Rørutstyr Smekk på fingern

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Antall liker
81
Sted
Oslo
Var uheldig her og fikk det månelyst i stua en dag tidligere i sommer når rørforsterkeren skulle slås på. Etter sjokket gikk turen til en reparatør som importøren anbefalte. Et rør var gått hull på, og det var ikke godt å si årsaken, men jeg fikk kjeft for å ha stillt på biasen og hummen og for å ha skiftet rør. Et foredrag om rørforsterkernes kompleksitet og potensiale som bombe fulgte. Og at amatører som leste hifisentralen og mekket selv hadde seg selv å takke. (Fritt referert) Etter dette plomberte han bias og hum skruene for at garantien skulle gjelde, og jeg spurte hva om jeg ville bytte rør? Helt unødvendig, på mange år -var svaret. Ok. Det bar hjem med mitt reparerte vidunder, og selv om det har fungert uklanderlig siden så var det en litt rar følelse- som et rendevoux fra rektors kontor i sjette klasse da jeg hadde gjort en strek... Noen med lignende opplevelser?

• Liker
Reaksjoner: TT.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.925
Sted
Sølvbyen
Kanskje du rett og slett ikke er voksen nok til å håndtere ansvaret som følger med å eie en rørforsterker? Jeg kan eventuelt kjøpe den av deg hvis det er den som står oppført i signaturen din - hvis prisen er rett. Kun for å hjelpe deg ut av knipa. :p

Kommer du til å bruke samme reparatøren flere ganger, tror du?

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Antall liker
81
Sted
Oslo
Takk, jeg jobber med å bli voksen. Kan jo spørre deg om det senere, særlig om du har fått deg rørforsterker. Skal beholde min, og sikkert skifte rør og justere etter hvert, til og med bruke samme reparatør siden han hadde peiling. Bare litt klønete på kundebehandling. Som han mc mekanikeren som kjeftet på kona da pluggene sotet. Hun måtte da skjønne at dette var et dame-problem! Ikke forgasseren. Det viste seg jo at det VAR forgasseren. Greit med de som drar av spøker om andres udugelighet, men disse eksemplene var ikke spøk...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.925
Sted
Sølvbyen
Jeg ville ikke stolt på meg når det gjelder spørsmål om å bli voksen, jeg spiller fortsatt på transistorutstyr og har antageligvis haugevis av intellektuelle begrensninger.

Opplevde forresten noe lignende for mange år siden når jeg hadde trerørs prosjektor og skulle justere bildet første gang, og hadde skrudd på noen potmetere jeg ikke hadde noe med å røre, ifølge serviceteknikeren hos importøren (som forøvrig viste seg å være veldig hyggelig).

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Å stille bias og hum er noe alle bør kunne gjøre uten at forsterker går heden av den grunn.
Hvis forsterkeren ikke takler maks eller min på potmeter for å stille disse parametrene er den feilkonstruert.

Sonicfrontiers

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
Noe tyder på at det er mange feilkonstruerte forsterkere der ute....;)

Topp Bunn