Snellene skal ut av huset!!

BugleBoy

Medlem
Ble medlem
11.05.2005
Antall liker
0
Hvis Lin kunne være så vennelig å forklare hvilke type Snell som skal "kastes" ut av huset,så kunne det hende att hun ikke trengte å kaste de så langt,bare til Østfold.... :D

Hvis vi her virkelig snakker om Snell EII,eller EIII,så tar jeg de velvillig i mot,og sørger for att Lin får en penere stue med noe annet ::)

Har lenge vært på utkikk etter denne,så hvis det er disse du vil bli kvitt,send gjerne en mail til meg :)

K

kbwh

Gjest
8 år gamle lytteinntrykk, dette her RoDa.

De er ikke ulike i viljen til å gjengi en musikalsk begivenhet (boogie-effekten), men Sf's store force (sammenliknet med Snell EIII) ligger i evnen til å gjenskape rommet, og gjengivelsen av stemmer og akustiske instrumenter. Pur magi. Prøv en dyktig sopran og du er hekta.

Jeg er Sf-fan, og har opplevd Electa Amator, Concerto, Grand Piano Home og Domus, og Concerto Domus. Den originale Concerto Grand Piano har jeg aldri hørt, men har en ide om at den er rørvennlig p.g.a. høyere karakteristisk impedans. Generelt er vel eldre Sonuser mer rørvennlige (altså mindre strømkrevende) enn nyere, men unntak finnes, f.eks. Extrema (og Stradivari?). Hvem inviterer meg forresten på Strad-aften? (Jeg har ikke hørt Guarnerier heller, hint hint.)

Ellers må jeg legge til at EIII-ene var konstruert etter gamle ideer med stor baffel og frontstoffet på! som et par typiske karakteristika. De hadde en diskant bakpå som skulle ordne med litt moderne luft i toppen.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ok, roffe.

Vi er enige.
Selv har jeg aldri, annet enn på kort visitt, hatt gulvstående i lytterommet.
Den positive med dette er at jeg ikke vet hva jeg går glipp av, og derfor heller ikke savner det. :D

Prevantivt! ;D

Den lille visitten med gulvstående var morsom, men etterhvert ble det for mye bass for min smak.

R

B

bamsemann

Gjest
Det er mye lettere å få stativhøyttaler til å spille bra! Man får et fantastisk perspektiv,ren og klar mellomtone med masse krydder, bass som kan gå dypt og rent.

Mens man løper mye lettere inn i problemer med en gulvstående høyttaler, får du f.eks for mye bass/fet bass(som mange får) ødelegger det for alt! dårligere perspektiv,mer farga/grumsete mellomtone og en bass som bare grumser til.

Men alt dette avhenger selvfølgelig av rommet.

Velg stativ og legg til en sub siden hvis det skulle bli behov.

M.V.H. Bamsemann.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det avhenger ikke bare av rommet, men også hvordan du plasserer høyttaleren i rommet. En høyttaler som går dypt med mye trykk i den laveste oktaven vil ofte kreve litt større rom. Noen mener at man kan få en stativhøyttaler til å gi mer bass ved å plassere den nær vegg. Problemet med veggnær plassering er at man da ofte får problemer med ujevn frekvensgang typisk mellom 100 og 300 Hz, og det er uavhengig av om det er snakk om en stativhøyttaler eller en gulvstående høyttaler. Det kan avhjelpes en del ved god demping av veggen bak høyttaleren.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Problemet med veggnær plassering er at man da ofte får problemer med ujevn frekvensgang typisk mellom 100 og 300 Hz, og det er uavhengig av om det er snakk om en stativhøyttaler eller en gulvstående høyttaler.  Det kan avhjelpes en del ved god demping av veggen bak høyttaleren.  
Nå skal ikke vi dra tråden heeelt av sporet, men:

Man får vel ikke bukt med stående bølger og bassresonanser ved å dempe veggen?

Da må det nok radikale endringer (les store dempeanordninger) til.

Baffel 1/3 eller 1/5 ut fra veggen hjelper STORT.

R

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Tusen takk, dette var gøy. Trodde virkelig ikke at det fantes så mye vakre høytalere, dette lover bra.
Tror nok min bedre halvdel får det siste ordet når valget skal tas, men jeg får nok velge ut alternativene, og her var det mange gode tips og råd jeg må sjekke ut:)

Vi har noen Snell E3, og er faktisk veldig fornøyd med lyden, men synes det er på tide å få noen mindre som kanskje gjør seg bedre i stua vår. Glemte å si at de står 40 cm ut fra veggen, så vi må ha noen som er "glad" i eller i det minste "tolerer" vegger. Musikken som blir spilt er variert, vil derfor ikke ha høytalere som er altfor analytiske.

Men hvordan ser resten av interiøret ut da? EAR + CJ + Arcam høres jo ut som en skikkelig design lapskaus, så da er kanskje ikke utseende så viktig likevel?
;D ;D ;D Du har så rett så rett, dette er ingen estestisk blanding nei, men jeg har en liten plan litt fram i tid.. :-X
Anleggets plassering i stua er ikke så fremtredende (de står nemlig bak ei dør), så det er helt levelig for øyeblikket....

Lin som er kjempe fornøyd over alle tips og råd hun har fått,

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har ikke sagt noe om stående bølger.

Det dreier seg om at høyttaleren er rundstrålende helt opp til baffelstep, og at man får interferens mellom reflekterte lydbølger bak høyttaleren og direktebølgene. Dette er et problem hvis høyttaleren står for nær veggen, og tommelfingerregelen om 1/3 eller 1/5 av romlengden mellom baffel og bakvegg er nok for å motvirke dette i normale rom.
Poenget mitt er at mange tror at en stativhøyttaler kan plasseres mye nærmere veggen enn en gulvstående høyttaler. Min erfaring er at dette ikke er tilfelle.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Poenget mitt er at mange tror at en stativhøyttaler kan plasseres mye nærmere veggen enn en gulvstående høyttaler.  Min erfaring er at dette ikke er tilfelle.
Atter en gang: Enig! :)

B

bamsemann

Gjest
Tusen takk, dette var gøy. Trodde virkelig ikke at det fantes så mye vakre høytalere, dette lover bra.
Tror nok min bedre halvdel får det siste ordet når valget skal tas, men jeg får nok velge ut alternativene, og her var det mange gode tips og råd jeg må sjekke ut:)

Vi har noen Snell E3, og er faktisk veldig fornøyd med lyden, men synes det er på tide å få noen mindre som kanskje gjør seg bedre i stua vår. Glemte å si at de står 40 cm ut fra veggen, så vi må ha noen som er "glad" i eller i det minste "tolerer" vegger. Musikken som blir spilt er variert, vil derfor ikke ha høytalere som er altfor analytiske.

;D ;D ;D Du har så rett så rett, dette er ingen estestisk blanding nei, men jeg har en liten plan litt fram i tid.. :-X
Anleggets plassering i stua er ikke så fremtredende (de står nemlig bak ei dør), så det er helt levelig for øyeblikket....

Lin som er kjempe fornøyd over alle tips og råd hun har fått,
For 19k er du dronningen av bruktbørsen Lin, du kan velge og vrake.

Og helt seriøst: skal du ha en altetende musikkformidler som er delikat,oppløst,masse krydder,lag på lag innover i lydbildet, en søt utstrakt diskant som ikke spytter sibilanter.

Velg en variant fra Dynaudio!

De er alle fantastiske til prisen, og har høy byggekvalitet.

Styr unna disse analytiske boksene.... Skjønner? ;)

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
For 19k får du vel et par brukte Dali Helicon 400 ::)

De bør passe pent inn i stua deres, og lyden er jo ikke så verst......

Bare spør LF ;)

Eventuelt noen Helicon 300, men det kan virke som de er mer tungdrevne....

Ellers er det mange ting som finnes, Opera har noen bra høyttalere, de kan dere høre på Maxwell i Stavanger og låne med dere hjem....

Mvh

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
For 19k er du dronningen av bruktbørsen Lin,
;D ;D
Da får jeg bytte ut rørforsterkeren til en 300B for dette er visstnok dronningen over alle dronninger ;)

Lin

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
helicon 400 anbefales ja! kjøpte selv ett par nå rett før jul. to mnd gamle og til 17k (samt 3k i trafikkbot på vei hjem etter handel...)

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
For 19k får du vel et par brukte Dali Helicon 400  ::)
De bør passe pent inn i stua deres, og lyden er jo ikke så verst...... Bare spør LF  ;) Mvh
Stemmer nok godt at LF likte disse Øyvind. Kanskje jeg får bli med opp til deg neste gang;)

Men, jeg skal kjøre forsiktig for bøter har vi ikke råd til;)

Lin

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Nå driter jeg meg ut i all offentlighet igjen, but I cant help myself........ Saken er den at jeg er så jævlig forelsket for tiden, og i en sånn sinnstillstand så er man ikke særlig rasjonell og klartenkt, ikke sant ? Det jeg er iferd med å gjøre her er rett og slett å anbefale en høyttaler som sannsynligvis bryter mot alle parametre som er nevnt som viktige:

1. Estetikk. Mange synes de er hinsides stygge. Mange synes de er pene. Jeg sier at det uansett er de indre kvaliteter som teller.
2. Pris. De koster ikke 19K, men det kan tenkes det er mulig å få dem for 25K, da dette var introduksjonspris.
3. Størrelse. Dette er ikke en stativhøyttaler. Men man skal være klar over at de er betraktelig mindre i virkeligheten enn inntrykket som bilder gir. Uten beskyttelsesstoffet er de faktisk ganske små.

Så jeg burde sannsynligvis ikke anbefalt disse, og folk er sikkert dritlei av sånne som meg som anbefaler i hytt og pine det man selv har. Sånne som meg som gjør nettopp det avslører for hele verden at vi mangler erfaring, og at vi tror at våre egne valg er de eneste rette osv. Men siden jeg altså er så jævlig forelsket som jeg er, så gjør jeg det likevel..... Så, with no further ado foreslår jeg herved Gallo Nuculus Reference 3.... sannsynligvis verdens beste høyttaler under 50K?? ::)

Look into your heart, Lin, look into your heart......

B

bamsemann

Gjest
Til 19000 burde det jo være mulig å oppdrive et par brukte Sonus Faber Electa Amator II.

Noen lekrere? Ja tror nok jeg ville gått for 1. utgaven isteden.

Mk.2. har scanspeek d 2905 diskanten, mens Mk.1. har dynaudio esotar diskant. wow....

Den er silkemyk i forhold. :)

*EDIT* Innlegg nr 500! :]

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Sonus Faber er nå helt uaktuelt, da jeg har forstått at disse passer best til akustisk musikk, og ikke vår varierte musikk smak (som spenner fra 70-talls prog, jazz, norske visesangere til rock).

Jeg har fått mange tips og råd (også på pm) som jeg ønsker å finne ut mer om, bla Proac, Dynaudio, Reference 3A og mange fler.... Godt jeg har ferie;)

Lin

B

bamsemann

Gjest
Sonus Faber er nå helt uaktuelt, da jeg har forstått at disse passer best til akustisk musikk, og ikke vår varierte musikk smak (som spenner fra 70-talls prog, jazz, norske visesangere til rock).

Jeg har fått mange tips og råd (også på pm) som jeg ønsker å finne ut mer om, bla Proac, Dynaudio, Reference 3A og mange fler.... Godt jeg har ferie;)

Lin
Kos deg o store Dronning.... :D

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Nå driter jeg meg ut i all offentlighet igjen, but I cant help myself........ Saken er den at jeg er så jævlig forelsket for tiden, og i en sånn sinnstillstand så er man ikke særlig rasjonell og klartenkt, ikke sant ? Det jeg er iferd med å gjøre her er rett og slett å anbefale en høyttaler som sannsynligvis bryter mot alle parametre som er nevnt som viktige:

1. Estetikk. Mange synes de er hinsides stygge. Mange synes de er pene. Jeg sier at det uansett er de indre kvaliteter som teller.
2. Pris. De koster ikke 19K, men det kan tenkes det er mulig å få dem for 25K, da dette var introduksjonspris.
3. Størrelse. Dette er ikke en stativhøyttaler. Men man skal være klar over at de er betraktelig mindre i virkeligheten enn inntrykket som bilder gir. Uten beskyttelsesstoffet er de faktisk ganske små.

Så jeg burde sannsynligvis ikke anbefalt disse, og folk er sikkert dritlei av sånne som meg som anbefaler i hytt og pine det man selv har. Sånne som meg som gjør nettopp det avslører for hele verden at vi mangler erfaring, og at vi tror at våre egne valg er de eneste rette osv. Men siden jeg altså er så jævlig forelsket som jeg er, så gjør jeg det likevel..... Så, with no further ado foreslår jeg herved Gallo Nuculus Reference 3.... sannsynligvis verdens beste høyttaler under 50K?? ::)

Look into your heart, Lin, look into your heart......

;D ;D ;D
Du skal få ha din store kjærlighet i fred, for den er nemlig ikke helt i stil med den nye blomstervasen og lysestakene mine;)

Lin

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Ja, det ryktes om at MKI er enda bedre, men begynner ikke de å dra litt på åra nå?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tynne i lyden??? da kan du umulig ha hørt samme høyttaler som meg. Volla har jo meget bra mellomtone og går bemerkelsesverdig dypt i forhold til størelsen.

S

slowmotion

Gjest
Nå driter jeg meg ut i all offentlighet igjen, but I cant help myself........ Saken er den at jeg er så jævlig forelsket for tiden,

Kjærlighet gjør blind, sies det ;D

sorry ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Så galloene hos NAt her for noen uker siden, de ser stiligere (og mindre) ut enn på bildet, lyden skulle visstnok være drit bra.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Stemmer nok godt at LF likte disse Øyvind. Kanskje jeg får bli med opp til deg neste gang;)

Lin
Det kan vi ordne, men jeg må ha et par dagers varsel, slik at jeg får ryddet først........ ;D

Det er sjelden man har edru damer på besøk, og de ser litt mer kritisk om seg.... ;)

Mvh

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.384
Torget vurderinger
2
Det som er like viktig som å matche utseendet til Mazzy Star's ego, er selvsagt å matche høyttaleren til forsterkeren, rommet OG musikksmaken til brukerne. Som vanlig anbefales det her over en lav sko, helt uten tanke for om dette vil passe i røroppsettet det her er tale om.
Om du liker Amphion's nokså funkis-aktige fremtoning frk Star, så ville det overraske meg om dere ikke likte lyden. For det er en kjennsgjerning at man ikke helt uten kamp bytter bort Snell's lekne eleganse (lydmessig, altså...), mot en søvning erstatter. Makter du en gulvstående, får dere en som har (nesten) like dyp bass som E3 også.

Mvh
Håkon

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Det som er like viktig som å matche utseendet til Mazzy Star's ego, er selvsagt å matche høyttaleren til forsterkeren, rommet OG musikksmaken til brukerne
:eek: :eek:

Lin ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Om du liker Amphion's nokså funkis-aktige fremtoning frk Star, så ville det overraske meg om dere ikke likte lyden.
Mvh
Håkon
Var dette en anbefaling? ::)

Mener å huske at du likte disse stort da du testet dem i Fidelity?

Har hørt disse på messe, i samme rom som Xenon.
Da gjorde de faktisk en bedre jobb enn storebror med å spille musikk.

Imponerende småtasser!

R

K

kbwh

Gjest
Lin, du har fått mange gode anbefalinger.
Som tidligere E3-eier (jeg likte dem godt og er nå på mitt andre sett Sf) vil jeg anbefale at du ikke utelukker Sonus faber før du har hørt hva de kan gjøre for musikken din (og sjekket om de passer rørsluttrinnet ditt).
I samlingen min finnes de sjangerne du nevner (pluss noen til). Det er desverre en utbredt feiloppfatning at SF kun egner seg til akustisk musikk (og du har selv gitt uttrykk for denne oppfatningen). De jazzer og rocker som et lite h. Hvis ikke hadde de ikke fått være hos meg og spilt Stones, Zeppelin, Black Crowes, Beck, Miles Davis, Molvær, Getz, Mulligan, Ellington osv.

Edit: Har du lest hva Ivar Løkken har skrevet om å spille Stvie Ray Vaughan på Sf her på forumet, forresten?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du har muligheten til å høre på dem så vil jeg anbefale å vurdere 'Offrande' fra Jean Marie Reynaud. Dette er et par vidunderlige franske stativhøyttalere som spiller glimrende med EAR forsterkeren.  Kombinasjonen er noe av det bedre jeg har hørt med stilkhøyttalere.

Vet ikke om noen norsk forhandler, men de selges i Danmark (Thisted)

Utseende og finish er heller ingenting å utsette på:

http://www.jm-reynaud.com/jmr_us/offrande.html

K

kbwh

Gjest
Fornuftig bruk av bjørkeved det der, Gjestemedlem! Og stilkhøyttaler skal omgående inn i vokabularet mitt

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Heisan.
Det er en tråd på dette forumet som insinuerer at jeg ikke er fornøyd med svarene jeg har fått; det er feil!!!

Denne tråden har nemlig vært kjempe morsom for meg. Jeg har sjekket ut utallige høytalere (selvfølgelig uten tanke på matching el annet uinteressant), og må si jeg ble positivt overrasket. Nå er jeg blitt bevisst at enkelte høytalere faktisk kan være med på gi stua et bitte lite løft, det vil dog ikke si at de får panorama plassen i stua.

Vi har nå bestemt oss for noen Reference, ser ihvertfall fine ut og passer til både stuebord og annet interiør ;)

Tusen tusen takk for fine bilder og anbefalinger

Lin

Topp Bunn