SME V vs SME 309

P

paradigm

Gjest
I en annen tråd på HFS fremkom følgende:

Nei det er ikke mye forskjell på 309 og serie V, bare omtrent som forskjellene mellom en Golf Gti og en Porsche 911..... begge frakter deg riktignok fra A til B  :D
Hva består disse forskjellene av reint lydmessig? Og hvor tett kan man komme inn på V-armens lydsignatur ved å oppgradere 309-armen? Tenker da på dempebad, VTA-justering og vdH D501-armkabel tilsvarende som på V-armen. Noen som har erfaring med dette?

Mvh, Knút

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.983
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
I en annen tråd på HFS fremkom følgende:

Hva består disse forskjellene av reint lydmessig? Og hvor tett kan man komme inn på V-armens lydsignatur ved å oppgradere 309-armen? Tenker da på dempebad, VTA-justering og vdH D501-armkabel tilsvarende som på V-armen.

Mvh, Knút

Var meg som skrev dette engang ja.

Nå burde du følge med på om "om.s" skriver noe mere om dette, han har jo nettop oppgradert fra 309 til serie V.
Jeg har også på et tidligere tidspunkt gjort det samme og har pr i dag 2 stk serie V armer av ulike årganger.

Vedr VdH 501 kabel så er faktisk ingen av mine serie V armer utstyrt med akurat denne kabelen, i den eldste armen sitter det en hybrid kabel og i den nyeste så sitter det en ren sølvkabel......... faktum er at jeg hører svært liten forskjell på disse to.

Selv om man "bare" har en 309 arm så skal jo VTA være korrekt justert for at den skal låte bra/optimalt.
Vedr og modde en 309 så tror jeg det har lite for seg, koster antaglighvis til syvende og sist mindre og oppgradere til en serie IV eller V enn og modde i det uendelige for og åppnå den samme effekten som stort sett bare et bytte av hele armen kan skape.
MEN........ 309 armen er ikke noen dårlig arm og har man ikke spiller/pickup/riaa som klarer og trekke frem egenskapene til en serie V så er jo tid og penger bortkastet. Husk at en serie V hører hjemme på en high-end spiller sammen med de beste og dyreste pickup'ene.

P

paradigm

Gjest
Takk for svar :)

Ser nå at det på SME's hjemmeside står at V-armen leveres med kobberkabel, men at den også kan leveres/oppgraderes med den nevnte vdH-kabelen (en sølvhybrid).

Enig at det er flere forskjeller mellom armene til at man skal kunne oppgradere en 309 tilsvarende V's nivå. Men for egen del synes jeg det kunne ha vært greit med en skrue for finjustering av VTA på 309-armen.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Skrue eller ikke, VTA er fremdeles justerbar.
Etter egen erfaring er lydkvaliteten relativt lik, og kan under ingen omstendighet forsvare prisforskjellen....
En stor ulempe med begge er at de er en tanke lette (effektiv masse).

Arne K

O

om.s

Gjest
Etter egen erfaring er lydkvaliteten relativt lik, og kan under ingen omstendighet forsvare prisforskjellen....
Arne K
Veldig uenig, den opplevde forskjellen er merkbart stor og imho, verdt pengene...

mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
OK, begge (jeg har hatt) hadde u-orginal extern-kabling, og kjøpt brukt.
Kanskje jeg ville vurdert V igjen hvis bruktprisen var rett...men den er fremdeles for lett...

Arne K

P

paradigm

Gjest
Det er jo ikke det at jeg ikke har fått justert VTA. Synes bare det er litt knotete å få justert armen 100 % i armbasen ved å heise den opp og ned - derfor justeringsskruen. Antar også at justeringsskruen kan benyttes under avspilling av skivene?

"Etter egen erfaring er lydkvaliteten relativt lik, og kan under ingen omstendighet forsvare prisforskjellen.... En stor ulempe med begge er at de er en tanke lette (effektiv masse)"

Her regner jeg med at du snakker om forskjellen mellom 309- og V-armen? En V-arm koster 2-3 ganger så mye som en 309?

Rudi mente at det ikke lønte seg å oppgradere 309-armen og at man heller burde kjøpe en V-arm. Er vel ikke helt enig i dette dersom jeg i tillegg må ha nytt drivverk og riaa. Da snakker vi 10-tusener av kroner og da blir kostnaden ved å oppgradere 309-armen trolig bare en bagatell i forhold. Men skal undersøke prisene på 309-oppgraderinger nærmere. Forøvrig har min bror en V-arm på samme drivverk som meg, dvs. Michell Gyro SE.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alt kjem sjølvsagt an på konstellasjonen armen skal brukast i. Å kleise ein SME V på eit billeg drivverk og bruke ein upassande pickup gjev ikkje valuta for pengane. Men om ein snakkar om potensialet til ein V, er det nok langt meir å hente under ideelle omstende enn dei billegare modellane.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.983
Sted
Torget vurderinger
39
paradigm Rudi mente at det ikke lønte seg å oppgradere 309-armen og at man heller burde kjøpe en V-arm. Er vel ikke helt enig i dette dersom jeg i tillegg må ha nytt drivverk og riaa. Da snakker vi 10-tusener av kroner og da blir kostnaden ved å oppgradere 309-armen trolig bare en bagatell i forhold. Men skal undersøke prisene på 309-oppgraderinger nærmere. Forøvrig har min bror en V-arm på samme drivverk som meg skrev:
Jeg synes at det er en fordel om man LESER allt hva jeg skriver vedr et emne før man trekker konklusjoner.

Forøvrig tviler jeg sterkt på at potensiale er så stort ved modd av en 309 arm uten og bytte til lagring med mindre toleranser og sølvkabling og skal man bytte ut dette så ruller kronene fort, demping av denne armen er ikke nødvendig med mindre man bruker en pickup som gir nærmest ekstreme resonancer. Bruker man f.eks en hvilken som helst moderne Lyra pickup er dette IKKE noe problem da Lyra's pickup'er gir minimalt med resonancer som armene må kjempe med........ således er f.eks bruk av dempebad på det nærmeste bortkastet med bruk av disse elementene, ved bruk av andre pickup'er kan det selvfølgelig være åpent for diskusjon om man skal bruke det eller ikke.

MEN, man kan jo egentlig starte med og spørre om hvorfor du skal modde en 309 arm ?? hva er det som er galt med den i utgangspunktet ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.983
Sted
Torget vurderinger
39
En stor ulempe med begge er at de er en tanke lette (effektiv masse).

Arne K

HVA er ulempen med dette ? Hvilke utslag gir det ? Hvilke pickup'er er det en SME serie V IKKE klarer av ?.................... er på ingen måte ute etter og krangle, men ønsker og opplyses om aspekter og andres erfaringer vedr bruk av SME serie V.

K

kbwh

Gjest
Sammenhengen mellom Pick up compliance (hva er det på norsk?), effektiv armmasse og resulterende resonansfrekvens må da være forklart her inne en gang? Jeg husker ikke hvordan det var, men om ikke A-Arve kan det der ja da kan han gå og lære bort noe annet.
;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.459
Torget vurderinger
28
Resonansen er = 159 / (kvadratroten av (pu-masse+armens effektive masse+masse monteringsmateriell)*compilance (målt ved 10hz)

Merk at ulike land oppgir compilanse ved ulike frekvenser. Det er compilancen ved 10hz som skal nyttes i formelen.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
SME-V data: Eff.mass:10-11g
Med f.ex en Lyra Tian i får du denne utregningen: http://www.cartridgedb.com/resonance_from_cart.asp?cdesc=Lyra Titan i&cmass=12&ccomp=12-som er ok, men også viser at en stivere eller tyngre pick-up vil komme over anbefalt grense.
Og, jeg synes mange pickuper fungerer bedre med en aning for tung arm, men det er min mening, og fordi mine Technics drivverk er stabile nok...

Arne K
hmm, link virker ikke direkte, men søk på Lyra, bla ned til ønsket modell, trykk på firkanten med compliance-verdi, og en tabell kommer... http://www.cartridgedb.com/

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
SME-V data: Eff.mass:10-11g
Med f.ex en Lyra Tian i får du denne utregningen: http://www.cartridgedb.com/resonance_from_cart.asp?cdesc=Lyra Titan i&cmass=12&ccomp=12-som er ok, men også viser at en stivere eller tyngre pick-up vil komme over anbefalt grense.
Og, jeg synes mange pickuper fungerer bedre med en aning for tung arm, men det er min mening, og fordi mine Technics drivverk er stabile nok...

Arne K
hmm, link virker ikke direkte, men søk på Lyra, bla ned til ønsket modell, trykk på firkanten med compliance-verdi, og en tabell kommer... http://www.cartridgedb.com/
Fjern "-som" i linken så virker den! ;)

http://www.cartridgedb.com/resonance_from_cart.asp?cdesc=Lyra Titan i&cmass=12&ccomp=12

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.459
Torget vurderinger
28
Disse listene er totalt uinteressante. De fremstår som detaljert oversikt for den enktelte pickup, men tar ikke hensyn til hvilken frekvens compilancen er oppgitt ved.

Rett skal være rett, de nevner dette forbeholdet i toppteksten, men da er jo også poenget med tabellen borte! Sjekket for Lyra Argo, der er tabellen satt opp som om compilancen er målt ved 10hz, mens Lyra som japanere flest oppgir compilancen målt ved 100hz. Du får derfor i realiteten en helt annen egenresonans en det tabellen viser.

P

paradigm

Gjest
Jeg synes at det er en fordel om man LESER allt hva jeg skriver vedr et emne før man trekker konklusjoner.

Forøvrig tviler jeg sterkt på at potensiale er så stort ved modd av en 309 arm uten og bytte til lagring med mindre toleranser og sølvkabling og skal man bytte ut dette så ruller kronene fort, demping av denne armen er ikke nødvendig med mindre man bruker en pickup som gir nærmest ekstreme resonancer. Bruker man f.eks en hvilken som helst moderne Lyra pickup er dette IKKE noe problem da Lyra's pickup'er gir minimalt med resonancer som armene må kjempe med........ således er f.eks bruk av dempebad på det nærmeste bortkastet med bruk av disse elementene, ved bruk av andre pickup'er kan det selvfølgelig være åpent for diskusjon om man skal bruke det eller ikke.

MEN, man kan jo egentlig starte med og spørre om hvorfor du skal modde en 309 arm ?? hva er det som er galt med den i utgangspunktet ?
Og dersom du leser mitt innlegg så ser du at jeg ikke har påstått at det er noe galt med 309-armen ;D ;D Jeg er tvert i mot veldig fornøyd med denne armen.

Men da jeg ble klar over at det gikk an å oppgradere armen med noen av de samme komponentene som er i V-armen så ble jeg interessert i hvor tett innpå man kunne komme lydmessig med en modda 309-arm. I ditt første svar nevnte du ikke at det gikk an å bytte til ABEC 7 lagring. Tar man dette i betraktning så høres det dyrt ut, ja! Sølvkabling koster ca £200-300 og er overkommelig da jeg fikk 309-armen til en meget hyggelig pris.

Har ellers fått tips på forumet om å modde armbasen med Gert Pedersens tweak for bedre avkobling mot chassiset og hindrer vibrasjoner og feed-back på Michell Gyro'en. Kan det være at et dempebad gjør samme nytten? Ellers takk for tipset med Lyra pickup'er.

Mvh, Knút

Topp Bunn