Snell B Minor

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Hei

Jeg har nettopp byttet ut mine ProAc Studio 250 mot Snell B Minor + mellomlegg. Dette har ikke løst mitt problem; har for mange høyttalere, så jeg vurderer om jeg skal legge dem ut for salg.

Tror jeg må teste dem litt først.
Virker som om det er veldig dyp bass i disse. Manns stemmer får også en herlig dyp klang.

Er det noen som har noen erfaringer med disse??

Et bilde som jeg fant på nett.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

ikke forhast deg,gi de en sjanse ! har ikke selv hørt de (har bare hatt et par KII). husker orginalmodellen B.det var GEDIGNE høyttalere  :D



mvh. s,
 

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
92
Antall liker
2
Meget morsom høyttaler!

Kan spille knall bass, men trenger litt krefter.

Metalldomen kan stikke litt av og må temmes med kabler/elektronikk.

Husker at Snell spillte Michael Jackson Dangerous på sin lanseringsturne av Snell B Minor.
 

Doxa_freak

Medlem
Ble medlem
19.01.2005
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei.

Husker jeg hørte på disse sammen med en enorm klasse A forsterker fra Dali på hifiklubben i Grimstad. Dette er vel 15-20 år siden nå, men dengang var det uten tvil det råeste jeg noensinne hadde hørt! En enorm oppløsning og romfølelse, samtidig med en stålkontroll i bunnen (må sies at jeg på denne tiden spillte på noen Doxa 6-2). Synd min "bedre" halvdel ikke godtar utskifninger på hifi fronten, da hadde jeg garantert gitt deg et bud...

mvh
Arne.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Skal si at Snell`ene var lettere og få solgt enn ProAc`ene.
Kom en fra østlandet og hentet dem i kveld.
Det var ivertfall morro og ha hatt dem innom stua.
Husker at jeg satt og siklet i Hi-Fi klubb avisen for 10-12 år siden og tenkte: sånne vil jeg ha en dag ::)
 
O

om.s

Gjest
Skal si at Snell`ene var lettere og få solgt enn ProAc`ene.
Kom en fra østlandet og hentet dem i kveld.
Det var ivertfall morro og ha hatt dem innom stua.
Husker at jeg satt og siklet i Hi-Fi klubb avisen for 10-12 år siden og tenkte: sånne vil jeg ha en dag ::)
Hadde en meget imponerende opplevelse med Snell for mange år siden, men husker ikke om det var Béne eller Cène, husker du hvilken modell som var störst?
(Dette er også litt for å oppdatere "mimringen" ;D )

mvh
 
K

kbwh

Gjest
A var KJEMPESTOR
K var bitteliten.

I mellom lå B,E og J (og kanskje et par til). Hadde EIII en gang. Livsbejaende ullbulder. AN driver og hotrodder den grunnkonstruksjonen (E altså) ennå. Noe annet en WB kan du si.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Husker at jeg satt og siklet i Hi-Fi klubb avisen for 10-12 år siden og tenkte: sånne vil jeg ha en dag ::)
He he he,du var nok ikke den eneste! ;)
 
O

om.s

Gjest
A var KJEMPESTOR
K var bitteliten.

I mellom lå B,E og J (og kanskje et par til). Hadde EIII en gang. Livsbejaende ullbulder. AN driver og hotrodder den grunnkonstruksjonen (E altså) ennå. Noe annet en WB kan du si.
Levde selv lykkelig med både K og E sammen med en Audio Innovation S500 for ca "noen år siden", men jeg fikk en sjelsettende opplevelse på en demo engang av enten B eller C, de virket större enn bildet, men ble litt usikker på minnet her, derav spmét....

Har noen planer på ett anlegg #2 i fremtiden engang og da er E igjen en aktuell kandidat sammen med en eller annen liten rör sak....

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
B Minor var ein kjempegod høgtalar. Alt eg har vore bort i av Snell har vore svært musikalsk og hyggjeleg på alle måtar. Men eg fekk aldri høyre modell A, som trass den noko valdsame storleiken skulle ha det beste perspektivet og den beste dynamikken av dei alle....
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Jeg kan scanne den gamle Hi-Fi klubb avisen hvis det er av interesse??
Der står det priser og div. info om en del av snell`ene.
 

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Kunne ikke dy meg å mimre om mitt gamle anlegg. Har hatt Snell B og ekstremt fornøyd. Angrer på at jeg solgte dem og ikke satt dem i den andre stua mi. Men, men, i den andre stua har jeg ihvertfall Snell e.5 selv om B er en helt annen høyttaler med vannvittig bass!

 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Jeg husker jeg hadde så lyst på Aragon Palladium kl. A blokkene og Snell B minor. Håhå. Det hadde vært noe...
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Jeg kan scanne den gamle Hi-Fi klubb avisen hvis det er av interesse??
Der står det priser og div. info om en del av snell`ene.

Det hadde vore veldig kjekt om du kunne gjere dette!
 
O

om.s

Gjest
Skal fikse det. :)
Blingser jeg her, eller er dette bildet fra begynnelsen i tråden en annen høytaler B Minor? Den ligner ikke på noen av de andre Béne som er avbildet/illustrert.
Den ser nesten ut som en litt mindre modell, muligens C?

Korriger/opplys meg dere Snell opplyste!



mvh
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Det er en B Minor. Den på det andre bildet er en B(uten Minor).
 

2002tii

Medlem
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
3
De det er bilde av i 1. post (og i din post) er Snell Type B Minor mens den som er avbildet i post nr 13 er Snell Type B.

Type B Minor ble utviklet med det mål for øye å bringe mest mulig av Type B`s kvaliteter i et mindre kabinett og til en rimeligere pris slik at flere skulle kunne få glede av dem.
Fritt referert fra hifi klubbens avis anno 1994;-)
 
O

om.s

Gjest
De det er bilde av i 1. post (og i din post) er Snell Type B Minor  mens den som er avbildet i post nr 13 er Snell Type B.

Type B Minor ble utviklet med det mål for øye å bringe mest mulig av Type B`s kvaliteter i et mindre kabinett og til en rimeligere pris slik at flere skulle kunne få glede av dem.
Fritt referert fra hifi klubbens avis anno 1994;-)

Takker her også! ;D....det hjelper på i HiFi "utdannelsen", litt historikk er ikke feil...

mvh
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11

Errevs

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
12
Antall liker
0
Morsomme bilder det der.
Har alltid siklet på et par c/v, men de er nok for store for stuen min. Lenge siden jeg har sett et par til salgs også.
 

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Innlegg
159
Antall liker
30
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Aaaahh,

dette vekker gamle minner!

Jeg har hatt 2 sett B-minor og det er virkelig supre høyttalere. Litt vilter i toppen kanskje...
Den bassen de frembringer med en 12" i så stort trykkammer kabinett er fantastisk.
Liker veldig godt utseende på bass-elementet, det tøffeste elementet jeg har sett til dags dato:)

Brukte det første settet sammen Mark Levinson No 28 pre og No 27 power + Micromega TRIO drev/dac.
Oppsett to ca 8år senere var Dynamic Precision DP 7.1 pre og DP 6.3 power + Shanling CDT-100.
Solgte siste sett for 8000,- for 4-5år siden. Får jeg meg kjellerstue etterhvert kommer nok B-Minor tilbake i anlegg nr 2;)

Med en strømsterk effektforsterker og kanskje en rørpre er disse fortsatt meget potente!
I kombinasjon med hjemmekino bør de være ett opplagt "vintage" valg i denne prisklassen..


mvh PetterH
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Snell har ett par klassikere som er så bra att hadde man satt dem isalg idag igjen, oppgradert, så hadde de solgt på ett blunk. B Minor er en av dem.
Dynaudio solgte jo ut sin Sapphire høyttaler på ett blunk. De har jo laget en slags (nedtonet) kopi nå om dagen med Dynaudio Focus 380 til godt under halv pris.
Kanskje Snell skulle relansert noe de og. De kunne jo solgt "byggesett" eller noe i den duren. Hadde jo vært kurrant det.

En annen klassiker som er super er jo Celestion A3 (mer enn 15 år siden de ble tatt ut a prod..). De går fremdels for nær 30 - 50% av nypris om de er i tipp topp stand! (det er veldig uvanlig for brukte høyttalere..)

Snell B minor er kopiert av uhyggelig mange andre produsenter opp igjennnom. Ikke kopiert dønn, men det er mange mange produsenter som antakeligvis mer enn skjelte til den høyttaleren da de laget en av sine egne. Det sier jo litt, på en måte.
Type E/J er den mest kopierte Snell høyttaleren, forresten. Sånn gjevnt over.

mvh
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei må bare spørre et "generelt" spørsmål: Jeg vet om et par B minor som kanskje skal selges. De er helt 100% strøkne og spiller supert. Er det noen som vet sånn omtrent hvilket prisleie disse ligger på?
Har hørt de før og vet hva et godt oppsett med B minor kan gjøre...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Løp og kjøp!! 2-3000 BURDE GÅ BRA!!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.128
Antall liker
10.590
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var da veldig rimelig?
Fant disse tilsvarende i Unaiten.

Snell MODEL B MINOR VERY RARE 3 WAY 5 DRIVERS SPEAKER SYSTEM   Full range   Levittown  Pennsylva.jpg


Men bruktmarkedet i Norge er av og til litt merkelig. Som sagt det er usikkert om disse skal selges men jeg har evt. blitt spurt om å formidle salget videre. Noen andre produkter skal sikkert selges. Da kommer de på børsen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Løp og kjøp!! 2-3000 BURDE GÅ BRA!!
Det er jo det strøkne E III pleier å ligge på. Vil tippe iallfall det dobbelte. Personlig ville jeg vurdert det hvis jeg var i markedet for, og kunne fått et par strøkne B Minor til rundt 5k.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hei må bare spørre et "generelt" spørsmål: Jeg vet om et par B minor som kanskje skal selges. De er helt 100% strøkne og spiller supert. Er det noen som vet sånn omtrent hvilket prisleie disse ligger på?
Har hørt de før og vet hva et godt oppsett med B minor kan gjøre...

B Minor bør vel ligge på rundt 7500-8000 vil jeg mene. Ga selv 10k for de jeg hadde for 5 år siden. Avhenger såklart av stand, oppheng og finish er ok.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Da betalte du drøyt...men 5k burde gå...de er faktisk mer velrepresenterte her enn i USA!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Da betalte du drøyt...men 5k burde gå...de er faktisk mer velrepresenterte her enn i USA!
Betalte drøyt ?? For 7000-8000 vil jeg si at du får MYE godlyd for penga.. Hvordan ting er representert i USA er jo ett fett eller ?? Det er hvordan ting høres ut og hva markedet er villig til å betale i Norge som betyr noe .... De enda eldre Snell A3i ser jeg ligger på alt ifra minimum 10000 til helt opp i 18000... Og det er en høytalere som på langt nær er like gøyal som B Minor...E3 kan en vel få rundt 2000, men det er en stusselig høytaler sammenlignet med B Minor i ytelse.. Og ja, har eid alle tre, så jeg vet faktisk hva jeg snakker om i så måte.. :cool:
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
6-7000 er vel grei pris i dag? Super høyttaler, en kamerat har C5 som også oppnår omtrent samme pris.

Er deet noe fare for råtne kantoppheng på disse?
 
Topp Bunn