Smart bokhylleabsorbent(?)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Har plassert en sånn en på førsterefleksjonen på den ene høyttaleren, som er nærme sidevegg. Den andre er langt fra sidevegg og trenger kanskje ikke så mye hjelp.

Hva tror dere om et slikt tiltak? Har ikke fått satt meg ned for å lytte. Og det er uansett ikke aktuelt å A/B-teste så mye :) Stress å demontere

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.718
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Smart bokhyllediffusor (?)

Hva koster en slik og hvor mye må man ut med..?

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

En diffusor er det ikke. Diffusjon skal gi jevn og fin spredning uten særlig lobing og det krever at man følger matematiske formler. Denne vil absorbere noe og reflektere noe. Mest sansynlig er det bedre enn ingenting.

Men når du har andre sidevegg langt ifra, så bør den nærmeste sideveggen dempes til en viss grad. Og det gjør man best med absorbenter.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2

Du kan vurdere om du vil snitte til en dempeplate fra Rockwool slik at du får litt demping der i tillegg til ukontrollert spredning av lyden. Noen andre som har prøvd tilsvarende må gjerne kommentere hvordan dette kan fungere.

Designmessig synes jeg det var knallstilig og henger meg på OMF - Hvor har du kjøpt den og hva kostet den?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007

Jeg har laget mange små "baser" med avkapp av akustikkplater og lagt dem bak cder og bøker i bokhylla på bakveggen.
Tror effekten er minimal, men alt hjelper på etterklangen i rommet.
En 10 cm tykk akustikkplate foran den samme bokhylla rett bak lytteposisjonen gir derimot stor effekt.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

Hei. Absorbere ja, fint det :)

Den er kjøpt på Tanum og kosta ca 4k for 120cm. Noe mer enn halvparten for 60cm ..

jeg pleier også å legge en pute rett under for der er sofaryggen. Den puta er sikkert helt super absorbent med WAF :) Den er ihvertfall myk

drboar

Medlem
Ble medlem
23.06.2012
Antall liker
8
Bokhylla skräddarsydd till paperback och akustisk absption
Höjd och djup på hyllorna anpassat till storleken på paperback

I nederkanten kammare avstämt som helmholz absorbent av stående våg mellan golv och tak

Ryggen klädd med biltemas 10mm filt. Här skulle man kunna såga ut hål i ryggen. Då kommer filten 3-4 cm framför reflekternande vägg och fungerar längre ner i frekvens.

Det ryms 240 cm böcker i en hylla 62,5 cm bred 95 cm hög och 15 cm djup

Sist redigert:
Topp Bunn