Snell B minor

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En kompis av meg vurderer høytalere til rør. Duger overnevnte høytaler ennå eller den den pass'e? :)For å gjøre det enklere å svare. kan disse dras av en rørforsterker med moderate krefter, 2x70 watt. :)

O

OldBoy

Gjest
Snell B Minor passé? Å nei, dette er en av de virkelige godbitene på bruktbørsen, spør du meg.

Men de trenger mye plass rundt seg og kan ikke få nok forsterkerkraft. Rørforsterker med MODERATE krefter høres ikke ideelt ut.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tja, 2x70 eller 2x80 triode watt....

Men ja, tror dette er et ypperlig høytaler par...Noen som vet frekvens de opererer innen? Og hva er følsomheten ?

:)

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Dette er jo en av de store snell-klassikerne. Vil også anbefale MASSE krefter, mine Snell Ci har alt for lite akkurat nå.. Og det merkes!

Specs:

Type B minor
1992-1998 prod år
$3700.00 retail
40-400 anbefalt amp
28Hz-23kHz +/- 1 db
8 ohm
90 db
48.5x10.5x16
12" woofer
2/5" mellomtone
1" diskant
3/4" bakdiskant

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilken forsterker bruker du på dine C jones ? :)

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Snell B er en klassiker med STOR sjel!

Hadde selv Snell C på slutten av 80 tallet,
endte opp med EC 250 watteren for å få
liv i de!

Tror neppe B trenger moderate watt.
Regner med de trenger masse watt slik
som modell C gjorde.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spørrs vel litt hvordan impedanse kurven på Snell B er også...Er den ok så er den ikke så vanskelig å drive, men er det noen stygge dipper blir det ikke så lett...

Har vært borti A3 før , og de krevde MASSE strøm.... Så kjenner til prob.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
HCS skrev:
Hvilken forsterker bruker du på dine C jones ? :)
De drives akkurat nå av en Denon AVR 3806, 7 kanals der jeg bruker de 2 siste kanalene til bi-wire. Dette hjelper nok noe, men jeg merker STOR forskjell i bassen fra min gamle HK AVR 7000 som var betydelig mer strømsterk, men denne var heller ingen god match og hadde også alt for lite krefter egentlig. SÅ jeg har MYYYYYYE å gå på.. Skal få på plass et kraftig effekttrinn om forhåptenligvis ikke alt for lenge. Kunne tenkt meg Nakamichi PA7 MKII, denne har jeg hørt på Snell C tidligere og det er som 2 helt forskjellige høyttalere i forhold til hvordan mine låter akkurat nå. Lyden nå er ren og pen og betydelig bedre lyd enn med HK, men den har total mangel på bass, tyngde og dynamikk.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Til neste helg er forresten mitt første Snell surround-oppsett komplett. Snell Ci foran, Snell K.5 bak og Snell CC1 center 8). Når vi evt. flytter og får en stue som tillater det vil jeg bytte ut K.5 med E/IV e.l, men akkurat nå var stativ eneste løsning. Håper også på å få tak i en Snell PS10 MKII sub, noen som vet om det er problematisk å kjøpe denne fra USA med tanke på at den er aktiv og derfor trenger strøm? Må noe gjøres inni eller kan jeg kjøpe en billig adapter sak?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

bare en digresjon : noen som husker de første Snell B ?.så de en gang på hifi-klubben i Bergen.de var ganske store for å si det mildt !

mvh. s,

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
JEJ skrev:
Snell B er en klassiker med STOR sjel!

Hadde selv Snell C på slutten av 80 tallet,
endte opp med EC 250 watteren for å få
liv i de!

Tror neppe B trenger moderate watt.
Regner med de trenger masse watt slik
som modell C gjorde.
Jeg ville gjerne kjøpe dem hos Hifi-Klubben i sin tid, men hadde ikke penger så det ble til slutt Dali 850.

Fikk flere demoer på Snell B Minor, og alle med Mondial forsterkere eller EC, og aldri under 150 watt. Bortsett fra med Acurus DIA100 (tror jeg den het) -de var glad i strøm, uten at de viket tungdrevne. Har glemt av impendansen og hvor stort fall det var, men den 12" var... -bra. Jeg mistet alle fordommer mot sidefiring bass og det endte faktisk med NHT 2.9 i 1998.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Den originale B, var veldig tungdreven. B-minor er nok mer som CV, så 2x70 med god strømforsyning bør absolutt dra igang dette.........

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.091
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hvis man leser rundt på diverse hifi forum så er vel inntrykket at mange sliter med og få disse til og spille ordentlig, kanskje spesielt og få til bassen skikkelig.
Jeg hadde slike "B"'ere for en del år tilbake, men fikk de aldrig til, byttet så ut med CV ..... og voila !!, de spilte topp med engang og det amme inntrykket sitter man igjen med etter og ha lest på de forskjellige forum altså at type CV er adskillig lettere og hanskes med enn type "B"........ antaglighvis er det totale lydbildet temmelig likt mellom disse høytalerne foruten i bassen, prisen dengang de var nye var jo nesten den samme, i Norge så skillte det vel en tusenlapp..... uansett er det gode høytalere.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En kamerat har C V som du har Rudi, B Minor er mye vanskeligere å få til som du sier, samt å kalle Minor modellen for en klassiker er vel kanskje å ta i? Gamle B-modellen er klassiker, det samme er A og E, digger A reference også jeg da.....Allikevel tror jeg B Minor kan låte greit med 70watt rørpower, men ikke forvent superryddig bass under 50hz...

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
Heisann

Har også hatt B-minor og brukte de sammen med Sonic Frontiers power2. I ettertid kan jeg egentlig ikke fatte at jeg solgte både høyttaler og amp. En meget god kombinasjon. Husker at jeg sjekket ut diverse bl.a impedanse kurver etc da jeg hadde de. De har såvidt jeg kan huske en snill impedansekurve som ligger over 9 ohm over størstedelen av virkeområdet. Hadde en kompis som hadde C-V på samme tid .Disse måtte ha adskillig mer krefter for å spille bra ( 250 mark levinson watt)

Husk også at bassene skal vende innover mot hverandre. Ikke så mye for bassen sin del, men fordi mellomtone/diskant/mellomtone elementene er trekt mot siden-speilvendt ( tungvindt forklaring ) . Dette gav best lydbilde/perspektiv, slik manualen angir.

Eneste minus med denne klassikeren er at de ikke ser ut uten deksler på - for de som "må" ha nakne høyttalere. Angrer på at jeg solgte mine.

I Bergen ble disse ofte demonstrert sammen med ECi1? ( 100w integrert Elcomp.)
70 kraftige rørwatt bør ha en fair chance til å drive disse.

Løp og kjøp

Atle

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
Hei igjen

En kamerat har C V som du har Rudi, B Minor er mye vanskeligere å få til som du sier, samt å kalle Minor modellen for en klassiker er vel kanskje å ta i? Gamle B-modellen er klassiker, det samme er A og E, digger A reference også jeg da.....Allikevel tror jeg B Minor kan låte greit med 70watt rørpower, men ikke forvent superryddig bass under 50hz...
Har lyttet på C-v og B-minor side om side i samme system og A/B testet dem mot hverandre og både eier av C-v og meg selv var krystlallklar på at B-minor var en langt bedre høyttaler. Det er flere viktige forskjeller. Den mest opplagte er bassen. En 12' i et lukket kabinett kontra 2x8 bassrefleks. Mellomtone/diskant/mellomtone ser tilsynelatende like ut men det er benyttet andre elementer i B-minor -det låt vesentlig bedre. Det forunderlige er at det kun var noen tusenlapper i forskjell på "klubben" , mens veiledene pris i hjemlandet var ca 2300$ / 3800$
B modellen ( den 5 kantede? ) hadde 3 10'basselemener og var i overkant bassete, men denne har jeg ikke hørt selv. De spilte aldri på den, på klubben stod de som stumtjenere.

Kompisen min med C-v ble aldri fortrolig med dem, men neste eier var superfornøyd så høyttaler/rom spiller nok litt stor rolle. Mine B-minor spilte i et 20m2 kvadratisk rom og funket utrolig bra, noe jeg ikke hadde trodd da jeg koblet opp. Litt ruvende var de dog ;)

Atle

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...og uansett tror jeg B minor til 8000 er et bedre kjøpt en C til 10000 ;)

Takk for gode råd Telefunken...blir nok til at jeg handler ..om ikke for noe annet så er det nostalgi i dette for en gammel Snell A3 eier :)

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Nå skjønner jeg ikke helt settingen din: I en tråd skal kameraten din kjøpe, i en annen tråd så har du plutselig kjøpt disse? Blir det en ny tråd , der du selger disse :p

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
DAChild skrev:
Nå skjønner jeg ikke helt settingen din: I en tråd skal kameraten din kjøpe, i en annen tråd så har du plutselig kjøpt disse? Blir det en ny tråd , der du selger disse :p

Ikke verre enn at han var usikker på om han ville ha de...så da klinker jeg til å kjøper de...Funker de ikke går det sikkert greit å bli kvitt disse.... ;D ...Trege folk er det værste jeg veit.. ;)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Gratulerer!

høres helt riktig ut. Klink til når sjansen byr seg, desuten greit å ha litt forkjellig greier i hus!
mvh.

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
HCS skrev:
En kompis av meg vurderer høytalere til rør. Duger overnevnte høytaler ennå eller den den pass'e? :)For å gjøre det enklere å svare. kan disse dras av en rørforsterker med moderate krefter, 2x70 watt. :)
Jeg har hatt Snell B Minor i mange år, men aldri prøvd rørforsterkere. Min erfaring er at disse Snellene trenger masse strøm. Har prøvd en rekke forsterkere, men de små klarer ikke kontrollere bassen. Den blir ullen og ubehagelig. Dette er spilleglade høyttalere det går ann å bli glad i :) Lykke til.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
REX1 skrev:
HCS skrev:
Jeg har hatt Snell B Minor i mange år, men aldri prøvd rørforsterkere. Min erfaring er at disse Snellene trenger masse strøm. Har prøvd en rekke forsterkere, men de små klarer ikke kontrollere bassen. Den blir ullen og ubehagelig. Dette er spilleglade høyttalere det går ann å bli glad i :) Lykke til.
Takk for det! Nå disponerer jeg rør trinn som iflg "ekspertisen " her inne faktisk også greier å ta balletak på Sonus Faber Extrema så da kan det hende at Snell B minor går fint også...Gleder meg til å teste det ut... :)

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
[/quote]

Kan ikke si meg mer enig!

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Telefunken skrev:
Heisann

,

Husk også at bassene skal vende innover mot hverandre. Ikke så mye for bassen sin del, men fordi mellomtone/diskant/mellomtone elementene er trekt mot siden-speilvendt ( tungvindt forklaring ) . Dette gav best lydbilde/perspektiv, slik manualen angir.

,
Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal utover ??? For left er det vel sett ifra lytte posisjon ??? :)

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
0
Hei igjen

Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal eom det er sikkert delte meninger utover For left er det vel sett ifra lytte posisjon
Det var det jeg trodde også, men bassene skal peke innover. Fikk dette som svar av snell på mail en gang for lenge siden. Det har noe med hvor elementer og dempefilten rundt er montert slik at det blir best perspektiv/ lydbilde. Det skader ikke å eksperimentere litt. Hos meg fikk jeg "lock" på lyden da de sto ca 1m fra bakvegg, godt fra hverandre og minimalt/ingen vinkling mot lytteposisjon. Det er sikkert delte meninger om diskanten bakover, men hos meg ble det klart mer rom og luft med denne på, og vinklingen av høytalerene hadde mye å si på bassresponsen.

Lykke til

Atle

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Telefunken skrev:
Hei igjen

Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal eom det er sikkert delte meninger utover For left er det vel sett ifra lytte posisjon
Det var det jeg trodde også, men bassene skal peke innover. Fikk dette som svar av snell på mail en gang for lenge siden. Det har noe med hvor elementer og dempefilten rundt er montert slik at det blir best perspektiv/ lydbilde. Det skader ikke å eksperimentere litt. Hos meg fikk jeg "lock" på lyden da de sto ca 1m fra bakvegg, godt fra hverandre og minimalt/ingen vinkling mot lytteposisjon. Det er sikkert delte meninger om diskanten bakover, men hos meg ble det klart mer rom og luft med denne på, og vinklingen av høytalerene hadde mye å si på bassresponsen.

Lykke til

Atle

Blir nok litt lemping frem og tilbake ja... Jeg hadde også før ht med sidebass. Men der ble det bare rummel med bassen innover.. Takk for gode råd. Og spennt på hvor tungdrevne de er.. :)

Topp Bunn