Smell i høyttalere

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Får ganske kraftige "smell" i høyttalerne inkl. subwoofer når jeg slår på forsterkeren... Har en Hegel H160, og begynner å lure på om det kan være noe feil med forsterkeren, eller finnes det metoder for å kan unngå dette?
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Ikke prøvd å koble ut sub nei... mener du at feilen kan ligge i subben eller var det i potmeter på forsterker?
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Har egentlig "levd" med problemet, så klarer ikke huske helt, men mulig dette kom etter at subben ble tilkoblet... forøvrig en XTZ🙂
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.791
Antall liker
8.767
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Det med subben var et skudd fra hofta her. Som sagt mange andre feilkilder. Hvis du har hatt problemet lenge og eventuelt tilført nye ting i kjeden så kan det være vanskelig å diagnostisere. Jeg liker å løse problemer etter hvert som de oppstår (litt OCD der). Jordings problem kan også være årsak. Blir litt vanskelig å mene noe konkret uten å ha mer informasjon. Tips prøv å koble ned alt. Koble opp en og en komponent og teste etter hvert.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Ja, lurt👍får prøve å koble ned og opp igjen, en etter en... kilder pr i dag er kun Tv og en iEast streameboks, begge optisk tilkoblet. Får prøve å ekskludere subben også..
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.062
Antall liker
2.521
Er det forskjell avhenging av hvilken kilde som er valgt? F.eks. om du velger en kildeinngang hvor det ikke er tilkoblet noe før du slår av forsterkeren. Smeller det da når det settes strøm på igjen?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.728
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Power up sekvens er viktig , ikke allt utstyr er sikkret for popps
Power up sekvensen ; Selv pleide jeg telle 5 -10 sek mellom hver power up ; kilden , preampen , delfiltere evt power ampene og til slutt subbene
Har du smell da ,,,da har den en stor offsett en plass

Ikke urimelig om at en nett bryter har dårlig demping " men det unngår du med sekvens power up"
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Det er viktig og slå av og på i riktig rekkefølge. Signalkilde/pre først og forsterker/effektforsterker, og deretter i motsatt rekkefølge. Ellers å skru ned volume voulme/nivå. Selv merket jeg at den ene effektforsterkeren min laget en mere sammenhengende lyd når jeg skulle slå den av. Men etter oppgradering, så forsvant dette og nå er det bare et svakt ''knepp''. Jeg bare tror at det kan ligge i strømforsyningen/softstartrele og laddelytter i forsterkeren. Kan lønne seg å kontakte en kompetent serviceteknikker.
 
Sist redigert:
Topp Bunn