SME model 10A /SME V, hvilken PU?

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Har bestilt en SME model 10A med SME V arm.
Spilleren skal benyttes i et annlegg bestående av følgende komponenter.
Vacuum State SVP-2 pre, AirTight ATM-300 (WE 300B) power, Merlin VSM-MX med super BAM.
Er det noen som har erfaring med denne spilleren som kan komme med noen anbefalinger av gode pickuper som kunne passe i dette systemet.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Spennende anlegg!
Hvordan foretrekker du din vinyllyd, ønsker du å trekke lyden i noen spesiell retning, og hva er din fortrukne musikksjanger?

Edit. Rudi sin pick-up liste på denne siden er nyttig som utgangspunkt!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
VdH Grashopper eller Frog, Lyra Skala, Benz Lp eyc etc etc...... eller rundt halvparten av alle pickuper på pickuplisten min ;)
Fin spiller med stort potensiale, fin arm som tar ca 99% av pickupene på markedet i dag...... pickupverdenen ligger foran dine føtter 8)
 
M

musicus

Gjest
Jeg brukte en Benz LP på min tidligere SME 10/SME V rigg, det funket utmerkt med riaa´n i HP200P og Hovland Music Groove 2 riaa kabel.

mvh
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk for mange tips.
Hva er forresten forskjellen på Benz LP og LPs? Er det noen lydmessige forskjeller?
Mener å ha lest at LPs blir laget for det amerikanske markedet.
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Er det noen av dere som kan foreslå hvor det er smart å kjøpe PU?
Finnes det noen utenlandske steder med gode priser som er trygge å bruke?
Kan vel fort spare en del kroner på det vil jeg tro.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Har du mulighet for å låne noen rimeligere pickuper fra ulike merker for å prøve på den nye spilleren din? Bare for å finne ut omtrent hvor du ønsker å ligge med hensyn til lydfilosofi.
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg har en 3-4 ok pickuper liggende som jeg skal teste ut først for å bli kjent med spillerens lydkarakter.
Synes bare det er artig å høre litt hva andre mener, spesielt de som har eller har hatt denne spilleren før.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Torew skrev:
Takk for mange tips.
Hva er forresten forskjellen på Benz LP og LPs? Er det noen lydmessige forskjeller?
Mener å ha lest at LPs blir laget for det amerikanske markedet.


Yankeene ønsker tunge pickuper, derfor lages det slike til US markedet, det finnes også versjoner laget til det asiatiske markedet, bla er importørene i Hongkong og Singapore ivrige pådrivere for og få sine "egne" spesialmodeller.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Rudi skrev:
Torew skrev:
Takk for mange tips.
Hva er forresten forskjellen på Benz LP og LPs? Er det noen lydmessige forskjeller?
Mener å ha lest at LPs blir laget for det amerikanske markedet.


Yankeene ønsker tunge pickuper, derfor lages det slike til US markedet, det finnes også versjoner laget til det asiatiske markedet, bla er importørene i Hongkong og Singapore ivrige pådrivere for og få sine "egne" spesialmodeller.
Jeg tror at S modellen har en annen nål som skal gi litt mer nøytral lyd.
Jeg synes i øvrig at LP'en mangler en del info i øvre frekvensområdet, har testet det i mod andre pu i 2 forskjellige platespillere setup. Men et fint pu, lidt dyrt i forhold til andre pu, men med flott kropp og musikal gjengivelse. Det ville være fint vis S modellen har mer detaljer en den standard modell i øvre frekvensområdet, så vil det være veldig fint pick up.
 

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Innlegg
79
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Da er spilleren oppe og går med en Benz LP montert.
Første inntrykket er meget bra. I forhold til Rega P9 / Kontrapunkt C
så er dette en annen verden. Vesentlig bedre dynamikk og bedre oppløsning, spesielt
i mellom bass og nedover. Spiller dyp bass med en oppløsning og definisjon som Rega /kontrapunkt C
ikke var i nærheten av.
Benz'en er helt ny, så den må sikker spilles på noen timer før den spiller optimalt.
Men så langt så virker dette meget lovende.
 
Topp Bunn