SME V vs VI

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Noen som kjenner til om det er store forskjeller mellom SME IV og SME V? Hva går i tilfelle disse ut på, og hvilke lydmessige forskjeller genereres?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er lite forskjell jeg.. mest på justeringsmuligheter kanskje? Men det er leenge siden jeg har hørt en IV.
På utkikk etter ny arm ser jeg, har du sett siste Ekos SE?

Mvh Vidar P

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
V har dempetrau, fjærbelastet nåletrykk og VdH signalkabel. Har ikke sammenlignet eller sett noen slik, er også nysjerrrig.
For øvrig selges 20/A i USA med en lakkert IV som er utstyrt med Magnan kabel, så jeg antar at IV ikke kan være så veldig mye dårligere når en korrigerer for kablingen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Jeg er litt lysten på å kjøpe meg en arm til. Dette for å ha mulighet til å bytte litt (forandring fryder). Men, også for å få en bedre forståelse av pu, arm og drivverks viktighet for lyden.

Velger jeg SME, så vet jeg det funker med Orbe, dessuten er det en arm med helt andre konstruksjonsprinsipper enn Mørch, så det kunne vært artig testet.

Ekos SE har jeg ikke vurdert, skulle jeg handlet nytt, og lagt en del penger i arm så hadde jeg nok godt for Phantom, Scroeder eller Tri-planar (det er kanskje mer en følelsessak enn noe jeg kan begrunne). SME vurderes da jeg kan få kjøpt en brukt for en grei pris, og sånn sett kunne hatt den på test før jeg eventuelt solgte den videre.

P

Parelius

Gjest
ah, en Schöder skulle jeg gjerne ha prøvd! Er det ikke en av oss som har en da? Hvem var det?

O

om.s

Gjest
Lagre ja, ser at det er ABEC 7 og 3 henholdsvis. Du får mer av det meste med en V og uansett står vel sort seg bedre til Orbe en sølv.
Jeg er fornøyd om dagen gikk fra en 309 (egentlig Model 10, som har ett bedre lager enn 309) til en V her på senhøsten, og det var en forbedring på de fleste parametre, verdt mellomlegget...

mvh

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ah, en Schöder skulle jeg gjerne ha prøvd! Er det ikke en av oss som har en da? Hvem var det?
Vet ihvertfall om tre Schröder-eiere i Norge.
Kim hadde vel også sin til salgs for en stund siden (dog var det en platespiller inkludert på kjøpet........... ;)
Shröder er dog nesten umulig å få tak i for tiden og sist jeg så en Referense på bruktbørsen i US ble den annonsert for $5000 og ble solgt i løpet av to dager............  :-/

P

Parelius

Gjest
Men Jens, du har en Schröder, om jeg leser rett. Hvilke erfaringer har du? Er den så knall som ryktet sier?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Men Jens, du har en Schröder, om jeg leser rett. Hvilke erfaringer har du? Er den så knall som ryktet sier?
Knall og knall, Fru Blom..........
Den har nå ihvertfall en mellomtone som ingen armer jeg har prøvd er i nærheten av.
Ser blant annet at Vidar P berømmer Naim Aro for sin fantastiske naturlighet i mellomtonen.
Aro'en lyder i mine ører direkte mekanisk sammenlignet med Schröder'en i mellomtonen IMHO.
Imidlertid har Schröder'en også enkelte motstandere som mener at den ikke er like luftig i toppen og at den heller ikke er supertørr i bassen som enkelte andre topparmer :-/
Hva som er "riktig" og hva som er "fasit'en" er det dog vel ingen som har rett til vite alt om..........
Schröder'en kan også ha visse tendenser til "feedback" og bør derfor plasséres med omhu.

P

Parelius

Gjest
Takker, Jens. Greit å vite fra en som har muligheten til sammenlikninger. Har gjort en forespørsel om en 9" Schröder og muligheten for å sette den på VPI. For det meste som en ren nyskjerrighet, men du vet, galskapen vil ingen ende ta...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser blant annet at Vidar P berømmer Naim Aro for sin fantastiske naturlighet i mellomtonen.
Aro'en lyder i mine ører direkte mekanisk sammenlignet med Schröder'en i mellomtonen IMHO.
Dersom Aro låter mekanisk så er det noe alvorlig galt. Den skal visserlig være på stikk motsatt side av musikalsk-flyt-skalaen. Det er jo nettopp dette som er Aro's største og mest kjente attributt, og grunnen til at mange kjøper Aro istedet for andre armer.
Det er vel knapt kun jeg som hevder det; det er fremhevet i omtrent hver eneste test, og av alle slags brukere, nettopp dette med naturlig flyt i Aro's mellomtone.

Men; Aro har ikke noe med denne saken å gjøre, skjønt HiFiWorld testet vel Aro på en Michell (bl.a tror jeg det var) for etpar-tre måneder siden, med fullt hus på score-skalaen.

Selv hadde jeg sikkert gått for SME V med fast headshell på en Orbe, det er jo liksom litt mer stas enn IV da.. og muligens en liten lydmessig gevinst også. En slik arm har man jo resten av sin karriere som hifientusiast, og man bør kanskje ikke snu på småkroner når det gjelder et slikt komponent...? Vel, får snakke for egen del.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Jeg er enig med deg Vidar, blir det SME så blir det V, hvis ikke så blir man bare gående rundt å lure på hva man hadde fått om... Når det er sagt virker det som IV mangler noen av fasilitetene til V, VTA on the fligth bla.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dersom Aro låter mekanisk så er det noe alvorlig galt.  Den skal visserlig være på stikk motsatt side av musikalsk-flyt-skalaen. Det er jo nettopp dette som er Aro's største og mest kjente attributt, og grunnen til at mange kjøper Aro istedet for andre armer.
Det er vel knapt kun jeg som hevder det; det er fremhevet i omtrent hver eneste test, og av alle slags brukere, nettopp dette med naturlig flyt i Aro's mellomtone.
Mvh Vidar P
Har absolutt ingenting som helst å utsette på ovenstående meninger/kommentarer og synes også selv at Aro er en helt super arm, men IMHO så låter den altså "mekanisk" sammenlignet med min Schröder.
Aro'en på sin side spiller igjen med et større lydbilde og er åpnere i toppen.

Topp Bunn