken.no/

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.827
Sted
Phobos
Min mening:

Freia Melkesjokolade er unik. Den er så fantastisk god på smak og har en konsistens når den smelter som de fleste andre sjokolader kan drømme om. Ingen utenlands melkesjokolade jeg har smakt har vært i nærheten en gang.
Jeg savner imidlertid den gamle pakningen med gullpapir. Den nåværende virker så simpel i forhold.

Men de andre mer eller mindre latterlige sjokoladeplatene Freia har lansert de siste årene bidrar kun til å dra ned kvalitetsinntrykket. De burde holdt seg til god gammel tradisjon mener nå jeg.

Ellers er jeg fan av den nokså sjeldne Mokkatrøffelen Nidar produserer:

V

vredensgnag

Gjest
Det tukles med Melkesjokoladen, titt og ofte. Sukker, tørrmelkpulver og 30% billig kakaomasse med smakstilsetning klarer jeg meg uten, selv. Tviler sterkt på om det tørrmelkpulveret kommer fra norske kyr.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=5955042

Til Sjokoladebutikken kommer det Freia-ansatte som ønsker å kjøpe "slik sjokolade vi en gang lagde."

Et annet fint sted for autentisk snop fant jeg på Røros - husker ikke navnet, men det ble solgt fra forskjellige utsalg. Har funnet samme på Visby, på Gotland. Kanskje noen kan hjelpe? Sukkertøy, gelé og lakris, etter autentiske oppskrifter og med ekte ingredienser, fritt for smaks- og duftkjemi fra fat.

S

Supertramp

Gjest
Det er nok minst like mange meninger om sjokolade som HiFi :)

Mine favoritter:

Norge - Troika, Lohengrin, Banansjokolade, Nero og Hobby (5-om-dagen)
Danmark - julesnop fra http://www.karamelkompagniet.dk/ (anbefales, online bestillingsløsning)
England - KitKat
Sveits(??) - Nestle Swiss (flere varianter) platesjokolade

Og så After Eight da, selvfølgelig :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
2
Jeg kan anbefale lakris fra Johan Bülow (lakrids.nu).

Kjøpte noen bokser på standen i Tivoli i København i sommer, angret på at jeg ikke kjøpte flere. For en uke siden fant jeg derimot ut at man kan bestille noen av variantene på allergimat.no (den er glutenfri).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
saschagabor skrev:
Jeg kan anbefale lakris fra Johan Bülow (lakrids.nu).

Kjøpte noen bokser på standen i Tivoli i København i sommer, angret på at jeg ikke kjøpte flere. For en uke siden fant jeg derimot ut at man kan bestille noen av variantene på allergimat.no (den er glutenfri).
Som jeg flere ganger har tilkjennegitt, så er jeg lakrismann. Og nesten ekstremist, i så måte. Når trangen er stor er det bare ren, italiensk lakris som gjelder. Eneste tillegg til den rene lakrisen jeg kan godta er en bitteliten dråpe anis eller peppermynte, men ikke så mye at det er for tydelig. For ren, skal den være. Og med ren mener jeg ikke den gummisaken som selges av Läkerol som ren. Den er omtrent like ren som Ganges er ren. ::)

Amarelli regnes av mange for å være den edleste, men det er jo et spørsmål om smak også. Selv har jeg alltid Amarelli i hus, men også både Saila og Tabu. De to sistnevnte foretrekker jeg i de minste bitene, de som selges i metallbokser. De litt større som selges i pappeske er mer forte, kan man si. Glimrende for en oppfriskning på jobben (har en eske Tabu på kontoret).

Tabu for kontoret...

... og Tabu for andre stunder.

Men, ingen lakris er helt tabu for meg. Nesten ingen som jeg har smakt, i alle fall. Og jeg kan ikke gå gjennom en taxfree-butikk i Skandinavia uten å kjøpe med meg salt Pingvin-lakris. Det står som oftest en slik boks også i kjøkkenskapet.

I mange år var dette min favoritt, men da kun i de små metall-eskene (som er vanskeligere å finne enn den større typen).

Det er forresten på tide at myten om "et lite stykke Norge" snart tas livet av for alvor. For det første er den bare en skygge av seg selv for noen år siden, og for det andre har den aldri vært bedre enn god melkesjokolade fra kvalitetsprodusenter andre steder i verden. I alle fall ikke i forhold til belgisk og sveitsisk melkesjokolade. Kanskje mitt syn er litt preget av at jeg som voksen synes det er altfor lite kakao i melkesjokoladen. Andre steder finnes det også melkesjokolade med større andel kakao, uten at det blir noen mørk sjokolade for det. Men for min del bør det være minst 60, helst 70 prosent kakao i min sjokolade.

Strengt tatt er jeg ingen søtmums, men en saltkicker. Det er jo litt kjipt i disse lavkarbo-tider. :-\

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Sverre Sætre har mye godt i butikken sin på Briskeby.

SvenArne

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
4
Jeg er litt svak for Freia Premium Sitron & Ingefær

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg reiser til Brüssel i jobben med jevne mellomrom. Dermed har jeg til enhver tid en raust lager av belgisk kvalitetssjokolade. Det er ikke noe norskprodusert som matcher den.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.827
Sted
Phobos
Har du noen belgisk sjokolade å anbefale?

Da jeg var i Brüssel sist var jeg innom flere rene sjokoladesjapper og kjøpte blodig overpriset sjokolade som viste seg å være en stor skuffelse. Flere av dem hadde faktisk denne litt småmelne konsistensen når den smelter som kjennetegner simpel sjokolade.

Jeg er fan av melkesjokolade (40-50% kakao) og den skal være helt ren. Dvs ikke noe kvalmende ekstra kliss ala Troika.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
I 1989 reiste jeg over til USA, reiste på 1.klasse siden dem hadde overbooket turistklassen. Ved siden av meg satt det en pen eldre amerikansk frue, ganske så upper-class. Jeg observerte at hun hadde en pose med mange konfektesker av merket Freia. Jeg ordvekslet litt med henne og hun sa at den norske sjokoladen var svært god.
Men, dette var før matvaregiganten Kraft Foods kjøpte opp Freia...

V

vredensgnag

Gjest
Damen som driver Sjokoladebutikken i Schultzes gt følger belgisk sjokoladefilosofi til punkt og prikke, og leverer protobelgisk for oss som ikke er i Brüssel jevnlig.

Hun har også franske kvalitetsdragéer som bør unngås om man ikke vil utvikle avhengighet - disse lager hun ikke selv, men mottar dem fra firmaet som har laget slike siden før den 1. republikken.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
Damen som driver Sjokoladebutikken i Schultzes gt følger belgisk sjokoladefilosofi til punkt og prikke, og leverer protobelgisk for oss som ikke er i Brüssel jevnlig.

Hun har også franske kvalitetsdragéer som bør unngås om man ikke vil utvikle avhengighet - disse lager hun ikke selv, men mottar dem fra firmaet som har laget slike siden før den 1. republikken.
Jeg regner med at det er denne du snakker om:

http://www.sjokoladebiten.no/index.php

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
oddgeir skrev:
vredensgnag skrev:

det er den i Schultzesgt

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
marsboer skrev:
Har du noen belgisk sjokolade å anbefale?

Da jeg var i Brüssel sist var jeg innom flere rene sjokoladesjapper og kjøpte blodig overpriset sjokolade som viste seg å være en stor skuffelse. Flere av dem hadde faktisk denne litt småmelne konsistensen når den smelter som kjennetegner simpel sjokolade.

Jeg er fan av melkesjokolade (40-50% kakao) og den skal være helt ren. Dvs ikke noe kvalmende ekstra kliss ala Troika.
Marcolini ved Grand Place er veldig bra.
Neuhaus ved Galeries de la Reine er også helt toppers. De har blant annet en som heter Manon Sucré eller noe slikt som er overjordisk.

Felles for begge er at du får smake på varene før du bestemmer deg, og at den er fersk.

J

J.J

Gjest
Espen R skrev:
Etter det så har det gått rett i dass kvalitetsmessig med dem etter min menig...
Hva er Twist idag da ?? Smaker høgg... og hva med konfekten dems ?? .. nei det er ikke bra i det hele tatt noe mer .. at noen fremdeles liker melkesjokoladen må vel bare være pga den mystifiserte nasjonalromantikken den har hatt med seg... for den har blitt meget merkbart dårligere med tiden ....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jan#jan skrev:
Espen R skrev:
Etter det så har det gått rett i dass kvalitetsmessig med dem etter min menig...
Hva er Twist idag da ?? Smaker høgg... og hva med konfekten dems ?? .. nei det er ikke bra i det hele tatt noe mer .. at noen fremdeles liker melkesjokoladen må vel bare være pga den mystifiserte nasjonalromantikken den har hatt med seg... for den har blitt meget merkbart dårligere med tiden ....
Det er noen ok biter i Kong Haakon men det er blitt mye billig "fyllkalk" i esken

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.419
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
vredensgnag skrev:

Helt korrekt. En liten butikk fylt med gode opplevelser.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Varm sjokolade av en passende Valrhona, kværnet pepper og honning. Gjerne med nypisket krem er godt i vinterkulden

V

vredensgnag

Gjest
jan#jan skrev:
Espen R skrev:
Twist var langt bedre før - det er f... meg ikke innbilning. Der er det hentet inn litt ekstra dekningsbidrag, får man inntrykk av.

Merk også hvordan mange sjokolader har mistet glaseringen, som er et ekstra arbeidstrinn som kan forårsake svinn. Sjokoladene våre er blitt grå i overflaten, fordi man ikke vil sortere ut de som har mislykket overflatebehandling (ofte gjort med vannbad).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
65finger skrev:
jan#jan skrev:
Espen R skrev:
Det er noen ok biter i Kong Haakon men det er blitt mye billig "fyllkalk" i esken
Sånn er det blitt. Man må til Belgia for å kjøpe bra sjokolade, til Stange for å kjøpe bra kylling, til et lite grisgrendt småbruk for å kjøpe bra gris, osv. Ellers er det bare industrgris, industrikylling, industrisjokolade å få. I en verden som har gått..."fremover". :(

J

J.J

Gjest
Kan dere la vær å legge inn flere linker nå .. eller ikke gjøre dem klikkbare ;D :p ;D :p ;D :p

Er jo såå mye flott håndverk å se der ute .. og så store fristelser mange steder .. og ONLINE SHOPs 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.419
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
I gamle dager, eller den gangen jeg var ung, for 10-15 år siden hadde Cuba sjokkisen mer fyll og kun et tynt trekk med sjokolade utenpå. Nå er det snart omvendt. Sjokolade er vel billigere enn nougat...

Synd.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.904
vredensgnag skrev:
jan#jan skrev:
Espen R skrev:
Twist var langt bedre før - det er f... meg ikke innbilning. Der er det hentet inn litt ekstra dekningsbidrag, får man inntrykk av.
Sjokoladen på twisten var av langt høyere kvalitet tidligere. I dag er den blitt mye mer lik den amerikanske/engelske smørfett-sjokoladen. Om noen år har dem fullstendig harmonisert den norske sjokoladen mot den amerikanske. Og hvorfor skulle dem ikke? Det er ingen som truer dem. Orkla, Nestlè, Kraft osv har balletak på distribusjonsleddet i Norge. Og alle de store matvaregigantene tenker helt likt.

Topp Bunn