Snaisen hifi-sjappe

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
mye sexy utstyr, og fint med vinduer, men snodig hvor lite demping de bruker
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
mye sexy utstyr, og fint med vinduer, men snodig hvor lite demping de bruker
Sant det, men likte ikke det bildet av Soundlab A1. Synes dette er bedre: ;) ;D

 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0


Wow! Hvordan klare å bryte med samtlige grunleggende regler om hvordan oppnå god lyd?
-Vinduer
-Buet bakvegg
-Mangel på symmetri

Tør ikke å tenke på bassresponsen i det rommet.

Det SER bra ut, det skal de ha.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Enig i at det var mye bra utstyr, og at oppstillingen virket lite gjennomtenkt.
Er det noen som har hørt Pre-Ampen Lamm L2 ? Er regnet av svært mange som en av de beste pre-amper som er laget.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter kvart som tida går, får eg mindre tru på at vindauge treng særleg mykje demping. Store glasflater ser ut til å dempe bassen, kan det verke som.
Men nokre gardiner som kan dempe refleksjonar av dei noko høgre frekvensane må nok til.

Når det gjeld A1 og dama, bør ho flytte seg for å ikkje forstyrre lydbildet, evt. ta med seg ei veninne som kan dempe den andre kanalen på tilsvarande måte.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skulle bare ønsket en ting og det var å velge på øverste hylle i den butikken .... virkelig bra saker , men rom en må være helt på ræ.. lydmessig ? :p .
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Skulle bare ønsket en ting og det var å velge på øverste hylle i den butikken .... virkelig bra saker , men rom en må være helt på ræ.. lydmessig ?  :p .
Tviler på at det er så galt. Høyttalerne bruker jo horn i mellomtone og diskant.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
M.a.o du mener at all lyd kastes fremover ? .
Har hørt horn hos Lyric og det er mulig du har rett .
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Horn er på ingen måte untatt fra fysiske lover hva angår akustikk. (du hører vel walthon på konsert selv om tuten vender bakover, gjørukke?)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Frontladede horn har en mer begrenset spredning enn baffelmonterte enheter. Jeg tror derfor at dem blir mindre påvirket av omliggende flater enn konvensjonelle konstruksjoner.
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
De er ikke headset, er de?

AKustikken spiller svært, svært stor rolle, dette gjelder ALLE høyttalere.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
De er ikke headset, er de?

AKustikken spiller svært, svært stor rolle, dette gjelder ALLE høyttalere.
Naturligvis blir horn påvirket av akustikken i rommet, men som jeg sier, de har en mer begrenset spredning, og blir derfor mindre påvirket av nærliggende flater. Er du uenig i dette?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Naturligvis blir horn påvirket av akustikken i rommet, men som jeg sier, de har en mer begrenset spredning, og blir derfor mindre påvirket av nærliggende flater. Er du uenig i dette?
Forskjellige høyttalere låter forskjellig i forskjellige rom, selvfølgelig.

I alle tilfeller er det avbildede rommet et skrekkeksempel hva angår lytterom, det er vel ikke vanskeligere enn det.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Forskjellige høyttalere låter forskjellig i forskjellige rom, selvfølgelig.
Jo, men noen er lettere å få til enn andre. Spredningsmønsteret er vitalt i denne sammenheng.

I alle tilfeller er det avbildede rommet et skrekkeksempel hva angår lytterom, det er vel ikke vanskeligere enn det.
Hvis du synes det rommet der er ille, så skulle du sett mitt! :-[
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Wow! Hvordan klare å bryte med samtlige grunleggende regler om hvordan oppnå god lyd?
-Vinduer
-Buet bakvegg
-Mangel på symmetri
Jeg ble litt nyskjerrig på ditt punkt nummer 2. Kan du si noe om hvorfor du tenker at dette er uheldig?
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Joda, mye dyrt utstyr der. Men hvorfor er det så j**vlig stygt!? Skal man tenke 'dette er så dyrt og stygt at det bare låte bra" ? Se f.eks. på 'kransekake-eskene' i korrugert metall til $125 000,- paret. En estetisk katastrofe!



En pi 'fasevendt' utgave av Soundlaben over derimot...

- Harald
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg ble litt nyskjerrig på ditt punkt nummer 2. Kan du si noe om hvorfor du tenker at dette er uheldig?
Konkave flater kan gi uheldige fokuseringseffekter.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Konkave flater kan gi uheldige fokuseringseffekter.
Sånn sett ja. Forøvrig vil dem jo kunne spre de stående bølgene over et større frekvensområde.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Joda, mye dyrt utstyr der. Men hvorfor er det så j**vlig stygt!? Skal man tenke 'dette er så dyrt og stygt at det bare låte bra" ?  Se f.eks. på 'kransekake-eskene' i korrugert metall til $125 000,- paret. En estetisk katastrofe!
Enig i dette. Spesielt den forsterkeren du har avbildet er aldeles forferdelig etter min smak. Tenk å sitte å glo på dem der hver gang du skal spille litt musikk?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Enig i dette. Spesielt den forsterkeren du har avbildet er aldeles forferdelig etter min smak. Tenk å sitte å glo på dem der hver gang du skal spille litt musikk?
Forhåpentligvis spiller den så bra at du ikke tenker på å glo i det heletatt (Håper ihvertfall det med tanke på de som har kjøpt noe slikt) Ellers er nok ikke designet den største hindringen til at jeg ikke har slike :)
mvh
Kjetil
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg mener helt klart du er inne på noe her med horn Soedal. Erfaringer tilsier at horn i svært stor grad begrenser innvirkningen av de omkringliggende flater. Den reduserte bakutstrålingen gjør at man vil få en kraftig forsinkelse av refleksjoner slik at man oppfatter det som etterklang og ikke som refleksjoner.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Enig med Sødal og Snickers-is her.
Meningen (og fordelen) med horn er jo en form for "mekanisk" (om det går an å bruke det uttrykket) forsterking (av lyden)
Da sier det seg sjøl at den sterkeste lyden (relativt sett) kommer rett ut i front.
Derfor er det også min mening at hornhøytalere ikke har like god dybdegjengivelse som f.eks. en dynamisk ht. som f.eks. Audio Physic.

Mvh.KW
 
Topp Bunn