Snill!

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Det å være snill er en tilstand som har fått mye pepper de siste årene. Stempler som dumsnill, snillisme og naiv setter snill-begrepet i et dårlig lys.

I dagens Først & Sist med Fredrik Skavlan var det en svenske som hadde skrevet en bok om det å være snill. Han skilte klart mellom ekte snillhet og falsk snillhet. Den ekte snillheten gjør deg selv sterkere også, i tillegg til at andre tjener på det - selvfølgelig! Det er en fordel å være snill mot andre fordi du selv kan ha utbytte av det også. Falsk snillhet er når det ender opp med at andre utnytter deg. Du mener det vel, men i virkeligheten blir du lurt trill rundt. Eller man ender opp i et slags avhengighetsforhold som er svært usunt for begge/alle involverte.

Denne svensken, som jeg ikke husker navnet på, kom med et svært godt eksempel på ekte, god snillhet, som jeg skal forsøke neste gang jeg er på restaurant: Når jeg skal betale, skal jeg legge igjen penger til kaffe og en bolle (eller noe annet) som kelneren skal gi til den første personen som kommer til restauranten som ser ut som om han/hun kan trenge en oppmuntring.

La oss brainstorme, folkens! Har dere andre enkle, gode forslag til hvordan man kan spre enkel hverdagsglede? Er selv sjuk og trøtt nå, og har ikke overskudd til å være så kreativ, men kanskje andre her har noen ideer?

Kunne vært en fin avveksling til alle de temmelig strenge strengene (!) som har vært her i det siste? ;)

Han heter forresten Stefan Einhorn, og boka heter Kunsten Å Være Snill. Enkelt å finne ut, bare litt søking på NRKs hjemmeside!
 
R

Rojoh

Gjest
Snillhet kan være vanskelig. En liten tanke: Ikke tenk for mye på å gjengjelde snillhet - snillhet egner seg ikke som materie for regnskap! Ta imot. Man må kanskje være litt ydmyk i den sammenhengen?

Mvh. Johan
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Jeg er veldig snill.... ::)

Bamsemann...
Har du noen eksempler? :)

Neida. Vi gjør ofte ting ut fra godhet. Vi gjør også ting ut fra ren egeninteresse, uten tanke på andre. Men jeg har erfart at den største form for selvtilfredsstillelse, den største form for egeninteresse, oppnår jeg når jeg gir andre noe - hva som helst - uten tanke på egen vinning. Men det må være noe mottakeren har bruk for, ellers har det ingen mening. I slike situasjoner fungerer det best om mottakeren faktisk tar imot, og viser sin glede over denne gaven han/hun har mottatt.

Et eksempel på egenerfart, og veldig enkelt:
Nå vinterstid er det mange bilister som sliter med å komme ut fra parkeringsplassen på grunn av snøen. Har jeg anledning, går jeg alltid bort og hjelper til. Veldig enkelt, og veldig nyttig. Jeg registrerer at mange ikke gjør slike ting!

Et annet eksempel på egenerfart, og mer avansert:
Under krigen på Balkan for ca ti år siden jobbet jeg en periode for Oslo Røde Kors. Der foregikk det blant annet en innsamling av klær, leker og annet nødvendig utstyr som ble sendt i trailere til en bosnisk flyktningeleir i Ungarn. ORK hadde kontakter som sikret at trailerne kom fram. Jeg fikk låne en av ORK sine biler, og reiste rundt i Oslo til folk (det var annonsert på radio, og folk ringte til oss for å gi) og samlet alene inn nok klær og annet til å fylle et par trailere. Jeg brukte fritiden min til dette, det var ikke en del av jobben min.

Innimellom disse ytterpunktene er det mange nivåer av gode ting man kan gjøre mot andre. Noen som har noe å bidra med? Jeg spør jo litt for å få gode ideer selv også, da! :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Mange kommuner har frivillighets-sentraler hvor de som trenger hjelp og de som vil gi hjelp kan ta kontakt.
Det kan være alt fra å hjelpe gamle damer med snømåking, trille turer med folk i rullestol, til rett og slett oppsøke og snakke med folk som er ensomme. Dette kan man selvsagt også gjøre i uorganiserte former.
Vet du om en person som er ensom kan du invitere han på kaffe en dag. Eller slå plenen for naboen som sitter med foten i gips. Bare fantasien setter grenser her...

Bra tiltak forresten Unplugged!!
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg leste en bok for noen år siden: "Vår tids egoisme" av Ursula Nuber (tysk). Det var en tankevekker. Den handlet mye om parforhold og hvordan disse bryter sammen i vår selvsentrerte tid. "What`s in it for me?" - tankegangen er farlig og utbredt. Ikke rart det er mye skilsmisser!

Forfatteren skrev klokt om hvordan snillhet blir noe som gjør deg og forholdet ditt til andre mennesker sterkt. Anbefales!

Jeg endret holdning og handlingsmønster etter dette, - ikke dårlig!
 
P

Parelius

Gjest
Ære være de snille. Som sosial kategori synes jeg ikke noe særlig om den. Selv foretrekker jeg anstendighet. Den gir rom til å kunne la være å bry seg om gud og hverman, samtidig som den krever noe av oss i vår omgang med nesten. Men snill? For familiært, for patologisk, for klissent til å regulere et sosialt felt.
 
J

jekri

Gjest
Ære være de snille. Som sosial kategori synes jeg ikke noe særlig om den. Selv foretrekker jeg anstendighet. Den gir rom til å kunne la være å bry seg om gud og hverman, samtidig som den krever noe av oss i vår omgang med nesten. Men snill? For familiært, for patologisk, for klissent til å regulere et sosialt felt.
Snillhet og anstendighet er to sider av samme sak, slik jeg ser det.
Snillhet handler ikke om de store, synlige ting, men små ting i løpet av en hverdag. Det være seg å holde opp døren for den gamle damen, ta et tak i barnevognen til den unge moren for å få den opp trappen eller ta med en kopp kaffe til kona når du henter en selv. I det hele tatt gjøre med andre det du ønsker blir gjort mot deg selv
Viktigst er å vise respekt for andres væremåte og tanker og kanskje til og med støtte dem.
Det har vært alt for mye realityserier hvor det kun pønskes ut intriger og strategier og dette er overført til det virkelige liv.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Snillheten har jo fått dårlig rykte nå takket være angrepene på "snillismen", -snillhet som ideologi. Kanhende Parelius har rett - at det er anstendigheten som har blitt borte, og når vi bruker ordet snill så bøir det noe klebrig ved det.

Respekt/ære var også verdsatt før...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Snillheten har jo fått dårlig rykte nå takket være angrepene på "snillismen", -snillhet som ideologi. Kanhende Parelius har rett - at det er anstendigheten som har blitt borte, og når vi bruker ordet snill så bøir det noe klebrig ved det.

Respekt/ære var også verdsatt før...
De er høyt verdsatt blant A og B-gjengen.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Mener dere at respekt og ære ikke er verdier?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Mener dere at respekt og ære ikke er verdier?
Verdier er det. men om de er gode kommer an på hvem som definerer de. En muslims ære/respekt tolkning gir jeg ikke mye for. (F.eks)
 
J

jekri

Gjest
Verdier er det. men om de er gode kommer an på hvem som definerer de. En muslims ære/respekt tolkning gir jeg ikke mye for. (F.eks)
Hva da med vår kulturs ære/respekt tolkning?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Hva da med vår kulturs ære/respekt tolkning?
Ja, hva med den....Tror vår tolkning er mer basert på hva den enkelte legger i ordene, og ikke så "samkjørt" som i den muslimske verden. Når det er sagt er ikke dette noe jeg har tenkt så mye på, og er derfor parat til å skifte mening ganske så umiddelbart hvis noen kommer med andre og mer fornuftige synspunkter :)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Iallefall liker jeg snille mennesker godt.
 
J

jekri

Gjest
Iallefall liker jeg snille mennesker godt.
Ja, jeg liker snille mennesker bedre enn slemme mennesker :)

Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg
 
P

Parelius

Gjest
Iallefall liker jeg snille mennesker godt.
Det gjør ikke jeg! Det er faktisk de jeg liker minst. Og de gjør meg mer enn skeptisk. Ubehagelig faktisk, føler jeg meg med snille mennesker.
 
J

jekri

Gjest
Det gjør ikke jeg! Det er faktisk de jeg liker minst. Og de gjør meg mer enn skeptisk. Ubehagelig faktisk, føler jeg meg med snille mennesker.
:) :) :) Uffda, filosofert for mye nå. ;D
Leit å høre at folk blir mistenksomme mot de som er snille. Det er ikke sikkert alle har en baktanke med å være snill og grei ;)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Riktig søtt når Karl og Jekri opptrer sånn side om side, blir liksom litt Pompel og Pilt over det... ;D

Vel foretrekker selvsagt snille mennesker, men kan være litt enig med Parelius, det er også noe med det, man føler ofte at man må gjøre igjen..
Kjekt når noen kommer med en gave helt overraskende, men så må man liksom kjøpe noe igjen da synes man.. Og hva skal nå det være...? Tenke, gruble..
Selvsagt ikke nødvendig, og ikke forventet, det er kjekt å være snill med andre, men det er denne følelsen da...
 
J

jekri

Gjest
..
Kjekt når noen kommer med en gave helt overraskende, men så må man liksom kjøpe noe igjen da synes man.. Og hva skal nå det være...? Tenke, gruble..
Selvsagt ikke nødvendig, og ikke forventet, det er kjekt å være snill med andre, men det er denne følelsen da...
Typisk kvinner, snillhet er kun gaver ;) Tenk heller på alle ting du kan gjøre og si, eller for den saks skyld, la vær å gjøre og si :)
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Snill er ikke så lett. Gode gjerninger er jo en bra av-art.

Massert hender og føtter for mor som ligger på sykehus for tiden, samt passer katten til en go kamerat mens dem er på vinterferie.

Fyller hvertfall opp i go følelse posen min..
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Typisk kvinner, snillhet er kun gaver ;) Tenk heller på alle ting du kan gjøre og si, eller for den saks skyld, la vær å gjøre og si :)
Det var bare et eksempel, det trenger ikke kun dreie seg om materielle ting. Det merkelige er at man synes det er helt greit å passe naboens katt mens de er på ferie og forventer ikke noe for det, men passer naboen din katt, synes man at man må kjøpe en liten ting for jobben...
Eller er det bare jeg som er sånn?? :-/

Klart vi alle burde være snillere, derfor er dette med frivillighets-sentraler en bra ting. Man kan hjelpe andre, og både de og du selv har glede av det. Har ikke sett at så mange andre her har kommet med særlig mange konstruktive forslag. Det blir med filosoferingen.

Poenget med tråden var vel å komme opp med "snilleting" man kan gjøre mot sine medmennesker.
:D
 
J

jekri

Gjest
Det var bare et eksempel, det trenger ikke kun dreie seg om materielle ting. Det merkelige er at man synes det er helt greit å passe naboens katt mens de er på ferie og forventer ikke noe for det, men passer naboen din katt, synes man at man må kjøpe en liten ting for jobben...
Eller er det bare jeg som er sånn??  :-/
Du er inne på noe der. Vi vil ikke være til bry eller avhengig av andre. Derfor må vi belønne de som gjør noe for oss.
Slik må det ikke være. Jeg liker helder det med gjentjenester. Hvis noen venner passer barna en helg, så kan vi passe deres barn en annen gang. Men det må ikke være noen avtale at det er en gjentjeneste med i bildet. Det ødelegger.
Frivillighetsarbeid som du sier er en fin ting, det være seg på eldresentret eller i idrettslaget
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det gjør ikke jeg! Det er faktisk de jeg liker minst. Og de gjør meg mer enn skeptisk. Ubehagelig faktisk, føler jeg meg med snille mennesker.
Du har et problem Parelius! Du må ha tillit til andre for at det skal gå deg vel!
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Å være snill, eller å være god er et av de viktigste valgene man kan foreta i livet.Å bestandig ha andres beste i sinnet, det være seg mennesker man er glad i, eller totalt fremmede gir mer til deg selv enn det du må gi.
Det er et spørsmål om å lytte til sitt indre, da vet man som regel hva som er bra og hva som ikke er det.
Man skal jo heller ikke la seg utnytte.
Bare det å være bevisst på at man skal være det beste mennesket man kan være i forhold til både seg selv og andre er et stort steg på veien.
Og om man bestemmer seg så er halve jobben gjort, da har man faktisk gjort et bidrag for at tilværelsen skal forandres til det bedre :)

Ha en fin søndag folkens.
 
Topp Bunn