SME IV pivot til spindle avstand blir ikke 215.35mm med SME IV original protractor

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hei alle vinylvenner

Jeg tok å målte avstanden(med linjal) mellom pivot til spindle avstanden og fant ut at det ikke er 215.35mm som står i manualen. Det er mye nærmere 213mm som avstanden for SME 309. Jeg brukte også Baewald proctratoren til å kontrollere om alt er riktig, og det er ganske spot on. Vil man få bedre lyd når man har fått til 215.35mm, eller går det bra med 213mm også? Det er umulig å få til 215mm med protractoren til SME IV hos meg.

Mvh
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hej Sammy.
Min erfaring er,
det er sjældent du rammer rigtige OH, hvis du udelukkende sigter efter rette OH, ved at udmåle i længderetningen.
Det ses bedst, når du efterfølgende ligner pu med de to nulpunkter. Da er det svært at få til at passe, uden yderligere at rykke pu/arm frem eller tilbage.
Så gå direkte til to-punkts- tilpasningen.
Først placerer du pu symetrisk (logisk) i headshel, og derefter tilpasser du pu til de to nul-punkter, ved at rykke frem/tilbage på pu eller arm (det sidste er nemmeste), indtil pu passer med BEGGE nulpunkter.
Og så har du det rette OH til dit opset.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
SME IV har faste skruehull, og man får kun vridd PU'en noen få mm. Brukte først protractoren til sme for å få riktig overhang, også brukte jeg Baewald protractor til å finstille PU'en.

Jeg leste at man ikke trenger å se blindt på pivot til spindle avstand på smearmer som har flyttbar base. Også vil avstand mellom skruehull og stift på PU variere litt mellom forskjellige merkene.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du har manualen? Og protraktoren? Pivot-spindel er det som er justebart på SME, og med den følger overhenget. Offset er fast, og geometrien gir nullpunkter som er et sted mellom B/L og Stevenson et sted.

Skal se om jeg klarer å poste illustrasjonsbilder i kveld, hvis du trenger det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Løsne de to og tilsvarende på motsatt side. Så stikkes en liten vinklet torx inn hullet mellom sporene, så kan du skru armbasen frem og tilbake. Protraktoren viser omrisset av headshell og armrør, armen justeres fram og tilbake med stiften i krysset til vinklene på arm og protraktor stemmer.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg har studert manualen og bruker sme protraktoren. Først sørger jeg for at stiften treffer det lille hullet, og at armen er innenfor strekene langs armrøret. Og da har man fått rett overhang hvis jeg ikke tar feil.

Men at det står fast pivot-spindel tall i manualen er ganske forvirrende for de ikke har hatt sme armer før. Skjønner litt mer av konseptet til sme nå.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Litt OT, dog relatert til temaet;

Noen med fornuftig svar på hvorfor SME lager headshellet uten mulighet for å justere for valgfri geometri? Den pappmalen jeg har vært borti (til 309 kanskje), blir en temmelig omtrentelig tilnærming til noen som helst imo!

Mvh
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Løsne de to og tilsvarende på motsatt side. Så stikkes en liten vinklet torx inn hullet mellom sporene, så kan du skru armbasen frem og tilbake. Protraktoren viser omrisset av headshell og armrør, armen justeres fram og tilbake med stiften i krysset til vinklene på arm og protraktor stemmer.
Jeg har stilt på HTA siden jeg fikk armen. Det som gjorde meg usikker var pivot-spindel avstanden i manualen. Jeg demonterte alt igår for å få til 215.35mm, men uansett hva jeg gjorde ble det 213mm.

Nå vet jeg at det jeg gjorde den første gangen var riktig. Man må ikke ha fast avstand på 215.35mm.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Litt OT, dog relatert til temaet;

Noen med fornuftig svar på hvorfor SME lager headshellet uten mulighet for å justere for valgfri geometri? Den pappmalen jeg har vært borti (til 309 kanskje), blir en temmelig omtrentelig tilnærming til noen som helst imo!

Mvh
Hvis jeg har forstått alt riktig nå, så kan man ved hjelp av HTA stille inn forskjellige overhang. Da kan man bruke andre protraktorer.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Litt OT, dog relatert til temaet;

Noen med fornuftig svar på hvorfor SME lager headshellet uten mulighet for å justere for valgfri geometri? Den pappmalen jeg har vært borti (til 309 kanskje), blir en temmelig omtrentelig tilnærming til noen som helst imo!

Mvh
Du justerer frem og tilbake ved armbase ikke på headshell.
Er det noen som tar høyde for valgfri geometri så er det vel pokker meg SME!
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Jeg har en SME V arm og slet med samme problem at jeg ikke fikk det til å stemme med den pappbiten fra SME.
Kjøpte meg en http://www.accutrak.us/index.html og da fikk jeg stilt inn armen.
Har forsøkt flere ganger å stille inn først etter pappbiten og så legge jeg på protraktoren da viser det seg at jeg bommer med +/- 1mm
Etter min smak så liker jeg best lyden når jeg har stilt den etter Baerwald 215.35. som er det samme som pappbiten fra SME

Mvh Loui
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Litt OT, dog relatert til temaet;

Noen med fornuftig svar på hvorfor SME lager headshellet uten mulighet for å justere for valgfri geometri? Den pappmalen jeg har vært borti (til 309 kanskje), blir en temmelig omtrentelig tilnærming til noen som helst imo!

Mvh
Hvis jeg har forstått alt riktig nå, så kan man ved hjelp av HTA stille inn forskjellige overhang. Da kan man bruke andre protraktorer.
Ja, en anden monteringsafstand kræver en anden HTA.
Men pu skal passe med to nulpunkter.
 
Topp Bunn