Småbarn + rør-forsterkere = noe går galt før eller senere

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Sønnen min på straks 1 og 1/2 har fått det for seg at å plukke smårørene av rør-forsterkeren til far er spennende og morsomt. Meget frustrerende, og skjer kun heldigvis når den har vært avslått. Små fingre + varme rør kan gi stygge forbrenninger.

I alle fall, de gamle Tungsram ECC85'ene har nok tatt kvelden. Mine 12AU7 Golden Dragon har reddet seg. Heldigvis. De er også dyrest. Nå pågår en intensiv opplæring der NEI! brukes mye. Det nyttet faktisk ikke å snu en frakoblet forsterker 180 grader heller, han gikk bare rundt fra siden... Men jeg skjønner han litt. De er runde, og i riktig størrelse i hånda hans. Og det er jo så fint å samle dem på bordet og så gi dem til far..! ("Helv... kjærring: følger du f.. ikke med!!??") -sist gang ble det et lite knips over fingrene. Ikke noe jeg liker å gjøre, men kanskje det eneste som gjør at han ikke fristes så lett. Men far, føler seg ekkel og upedagogisk etterpå.

Ønsker meg noen nye rør i bursdagsgave. Kanskje bytte til 12AT7 sokler i stedet for ECC85 i samme slengen.


Mvh. Bjørn
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
hehe hvert borte i det samme selv med en datter på 4
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke de fleste rørforsterkere muligheten til å montere et slags gitterdeksel over rørene?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hatt rørutstyr i huset fra eldstemann (nå 22) til hu minste nå på 4, aldri hatt noe problem. (7 unger) Bank i bordet.
Jode, prøvde seg ett par av de men lærte fort at det gjorde vondt ;)

Men ser jo at rør/elektronikk er veldig fristende for de små :)

/jan
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Ikke på min. Finnes ikke mulighet.

Dazed skrev:
Har ikke de fleste rørforsterkere muligheten til å montere et slags gitterdeksel over rørene?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
heldigvis ikke opplevd det samme,men bruker gitteret på mc
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Hatt rørutstyr i huset fra eldstemann (nå 22) til hu minste nå på 4, aldri hatt noe problem. (7 unger) Bank i bordet.
Jode, prøvde seg ett par av de men lærte fort at det gjorde vondt ;)

Men ser jo at rør/elektronikk er veldig fristende for de små :)

/jan
Sønnen min er av den uredde typen. Han prøver seg gjentatte ganger. Han har vel røsket løs rør nå 5-6 ganger. Nå, med den litt lite trivelige metoden får vi se om han fortsetter. Kanskje bare man skal gi mor skylda, så hun sponser nye rør?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bjornh skrev:
JanR skrev:
Hatt rørutstyr i huset fra eldstemann (nå 22) til hu minste nå på 4, aldri hatt noe problem. (7 unger) Bank i bordet.
Jode, prøvde seg ett par av de men lærte fort at det gjorde vondt ;)

Men ser jo at rør/elektronikk er veldig fristende for de små :)

/jan
Sønnen min er av den uredde typen. Han prøver seg gjentatte ganger. Han har vel røsket løs rør nå 5-6 ganger. Nå, med den litt lite trivelige metoden får vi se om han fortsetter. Kanskje bare man skal gi mor skylda, så hun sponser nye rør?
Slå på ampen.

/jan
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Truet med det. Samboeren ble livredd han skulle få seg alvorlige brannskader så der risikerer nok far å selv bli påført ubehag. Mor ville nok hevnet seg lenge og brutalt.
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Eller bytte poden i en ferdig innbrennt en......Nei,fysj..nå var jeg stygg...
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bjornh skrev:
Truet med det. Samboeren ble livredd han skulle få seg alvorlige brannskader så der risikerer nok far å selv bli påført ubehag. Mor ville nok hevnet seg lenge og brutalt.
Gjør som jeg sier nå da, slå på ampen og hold deg i nærheten mens poden tester varmen i røra.
Etter ett par ganger så pleier det å gi seg. Lære først som sist, IMHO.

Hvis du ikke vil/kan/tør så er det vel bare å pakke bort ampen når du ikke bruker'n.

edit. typos

/jan
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Har faktisk tenkt på det. Lære han at dette er "uff!" (som han sier om varme ting og annet som ikke er helt bra).
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
bjornh skrev:
Ikke på min. Finnes ikke mulighet.

Dazed skrev:
Har ikke de fleste rørforsterkere muligheten til å montere et slags gitterdeksel over rørene?

Alle har mulighet. ;)

Vil tro et plateverksted kan fikse det for deg. Til mine Manley-blokker fikk jeg laget til av perforerte kjøleplater som er lakkert. Blir bare svak lunk på overflaten. Å få barn til og holde seg unna glovarmerør, tror jeg er lett, jfr. det JanR nevner. Det jeg er mest redd for faktisk er flygende leker som knuser et eller flere av røra. Det ville være fatalt hvis ampen(e) er påslått.

Har dessverre ikke noen spesielt gode nærbilder, men her er ihvertfall før/etter-eksempler. Falt også godt i smak hos den bedre halvdel.

Før:


Etter:
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.087
Antall liker
6.560
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
skru på en plexiglassfront på racket som gjør det vanskelig å nå rørene. med fingrer og flygende leker
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
ErosLoveking -så god plass du har! ;D
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det du gjør er å slå av amp'en og vente til rørene er passe varme til at han ikke brenner seg stygt, så lar du han ta på rørene. har gjort det med varm ovn med godt resultat. Da får du også testet om han har arvet pappa's eller mamma's IQ potensial ;D
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Min yngste sønn som nå er 6 år er fortsatt skrekkslagen og tørr ikke røre mine rørblokker når de er påslått (eller avslått for den saks skyld). Som tre-åring dukket rørforsterkeren opp hos oss, og i et ubevoktet øyeblikk var han bort på et påslått el34-rør :-\ Ikke bra kan man si, men veldig lærerikt for han.. Han brant seg sikkelig.. Med slik varme bør man beskytte blokkene så ungene ikke kommer til. Hans eldre brødre har aldri vist interesse..

mvh
lassemann
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.642
Antall liker
103.285
Torget vurderinger
23
Kjøp grillvotter til unga!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
Min yngste sønn som nå er 6 år er fortsatt skrekkslagen og tørr ikke røre mine rørblokker når de er påslått (eller avslått for den saks skyld). Som tre-åring dukket rørforsterkeren opp hos oss, og i et ubevoktet øyeblikk var han bort på et påslått el34-rør :-\ Ikke bra kan man si, men veldig lærerikt for han.. Han brant seg sikkelig.. Med slik varme bør man beskytte blokkene så ungene ikke kommer til. Hans eldre brødre har aldri vist interesse..

mvh
lassemann
De KT88 rørene mine blir skikkelig varme...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
bjornh skrev:
ErosLoveking -så god plass du har! ;D
Rett etter nytt gulv. Det viktigste (?) på plass. ;)
Hakket mer møblert nå gitt, inkludert barnegrind rundt hele alteret.

Funker ihvertfall bra hos oss. (stua er 36 kvm)
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Har samme forsterker (men bedre rør :D).
Har brukt mye tid med mine to små, fra de var veldig små, på å nærme oss rørene i kontrollerte former når forsterkeren er på. Au, varmt osv..
Har også fått "være med" å trykke på knappen når det skal spilles musikk.
Ingen problemer i dag.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.468
Antall liker
17.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En eller annen form for custom-made gitter/deksel er nok en løsning. Litt avhengig av type forsterker kan det jo bli "fint".
Nå er vel kanskje "problemet" størst når anlegget ikke brukes, eller...? For lytter du på musikk, så er du vel ikke langt unna?
Bytte av forsterker er et (u)mulig alternativ?

Husker første kvelden min med rørforsterker. Katta, nyskjerrig som alltid, måtte jo bort å snuse :)
Resultatet var ukesvis uten værhår. Etter dette, 0 problem. Brent katt skyr rør.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
bjornh skrev:
Truet med det. Samboeren ble livredd han skulle få seg alvorlige brannskader så der risikerer nok far å selv bli påført ubehag. Mor ville nok hevnet seg lenge og brutalt.
Hold de varme. Da slipper tassen taket fort og prøver seg ikke igjen så lenge det er lys i rørene.
Ikke noe mer spesielt med rørforsterkere enn varme kokeplater, ovner og vanlige glødelamper.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hadde jeg hatt en sønn på 1 1/2 år som plukket rør på min forsterker hadde jeg fått angstanfall. :eek:
Blir vel nesten som en kaktus, det glemmer de heller aldri etter at de har prøvd å løfte en.
Men det må da være lovlig å si nei nå til dags også, eller er jeg gammeldags?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Unger skal ikke røre alt. Men det er heller ikke noen fornuft i overdrevne straffereaksjoner. Juling gir man jo ikke barn nå til dags.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.164
Antall liker
541
Et bilde på veggen, hjerne i sorthvitt, hadde gjort seg synes jeg. Ellers så dette meget stilfult ut.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Akkurat nå føler jeg bare for selvskading her...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
bjornh skrev:
Akkurat nå føler jeg bare for selvskading her...
fortell fortell.

Daddy-O driti på draget. Vår mann var den som klarte å knuse godsakene. ::) :eek: :eek:
Brent far, skyr røret osv.........
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Det er heldigvis ingen rør som min sønn the valve-destroyer har gjort. Mine Golden Dragons 12AU7 er fortsatt i god stand (men med litt bøyde pinner dog). Byttet fra den originale volumpot'en til attenuator i kveld. Nå er det selfølgelig høyere nivå i høyre kanal... Jeg som hadde tenkt å kose meg med musikk til Tuborg juleøl og rødvin her...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Problemet var? Øl, vin og musikk. Litt høyere nivå i høyre sving? eehh.. ;) ;) ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
det var vel egentlig sånn med forsterkeren at det alltid var litt mer nivå i høyre kanal, bare at det ble mer påfallende med attenuator.

-men du verden for en forskjell på åpenhet. Men jeg har etter litt lytting moderert inntrykket til at det er 1/2-1db forskjell muligens, men det er nok til at det er merkbart.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Da jeg hadde små barn ,gikk det i transistor. I tillegg hadde jeg bryter på nettledningen.Småbarn og platespillere er dumt, men småbarn og ubeskyttede røfforsterkereer ikke bare farlig for anlegget, det er dødelig for barnet. Ett knust rør i drift eksponerer ungen for 450 volt og 100mA . Nok til å drepe en voksen mann. Du vet det jo selv at det er dumt. Vi setter vel ikke ut kar med kokende vann, kniver og lyspærer på gulvet heller....nei sikre anlegget eller pakk det bort.. Sorry at jeg er så streng,men jeg har overled elektrosjokk....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.253
Torget vurderinger
1
Strøm er alltid frkoblet når ikke under oppsyn. Stort sett vil jeg gjøre bruk av annen forsterker, type Kl. A senere.

Ellers ser det ut til at jeg må justere bias.
 
Topp Bunn