Høyttalere smell i høyttaler

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Lurer på om noen her inne har peiling på årsak når høyttalere smell når ein slår av efektforsterker, selv om volum på forforsterker blir stilt ned. ?

noaa
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt dc som slipper gjennom?
du hører vel psu som slipper lagret energi?
 
Sist redigert:

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Jeg har også skarpe smell i høyttalerene når jeg slår av effektforsterkerne mine men når jeg stiller forforsterkeren i "mute" før jeg slår av er det helt stille. Så lar jeg effektene "tømme seg" før jeg slår av forforsterkeren. Stille og smertefritt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er "Mute" rele styrt så hjelper det nok. Er det bare å skru ned på potmeter så finner lagret energi veien ut.
Men det er et helt vanlig fenomen.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har slik på den ene subben min. Er vist noe med en utladdig.. Skulle ikke bekymre meg fikke jeg beskjed om. Kommer et POFF når jeg slår av subben med powerknappen.
 
T

tce-teams

Gjest
Det får jeg også på begge klipsch rw-10d subwoofrene mine når jeg slår di på faktisk , men jeg har også hørt ut om dette og det er heilt vanlig og ikke farlig.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Kan det vera lagra energi altså, men er det andre måter å drenere ut denne poffen i høyttaleren ska tru ,er heller ikkje noen mute knap på pre så er sånn att ein kvir seg til å slå av efekt på grunn av dette , går ikkje ut over høyttalere dette da att dei tåler dette smelle.

noaa
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Kan det vera lagra energi altså, men er det andre måter å drenere ut denne poffen i høyttaleren ska tru ,er heller ikkje noen mute knap på pre så er sånn att ein kvir seg til å slå av efekt på grunn av dette , går ikkje ut over høyttalere dette da att dei tåler dette smelle.

noaa
Er ikkje jorda stikk kan dette vere ein årsak , og om dette kan avhjelpe på poffen i høyt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
At det smeller når en slår på er normalt.
Men når en slår av alså? Mener du med bryteren? Da var det meget rart..
Jeg kan slå av min Doxa uten å skru ned volumet på pre, og da fader bare lyden ut som den gjør på en rørforsterker.
Mulig en kan høre pittelitt lyd fra bryteren i de den bryter strømmen, men du mener vel skikkelig smell i høyttalerne?

Garanti på den? Skal ikke være sånn. Noe er gæli..men om det er ufarlig, vet jeg ikke
 
Sist redigert:

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Tror ikke det er noe galt med M-180'ene dine. Husk det er rasedyr. Mye lagret energi som må ut. Mine M-180 forandret seg ved bytte av forforsterker. Uten at jeg skjønner hvorfor. Med den gamle forforsterkeren kunne jeg slå av og et lite "plopp" unnslapp høyttalerene, men med min nye kommer det smell hvis jeg ikke muter.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da må de jo være forforsterkeren da vel..? :)
Hva er årsaken til det da?
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Tror ikke det er noe galt med M-180'ene dine. Husk det er rasedyr. Mye lagret energi som må ut. Mine M-180 forandret seg ved bytte av forforsterker. Uten at jeg skjønner hvorfor. Med den gamle forforsterkeren kunne jeg slå av og et lite "plopp" unnslapp høyttalerene, men med min nye kommer det smell hvis jeg ikke muter.
Hei, er naboen sin forsterker dette gjeld , har ein Ear 890 skal nå vera ett rasedyr dette også , pre er Ear 864 , skjøner ikkje hvorfor dette skjer.

noaa
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Tror ikke det er noe galt med M-180'ene dine. Husk det er rasedyr. Mye lagret energi som må ut. Mine M-180 forandret seg ved bytte av forforsterker. Uten at jeg skjønner hvorfor. Med den gamle forforsterkeren kunne jeg slå av og et lite "plopp" unnslapp høyttalerene, men med min nye kommer det smell hvis jeg ikke muter.
Hei, er naboen sin forsterker dette gjeld , har ein Ear 890 skal nå vera ett rasedyr dette også , pre er Ear 864 , skjøner ikkje hvorfor dette skjer.

noaa
Smeller det uansett hvilken kilde som er påkoblet?
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
ja smeller uansett
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Ja muligt det er forskjell på dette , skal høyre med han om dette meiner sjølv att dette tiltok når han skifta over til ny platespiller og att dette har ein samanheng med opplagra energi som nemt tidleggere her, bare lurer på om jorda stikk har noe betydning når det ikkje er det.?

noaa
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Er ofte en platespiller med i bildet når det kommer slike smell. Prøv å flytte litt rundt på spilleren, og prøv uten jord.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Er ofte en platespiller med i bildet når det kommer slike smell. Prøv å flytte litt rundt på spilleren, og prøv uten jord.
Takker for hjelp skal sjå om vi får det til , prøve litt på dette som er føreslege her, ikkje kjekt att de er sånn som dette med salutter i høyttalerne.

noaa
 
Topp Bunn