Medisin og helse Smittebegrensning i praksis

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tenkte det kunne være en tanke å ha en egen tråd med tips og triks i hverdagen. Rent praktiske ting, ikke noe annet.

Har man et tips som andre kan ha gått glipp av, kan det deles her. Man kan naturligvis diskutere effekten av delte tips også, men unngå å spore av.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er mye man kan gjøre selv i hverdagen for å begrense smitteutbredning. I tillegg til alle offisielle råd om avstand, håndvask og sånt.
Unngå rekkverk og håndtak, vær bevisst på dørhåndtak, bruk hansker og ikke ta deg i ansiktet etter kontakt med disse uten å vaske hender først.
Betalingsterminaler er overalt, butikker og bensinstasjoner, der er det enklest med en liten spritvask, eventuelt en plastpose eller plasthansker.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.913
Betalingsterminaler er overalt, butikker og bensinstasjoner, der er det enklest med en liten spritvask, eventuelt en plastpose eller plasthansker.
Handle kun der du kan tæppe kortet, da er du kanskje ikke i kontakt med betalings terminal overhodet.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
For oss med stor intimsone så er det drømmedager på tog og jobb selv om jeg ellers skulle vært situasjonen foruten. Vi har fått strenge hygieneregler på jobb om dagen: spritvask ved døra inn til kontorlokalet, deretter grundig såpevask, solid vask før og etter lunch, spise lunch ved pulten, maks 15 pers i store møterom og maks 6 i små, men aller helst skype- eller teams-møter, min 1m avstand til andre, 14d karantene for alle som har vært utenlands etter 27/2 uansett privat eller jobbreise, reiseforbud utenlands i jobb, ekstra rens av pulter, datautstyr, hyppigere rengjøring av lokalet etc etc

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hyppig vask av dørhåndtak, rekkverk og blandebatteri. Spesielt de som er i bruk av flere.
Men gjerne hjemme også, siden mange av oss ikke bor alene og flere av oss er ute av og til.
Jeg nevnte drivstoffpumper, husk håndtak på pumpen også, ikke bare betalingsterminal.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fra det åpenbare til det litt mer interessante?

Jeg er nødt til å gå på jobb. Yrkesgruppen er definert som samfunnskritisk, og hjemmekontor er ikke aktuelt for utførende ledd.

- Færrest mulig turer i butikken, og det er noe annet enn hamstring.
- Som turnusarbeider har jeg muligheten til å gjøre nødvendige innkjøp utenom de åpenbare tidspunktene med mye folk.
- Velge reiserute som eksponerer minst mulig, selv om jeg er nødt til å reise kollektivt. Det vil for min del si ikke tog til Oslo S (som vel må være et av de verste stedene av alle mtp smitte), men heller buss til Bjørvika.
- Jeg tror også på å heller eksponere seg for samme potensielle kilde gjentatte ganger, fremfor flere kilder. Altså, om man for eksempel må på toalettet på jobb, gjør det på egen avdeling, bruk samme avlukke hver gang, og denslags. Handle gjør man på ett sted. Rema eller Kiwi, ikke begge deler eller annenhver gang.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For min del er det mest dramatiske tiltaket å ikke kjøpe smågodt i løsvekt.

Men en ting som faktisk funker dersom man er nødt til å reise kollektivt; bruk munnbind eller skjerf eller buff eller noe som dekker til nese og munn. Ikke fordi det i seg selv hjelper mot smitte, men folk blir usikre og holder seg på ekstra god avstand.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Spis 3 fedd hvitløk før du drar hjemmefra og før du drar fra jobb!

Det stopper i seg selv ikke smitte, men folk holder seg minst tre meter borte fra deg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Asså. Jeg reiser kollektivt fra Søndre Nordstrand til Gamle Oslo/Tøyen/Grønland.

Finnes det noe som får mine naboer og medpassasjerer til å holde avstand?

Tørrfisk? Rakfisk?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.409
Asså. Jeg reiser kollektivt fra Søndre Nordstrand til Gamle Oslo/Tøyen/Grønland.

Tørrfisk? Rakfisk?
Innta mye melkeprodukter og slurv litt med personlig hygiene. Da lukter det så surt av deg at du får en stor, folkefri sone rundt deg.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
En åpen boks surstrømming vil nok gjøre susen, da får du hele bussen/vognen alene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0

Tørrfisk? Rakfisk?
Tørrfisk OG hvitløk??

Da jeg hadde hund fikk den tidvis tørrfisk. Det ga "stålånde" selv uten tillsettning av hvitløk!;)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.490
Torget vurderinger
2
I tillegg til det åpenbare nevnt over...
Jeg oppfører med som en hvit rik man i Rio. Bytter side av gate for å minimaliser møte nærhet med folk og grupper. Hjemmkontor og handler EN gang uken på tider hvor jeg håper få er der...
Etter å ha sett tettheten av folk på tur på standa og i skauen bør søndagsturen kuttes siden man møter 100 folk pp stien pr time, inkludert joggegjenger som puster og peser 3 i bredden på smale stier.

Og husk 1-2m avstand gjør ingen trygge. Les professoren og ex-smittevernsjefens artikkel: Corona er ikke begrenset til dråpesmitte, men gir også luftsmitte og finnes i luften og på alle overflater i et rom og i ventilasjon hos en coronasmittet ..

dvs enhver må anses som spedalsk , selv om lepra smitter lang mindre enn corona...

Antibac og sprit er ikke å oppdrive her i byen, så grundig håndvask gi 30 sekunder gjelder

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.490
Torget vurderinger
2

Tørrfisk? Rakfisk?
Skjerf over ansiktet, stygg hoste og høylytt snufsing

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg ser stort sett ut som en boms. Med en pose tomflasker i hånda til enhver tid bør det bli enda bedre.

For min del har jeg blitt bedt om å jobbe hjemmefra, for å redusere sjansen for å bli smittet da noen påstår at de har bruk for at jeg er frisk, selv om jeg får litt begrenset effektivitet fra hjemmekontor.

Jeg har tenkt til å ta det å ikke møte opp på jobb som en arbeidsoppgave i seg selv, så jeg har en mistanke om at jeg ikke kommer til å gå ut av døra på en uke. Mulig jeg spanderer på meg en tur i postkassa for å se om noen har plassert noen virus der, men det blir det eneste.

Ja, det er overdrevet, men samtidig: Hvorfor ikke?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.584

Tørrfisk? Rakfisk?
Er ikke du sånderre syklist eller er det praktisk vanskelig?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Praktisk kjølig for en gammel mann om dagen. Men ja. Det er på agendaen.

Topp Bunn