Snarvei til nystrøkne skjorter...?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.591
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei....

Er som alltid på jakt etter en snarvei....

Spørsmålet er vel i grunn....funker denne....?

Mvh
OMF

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjør den det. Vil jeg ha en. Har en del skjorter med perlemorsknapper som ikke tåler rens

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.128
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Hei....

Mvh
OMF

Mener noe sånt ble testet og totalslaktet på tv for en tid tilbake..........

mvh
Proffen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.591
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hmmm...hadde vært greit om noen hadde litt håndfast erfaring her....

Man kan selvsagt ta den helt ut...

Eller er det kanskje slik at det ikke er noen snarvei - og man bare bør oppgradere utstyrsparken....

Mvh
OMF

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Bomullskjorter skal alltid strykes for hånd - alt annet er fjusk.

Det er ikke vanskelig og tar helller ikke lang tid hvis man gjør det på rette måten, med et greit strykejern og et strykebrett. Det er faktisk en hyggelig og kontemplativ syssel, når en hører på musikk eller tar en trall.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg prøvde en Siemens ironMan en stund, OMF. Problemet var at det tok ca et kvarter per skjorte, og skjortene måtte være våte når de ble satt på «maskinen». Med andre ord, vasker du en maskin skjorter må du være hjemme i en liten evighet.

Poenget for min del var at jeg i den perioden var meningsløst mye på jobb, å bruke de få timene jeg hadde med fri i helger etc på å vente på denne maskinen ble direkte tullete; langt greiere med renseri. (Og du kan få renset noen skjorter for prisen av en ...)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hehe! Fikk klar beskjed fra fruen når vi flyttet sammen; "..men skjortene dine stryker aldri jeg!". (Bruker skjorte 5 dager pr uke). ;D
Strykebrett og strykejern fungerer helt greit. Tar et par minutter pr skjorte. Ett kvarter så er man ferdig med skjorter for en uke.
Og skulle man gå tom for strøkne skjorter så fungerer det greit med en genser over om man ikke har avtaler som krever annet.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.014
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Hehe! Fikk klar beskjed fra fruen når vi flyttet sammen; "..men skjortene dine stryker aldri jeg!". (Bruker skjorte 5 dager pr uke). ;D
Strykebrett og strykejern fungerer helt greit. Tar et par minutter pr skjorte. Ett kvarter så er man ferdig med skjorter for en uke.
Og skulle man gå tom for strøkne skjorter så fungerer det greit med en genser over om man ikke har avtaler som krever annet.
Jeg har funnet meg ei som insisterer på å stryke skjortene mine og som sa da hun fikk høre om de nye høytalerne mine som er på gang; "jammen, disse må da stå på stuen- de er jo monumentale" ;D
Så slik kan livet snu seg.

Forøvrig er jo stryketeknikken og hvordan en vil ha ermet strøket, med på å bestemme tiden det tar å stryke en skjorte. Jeg SKAL ha strykepressen. langs ermet

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.499
Torget vurderinger
0
Emotikon, du tuller med oss nå ? :eek: Ikke sant ?? ???

Slike kvinner finnes jo ikke på virkelig, de er kun en "urban myth" ! ::)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.536
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ungkarstrikset - fukte skjorta litt og hiv den i tørketrommelen i 20 min (dvs ikke medregnet de 10 min kaldtromling.) Ta den rett på kroppen.

Funker ikke for å få skarpe bretter, men ingen krøller...

Eksen til broderen lærte meg den...

Johan-Kr

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
emotikon skrev:
Jeg har funnet meg ei som insisterer på å stryke skjortene mine og som sa da hun fikk høre om de nye høytalerne mine som er på gang; "jammen, disse må da stå på stuen- de er jo monumentale" ;D

Forøvrig er jo stryketeknikken og hvordan en vil ha ermet strøket, med på å bestemme tiden det tar å stryke en skjorte. Jeg SKAL ha strykepressen. langs ermet
Hehe! Det høres bra ut! ;D
Skjortene er helt greit å stryke selv for min del så lenge hun er så snill ellers og aksepterer stort sett alle aktiviteter/hobbyer jeg drar inn i hjemmet. Hun bidrar jo mye i hjemmet ellers også, jeg er heldig der.

Er enig med deg om at skjorten skal ha pressen langs ermet, da slik at det treffer midt oppå skulderen når skjorten er på. Mansjetten skal ikke ha press, etter min smak.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
618
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
En ikke ukjent norsk forsterkerprodusent påstod i en samtale vi hadde med ham at han brukte sin egen nettfilterkabel på strykjernet. Dette ga en bedre varmefordeling over hele jernflaten. :). Helt sant, men har ikke fått testet det selv.

S

Stereo_Mono

Gjest
OMF skrev:
Hei....

Mvh
OMF
Husker denne ble totalt slaktet i et forbruker program på Tv for noen år siden. Husker dessverre ikke hvilken kanal.
Når han som forhandlet den i Norge skulle demonstrere produktet til journalisten datt den mere eller mindre fra hverandre og han i følge journalisten brukte 20 minutter på å sette den sammen igjen. Kom visst ikke noe særlig damp ut av den heller

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.499
Torget vurderinger
0
For å unngå skrukker på skjorte dress når jeg er ute å reiser henger jeg gjerne begge deler inne på badet før jeg tar en lang varm dusj. Dampen i rommet har veldig god virkning. Blir selvsagt ikke skarpe bretter på skjorta, hvis ikke den er strøket før du reiste hjemmefra, men skrukker blir 95% borte i allefall. Buksepressen forsvinner heller ikke.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Spiralis skrev:
For å unngå skrukker på skjorte dress når jeg er ute å reiser henger jeg gjerne begge deler inne på badet før jeg tar en lang varm dusj. Dampen i rommet har veldig god virkning. Blir selvsagt ikke skarpe bretter på skjorta, hvis ikke den er strøket før du reiste hjemmefra, men skrukker blir 95% borte i allefall. Buksepressen forsvinner heller ikke.
Dette er et stalltips jeg kan bekrefte fungerer bra når man er ute og reiser. Har hatt noen hotellkvelder der dusjen har gått og surret mens man leser siste mail/gjør siste forbedelser før neste dags møter. "Nystrøkne skjorter" henger klare neste morgen.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Vanheusen er vel greie nok, billigskjorter som er overpriset, etter min mening. Mer tysk i stil og snitt. Få skjorter kan måle seg med de engelske. I Jermyn Street ligger de beste skjortebutikkene i hele Storbrittania, om ikke i hele verden.

Utvalget er helt utrolig, og prisene ofte langt lavere enn i Norge. Kvaliteten er uovertruffen, og skjortene er nesten ikke mulig å slite ut. Den mann som ikke finner en skjorte han liker i den gaten, får heller gå med bar overkropp...

"Strykefrie" kan kun brukes i akutt nødsfall. En skjorte som brukes på jobb bør være i poplin, må ha en størrelse som passer og være nyskrøket. Å kaste en bomullskjorte i tørketrommel, er å utsette den for en voldsom belastning, spesielt knappene vil kunne ryke. det kan ikke anbefales. Å henge dressen i dusjen kan gå som en slags løsning hvis en er på reise, men en skjorte vil aldri bli glatt nok på den måten.

Det er lett og gøy å stryke hvis en lærer seg den enkle teknikken.
Dag

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.014
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:

Myth?
Mulig det.
Sa til henne; "at ved anledning skriver jeg jaggu meg det du sa på HFS"
"Ja, det må du da bare gjøre ;-) " sa hun.

Hmmmm...kanskje jeg drømmer...skal kjenne etter.....nei, gjør ikke det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.499
Torget vurderinger
0
emotikon skrev:
Spiralis skrev:

Myth?
Mulig det.
Sa til henne; "at ved anledning skriver jeg jaggu meg det du sa på HFS"
"Ja, det må du da bare gjøre ;-) " sa hun.

Hmmmm...kanskje jeg drømmer...skal kjenne etter.....nei, gjør ikke det.

Vel emotikon da har du ikke annet å gjøre enn å kjøpe en stor bukett roser til damen gi henne et kyss og fortell henne at hun er den beste i hele verden ! :D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Spiralis skrev:

Sånne damer finnes! Inne i hodet på nyforelskede (unge) menn!
Når damer oppfører seg sånn bør alle alarmklokker ringe.
Dette er det en grunn til, bare vent og se. Dette kommer til å koste stakkars Emotikon dyrt.
Bare spør John Cleese ;D

Men for all del, nyt det så lenge det varer...............

Svaret på trådstarterens spørsmål er allikevel en ny dame.
Bare ikke tro det er den billigste løsningen i lengden.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ta det fra en som har prøvd den: Nei! Den funker på ingen måte.

OMF skrev:
Hei....

Mvh
OMF

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.848
Sted
Holmestrand
Spiralis skrev:

Du har tydeligvis ikke møtt min mor.... Hun driter i høytalere, men elsker å stryke. Når hun er på besøk kan hun gjerne gå i skapet mitt og stryke skjorter om igjen!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kvalitetsskjorter fra Brooks Brothers og Eton vaskes på 40 med kort, svak sentrifugering. Drypptørkes på en god henger. Ingen skrukker !

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
har kjøpt skjorter fra BB siden 90-tallet og de er suveren kvalitet
deilig med soft collar og skikkelig bomull
mvh
Leif

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.591
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
MaHa skrev:
Ta det fra en som har prøvd den: Nei! Den funker på ingen måte.

OMF skrev:
Hei....

Mvh
OMF
Takker....det var vel i grunn det jeg var på jakt etter!

Takker også for andre gode råd....!!

Mvh
OMF

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.510
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
...........................
........................
Det kan tippe litt langt over: ikke bare stryker hun skjorter, hun får høre om nye høyttalere men ikke vi.

Men for ei dame! :D

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Den absolutte snarvei er selvsagt Rett ned Slemdalsveien til Vinderen (parkerer selvsagt på HC plass :) ) - og rett inn til Vinderen Renseri. Skjorteabb. gir deg rene, strøkne skjorter til 24.- per stykk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.260
Hvis hushjelpen ikke kan ha skjortene nystrøkne til enhver tid er det på tide å gi henne fyken og ansette en ny.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.499
Torget vurderinger
0
Hvis hushjelpen ikke kan ha skjortene nystrøkne til enhver tid er det på tide å gi henne fyken og ansette en ny.
Som alltid overasker Pinky med den enkle løsningen!;)

Jeg trodde da at du lå så langt ute til venstre at selv den engelske sportsbilen var valgt på grun av venstrekjøringen i UK!:rolleyes:

Men så er du egentlig en av "gutta"!8)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.260
978x.jpg

Er folk ubrukelige må de få fyken. Denne hushjelpen, f.eks. hadde aldri fått huspost hos meg.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.634
Vanheusen er vel greie nok, billigskjorter som er overpriset, etter min mening. Mer tysk i stil og snitt. Få skjorter kan måle seg med de engelske. I Jermyn Street ligger de beste skjortebutikkene i hele Storbrittania, om ikke i hele verden.

Utvalget er helt utrolig, og prisene ofte langt lavere enn i Norge. Kvaliteten er uovertruffen, og skjortene er nesten ikke mulig å slite ut. Den mann som ikke finner en skjorte han liker i den gaten, får heller gå med bar overkropp...

"Strykefrie" kan kun brukes i akutt nødsfall. En skjorte som brukes på jobb bør være i poplin, må ha en størrelse som passer og være nyskrøket. Å kaste en bomullskjorte i tørketrommel, er å utsette den for en voldsom belastning, spesielt knappene vil kunne ryke. det kan ikke anbefales. Å henge dressen i dusjen kan gå som en slags løsning hvis en er på reise, men en skjorte vil aldri bli glatt nok på den måten.

Det er lett og gøy å stryke hvis en lærer seg den enkle teknikken.
Dag
Slik er det. Har dog god erfaring med Brooks Brothers sine strykefrie. Er man i skjorte og slips hele dagen, og det er man jo gjerne, så er disse skjortene uansett i like bra form for viktige ettermiddagsmøter som de gode, strøkne bomullsskjortene som var crispe på morgenen.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.510
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ingen snarveier. Ekte mannfolk stryker skjorter, og gjør det skikkelig.
Med litt øvelse og riktig teknikk går det som en drøm.

Topp Bunn