Hi-Fi forretninger smart strategi for salg av hi-fi ?

C

cruiser

Gjest
Mannen i gata kjøper knapt HiFi, tror også terskelen for å navigere seg frem til noe på nett er mye lavere enn å bruke flere helger på å besøke disse nerdebulene for å lytte på alt mulig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.407
Sted
Østfold
Hvis de skal øke omsetningen ved overgang til nettsalg tror jeg de er avhengige av å ha med seg "mannen i gata". Ellers går de ned fra over 200 mill i omsetning til under 50 over natta.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Men det spørs jo om disse demoromene blir rent ned av folk om de ikke har noe som helst man kan kjøpe over disk.
Føler også at risikoen for færre butikkbesøk må vera ganske betydeleg. Men kanskje dei har ein baktanke om å legga ned ganske mange butikkar på sikt. Samtidig så gir det meining å effektivisera for å betra økonomien (eksempelvis at det er "dødtid" i dei fysiske butikkane store delar av dagen).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hvor ligger egentlig de store besparelsene i dette? De ansatte bruker vel allerede mesteparten av tiden til å gjøre demoer, å ta i mot betaling er jo ikke så tidkrevende. Kassen tar ikke opp mye areal, og lageret er heller ikke alltid et stort rom.

De riskerer jo å tape endel impulskjøp også når kundene ikke kan få varen på stedet, det er jo en av gledene med butikkbesøk.

Så mens Amazon eksperimenterer med fysiske utsalgssteder (https://money.cnn.com/2018/09/27/technology/amazon-4-star-store-opening/index.html) er kopiistene som vanlig et steg bak.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Når man har så mange butikker, og dermed også lagre, så blir lagerkostnad et ganske formidabelt beløp når man legger sammen hvor mye varer man faktisk har stående på vent.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Men kanskje denne lagerkostnaden også gir et mersalg siden butikkene kan fortelle kunden at denne har vi inne og du kan få den med deg hjem i dag. Pengene brenner ikke like mye i lommen når du får forklart det irriterende konseptet der du må fylle ut et webskjema så hovedlageret kan sende ut varen i løpet av en uke. Da er det lettere å stikke på Elkjøp hvor de fremdeles har lager. Regner jo med at det er i de lavere prisklassene lager er aktuelt, og der har klubben flere store konkurrenter både på nett og i butikk.
 
X

X186841

Gjest
Bestilte en Bluesound Node 2i før lunsj den 2/10 , den 3/10 kl. 16:02 kunne den hentes på post i butikk.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Bestilte en Bluesound Node 2i før lunsj den 2/10 , den 3/10 kl. 16:02 kunne den hentes på post i butikk.
Men hvis du bestiller i beste handletid på en lørdag skjer det ingenting den dagen, ingenting på søndagen, varen pakkes på mandagen og du har den i beste fall på tirsdagen, gjerne onsdagen avhengig av hvor i landet du bor.
 
X

X186841

Gjest
Hadde det vært kveldens Øl og Potetgull hadde det vært krise, men noe hifi greier skulle vi vel greid å vente noen få dager på.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De kan nok ikke droppe lager helt. Da ryker impulskjøp som det nevnes her.
Små ting i lave prisklasser med høy omsetning vil være hensiktsmessig å ha på lokalt lager, siden det både er lett å kjøpe og lett å få med seg. Store tunge ting med lavere omsetning og i høyere prisklasser kan tas fra sentrallager.

Det vil nok funke ganske greit vil jeg tro.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hadde det vært kveldens Øl og Potetgull hadde det vært krise, men noe hifi greier skulle vi vel greid å vente noen få dager på.
Så konseptet bygger på sympati, forståelse og tålmodighet hos kundene?

Jeg tror problemet til klubben er mer fundamentalt enn lagerbeholdning. Når inntrykket av en stagnert og/eller krympende virksomhet setter seg hjelper det sjeldent å redusere servicenivået.
 
C

cruiser

Gjest
Kan det hende klubben allerede idag ser at mer og mer handel flyttes fra butikk til nett?
 
2

2xJ

Gjest
Fysisk butikk/er koster
Ansatt/e koster
Logistikk koster

Her er det massive besparelser på alle tre punktene... ift til Netbutikk og ET lager, og det beste og billigste er på veien....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Dagens transport- og logistikkløsninger er så utrolig mye bedre og billigere enn i "gamle" dager... og dersom en ikke trenger dingsbomsen på timen så er det enda gunstigere. M.a.o. typisk forbrukerelektronikk med enkelte hederlige unntak en ikke kan være uten så mye som en halv dag en gang :(
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Volvo..... Har over 80% av lageret sitt på veien til enhver tid............ overfør det til HIFI / AUDIO.................
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Sysaker (kabler, overganger, HT-dac, hodetelefoner, små ht og billige platespillere etc) bør ligge fremme for (planlagt) impulskjøp.
Resten kan være demo for nettkjøp for min del. (Erfaring fra Audioscan tilsier at kunder uansett vil forsøke å prutekjøpe demoprodukt til demopris).
Kjøpsordningen er ikke ukjent, møbelkjedene har praktisert dette i årevis: De dumper kataloger i postkassene, du låner tilhenger og stiller opp med den "belønningen" at jo- denne sofagruppen / skapet kan de bestille og leveringstiden er 6 uker......
 
2

2xJ

Gjest
Nettopp!! Der ser du at lageret er på veien... og det er det som er fremtiden.. om vi liker det eller ikke. Bygges på bestilling.. og så rett på trailer for frakt til kunde....
 
C

cruiser

Gjest
Hvis de skal øke omsetningen ved overgang til nettsalg tror jeg de er avhengige av å ha med seg "mannen i gata". Ellers går de ned fra over 200 mill i omsetning til under 50 over natta.
Det tror jeg også de har mulighet til å få. Idag har endel av disse småimportørene latterlig dårlige nettsider, det er få som er interesert i å laste ned en doc fil med priser fra 2016 for så å kjøre fra midtnorge til sørvestlandet for å høre på noe som helst utstyr.
 

Svenna70

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2014
Innlegg
84
Antall liker
80
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
4
Mange gode argumenter for og imot denne ideen/endringen som Hifiklubben ønsker å gjennomføre. Å drive fysisk butikk i dag er dyrt. Lokale, lønn, osv er nevnt, men også lagerbeholdning er en viktig faktor. Er det snakk om lavomsettelige varer (hi-end?), så er det jo mer eller mindre død kapital, så lenge det ikke foregår noe salg.
OCD'n i meg fikk lyst til å gå inn på sidene til f.eks OHC, og regne sammen hva total lagerverdi ville være hvis hele utvalget skulle vært lagerført. Jeg ville vært nødt til å bruke 2 eks. per enhet, siden ingen vil kjøpe et demoprodukt til fullpris.
Som det blir nevnt i artikkelen, så vil lowcost, høyomsettelige varer visstnok vedvare i butikkene.
Så med et sentrallager med kort leveringstid ut til kunde vil det kunne gi store besparinger for bedriften, og samtidig gi kunden en rimelig god opplevelse gjennom et godt utført demorom.
I et utopisk samfunn ville det kanskje også ført til reduserte priser, men det tviler jeg sterkt på blir gjennomført.
Personlig har jeg ikke noe problem med å vente på en vare en stund, så lenge kundeopplevelsen er god og du føler at du har blitt godt tatt vare på.
 
M

MusicBear

Gjest
Nettopp!! Der ser du at lageret er på veien... og det er det som er fremtiden.. om vi liker det eller ikke. Bygges på bestilling.. og så rett på trailer for frakt til kunde....
I flere tiår har fisk vært lastet på trailere, vendt kursen mot Europa fra nordligere deler av Norge, uten at sjåføren vet hvor lasten skal. For fiskelasset har blitt solgt mens det har ligget bakpå traileren nedover Østerdalen. Hvor sjåføren først på spedisjonskontoret på Colorline (den gang Jahre Line), fikk vite at fiskemarkedet i Paris var laksens endestasjon. Eksemplet var langt tilbake i tid, før mobiltelefonene, skal vite. Forøvrig en tidsperiode hvor en telefon hjem til Norge fra Italia, betød oppmøte på sentralen, med beskjed om at du fikk en linje hjem kanskje først fire timer seinere.

Med andre ord - bedriftens varelager befinnende seg bakpå en lasteplan - ingen nyhet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det tror jeg også de har mulighet til å få. Idag har endel av disse småimportørene latterlig dårlige nettsider, det er få som er interesert i å laste ned en doc fil med priser fra 2016 for så å kjøre fra midtnorge til sørvestlandet for å høre på noe som helst utstyr.
Men klubben skal vel kun selge NAD, Denon, Dali og B&W som vanlig. Viktig å prøve alt mulig annet enn å oppdatere utvalget, så småimportørene er sikret.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Den godeste Tor hadde varer for fem-seks mill. på det verste - med en omsetning i samme størrelsesorden så går ikke regnestykket i hop, særlig ikke når store deler av et lager nærmest er ferskvare og ukurant nesten, etter kort tid. Just in time begrepet som ble innført i logistikkbransjen for en god del år siden har nå sin selvfølgelige plass også innenfor hifiprodukter, særlig litt tyngre utstyr da. Utvalget er stort, antall kunder er lavt. Volumvarer for massene er enklere i så måte.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har klubben-butikkene så fryktelig mye high end på lager i dag da? Selv OHC virker jo å ha det meste av høyere prissklasse som bestillingsvare, i hvert fall på nettbutikken.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Varelager i butikk er mer og mindre utdatert når det gjelder dyrere varer.
Som allerede nevnt, dagens logistikk er veldig effektiv.
Bestiller du en vare mandag morgen, så får du den levert med DHL på onsdag.

Småvarer og kabler bør selvfølgelig ha i butikkene sine.
Det er vel ikke så ofte butikker har en AR, Dan Augustino eller lignende dyre varer på bakrommet.
F.eks Roald Mikkelsen, «min» forhandler, har et stort lokale, i mine øyne et demorom, der en kan høre mye forskjellig.
Kjøper du noe, så bestiller han det, og du får det levert hjem når det passer.

Det skal ikke et stort lagerlokale til før du har varer for 500 000 når det gjelder Hi-Fi.
Hifi-klubben har jo 30 dagers prøv hjemme garanti, så det er bra at de tenker fremover.
Det er jo akkurat det samme som skjer med klesbutikker, folk bruker butikker som «demorom», og handler på nettet.
Der har de også returrett.
 
C

cruiser

Gjest
Det tror jeg også de har mulighet til å få. Idag har endel av disse småimportørene latterlig dårlige nettsider, det er få som er interesert i å laste ned en doc fil med priser fra 2016 for så å kjøre fra midtnorge til sørvestlandet for å høre på noe som helst utstyr.
Men klubben skal vel kun selge NAD, Denon, Dali og B&W som vanlig. Viktig å prøve alt mulig annet enn å oppdatere utvalget, så småimportørene er sikret.
Men det er en vesentlig fordel å få sendt en høyttaler direkte fra et sentrallager på 1 dag eller 2 kontra å gå gjennom en liten importør som må få det tilsendt fra produsent til seg og så sende videre. Da snakker vi fort en uke eller tre. I tillegg har man endel bedre rettigheter ved handel på nett kontra butikk.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Men en av bransjens (eller hobbyens) store utfordringer er rekruttering av yngre mennesker. Dagens unge vokser opp med helt andre lyttevaner og har derfor helt andre krav til lydgjengivelse. Iphone og hodetelefoner er "mer enn bra nok" for 90 % av den oppvoksende slekt. Hvordan snu den trenden?
Det har vel egentlig alltid vært slik at den gemene hop ikke bryr seg noe særlig om lydkvalitet, de vil bare ha noe å spille på som virker. Den store forskjellen i dag er at i mange tilfeller kan man få virkelig god lyd ut av en mobil og noen gode hodetelefoner. Dette har blitt noe helt annet enn fortidens walkman, og det kan låte som ordentlig hifi med de rette hodetelefonene. Da blir det enda vanskeligere å få unge til å se behovet for å kjøpe et stereoanlegg, for det er ikke sikkert at lyden blir bedre (selv om de slipper å bære den på hodet).
 
Topp Bunn