Morpheus skrev:
Enkelt. Ved at vi ikke underminerer deres marked med å dumpe varer, noe vi ikke gjør. Hvorfor skal nødvendigvis Botswana som er en av verdens største produsenter av kjøtt forholde seg til Norge? Det burde være mer en nok behov i Afrika alene til å å få avsettning på kjøttet. Hvorfor kjøpekraften er lav i Afrika har lite med norsk landbrukspolitikk å gjøre

.
Vi donerer i snitt 270.000 til hver norske bonde. Gitt bort. Blåst. Ut av vinduet. Sosialstøtte.
Dersom vi åpnet for at andre land som har bedre forutsetninger for å produsere biff fikk selge sine varer fritt og konkurere med hverandre og norske bønder på like forutsetninger (som vi gjør med radioer, biler, og alt mulig annet rart), så ville landene du nevner få et større marked, og kunne kreve bedre priser for sine varer.
Jeg er ingen SP mann slik at det er sagt. Men om vi bruker litt oljepenger til å sponse litt gårsdrift på grisgrente strøk ser jeg ikke noe galt i det. Hadde vært forbannet sørgelig om de eneste plassene med befolkning når man kjører E16 var drabantbyene utenfor Oslo og Bergen...
Dette synes jeg er jåleri. Hva om jeg synes at det er sørgelig å ikke se sagbruk, tungindustri og bilopphøgginger langs veikanten? Skal vi innføre sosialtrygd for alle næringer for å låse norge fast i en illusjon om hvordan det var i gode gamle dager?
For meg som er vokst opp på landet så er skog og uberørt natur mye bedre enn landbruk. Det gir mindre utslipp til naturen, og antagelig større artsmangfold.
Jeg ser poenget.. Men alle vet at det ikke er kommunepolitikerene som har den reelle makten på antall sykehjemmsplasser i kommunen, eller om de har råd til å bevare den kommunale barnehagen.Men når det kommer til dispensasjonsaker om bygging i strandsonen gjelder det å ha stemt på de rette politikerene....
Men i terra-saken hadde de altså makten. Makten til å avgjøre kommens økonomiske situasjon i lang tid framover. Noen rådmenn kunne engelsk og matte på barneskole-nivå, mens andre ikke kunne det. Noen hadde kanskje selvinnsikt nok til å innse at det man ikke forstår skal man ikke begi seg ut på, mens andre hadde den kritiske sansen til audiofile, og mente at dersom selgeren hevdet noe så finnes det ingen annen side av saken
Vet ikke om jeg helt forstod hva du mente her. Men jeg mener som prinsipp at alle barn i den alderen skal ha rett til å lære å svømme uavhengig av hvilken kommune du tilfeldigvis bor i!
Poenget mitt var at svært mange kommuner har dårligere råd enn terra-kommunene, både før og etter terra-skandalen. Dette er snakk om rike kommuner som har valgt inn bevisstløse politikere og ansatt bevisstløse rådmenn.
Hm... Kreative og ansvarsbevisste? finnes det forskning som viser hvordan vi ligger ann i forhold til andre land det er naturlig å sammenligne seg med? Jeg tviler hverfall på at vi er så kreative. Vi har jo bare fisk og olje... hvordan får man kreative arbeidere da? Setter det litt på spissen. Tenk hvilke muligheter du Knutinh hadde hatt om du var Japansk. Du har jo meget god teknisk innsikt og interesse for HiFi. Du har på langt nær samme muligheten til å utvikle deg kreativ i Norge sammenlignet med Japan... Tenk bare om du hadde jobbet for Sony, de har jo et sterkt rykte og tradisjon på å være kreative og innovative.
Jeg kjenner ikke Japan godt nok til å gjøre den vurderingen.
Min forståelse av Norge er at det er underskudd på risikovillig kapital som begrenser spennende prosjekter, ikke kloke hoder. Jeg mistenker at noe av forklaringen ligger i en skattepolitikk som oppfordrer befolkningen til å sylte ned all kapital i bolig, at staten har for mye makt og ansvar som investor, og historisk mangel på aristokrati. Men jeg kjenner utenlandske forhold for dårlig til å si om det er tilfellet, eller om mangel på risiko-kapital er et problem overalt.
Videre tror jeg du undervurderer utdanningsnivået og kompetansen til Indere og Kinesere. Forrige helgs DN hadde en interessant artikkel om kinesiske studenter i Narvik. De var 80 stk. De har en helt annen arbeidsmoral enn nordmenn. Jeg henger fortsatt igjen i Universitetsystemet og er mektig imponert over de asiatiske studentene selv. Silikon Vally importerer indiske dataeksperter i et forrykende tempo. Det er faktisk Indere som har ry for å ha den beste IT-utdanningen internasjonalt.
Kinesisk bachelor-utdanning har fått passet grundig påskrevet, og kulturforskjeller brukes til å forklare utallige problemer i møtet mellom våre kulturer, og når jeg kjøper en asiatisk vare som har 250 blinkende LED-er men som mangler grunnleggende funksjonalitet.
Når det er sagt så har de fordelen med moment. Dersom bare 5% av kinesiske skoler er av høy kvalitet og bare 5% av de som utdannes der holder høy kvalitet så er det fremdeles et enormt antall.
Samtidig har det akkurat komt frem at Kina subsidierer regjeringshæren i Sudan og har gitt våpen slik at den tragiske konflikten i Darfur kan fortsette fordi kineserene har viktige avtaler om oljeleveranser med dem sittende regjering. Hvordan passer Kineserenes etikk i Norge? Lenge leve globalismen og den "frie" kapital...
Det interessante er at i alle fall inntill nylig så tviholdt deler av den norske venstre-sida på kina som et glimrende land...
Dersom du leser Huntingtons "Clash of civilizations" så passer Kinas oppførsel i denne saken inn som hånd i hanske.
Jeg tror at forbrukermakt er maktmidlet med størst potensiale. Bare se på hvor mye oppstuss det ble i Danmark når forbrukere i midt-østen truet med å slutte å kjøpe osten deres. Dersom noe er viktig for meg og deg - så viktig at vi i praksis er villige til å betale for det - så kan vi samlet og koordinert unngå varer fra spesifikke produsenter og opphavsland. Selv om vi ikke kan unngå at underleverandører har bidratt til en vare, så kan vi innføre en pisk.
-k