En kompis av meg vurderer høytalere til rør. Duger overnevnte høytaler ennå eller den den pass'e?
For å gjøre det enklere å svare. kan disse dras av en rørforsterker med moderate krefter, 2x70 watt. 
De drives akkurat nå av en Denon AVR 3806, 7 kanals der jeg bruker de 2 siste kanalene til bi-wire. Dette hjelper nok noe, men jeg merker STOR forskjell i bassen fra min gamle HK AVR 7000 som var betydelig mer strømsterk, men denne var heller ingen god match og hadde også alt for lite krefter egentlig. SÅ jeg har MYYYYYYE å gå på.. Skal få på plass et kraftig effekttrinn om forhåptenligvis ikke alt for lenge. Kunne tenkt meg Nakamichi PA7 MKII, denne har jeg hørt på Snell C tidligere og det er som 2 helt forskjellige høyttalere i forhold til hvordan mine låter akkurat nå. Lyden nå er ren og pen og betydelig bedre lyd enn med HK, men den har total mangel på bass, tyngde og dynamikk.HCS skrev:Hvilken forsterker bruker du på dine C jones ?![]()
Jeg ville gjerne kjøpe dem hos Hifi-Klubben i sin tid, men hadde ikke penger så det ble til slutt Dali 850.JEJ skrev:Snell B er en klassiker med STOR sjel!
Hadde selv Snell C på slutten av 80 tallet,
endte opp med EC 250 watteren for å få
liv i de!
Tror neppe B trenger moderate watt.
Regner med de trenger masse watt slik
som modell C gjorde.
Har lyttet på C-v og B-minor side om side i samme system og A/B testet dem mot hverandre og både eier av C-v og meg selv var krystlallklar på at B-minor var en langt bedre høyttaler. Det er flere viktige forskjeller. Den mest opplagte er bassen. En 12' i et lukket kabinett kontra 2x8 bassrefleks. Mellomtone/diskant/mellomtone ser tilsynelatende like ut men det er benyttet andre elementer i B-minor -det låt vesentlig bedre. Det forunderlige er at det kun var noen tusenlapper i forskjell på "klubben" , mens veiledene pris i hjemlandet var ca 2300$ / 3800$En kamerat har C V som du har Rudi, B Minor er mye vanskeligere å få til som du sier, samt å kalle Minor modellen for en klassiker er vel kanskje å ta i? Gamle B-modellen er klassiker, det samme er A og E, digger A reference også jeg da.....Allikevel tror jeg B Minor kan låte greit med 70watt rørpower, men ikke forvent superryddig bass under 50hz...
DAChild skrev:Nå skjønner jeg ikke helt settingen din: I en tråd skal kameraten din kjøpe, i en annen tråd så har du plutselig kjøpt disse? Blir det en ny tråd , der du selger disse![]()
Jeg har hatt Snell B Minor i mange år, men aldri prøvd rørforsterkere. Min erfaring er at disse Snellene trenger masse strøm. Har prøvd en rekke forsterkere, men de små klarer ikke kontrollere bassen. Den blir ullen og ubehagelig. Dette er spilleglade høyttalere det går ann å bli glad iHCS skrev:En kompis av meg vurderer høytalere til rør. Duger overnevnte høytaler ennå eller den den pass'e?For å gjøre det enklere å svare. kan disse dras av en rørforsterker med moderate krefter, 2x70 watt.
![]()
Takk for det! Nå disponerer jeg rør trinn som iflg "ekspertisen " her inne faktisk også greier å ta balletak på Sonus Faber Extrema så da kan det hende at Snell B minor går fint også...Gleder meg til å teste det ut...REX1 skrev:Jeg har hatt Snell B Minor i mange år, men aldri prøvd rørforsterkere. Min erfaring er at disse Snellene trenger masse strøm. Har prøvd en rekke forsterkere, men de små klarer ikke kontrollere bassen. Den blir ullen og ubehagelig. Dette er spilleglade høyttalere det går ann å bli glad iHCS skrev:En kompis av meg vurderer høytalere til rør. Duger overnevnte høytaler ennå eller den den pass'e?For å gjøre det enklere å svare. kan disse dras av en rørforsterker med moderate krefter, 2x70 watt.
![]()
Lykke til.
Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal utover ??? For left er det vel sett ifra lytte posisjon ???Telefunken skrev:Heisann
,
Husk også at bassene skal vende innover mot hverandre. Ikke så mye for bassen sin del, men fordi mellomtone/diskant/mellomtone elementene er trekt mot siden-speilvendt ( tungvindt forklaring ) . Dette gav best lydbilde/perspektiv, slik manualen angir.
,
Det var det jeg trodde også, men bassene skal peke innover. Fikk dette som svar av snell på mail en gang for lenge siden. Det har noe med hvor elementer og dempefilten rundt er montert slik at det blir best perspektiv/ lydbilde. Det skader ikke å eksperimentere litt. Hos meg fikk jeg "lock" på lyden da de sto ca 1m fra bakvegg, godt fra hverandre og minimalt/ingen vinkling mot lytteposisjon. Det er sikkert delte meninger om diskanten bakover, men hos meg ble det klart mer rom og luft med denne på, og vinklingen av høytalerene hadde mye å si på bassresponsen.Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal eom det er sikkert delte meninger utover For left er det vel sett ifra lytte posisjon
Telefunken skrev:Hei igjen
Det var det jeg trodde også, men bassene skal peke innover. Fikk dette som svar av snell på mail en gang for lenge siden. Det har noe med hvor elementer og dempefilten rundt er montert slik at det blir best perspektiv/ lydbilde. Det skader ikke å eksperimentere litt. Hos meg fikk jeg "lock" på lyden da de sto ca 1m fra bakvegg, godt fra hverandre og minimalt/ingen vinkling mot lytteposisjon. Det er sikkert delte meninger om diskanten bakover, men hos meg ble det klart mer rom og luft med denne på, og vinklingen av høytalerene hadde mye å si på bassresponsen.Nå har jeg fått de i hus. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener her. de er merket left/right. Og når de settes opp med slik virker det som om bassene skal eom det er sikkert delte meninger utover For left er det vel sett ifra lytte posisjon
Lykke til
Atle