SMPS for DIY

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høyttalerprosjektet mitt trenger seks effektforsterkere pr side, pluss en forsterker eller to til å drive sub'en. Den opplagte løsningen er å bruke de seks Hypex UcD-forsterkerne jeg allerede har og supplere med et par tre-kanals-bokser med SMPS strømforsyninger for å gjøre disse litt kompakte.

Eller så kan jeg bygge to helt nye kompakte seks-kanals UcD-forsterkere med SMPS. Høyttalerne ligger rundt 95 dB @ 1 W, og ved normalt lyttevolum ville forsterkerne ligge og cruise rundt 0,5-1 W, med masse kapasitet til å ta unna peaker på både 10 og 20 dB over dette, fortsatt med headroom i reserve. Forvrengningen i en UcD400HG har minimum på 0,005 % ved ca 400 mW og øker nesten lineært derfra, men krysser ikke 0,02 % før ved 50 W. Nå vet jeg ikke forvrengningsspektret, men den oppførselen lukter nesten litt klasse-A og rør. Lyttetester jeg har lest tyder på at lydkvaliteten med SMPS er på høyde med de lineære supplyene. Hver SMPS400 gir inntil 650 W i 30 sek, eller 150 W hvor lenge som helst. Med noen-og-nitti prosent effektivitet i forsterkerkortene, skulle en SMPS holde til å drive alle seks, men for sikkerhet skyld ville jeg nok satt opp en SMPS for de to bassene (som trenger 10x så mye juice som resten) og en separat SMPS for de fire andre kanalene. Ved festlige anledninger kunne dette levert 1,3 kW effekt til forsterkerkortene, som igjen ville levert omtrent det samme til nominelle 8-ohms elementer. Det skulle være mer enn tilstrekkelig for varige bygnings- og personskader. Jo, den løsningen ville fungere. :)

Men, det finnes andre muligheter. Det burde faktisk holde å drive disse høyttalerne med chipamps. LMC driver formodentlig de nye basstårnene sine med tilsammen fire LM3875 chiper. En brokoblet LM4780 med ca 24 V rails gir ca 100 W ut, samtidig som likeordens forvrengningskomponenter kanselleres. Seks sånne burde altså være tilstrekkelig for mine formål. Men da trenger jeg strømforsyninger som kan servere +/- 24 V. En mulighet kunne være to Coldamp SPS30, spesialbestilt til riktig spenning. En annen mulighet kunne være å seriekoble to slike: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/06996656.pdf. Det er "medical grade" utstyr, tight regulert, pålitelig som bare tusan, og strengt kontrollert EMI. Oppskriften på å seriekoble sånne står her: http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/gainclonesmps.html. Det burde være enda enklere i dette tilfellet, ettersom SMPS'en ikke er jordet og derfor ikke trenger å modifiseres. To sånne burde gi 400 W, og det holder nok også.

Jeg har egentlig litt lyst til å bygge et par seks-kanals chip-amp-dingser med SMPSer, men passe på at alle innvendige mål i chassisene er slik at jeg enkelt kan rive ut innmaten og sette inn Hypexer i stedet hvis resultatet ikke blir bra.

Er det noen som allerede har prøvd noe sånt? Eksempelvis erfaringer med Coldamp SPS30, Audiosectors LM4780-kit, eller å tukle med kommersielle SMPS'er? Vil være takknemlig for alle tips, også sånne som påpeker at nå er jeg orntli' på bærtur.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
*bump*

Den øredøvende stillheten tyder kanskje på at det ikke er noen som har prøvd noe sånt, eller?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Jeg har vært innom tanken, men har ikke kommet noe lengre med det ...

Så lenge utgangen er i solert fra FG/chassis og inngangen så burde det funke. Vær oppmerksom på at de fleste SMPSU bør ha en «sikker» minimumslast, og bør ikkke utsettes for for mye kapasitiv last (dette er ofte angitt i spec). Jeg tror du bør være forberedt på å bruke noe filtrering av utgangsspenningen. Noe innvendig skjerming i chassis er antaglig også en fordel.

mvh
KJ
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Jeg har (foreløpig) ikke så mye teknisk å komme med, men synes dette virker som en av de mer spennende alternativene. Er selv i gang med aktiv løsning via Audiolense og det hadde vært utrolig greit å kjøre alle forsterkerene i samme "gate", så det ikke blir allverdens forskjell på dempingsfaktorer etc. I tillegg kanskje man slipper å ha ørten forskjellige bokser? Følger spennt med Asbjørn! Du virker å ha grei kontroll på det du driver med (jmf DIY høytalerene dine).
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg kjører nå en "Meanwell" SMPS på 36V, justert ned til 30V. Meanwell finnes også i 27V, 24V . Disse Meanwell får mye skryt på diyaudio, og folk der sier at chipamper låter bedre med denne enn med lineære strømforsyninger.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
563
Antall liker
341
Torget vurderinger
23
Nickhifi skrev:
Jeg kjører nå en "Meanwell" SMPS på 36V, justert ned til 30V. Meanwell finnes også i 27V, 24V . Disse Meanwell får mye skryt på diyaudio, og folk der sier at chipamper låter bedre med denne enn med lineære strømforsyninger.
Er det denne du bruker? http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=460

Ikke noe i veien med prisen ihvertfall :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nickhifi skrev:
Jeg kjører nå en "Meanwell" SMPS på 36V, justert ned til 30V. Meanwell finnes også i 27V, 24V . Disse Meanwell får mye skryt på diyaudio, og folk der sier at chipamper låter bedre med denne enn med lineære strømforsyninger.
Bruker du to seriekoblede for å få +30, 0 og -30 V, eller bare en med +30 og 0 V?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det der kan bli en ganske elegant løsning. Disse SMPS'ene er ganske strømsterke, 6,5 A, så to stk moddet og seriekoblet som i diyaudio-tråden blir noe sånt som kontinuerlige 300 W @ +/- 24 V. Testdata på Cosels hjemmeside tyder på at det går an å klemme ut 8 A en kort stund, før "overcurrent protection" slår inn ved 8,25 A, sånn ca. Det kunne passe bra sammen med to-tre brokoblede LM4780 som hver gir ca 100 W ut ved 24 V rails. Det blir kanskje enda bedre match hvis SMPSene blir skrudd opp til 28 V, for kontinuerlige 360 W og nesten 500 W i bursts.

Molex-kontaktene er en ulempe ved disse. "Please do not apply more than 5 A per pin" står det i manualen. Jeg ville nok foretrukket standardversjonen med skrukoblinger, men kanskje det også kan moddes på en fornuftig måte. Ellers er det mye teknisk info og måledata tilgjengelig, se bare her.

Edit: Jeg bestilte nettopp 8 av dem, så får vi se etterhvert.
 
Topp Bunn