Snakk om aha-opplevelse!

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
lars_erik skrev:
hel-elt skrev:
jeg "må" ha stømfiltre pga. Nobø sitt styringsystem til varmen i huset. Ikke for lyden sin del, men uten filtre "sluker" hi-fi og pc komponenter signalene til Nobø slik at denne slutter å virke. Disse filtrene stopper nobø-signalene før de når hi-fi og pc. Likt filter står også på støminntak i huset for å hindre signalene i å forlate huset. Dette ser jeg på som et tegn på at det allerede finnes gode filtre/demping i både hi-fi komponenter og strømforsyninger til pc som burde være nok. Og til sist: hvorfor leveres dyre hi-fi produkter med standard apparatledning hvis en annen skulle gi bedre lyd?? Produsenten av hi-fi ville sikkert benyttet seg av denne enkle måten å gi produktene sine bedre lyd og ommdømme på om det virket noe hørbart.
Gå på Soundgarden eller OHC og lån deg en Nordost strømkabel. Vishnu gir mye for pengene. Respekter det ørene forteller deg. Du vil aldri se deg tilbake :D
Jeg tar ikke sjansen på å begynne det løpet, ser av andres erfaringer at det ofte ingen ende har ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.950
Antall liker
19.802
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Gå på Soundgarden eller OHC og lån deg en Nordost strømkabel. Vishnu gir mye for pengene. Respekter det ørene forteller deg. Du vil aldri se deg tilbake :D
[/quote]

Jeg tar ikke sjansen på å begynne det løpet, ser av andres erfaringer at det ofte ingen ende har ;D
[/quote]

Joda, penger koster det,men det gjør komponentene du har fra før av også :D Og de fortjener kabler som slipper igjennom lyden best mulig. Det er det det egentlig handler om med kabler.
Lån, så kan du jo kjøpe brukt om du liker det du hører 8)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
hel-elt skrev:
... Og til sist: hvorfor leveres dyre hi-fi produkter med standard apparatledning hvis en annen skulle gi bedre lyd?? Produsenten av hi-fi ville sikkert benyttet seg av denne enkle måten å gi produktene sine bedre lyd og ommdømme på om det virket noe hørbart.
Det er en litt pervertert form for «after market logikk»:
- Dersom produsenten leverer med en kabel som oppfattes av markedet som god, så taper forhandler meromsettning av tilsvarende kabel og ditto dekningsbidrag, ergo velges produsenten bort av forhandleren.
- Dersom leverandøren mener at «jalla» kabelen er mer enn god nok, fornærmer han noen gullører som «vet» bedre.
Det er med andre ord et selvstening poeng at slikt skal være tilbehør.

Noen forholdsvis høyt ansette produsenter av høi-ræv-hifi har tidligere gått så langt som å advare mot bruk av «aftermarket» løsninger på nettsiden. Her er hva Bryston skriver om «power conditioners» : «Power line conditioners will not improve the SST amplifier performance, in fact most of the time they restrict the flow of current to the amplifier, reducing performance at higher output levels», siden har de tatt over Torus. Bl.a. Mark Levinson (the company) har predikert noe liknende tidligere.

Et annet interessant fenomen er at nødvendig sertifisering/samsvarserklæringer av nettprodukter (jf. Nemko og CE), tydeligvis ikke er noe tema i dette markedet.

mvh
KJ
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
nÅr det kommer til Thor mente jeg nordost stadfestet at Thor ikke er et nettfilter, kun en strømpadde med quantum og valhalla internkabling. Nordost er ikke tilhengere av nettfilter nettopp pga dynamikk "kvelning". Thor er ikke basert på minisub fra isotek.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.950
Antall liker
19.802
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det jeg merket mest da jeg solgte Thor, var mer penger på kontoen ;D
Mulig Qx4 gjorde thor overflødig?
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
lars_erik skrev:
Det jeg merket mest da jeg solgte Thor, var mer penger på kontoen ;D
Mulig Qx4 gjorde thor overflødig?
Tror du er inne på noe der. Har selv QX4, har ikke hatt Thor, men QXen har jo 4 ganger så mange "Quantum-enheter" som Thor... Har forøvrig samme erfaring som deg når det gjelder strømkabler, etter min oppfatning vil ethvert highend anlegg spille enda bedre med gode strømkabler - og Nordost sine er gode.

Mman :)
 
K

kjetilt

Gjest
Jeg har nå koblet opp en Qx4 til min Mac mini. Det ga ganske enkelt et vanvittig løft. Men så koster da også en Qx4 det dobbelte av Minien :eek:
 

stigsol

Medlem
Ble medlem
09.11.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Dette er ett tema der er tydelig delte meninger om. Til å begynne med, vil jeg si at noe av det rareste jeg ser på forumets utallige anleggstråder er folk som bruker feite, dyre nettfilter kabler helt opp i 6mm2 inn i en stikk som er sikret med 10 eller kanskje 16A.. Disse kablene vil aldri fjerne støy som f.eks ett kjøleskap koblet på samme kurs genererer! Det samme gjelder for de utallige "strømboksene" der ute. Det norske strømnettet er dessverre veldig dårlig og ekstra dårlig visse steder, man vil ikke klare å korrigere 100% for dette med ett plugin strøm filter eller en nettkabel.. Selv om den koster 20000,-!

En UPS vil heller ikke gjøre mye godt for lyden, ei heller ikke en skille trafo. Uansett hvor gigantisk den er. Det er ikke uten grunn at dyrere utstyr er jordet, monterer man en skilletrafo forsvinner jordingspotensialet noe som igjen fører til problemer lydmessig. Så tenker noen; kan man ikke montere skilletrafo, for så å montere ett jordspyd i hagen? Men.. Hvilken jord tror du finnes i stikkontakten din? Jo, nettopp den jorden som er rundt din bolig (hvertfall om el. anlegget er i forskriftsmessig stand..)! Ett godt anlegg vil OFTE spille bedre på en god, jordet kurs.

Mitt tips er å legge opp 2 separate kurser til henholdsvis digital- og analogdelen av anlegget, ha god jording og benytte seg av skjermet kabel av typen Ølflex (eneste kabel som oppfyller EU-kravene til støy) helt fra sikringsskap og ut til kontakt. Og derfra, ut til komponentene som løse nettkabler. Gjerne med gode plugger om dette er ønskelig. Kan man bruke 10000,- på kabler fra Nordost eller andre aktører, kan man også engasjere en elektriker for samme summen eller gjerne langt mindre..!

Vet at dette sikkert er ett super off-topic og langt dritt innlegg. Og at jeg sikkert vil få krasse meninger tilbake. Men dette er kun ett tips, da jeg jobber med strøm til daglig og har testet utallige løsninger på min vei til hifi-nirvana.

Mvh audiofil elektriker:)
 
Topp Bunn